Att klappa en blomma...

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
Sagomamma
Inlägg: 742
Blev medlem: sön 21 nov 2004, 19:52
Ort: Hässleholm i Skåne
Kontakt:

Att klappa en blomma...

Inlägg av Sagomamma »

Häromdagen var vi hemma hos Sagas äldre kusiner (2½, 4 och 7). Jag har tidigare funderat på hur det skulle gå när Saga började krypa och gå lite mer, eftersom de två yngsta tjejerna gärna behandlar henne som en docka -på både gott och ont :roll: :lol:
2½-åringen har t ex börjat säga Ajabaja :evil: en hel del till henne när hon gör saker som man både "får" och inte "bör" :roll: ! Och vi tjatar: "visa henne hur man ska göra, visa henne hur man gör..." Och 4-åringen och 7-åringen vill gärna bära t ex -trots att saga KAN ta sig fram riktigt bra...
Så man får helt enkelt ha ögonen med sig och armarna beredda :lol: överallt, och man kanske egentligen inte har uppskattat riktigt vad det innebär för LYCKA :!: att ha äldre "vägvisare"(!) runt sig...

Men alltså, nog tjatat -häromdagen då :roll: :oops: ... Saga och Albin (7-åringen) var ute i hallen, eftersom Saga krupit dit och Albin förmodligen tyckte att "oj, borde vi inte ha bättre koll på henne...?" Efter en stund tittar jag ut mot hallen och blir alldeles fylld av glädje och värme :!: :D Saga är i full färd med att demolera en blomma medans Albin med alla sina uppbådade krafter försöker hålla hennes hand för att klappa fint -"Man klappar!" Saga har ju händerna fulla av blad just då, men han låter henne alltså hållas och visar och visar :!: :lol:

I samma stund som jag insåg att orden från Barnaboken är fullständigt sanna ("de äldre barnen lär de yngre hur man klappar en blomma" :D ) så kände jag en överväldigande iver att skaffa några syskon :!: :wink:
liw
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 09:47
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av liw »

Ååhh vad härligt. Lyckliga Saga som har så kloka kusiner :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Majsan
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 08 dec 2004, 11:46

Åå vad fint!

Inlägg av Majsan »

Ida (13 månader) har nu äntligen börjat klappa sin blomma Karl (3 år) riktigt fint :) Han har väl iof blivit rätt sur under tiden hon tränat och jag försökt visa henne men nu tycker han det är jättemysigt :) Och när hon så försiktigt försiktigt känner på mormors finsaker, underbart!
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"