Ändrade sov-vanor i och med dagisstart

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Siobhan

Ändrade sov-vanor i och med dagisstart

Inlägg av Siobhan »

Min dotter är 13 månader och sover vanligtsvis 14 timmar mer dygn (12h+30m+1.5h) i och med dagisstarten så har tiden trappats ner till 13,5h eftersom dagis inte har morgontuppluren. Det har inte varit några problem alls på dagis men på helgerna sover hon 16 timmar!!! De första två helgerna lät jag henne sova så länge hon ville eftersom jag tänkte att hon nog var trött efter dagis....men det har hållit i sig nu i fyra veckor. Hon är helt slut när helgen kommer. Idag sov hon 12+2+2...och jag fick väcka henne efter två timmar! Jag fick också lägga henne en halvtimme tidigare eftersom hon var så trött.

Är det vanligt att barnen blir så här trötta när de börjar dagis? Har aldrig någonsin varit med om tidigare att hon sovit MER än "normalt". Innan jag kurade henne var det tvärtom, hon sov mellan 4-7 timmar per dygn (jag kurade henne när hon var tre månader och efter det har det varit bra) Borde jag väcka henne? Har aldrig behövt väcka henne tidigare. Eller borde jag försöka att prata med dagispersonalen igen om att införa en morgontupplur? Någon mer som varit med om något liknande?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Siobhan :!:

Oj, hon kan sova, din tjej!
Nej, jag har inte varit med om att mina sovit SÅ mycket, förutom då de varit sjuka, och jag har lagt om till en lur mellan 11-14 månader, så det tror jag nog hon är mogen för.
Kanske kan det vara omställningen från att vara hemma, dagis ÄR jobbigt, och hon behöver kanske bara tanka extra energi på helgerna!
En extralur på em på vardagarna, en tjugominutare i vagnen eller bilen på väg hem, kanske?

Vi får se om det är nån fler som har liknande erfarenheter som svarar dig :!:

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
sune33

Inlägg av sune33 »

Hej!
Jag har egentligen inget svar eller så utan tänkta bara tala om hur min flicka sov när hon precis hade skolats in på dagis innan jul. Hon kurades i okt när hon var 13 månader och började på dagis med långsam inskolning 4 veckor före jullovet. Under lovet (jag är lärare så vi var hellediga från 22/12-7/1) sov hon som aldrig förr (vilket vi lät henne göra). Natten blev då ca 13 tim (19.00-08.00) och hon sov dagtid 1,5-2,5 timmar under den perioden. Visst funderade jag på om hon sov för mycket under denna period eller varför hon sov så mycket. Jag kom dock aldrig fram till något och nu har vi åter igen mer fasta rutiner och hennes sovning är helt enligt "schema" för hennes ålder.
mamma till K maj-00, E jan-03 och K sep-06
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "