Var är vintern?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Bibban

Var är vintern?

Inlägg av Bibban »

Här kommer en hälsning från Karlskrona i Blekinge! Ett regnigt, dimmigt och för årstiden varmt sådant. Kl 21 i kväll var här +6 grader.
Tänkte att här är en bra plats att fråga : Var är vintern?
Det är en fråga vi var några stycken som undrade över i kväll. Kan ni hjälpa till? Hur långt norrut behöver vi fara för att komma till snön?
Kram från Bibban
Gäst

Inlägg av Gäst »

Kom inte till Göteborg iallafall (om ni letar efer vinter) :roll: :? :wink: . Här vet jag knappt om det varit minusgrader sedan 2008 började.

Mammamamma, tooooool på gåden! - ropade Anton häromdagen, alldeles exalterad. Sorgligt... :lol:
Bibban

Inlägg av Bibban »

Letar efter vinter gör vi inte. Vi undrar mera över var i landet vintern börjar! Och då kan man ju undra: Vad är vinter? Snö o minusgrader är väl vad jag tänker mig. Var går gränsen? Nån som bor där...? Precis på gränsen?
Du gränsfall...hör av dig!
Bibban
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

I Östersund är det vinter ( så det räcker till och blir över nästan :wink: ) Vet inte var gränsen går, men här är det i alla fall massor av snö och en del minusgrader. Fast i vanliga fall brukar januari-februari vara KALLA månader. Än så länge har vi bara haft enstaka dagar där temperaturen kryper under 10-15 minus. Vi har snarare haft flera dagar runt nollstrecket istället.

Igår sken solen, och då längtar jag till vårvintern ( som måste vara den allra bästa årstiden, näst efter sommar) Plusgrader, sol, dropp från taken, sitta ute och sola i en snödriva 8) :D

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

ja, i karlskrona har jag förstått att det är långt ifrån vinter. Titta på vårtecknen i min svägerskas blogg: http://www.blogtown.se/blog.php?date=2008-01&id=jen
här i västervik är det bara grått. i tisdags såg Leo solen för första gången i sitt liv (kändes det som i alla fall). men det varade inte länge...
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Bibban, åtminstone vissa dagar går gränsen mellan Uppsala och Stockholm! Jag jobbar i Uppsala och ganska ofta kliver jag på tåget i ett regnmilt Stockholm, för att sedan stiga av i ett vintervitt Uppsala. Smått chockartat när man kommer i vårjacka :lol:

Undrar dock om det skulle stämma med meterologernas analys, men jag upplever en markant skillnad. Just precis idag är det dock tevksamt om det är vinter i Uppsala.

Ulrika
Elle

Inlägg av Elle »

Bibban, här i Sälen är det verkligen vinter! 1,5 meter snö, någon minusgrad och SOL 8) Härligt! Det är så mycket snö att tom lokalbefolkningen börjar bli lite trötta på den, de vet inte var de ska göra av all snö som de plogar/fraktar bort :shock: . Så vi NJUTER av vintern, åker skidor, skoter och bygger snökojor :D

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Bibbaaaaan.... :heart: KOM till Fjällmooooor! :heart:

(Här finns inte gränsen men väl en kram!)

:lol:

/Fjällmor
elin sofia

Inlägg av elin sofia »

Idag är det en riktigt fin vårdag i Skåne, sol och fågelkvitter, +9 grader. Och i tidningen idag stod det att det nu är officiellt vår, enligt SMHIs definitioner. Vintern kom aldrig till oss i år. :shock:
Mamma till Adam och Ida, juni -04 och juli -06
Bild:
Adam g?r pannkakor
Ida 1 timme gammal
Bibban

Inlägg av Bibban »

Tack så himla mycket för alla rapporter. Tänk att vi bor i samma land :!: :!: :!:
Och tack för inbjudan, Fjällmor! Kan jag få ha den stående? Nån gång, kanske.. :wink:
Elle, jag blir så sugen på att bygga snögubbar och åka pulka när jag läser om all er snö. Gissa om barnbarnen längtar efter snö [-o< . En endaste dag har det varit pulka-väder här. Just den dagen var jag hos dem så jag fick åka också :D !!!

Även i Blekinge är det vår idag. Soligt och varmt. Hade alldeles för mycket kläder på min promenad.

:heart: KRAMAR från Bibban
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Bibban skrev: Och tack för inbjudan, Fjällmor! Kan jag få ha den stående? Nån gång, kanske.. :wink:
Always, min vän :heart:

Kram!
/Fjällmor
Ebbab

Inlägg av Ebbab »

Vänta här nu:
Nya mamman skrev:Jag jobbar i Uppsala och ganska ofta kliver jag på tåget i ett regnmilt Stockholm, för att sedan stiga av i ett vintervitt Uppsala
Jag jobbpendlar också till Uppsala fast jag far norrifrån, och jag undrar - hamnar vi verkligen i samma stad? Jag har anat vinter en enda gång i Uppsala hittills, annars är det grått, plusgrader och sörjigt :cry: .

Inte för att det är särskilt mycket mer vinter här i Gävle, Norrlands sydligaste utpost som det är :shock: . Det var lite vinterkänning i början av veckan men idag var det definitivt vår på gång. Sol, fågelkvitter, gigantiska vattenpölar och bruna åkrar :D .

Jag har verkligen längtat efter riktig vinter, men idag kändes det som att det lika gärna kan vara. Fram för våren, vårlökar och fågelsång! Om det är soligt förstås... 8)
Stora Skrattungen 021126
Lilla Skrattungen 050731
Jannika

Inlägg av Jannika »

:lol: Haha, Ebbab! Äldsta sonen fick skidor i julklapp. Han har inte nött ut dem direkt. :roll: Men ett par svängar har de tre största tagit i trädgården och mina "dagisbarn" har åkt skridskor en gång där och faktiskt idag på IP i Hagaström. Man får passa på för det är onekligen få snöiga, kalla dagar i Gävle nuförtiden. För två år sedan när vi flyttade hit skottade jag nästan sönder ryggen varje morgon innan vi ens tog oss ut från gården. :shock: Men man glömmer fort och anpassar sig. Barnen lever i nuet och tycker att vattenpölar är det roligaste som uppfunnits. Oavsett hur tunga, grådaskiga skyar som täcker himlen slänger de sig ut medan jag får huvudvärk och bara vill sova.

Annars har vi haft en lokatt på gården som sniffat upp våra hönor och bajsat utasnför gästhuset. :shock: Rätt coolt tycker vi!

Kram Jannika
Ebbab

Inlägg av Ebbab »

Jannika skrev:Äldsta sonen fick skidor i julklapp. Han har inte nött ut dem direkt.
Jo, det där känner man igen. Till den här vintern införskaffades det skridskor till båda, skidor till yngsta samt ytterligare en bob så grabbarna skulle ha en varsinn...hur mycket har de använts? Skridskorna har varit på två gånger, skidorna en gång och boben har åkts på tre gånger. Och då var det knappt snö i backen två av gångerna.
Verkar som man lär flytta till Umeå minst för att ha nytta av vinter grejorna :shock: .

Och mest synd tycker jag om äldsta grabben som i ljuvaste juni stod och tittade på allt som blommade och stönade: "Åh mamma, jag längtar efter snön" :heart:
Stora Skrattungen 021126
Lilla Skrattungen 050731
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Ebbab skrev:
Vänta här nu:
Nya mamman skrev:
Jag jobbar i Uppsala och ganska ofta kliver jag på tåget i ett regnmilt Stockholm, för att sedan stiga av i ett vintervitt Uppsala

Jag jobbpendlar också till Uppsala fast jag far norrifrån, och jag undrar - hamnar vi verkligen i samma stad? Jag har anat vinter en enda gång i Uppsala hittills, annars är det grått, plusgrader och sörjigt Crying or Very sad .
:lol: :lol: :lol:
När man jämför med Stockholm, så - ja, jag tycker att det är lite vitare i Uppsala, några grader kallare och lite "krispigare" i luften. Vissa dagar.

Jag har förbannat mig själv ett flertal gånger i vinter för att jag inte köpt dobbar till dojorna, för det är så himla halt på perrongen (den provisoriska, av trä) ibland, när den är täckt av snö eller frost.

Och de få gånger jag kör bil upp till Uppsala dippar ofta temperaturen mellan Knivsta och Arlanda.

Men ok, det har varit en rätt blygsam vinter även i Uppsala. Men i början av tråden frågade efter gränsen mellan vinter och vår, och jag tycker att det finns en påtaglig skillnad mellan Uppsala och Stockholm. Även om det inte är vargavinter, direkt... :lol:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"