Hej Ewa och Puffis!
Tack för era svar och vilken bra länk Ewa, Tack
Det behövde jag..
Jaa det är så lätt att lägga in sina egna värderingar och tolka in saker och överpsykologisera.....det har jag gjort
Halva min kvinnliga släkt är precis så känslig som min lilla w är inkl mig själv..jag vet precis

Jag kan känna av saker på miiils avstånd och jag vet oxå att det är en fin egenskap att ha den här förmågan. Min son är helt fantastisk på att känna av situationer och han är så ödmjuk och omtänksam. Men det kan oxå ställa till bekymmer för honom ibland

Han har lätt till skratt o tårar och har oxå ett temprament som heter duga

och stark integritet..han är mkt av allt kan man säga..jätte glad eller väldigt ledsen och eller arg..
När vi kommer hem till folk så kan w ibland reagera med att bli lite grinig och kort när han känner sig obekväm.. och jag tror att det är ett resultat av att jag har kännt en oro för vad andra ska tycka o tänka.. vill att dom ska se alla hans fina sidor, helst hela tiden

och så har jag nog signalerat min oro till honom inför dom här besöken o försökt släta över lite..Jag måste jobba med mig själv här

Jag ska inte göra ngn grej av dom här situationerna, låta honom få ha sin start sträcka och inte lägga ngn värdering i hur w beteer sig eller inte framför andra. Sluta oroa mig helt enkelt och visa leda lära o vara min sons bästa vän
Vi hade en sån häftig upplevelse i julas. W hade en väldigt intensiv trots period som utvecklades till en ond cirkel..han ställde STORA frågor och vi svarade fel och det blev större o större frågor och vi blev mer o mer vilsna. Tillslut funkade inte nåt

han fick så mkt negativ uppmärksamhet.. och vi hanterade saker fel fel

Så tillslut bestämde vi oss för att stanna upp o göra världen liten o trygg o förutsägbar igen. Vi tog en liten paus från dagis o vi var hemma o gjorde inte ngt där vi kände att vi KUNDE hamna i en situation vi inte kunde hantera då.. Han fick massor o ännu mer social delaktighet och MASSA positiv uppmärksamhet och peppning. Vi gjorde saker där vi visste att vi kunde stärka hans självförtroende och få honom att växa och det var så häftigt

han blev som en ny person

och sen kunde vi möta nya frågor och utmaningar tillsammans på ett helt annat sätt!!
Jag har lite svårt att uttrycka mig på ett bra sätt men den här länken hjälpte mig att se saker på ett nytt sätt!! Tack Ewa