Elakt blöjexem!!!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Lorei

Salva till blöjeksem

Inlägg av Lorei »

Nu är visserligen min dotter 15 år så det var ett tag sedan hon hade blöjor... ;) men jag skulle tro att detta funkar lika bra idag.

Jag gjorde en alldeles egen salva till Maja baserad på ringblommor. Jag kommer inte ihåg exakt vilka propotioner det ska vara, men jag skulle tro att det går att hitta ett basrecept på nätet.

Men i grunden:

Repa av kronbladen på ringblommor så det fyller en väl tvättad genomskinlig glasburk till 3/4.
Häll på valfri olja. Olivolja är alltid bra, jag inbillar mig att den har en slags läkande effekt. Jag använder den till ALLT, tar bort smink med, inte minst.
Mandelolja är oxå väldigt skön, men kan vara vanskligt med tanke på ev. allergier.
Ställ burken i fönstret, gärna ett soligt. Skaka om burken när du går förbi, se till att bladen är täckta. Öppna ibland och släpp ut ev. gaser som bildas.
Låt stå i ca 4 veckor. Sila av, det kan ta upp till ett dygn innan det runnit av ordentligt.
Värm upp oljan och bivaxet tills allt har smält ihop ordentligt. Låt det svalna under kraftig omrörning, annars blir det klumpigt och konstigt. När salvan är ung. 20 grader kan man droppa i lavendelolja som är utmärkt mot sår och andra hudskador. (Jag har alltid en flaska i kylen som jag droppar på när jag bränner mig. Svedan slutar och jag får aldrig några blåsor!) Ullfett (lanolin) är oxå jättebra att tillsätta.
Blir det för löst eller för hårt är det bara att värma upp igen och tillsätta mer olja eller vax. Prova er fram!

Den här salvan är kanon! Underbart mjuk för små barnstjärtar och samtidigt skyddar fettlagret mot bajs och urin.

Om man nu inte orkar göra egen salva hittade jag ett underverk på ÖB!
I deras ridavdelning har de en burk med sadelfett för ung. 35:-. Om ni tittar på den innehåller den enbart organiska ämnen. Bla lanolin och bivax! Den burken släpar jag numer runt i handväskan. Till mina torra vinterhänder, läppar, hårda armbågar, trötta och spruckna fötter, vintersåriga hundtassar, dotterns sminkeksem..... ja, det finns inget slut på det.

TESTA DEN!
kattklo

Inlägg av kattklo »

Svamp kan ju vi lite större kvinnor få av trosskydd och bindor- tänk vad våra bebisar går med dagarna i ända! Våtvarma omslag av plast.

Krämer i all ära, jag tänker göra reklam för tygblöjor. Och lufta stjärten!

Man behöver inte byta ut alla blöjor mot tygisar, att köra en eller två tygisar om dan- eller en redig en på natten kan göra ALL skillnad.
Nu får man ju förstås tycka att det är döööjobbigt och inte alls nått som passar ens egen familj, but well, svamp är också ganska jobbigt. :wink:
Linnsan-06

baby talcsalva

Inlägg av Linnsan-06 »

Hej! jag använder ACO baby talc salva när hon har röd rumpa av t.ex frätande tandbajs och ibland smörjer jag även in extra (innan läggning) med inotyol för att det skall skydda huden från allt kiss på natten. Talcsalvan är riktigt bra och används ofta. det står på den att den är vårdande och med vegetabiliska oljor.
mamma till Linn,19/2 -06 + Ella, 13/3 -08 båda gångerna i havandeskapsförgiftning.
sömnlös

Inlägg av sömnlös »

Hejsan!
Jag kör vidare på kattlos tips. När vi använder tygblöjor har vi inga röda rumpor och inget blöjexem :D. Vi märker STOR skillnad. Våtservetter har vi använt ytterst sparsamt sedan vi blev varnade för dem på bb + att jag läste ett test där det stod hur många allergiframkallande och i övrigt ohälsosamma :shock: produkter många av dem innehåller.
Vi byter blöja på tvättmaskinen så jag hivar kissblöjorna direkt i maskinen och kör sköljprogrammet varje kväll och tvättar var tredje. Hur smidigt som helst :wink: .
:heart: Med prinsessa -04 och prins -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"