Vill inte sova på dagen
Det här går ju strålande!
Ja, backa med ramsan
Det har vi fått jättebra resultat. Förtroende som sagt, i natt har hon ju visat att hon kan ta tag i saken själv och somna om.
Inte konstigt att man vaknar till några gånger så här i början.
Bajsblöja. När min prins sov i vagnen så bytte jag inte blöja om det var så där på morgonkvisten. Tyckte det var trångt och krångligt att byta i vagn. Som tur är så har han ännu inte bajsat på natten men då blir det väl till att byta i sängen då. 
Inte konstigt att man vaknar till några gånger så här i början.
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. 
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
-
Charlott
Nu är vi inne i uppföljningsveckan, och under både natt 5 och 6 sovdes det hela natten utan ingripanden. Hon skrek till några gånger, men somnade sedan om för egen maskin. Härligt! En morgon med bajsblöja och en utan, förhoppningsvis inträffar det mer sällan när natten blir lungnare.
Under senaste natten (natt 7) vaknade hon dock 3 ggr och var jättearg, och alla tre gångerna hade hon vänt sig till rygg. Första gången lät jag det gå 40 min med några påminnelser, men sedan gick jag in, såg att hon låg på rygg (hade redan misstänkt det), Tillrättaläggande och ut med ramsan, hon blev nöjd och somnade. Sedan inträffade samma sak två gånger till; ilskan skrik och ett oönskat ryggläge. De två gångerna gick jag in nästan direkt och la tillrätta, och hon somnade också ganska direkt. Har nu suttit och läst på lite trådar här på forumet om ryggläge och hur man skulle kunna lösa det utan att ge henne fel budskap, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Hon är 5 månader gammal och jag har aldrig sett henne vända sig tillbaka från rygg till mage för egen maskin (knappt det omvända heller...).
Att gå in till henne känns egentligen fel, särskilt om det blir flera gånger varje natt. För när hon blir äldre kommer hon ju att sätta sig upp (nya frågor), ställa sig upp (fler frågor) osv. Svaret borde ju bli detsamma, "på natten händer ingenting, det är bara att somna om". Samtidigt vill jag ju inte att hon ska ligga och skrika alltför länge.
En annan fundering jag har är fortfarande vid daglurarna. Ute, i vagnen, lägger jag henne tillrätta och drar vagnen som besked. Hon skriker lite i början men tystnar ganska snabbt. När hon lugnar sig vagnar jag långsammare, stannar när hon är tyst/muttrar lite, skakar till och går. Genast börjar hon knorra och sedan skrika. Jag tänker att jag ska hålla mig borta minst 2 min innan påminelsevagning, och innan dess brukar hon hinna somna. Men på det viset känns det som att hon ändå får skrika sig till sömns. Gör jag rätt? (eller känns det bara fel för att grannarna kanske tror att jag är en barnplågare