Hjälp! Hur får vi vår 2-årige son att sova hela natten.

Skriv svar
neob

Hjälp! Hur får vi vår 2-årige son att sova hela natten.

Inlägg av neob »

Hej,

Jag har alldeles nyss hittat till denna underbara sida och registrerat mig som ny medlem. Jag och min sambo behöver verkligen hjälp med vår snart 2 - årige son Neo. Ända sedan han var liten så har han ej haft någon napp, snuttefilt, nalle eller någon annat. Hans trygghet har varit min hand. Nu till problemet, han vaknar ungefär 5-6 ggr/natt och kan inte somna om själv. Han sover numera på sitt rum i sin säng. Jag sitter bredvid honom och talar om för honom att han inte behöver vara rädd, att mamma och nallen är här. Han ligger alldeles tyst. men så fort jag ska gå ut så rycker han till och blir alldeles förtvivlad. Om jag lämnar honom själv i rummet så grinar han tills han knappt får någon luft. Hur ska vi göra för att få honom trygg i sitt rum samt få honom att sova hela natten? Känns som om vi har provat allt! Ps, om vi skulle ta över honom till våran säng när han vaknar, då sover han hela natten. Problemet är att vi vill att han skall sova i sitt eget rum. Hjälp oss!
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

Tills expert dyker upp vill jag bara säga; varmt välkommen hit! Ni kommer lösa det här galant, var så säker, om ni VILL och agerar konsekvent kommer det gå fint. Det finns många trådar ang 2-åringar o sömnproblem, förtrots osv. Sök dig runt och läs vad andra skrivit o fått för svar.Det är viktigt att han somnar SJÄLV utan er hjälp.

Skriv gärna in när ditt barn är fött, i din profil så är det lätt för oss andra att se hur gammal han är!

Kram i solen! 8)
Tina-Stina

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
Välkommen hit!
Jag skulle helt klart rekommendera att ni sova-hela-natten kurar honom! Efter den sover han som en stock :lol: Har du barnaboken? annars hittar du den billigt på
http://www.adlibris.se/searchresult.asp ... duct=False

Sedan står det en hel del om kuren här på hemsidan.
Här finns också en massa underbara eldsjälar här på detta forum att fråga, för att inte tala om anna själv!
Känner flera stycken som har liknande situationer som ni, och det har gått så långt att en utav föräldrarna sover på en madrass jämte barnet hela nätterna :cry: Problemet med att sitta brevid barnet, är att föräldern signalerar att det är farligt att sova, bäst mamma/pappa stannar här och vaktar...alltså omvänd psykologi. :cry:
Kuren går fort om man är påläst och har siktet inställt på att nu ska grabben sova! :D Ca 4 dagar har det tagit här med våra små.
Men kolla upp hur kuren går till, och ge järnet, så sover han snart gott hela nätterna, och då ni också! :D
Lycka till!
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Tina-Stina

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
Bara nyfiken på hur det går? :D
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
neob

Det går sakta men säkert framåt

Inlägg av neob »

Hej,

Jag har försökt läsa om alla bra tips och råd på denna underbara sida. Har även läst om alla verktyg som man kan använda sig utav. I går kväll såg jag faktiskt framsteg när jag skulle natta våran lilla Neo. Jag kunde till och med lämna honom i hans rum och satt vid dörröppningen och ramsade när han blev lite orolig. Han grinade ingenting utan smågnällde ibland. När jag sedan gick därifrån så gnällde han och jag sa ramsan lite högre så att han skulle höra mig. Men det tog 1 timme och 45 minuter innan han somnade in för kvällen. Sedan sova han fram till 01:00 då var det samma visa igen. Och han vaknade totalt 5 gånger.
Men jag kämpar på och har verkligen bestämt mig för att fixa detta, allra mest för Neo´s skull.
vill att han ska känna sig trygg.
tack för alla bra tips och fortsätt gärna komma med bra idéer.
Tina-Stina

Inlägg av Tina-Stina »

Hej! :D
Vad härligt! Ni är på väg! :D
Här står mycket bra om shn-kuren, och den är kanonbra!
Jag ska tillägga att jag inte är något proffs ( finns utbildade shn-kurare här) hoppas att de hittar hit och kan assistera!
Fösta natten med kuren tar tid, tog dryga timmen här med båda.Dagen efter tog det 45 min, och dag 3, 25 min och sedan var det nästan klart!
Är övertygad om att ni kommer lyckas! :D Attityden av självklarhet bara!
Lycka till!
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Elle

Inlägg av Elle »

Hej neob!

Varmt välkommen till Forumet :D Jag skulle rekommendera att ni genomför en regelrätt shn-kur. Det går mycket snabbare att komma på banan då än om man gör "lite grann". Det här behöver du göra innan kurstart:

:arrow: göra upp ett schema för sonen som täcker hans behov av sömn, ca 13 tim/dygn fördelat på 11, 11,5 el 12 tim natt och en dagslur efter lunch, mat- 4 stora mål med 3- 4 tim mellanrum plus en nattslurk strax innan natten, social delaktighet och utevistelse. Tänk på att schemat ska passa hela familjen.
:arrow: se till att hans sovrum är svalt och KOLMÖRKT!
:arrow: bestäm ramsa som helst inte ska innehålla sonens namn. En annan dagramsa som inte innehåller natt. Öva upp den så att ni kan säga den med REJÄLT magstöd och i olika styrka och tonlägen för att kunna besvara sonens frågor på rätt sätt.
:arrow: läs här på Forumet, alla låsta trådar på första sidan, andras trådar under detta forum och även Annas januarikrönika.
:arrow: bestäm när kuren ska börja och GENOMFÖR med rejäl ATTITYD och målet för ögonen :arrow: nu ska sonen somna själv och sova tryggt och länge i sin säng :sleep:

Vad tycker du om detta?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"