Tinis kackeltråd

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
AlbertsMor

Inlägg av AlbertsMor »

Tinis skrev: AlbertsMor: Har ni möjlighet att gå på ÖF varje dag??? Här är det i kyrkans regi två dagar i veckan.
Nej, bara tre dagar i veckan, och vi går dit ungefär 2/v. Men det är måndagarna som är värst för den här sovglada mamman och då är vi självskrivna på ÖF :D .
Storebror April 07
Lillebror Mars 09
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

Hi hi.

Näe...jag tror inte att hon heter Linda. Jag tror att hon heter Christine...Tinis...
Hoppsan, nu är det snart dax att väcka lilleman.
Det är görtrist när de har feber. De blir såå ynkliga.

Hej hopp! :D
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

tinis: ja, visst förknippar jag dessa symtom med överfunktion, jag också! Men jag får liksom inte riktigt ihop mitt mående över lag.
Jag kan skriva mina provsvar här direkt, ändå ingen som förstår :lol: å gör någon det är denna någon välkommen att tolka :lol: :wink:
t3 (fritt)5,0
t4 (fritt) 15
TSH 2,1
TIBC 88 (där var sen en * vilket jag inte kan tolka. Vet inte vad det här provet betyder!) Antikropparna var inte med på det här provsvaret. Skall be om det nästa gång. Å visst är det så, jag hade en rätt rejäl förlossningsdepression... :roll: tog 4 månader att komma ur. Pskyiskt har jag varit i begodalbana, även ett tag innan graviditeten. Men tycker faktiskt att jag kan hantera det nu. Försöker prioritera om i mitt liv och vara den som styr. Tycker jag börjar få lite struktur på det. Förknippar dock min håglöshet med sköldkörtelproblem :roll: Jag skall till min läkare efter nästa veckas intensiva läkaraktiviteter. 24-timmars EKG och handröntgen. Då skall jag ta upp att jag vill remiteras till en endo. Pratade med min förlossningsläkare i går som också rådde mig att göra så.

Mycket sjukdomssnack nu, sorry.

I övrigt funderar jag mest på den där flytten.. Allt går inte ihop i huvudet just nu. Varför skulle du bli galen av att bo nära modern? :wink: :lol: 8)

Kram
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hallå allihopa!

Här är det mer kaos än igår. Nu har de börjat riva i köket på allvar, men det är ett roligt kaos :D

Jag gissar på att tinis heter Martina igentligen :lol:

Blivandemamma jag vet inte vad själva proverna betyder men jag vet att om det är en stjärna efter så är provet avvikande och indikerar på att något inte är som det ska, men det vet du ju redan :wink: . jag tänker mycket på dig och hoppas på att du snart får må bättre :heart: :heart:

Gotlandsmamman, alla gör vad de själva tycker är bäst för sin familj. Jag är glad att inget av mina barn har behövt börja förskolan innan den är 2,5 år. Jag vill inte starta någon debatt om dagis vara eller icke vara, men jag tänker så här:
Jag vill passa på och träffa mina barn så mycket som möjligt, de är bara små en gång och de växer så fort. Snart nog så är de iväg på egna äventyr och man ses bara några futtiga timmar om dagen. Jag tror att jag fram till de börjat har kunnat ge dem den trygghet och grund som de behöver. men jag tror åandra sidan inte att de barn som börjar förskolan mår dåligt av det. Jag tror att det har handlat om att jag varit lite lat också när de andra var små. Varför hålla på och skynda sig till dagislämningar och hämtningar när man kan vara hemma. Sedan slapp vi en hel del förkylnningar de första åren. :roll: :D

Nu går de stora barnen 15 timmar per vecka på förskolan och de och jag trivs kanon med det. Jag är glad över att jag kommer att vara hemma med Tore tills han också är 2,5 år för att därefter jobba halvtid tills barnen är relativt stora. Så ser vår plan ut just nu, men den kan ju ändras :wink:

Kram allihopa :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Gäst

Inlägg av Gäst »

Haha! Nu såg jag er lilla gissningstävling! :lol: :heart: Vad söta ni är!

Du fuskar ju Gotlandsmamma! visst har jag PM:at dig under riktigt namn? [-X

Jo det är Christine! :D

KRAM!!!
kiki

Inlägg av kiki »

Fint Christine då blev det ju en vinnare trots allt.

kram Kristina, din namne :lol:
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Gotlandsmamma

Jag har inte fuskat o du har inte skrivit med ditt riktiga namn Tinis, så det så...inte i nåt PM! :D :D :D :^o

En trevlig dag! Avrundade kvällen med våfflor. Nu badar de i sin balja och trivs inte med att bli schamponerade av pappa.

Hm, skäms lite...vi ska ha en träff på fredag och äta mat o dricka lite vin, och prata om en bok som alla ska ha läst...typ förutom jag då...jag har inte haft lust att läsa nu, jag som annars är en sann bokmal. Men vad skämmigt. Jag får väl sitta i ett hörn o pimpla lite medan de andra är boksvamliga då!

7 steg tog Josef idag. Å, kan du inte gå klokt nu. Krypt omkring i ett halvår nu. Upp å stå min unge vän!

Inget bra på dumburken, får väl ta mig en prommis i stället. På återseende.

Hm...jag skulle gärna varit hemma i flera år till, har varit hemma i 2.5 år nu, men ekonomin är i bott för oss. Knappt så man har råd att betala på huslånen och då är det inte kul. Så det blir nog jobb i augusti, och tjäna lite pengar, men jag hoppas att det kan lösas så att det bli 4 dgr/vecka o inte långa dagar. Mannen jobbar ju skift.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Gotlandsmamma skrev:Jag har inte fuskat o du har inte skrivit med ditt riktiga namn Tinis, så det så...inte i nåt PM!
Är det sant?? Det fick jag bestämt för mig. Då var du väldigt duktig på att gissa! :D

Det där med att läsa böcker har helt kommit på skam nu sen jag blev såhär forumtokig. Det ligger en hel hög på nattduksbordet och väntar.

Heja Josef! Signe kryper helst ännu, fast ställer man henne upp och håller något intressant framför så går hon många steg nu.

Hemma eller jobba, usch jag funderar mycket på det där. Ibland längtar jag verkligen tillbaka till jobblivet men lika ofta känns det helt ointressant och tomt och oviktigt. Min man ska i alla fall vara hemma från maj till januari så i höst ska jag jobba, i alla fall med något... :wink:
Lua

Inlägg av Lua »

Jag ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLLLLLLLLLLSSSSSSSSSSSKKKKKKKAAAAAAAAAAAAAR ensamlekstiden!

Allis och Isak har andra leksaker tillgängliga alltid, men vi hinner inte leka så mycket under dagarna. Vi är mycket ute, hälsar på, eller jobbar med olika projekt. När de är "lediga" åker de mycket Bobbycar eller springer och busar. Om de leker med saker är det oftast dockor/mjukisdjur som skjutsas omkring i dockvagnar.

Vi har ensamlek direkt på morgonen. Bara en vällingflaska i saccosäcken, blöjbyte och kläder på. Inom en halvtimme sitter de i sina sängar. Vi har 4 påsar till varje barn som vi varvar ungefär varannan dag. Ingen ätbar muta nu längre. Jag lägger ner ganska mycket tid på att påsarna ska vara fräscha och byter ut rejält då och då. Mycket kan man ju byta mellan dem, faktiskt. De lyssnar till musik under tiden - ibland klassiskt, ibland Mora Träsk.

Jag njuter frukost med tidningen i lugn och ro. Hinner fixa mig, duscha och sånt innan jag hämtar dem. Isak leker 1,5 timme och Allis närmare 2.

Så gör vi!

Kram Lua. :heart: (Som inte har ätit någon semla för jag ska trycka in mig i ett guldfodral nästkommande lördag, då vi har revypremiär!)
Gotlandsmamma

Jag har inte gissat. Eftersom du är så hemlighetsfull så blir man ju onekligen lite nyfiken, i a f jag...får jag pinsamt nog erkänna. Precis likadant när man går runt i Visby innerstad; man GLOR ju in i folks lyor, man är så nyfiken, fast det är ju inget man vill påskina! Hm...
Det ska bli trevligt att träffa dig snart Tinis, och fler av er andra från forumet. Känns snart som att vi redan känner varann!
Sov gott å dröm fint! :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej allihopa!
Vad trevligt ni har det här, som ett riktigt kafferep nästan... VIlle bara titta in och säga hej :D .
Gotlandsmamma

Finns det ingen som har tips på hur man går tillväga, om man inte infört ensamlek från start?
Hur kan jag införa denna lek på mina gossar? Hur lång tid kan man köra i början? Vad säger man osv? TIPS?!

Kram från ett grått Gotland
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Anna har ett helt kapitel i Barnaboken under Sysselsättning om ensamlek. Det är det bästa att läsa faktiskt! Vår havererade under åttamånadersångesten (som kom vid nio månader) i somras och sedan kom vi aldrig tillbaka på banan... :?

Bästa tipset är nya leksaker. Presentera entusiastisk och vinka hejdå. Helst som Lua gör, direkt på morgon efter välling. Sedan börjar du men kanske bara fem minuter, och ökar på i tid i sinom tid. Man inför den som en tre-dagarskur, och börjar med korta tider. Bryter medan barnet är glatt. När vanan sitter kan man öka på i tid. Det viktigaste är att det inte är trista prylar och att de presenteras glatt och entusiastiskt!

Idag har vi varit på fjärde inskolningsstunden hos dagmamman. Edvard kommer att gå (max) 3x6 timmar, det känns helt ok. Men det är lite dubbelt, det är det... Å andra sidan så är jag otroligt glad åt att jobba igen. Jag älskar verkligen mitt jobb och det är en stor del av mitt jag.
Vi hade ju tänkt ha barnflicka tills dess jag skulle vara mammaledig, men så blev det ju inte, men det här känns som en ok lösning tycker jag!
Jag tycker detta är en utmärkt tråd! TACK Tinis som har så fint kafferep! :D :heart:
Åse

Inlägg av Åse »

Och jag sugs också in i den här tråden, som jag en gång sögs in i hela forumet :D Heja Tinis!

Du får gärna berätta hur det går hos dagmamman, TorpSara. Vi kommer antagligen försöka hitta en dagmamma åt Joar i höst (ett tag kvar, men ändå) tre dagar i veckan. Hur känner ni för dagmamman, hur ser barngruppen ut, är det AW-kompatibelt..? Och vad tycker Edvard?

Åse
Mamma till lille J född sep -06 och lilla T född jan -10
cissii

Inlägg av cissii »

Hej :D

Eftersom jag lyxar runt med två tim ensamlek så måste jag komma med mina tips för att få det att funka.

:idea: TÄNK över leksakerna som ingår, beroende på ålder då. Men tex går det här att pilla med länge. Kan det användas på olika sätt etc. Vara observant på vilka leksaker som verkar vara roliga lång tid, och vilka som ligger utanför sängen när man kommer in :roll: Gärna knyta fast lite saker som det tar tid att få loss och såna utmaningar.

:idea: Låt det vara ENSAMLEK. Även här kan överkoncentrationen störa skulle jag vilja påstå. Gå och duscha eller nått när det leks.

Sen börja med 5 min eller mindre och öka saaaakta. Inse att lite missnöjda ljud inte måste betyda att man känner sig ensam, utan kanske för att klossarna inte passar ihop eller något annat. Och kör konsekvent varje morgon. Jag ser det här som vilka rutin som helst. Vad hade jag gjort utan ensamlek lixom, morgontrött som jag är. Och ibland funkar det inte lika bra. Även ifall det var längesen nu. Då brukar jag tänka typ minst en kvart - högst 45 min ska leken pågå om det är lite gnälligt. Om inte ungen är förtvivlad såklart! Det ska ju vara en tillgång för barnet och inte en förvisning. Även det här momentet tar ju lite arbete och tankekraft, men vilken tillgång! Varje morgon tänker jag att det är ju helt fantastiskt att det funkar så här.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"