Hur kan vi slippa våra tidiga morgnar?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
malinkatarina

Hur kan vi slippa våra tidiga morgnar?

Inlägg av malinkatarina »

Hej!

När vår ljuvliga dotter Klara var 13 månader hade vi under ett halvår levt med mardrömsnätter och supertidiga morgnar. Jag vill knappt minnas hur eländigt det var... Tack vare Sova-hela-natten-kuren fick vi på under en vecka Klara att somna på en minut kl 19 och sova lugnt hela natten fram till 06. Vilken lycka det var att få vara mamma då! Och pappa med för den delen. Det var för bra för att vara sant!

Nu är hon 17 månader. Innan jul var hon sjuk en längre tid, och då blev nätterna stökiga igen. Nu har vi hamnat i ett läge där vi behöver gå in till henne två-fem gånger per natt för att lugna henne (hon står då i spjälsängen och gråter men blir genast lugn och somnar om direkt när vi går in). Ibland räcker det med att ramsa utanför dörren. Det kan vi leva med, men det stora problemet är att morgnarna blir tidigare och tidigare. Nu vaknar hon kvart i fem och kan kanske somna om en kvart. Sen har vi inte hittat något som hjälper. Vi försökte tre morgnar i rad vara tuffa och gå in och ut och ramsa, men hon är rasande och gråter och skriker det värsta hon kan och efter en timma har vi gett upp. Hon somnar heller inte om när vi provade att lägga henne i vår säng. Hon ska helt enkelt upp och leka, fast hon är så väldigt trött. Och trött är hon hela dagen, precis som jag. Jag vill få tillbaka våra glada dagar! Vi väcker henne efter 1,5 timmars sömn på dagen (jag lät henne vara en dag, men tvingades då väcka henne efter 3 timmar, och det var svårt att få liv i henne...) Hon sover från 19.15-04.45, dvs 9,5 timmar på natten, vilket känns för lite.

Snälla, vad tycker ni vi borde göra? Ska vi acceptera att vi har ett morgonpiggt barn? Vi kan inrätta livet efter det och lägga oss tidigt, men hur ska vi då se till att hon faktiskt är PIGG när hon går upp? Hon går inte på dagis, men gjorde hon det skulle hon ju inte kunna sova middag längre än hon gör nu. Jag får inte matematiken att gå ihop...

Trötta men hoppfulla hälsningar,
Malin
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Malin och välkommen till forumet :D

Grattis till att ni fick så fina resultat av SHN-kuren. Men nu har ni hamnat i en situation där ni verkligen behöver visa vad som gäller.

17 månader, jag gissar att det kanske är förtrots i antågande :?: Då det stormar i och runt lilla barnet är det EXTRA viktigt att vara den där trygga klippan som visar hur det går till i världen.

Jag tror inte alls att det handlar om att er dotter skulle vara särdeles morgonpigg. Hon behöver sin sömn precis som alla små och stora barn. 11 timmar natt skall hon fixa utan problem så länge ni föräldrar inte tar ifrån henne övertygelsen att det skall vara så...

Några högst välmenande förslag:

:arrow: Enbart ramsa, aldrig gå in och vare sig lugna eller trösta. Upp och leka, ja det skall inte ens finnas på er karta tycker jag.

:arrow: Håll tiderna på minuten och se till att få med både bad, välling och bus innan natten.

:arrow: Kort läggning och vistas inte mer än nån minut inne i hennes rum. På en minut hinner man både säga godnatt till lampan, till pappa, till nallen, dutta med täcker och ramsa sig ut.

:arrow: Mitt "tidiga morgon förslag" (som funkat ypperligt här hemma):
-"pangramsa" om tösen vaknar mer än 30 minuter innan morgon
-om hon vaknar senare ingen ramsa (tystnaden betyder då att det snart är morgon och hon väljer själv om hon vill somna om eller inte)
-väckarklocka som ringer högt och ljudligt på utsatt tid
-tokglad morgon oavsett humör på lilltösen

:arrow: Skulle det vrålas trots ramsa så tänk på alla situationer där du/ni struntar högaktningsfull i huruvida barnet tjoar eller ej, ex. ha bilbälte, hålla mamma i handen på en parkering, ta på overall då det är minus etc.

:arrow: Missa inte Annas suveräna januarikrönika där hon så fantastiskt beskriver och förklarar vilken roll vi föräldrar spelar gällande barnets tro på sin egen förmåga att somna, somna om och sova gott hela natten.

Hälsningar från Nancy
malinkatarina

Stort tack för snabbt svar! Det känns ju helt rätt det du skriver - trots att vi så ofta sagt oss själva att vi gjorde Klara en otjänst som lät henne styra de stökiga nätterna förra året har vi inte sett så tydligt att vi nu måste hjälpa henne att få ro på morgnarna.

Tack för värdefulla tips. Läggningen är magiskt lätt, den tar under en minut och vi har gott om imponerade vänner som inte tror sina ögon - eller öron - när de är här. Fantastiskt bra reklam för att Annas metod fungerar! Nu känner jag mig hoppfull och laddad för att vi ska få lika ljuvliga morgnar!

Trevlig helg,
Malin
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Hej malinkatarina :D

Er situation påminner mycket om den vi själva varit i, och jag tänkte därför klistra in några goda råd jag fick då - trots att Nancy gett dig ett lysande svar redan!
Det är nämligen så, vet jag av erfarenhet, att ju mer ni börjar springa in till henne, desto mer och tidigare kommer hon att börja vakna. Ert beteende har gjort henne förvirrad - hon vet inte mer vad som gäller. Upp till bevis alltså! Det handlar alltså INTE om att hon skulle ha blivit mer morgonpigg helt plötsligt.

- Återgå strikt till rutinerna FÖRE läggningen, med bad etc.

- Gå INTE in mera på nätterna eller morgnarna! BORT FRÅN DÖRREN! Jobba med RAMSAN!

- Ta under inga omständigheter upp henne efter läggning, mitt i natten eller för tidigt på morgonen!

- Det handlar inte om att hon VILL att ni ska komma in, det handlar om att hon frågar. Barn frågar ofta i påståendets form. Ska jag ännu sova mera? Ni svarar: JA. I form av att ingenting händer, möjligtvis en ramsa i så fall.

- Ha:
- tilltro till ramsan/er förmåga
- tilltro till barnet
- is i magen och vetskap om att det ni gör är för hennes goda sömn

- Kanske det hjälper att tänka: "Vad är alternativet?"
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
malinkatarina

Tack för ännu mer peppande råd! Men nu undrar jag: om vi lyckas få Klara - nej, fel: NÄR vi lyckas få Klara att sova 11 timmar på natten, ska vi då låta henne sova 2,5 timmar på dagen? Dum fråga kanske, men det känns som ett långt middagspass. Just nu skulle jag ju förstås själv gärna vila den tiden...

/Malin
Antonias mamma

malinkatarina skrev:NÄR vi lyckas få Klara att sova 11 timmar på natten, ska vi då låta henne sova 2,5 timmar på dagen? Dum fråga kanske, men det känns som ett långt middagspass.
Ja, åtminstone ska hon få MÖJLIGHET att sova 2,5 h. Men jag skulle kanske hellre föreslå 11½ h natt och 2 h lur, eller t.om. 12 h natt och 1½ h lur.

En annan sak - det vore bra om du skrev en signatur i din profil, där du anger ditt barns födelsedatum, så att man altlid har koll på barnets ålder. Då är det lättare att svara! :D

www.sandsdrommar.com
Nancy

Inlägg av Nancy »

malinkatarina skrev:trots att vi så ofta sagt oss själva att vi gjorde Klara en otjänst som lät henne styra de stökiga nätterna förra året har vi inte sett så tydligt att vi nu måste hjälpa henne att få ro på morgnarna.

Nu känner jag mig hoppfull och laddad för att vi ska få lika ljuvliga morgnar!

Trevlig helg,
Malin
Trevlig helg önskar jag er också :D Kanske inte sömn heeela morgonen just denna helg :wink: men väl till nästa med den härliga beslutsamhet ni verkar ha :thumbsup:

Tack också Antonias mamma för din fina back-up :heart:

Kram från Nancy
ps. du håller väl oss underrättade om hur det går :?: Tänkte på er det första jag gjorde imorse och undrade nyfiket om ni sov eller ej. ds.
malinkatarina

Hej och TACK för alla råd och framförallt för omtanken och uppmuntran! Det betyder så väldigt mycket.

Jag berättar mer än gärna om helgen: nätterna var magiska! Vi har ju som jag skrev tidigare varit uppe minst två gånger, ofta uppåt fem gånger per natt. Nu har vi "kurat" tre nätter: första natten ramsade vi två gånger varpå hon somnade om bums, andra ramsade vi bara en, inatt ingen gång! Så här gott har vi inte sovit sen före jul!

Morgnarna har varit lite stökigare, men vi har inte tvekat. Hon vaknade ovanligt sent första morgonen, 05.15, och var arg och ledsen med bara korta pauser i en timma tills vi tog upp henne. Andra morgonen vaknade hon 05.45 och pauserna var betydligt längre. Imorse vaknade hon 06.00 efter 11 TIMMARS OSTÖRD SÖMN och gnällde bara ibland lite symboliskt tills vi tog upp henne vid halv sju. Igår satte vi in en lampa i hennes rum med timer som tänds halv sju, och imorse satt hon bara och log i sin säng och tittade på lampan när vi stormade in.

Det känns ju som om vi kommer att få det goda livet tillbaka nu. Klara är piggare och vi föräldrar såg en film tillsammans när hon somnat igår, vilket inte funnits på kartan senaste månaderna. Men det är som när vi gjorde kuren i höstas och äntligen fick sova mer än 2 timmar i sträck - nu kommer ju den stora tröttheten när man äntligen kan koppla av...

STORT tack för er hjälp! För bara fyra dagar sedan var ju allt så tröstlöst. Det dumma är att vi ju egentligen hade redskap och kunskap sen tidigare, men vi behövde verkligen hjälp att knuffas igång i rätt riktning.

Många glada, varma kramar,
Malin och Anders
Dotter Klara, född i september 2006
Antonias mamma

Härlig rapport! :D =D> Akta er för att återgå till springet nu framöver bara :wink:

Been there, done that... :wink:

www.sandsdrommar.com
malinkatarina

Tidiga morgnar igen...

Hej!

Fick så fin hjälp för några månader sedan, och nu när vi fått/ställt till med problem igen läser jag igen era goda råd. Dottern är nu 21 månader och hennes morgnar har sakta men säkert blivit tidigare och tidigare - sover hon efter 05 så är det en bra dag. Senaste veckan har Klara vaknat 04.00 och jag VET att jag inte borde ta upp henne men det blir minsta motståndets lag som gäller när man är så trött... och hon är hungrig och vill gå på potta och leka....

Men nog om det, jag hade inte tänkt beklaga mig, jag vet att det är mitt ansvar. Men nu till min fråga:

Nancy, du skriver om "pangramsa" om barnet vaknar mer än 30 minuter innan det är dags att gå upp. Vad innebär det? Nu är det nämligen nog, hon får inte komma upp före kl 6!

Sista info: Vi lägger henne kl 19 och hon somnar snällt in efter att ha legat och småpratat en stund. Vi har längre perioder försökt lägga henne senare, med resultat att hon vaknar lika tidigt men tröttare. Vi har i perioder låtit henne sova så länge hon vill på dagen, vilket blir en bra bit över 2 timmar, men vi har oftast väckt henne efter 1,5 timma, och inte sett någon skillnad i nattsömnen.

Stort tack på förhand,
Malin
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vaknar man 04 har man kanske lite väl ljust i sitt sovrum?
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej malinkatarina :D

Roligt att höra av sig även om jag ju förstår att ärendet i sig inte känns så roligt :wink:

:thumbsup: Vad klok du är som inleder med att läsa igenom dina tidigare frågor och svar :!: Föredömligt tycker jag :D Där kan man hitta en hel del och om det inte räcker till frågar man igen.

:arrow: Pangramsa =uttryck myntat av Mammut Maria, dvs ramsan x4 sagt med allt tänkbart magstöd, med en ton som sätter stopp för all vidare diskussion, som sjunger i Mattisborgen och enligt vad jag tycker själv sagt vid minsta pip och från ens egen säng. En pangramsa går genom både märg och ben och väggar ser du :wink:

Jag ramsar allt pip som hörs mer än 30 min före revelj (med väckarklocka).

:arrow: Krånglar det med morgon är det inte bra att bolla med tiderna dagtid. Begränsa till max en timma i sängen. Ett sätt som kan funka är att tänka "tid i sängen" och väcka på utsatt tid oavsett när insomnandet skedde.

:arrow: Ser att TorpSara påmint om mörkläggning. Kan göra all skillnad :D

Lycka till önskar Nancy
malinkatarina

Tack kära ni för snabba och kloka svar! Jag känner mig både stöttad och inspirerad!

Vi ska sluta säga ramsan mysigt och snällt på morgonen och använda pang-varianten istället. Antar att jag blivit mesig av att vi rest runt en del, men det ska ju inte spela någon roll. Vi har just passerat en period med många mardrömmar, men den verkar förbi så nu finns inget att skylla på!

Vi har mörkläggningsgardin i Klaras rum, men en gammal dörr in dit gör att hon lätt kan se att det är dag... vi får hänga något för där också!

Varma hälsningar,
Malin
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Mörkläggning är a och o. Det ÄR svårt att sova när melatoninnivåerna blir för låga och noradrenalin och serotonin stiger. Det är ju liksom tanken, med det...
Även grådager ger den allra sista dödsstöten eftersom det både sänker melatoninhalten och skjutsar igång noradrenalin och serotonin. Det bör alltså vara duktigt mörkt, framförallt för små som inte kan klockan... :wink:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Nancy skrev: Roligt att höra av sig även om jag ju förstår att ärendet i sig inte känns så roligt :wink:
"dig" skulle det naturligtvis stå 8)

Berätta gärna hur det går framöver :D

Nancy
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "