Desperat och rådvill! 13-månaders sovstrulare

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Tesen

Inlägg av Tesen »

Hoppsan!
Thea somnade fint ikväll, tog ett tag men vi var superupptagna med dammsugning, diskning, vika tvätt etc, så vi hade absolut inte tid för att hålla på och ramsa henne till sömns. Hon tystnade av sig självt, men vi gav en liten bekräftelse iaf, eller min man gjorde det. Men så skulle jag gå in och stoppa om henne. När jag gick in märkte jag att hon började röra sig, så jag smög därifrån innan hon såg mig, men hon hade vaknat till då och börjat skrika. Vi bestämde oss för att vara superupptagna igen, och låta henne klara av detta själv, så vi har inte ramsat. Hon har gråtit i 20min nu, men låter inte jätteledsen, mer klagande. Skall vi ramsa eller låta henne vara? Bör vi ge en bekräftelse när hon tystnar??

Klantig morsa!

KRam Tesen
//Tesen
Mamma till Thea född December-06 och Tove född April-09
Tesen

Inlägg av Tesen »

Lät ganska ledsen, så jag ramsade en gång iaf, med inbakad bekräftelse. Hon tystnade direkt av den, men började igen efter att jag hade slutat. Nu skriker hon fortfarande, och snyftar mellan varven. Vad skall jag göra??!

Kram
//Tesen
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hur går det?

När det blir så här, lite tokigt, gäller det verkligen att lyssna med hjärnan och inte med hjärtat!
Stegras gråten, är hon ledsen - då ska hon ramsas!
När du känner att nu j-lar måste jag gå IN - DÅ ramsar du!

Och du - man lär sig av sina misstag, bara att stoppa í kunskapsbanken :wink: :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Tesen

Inlägg av Tesen »

Hej,
jag fick börja ramsa, hon blev så ledsen. Vi har ju låtit henne skrika mer de senaste dagarna än vi har innan, så hon har blivit rätt hes lilltjejen. :(

Men hon svarar väldigt bra på ramsan iaf, ramsade fram och tillbaka några gånger, och det tog ner henne mer och mer. Nu verkar det som hon har somnat iaf. Skönt att ha ramsan att ta till när det är lite kris. Men nu skulle hon ju få klara sig själv, så samtidigt känns det lite som ett nederlag. Och det är oerhört svårt att lyssna med hjärnan och inte med hjärtat.

Attans! Nu började hon igen, testar att låta henne klara sig själv den här gången. Bara att stålsätta sig...

Kram och tack för allt stöd!

//Tesen
//Tesen
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Stå nu inte på pass och lyssna, ta och gör något vansinnigt viktigt, som hörs in till Thea!
Och stålsätt dig inte, behöver hon en ramsa så ger du henne en!
Men stå inte på pass, släpp koncentrationen lite :wink:
:heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Tesen

Inlägg av Tesen »

Det är ett bra tips :)
Det är väldigt lätt att överkoncentrera sig. Det är ju allt jag tänker på! Tusen tack för allt stöd Mia. Vet inte hur jag skulle ha klarat mig utan dig och det här forumet (tack Anna!) :!:

Kram Tesen
//Tesen
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Det här klarar du fint, det är min fulla övertygelse :thumbsup: Men jag vet hur det är att vilja ha full koll, jag är omöjlig själv :roll: så jag fick lov att gå ut när min sambo skulle ta första nattningarna av Frida :oops: annars står jag bara och lägger mig i och har mig!
Så när jag lägger barnen så är det skjuts i säng, och sen går jag ner (vi har sovrummen på övervåningen) och grejar, för annars VET jag att jag skulle sitta/ligga och lyssna på varenda pustning därinifrån :roll:

Sover hon nu :?:
Tesen

Inlägg av Tesen »

Hej igen!
Ja hon sover nu, lilla dockan. :)
Önskar att vi hade två våningar oxå, men vi bor i en trerummare, med hennes sovrum innanför vårt. Svårt på natten att ignorera henne alltså, hör ju minsta lilla pip! Inatt skall jag sova på madrass i vardagsrummet så jag inte ramsar för minsta lilla... :!: Mannen är bättre på att småslumra igenom hennes gråt etc.

Kram igen
//Tesen
Tesen

Inlägg av Tesen »

Hej!
Efter att det blev lite dumt igår kväll (när jag väckte lilla tjejen) och hon väl somnade om gick natten jättebra! Hon sov fram till ca halv sju när hon vaknade och ville upp. Hon kan ha gnytt lite utan att maken har hört det (han sover rätt hårt), men hon har inte gråtit nåt nämnvärt iaf. Det hade jag hört utifrån vardagsrummet. Men när hon vaknade på morgonen funkade det inte med ramsa, hon var nog lite för pigg. Samtidigt ville vi inte ge dubbla budskap och ta upp henne innan klockan ringde (inne i hennes rum). Detta medförde att hon var rätt ledsen i en halvtimme, vi ramsade med jämna mellanrum. Men vi tog inte upp henne förrän klockan ringde. Vi låtsades som om hon hade sovit som en gris hela natten. Tycker ni att vi gjorde rätt här, eller borde vi tagit upp henne tidigare :?: Borde vi inte ha ramsat så mycket heller? Men hon var ju så ledsen..

Hon är så hes nu lilla stumpan :(
Finns det nån risk för att hon får permanenta men på stämbanden eller nåt när vi låter henne skrika såpass länge? :?

Men jag är så nöjd över att hon sov så gott inatt hursomhelst! Hon har ju vaknat så mycket under nätterna de sista två månaderna, skönt när hon får lååång sammanhängande sömn! :)

Kram och tack för allt stöd!
//Tesen
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Godmorgon :!:

Härlig natt :D

Jag tycker ni gjode alldeles rätt i morse, men det ni KAN göra är att ha klockan strax utanför hennes rum, och ändra ringningen till en kvart tidigare (marginalkvarten) om det är ledsamt på morgonen! Och så tar ni med klockan in till henne när ni går in och väcker, och stänger den tillsammans.

Och nej, hon får inga bestående med på stämbanden, jag lovar :wink: :!:

Har du läst handlingsplanen" för tidiga morgnar? Klistrar in den här, ändra bara "han" till "hon" :wink: :

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".

Kram!
Tesen

Inlägg av Tesen »

Hej igen!
Vi har redan skrivit ut handlingsplanen för tidiga morgnar :), jag hade även instruerat maken, men han var så groggy på morgonen att han trodde det var mitt i natten och glömde pangramsa :!: Typiskt, eller hur? Får bli skärpning på det, med egen mini-kur på tidiga morgnar. Bra tips med klockan, vi gör nog så att vi tar ut den så att vi kan använda marginalkvarten. Samtidigt så är det ju bra att ha den inne hos henne så att man inte "fuskar".. Men vi gör nog så under en period iaf.

Ha det så bra!

Kram Tesen
//Tesen
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen!

Ja, varken barn eller föräldrar är några maskiner, så visst gör man misstag ibland, och det kan t o m vara BRA att göra misstag, för som bekant lär man sig massor av dem också :wink: :!:
Jag tror att natten som kommer blir jättebra! Så de så!
:heart:
Tesen

Inlägg av Tesen »

Hej hopp,
kändes som det skulle bli jobbigt ikväll att lägga lillan, ville inte att hon skulle vara så ledsen och gråta som igår kväll. Men läggningen gick jättebra! Hon grät lite, klagande, men somnade inom fem minuter. Det var skönt att slippa höra en massa gråt :!: :D

Det blev lite knasigt med tiderna idag tyvärr. På dagis hade hon bara sovit en timma, och de hade plockat upp henne då istället för att vänta till halv två (ville säkert inte väcka de andra). Vid middagen kl 17 blev hon helt hysterisk och ville inte ha, kastade sig på golvet och var helt förtvivlad. Vi fick bara göra vad vi kunde för att bryta den hysterin. Till slut lugnade hon ner sig, och så fick hon i sig en smörgås vid 18 (middag normalt 17). Ville ju att hon skulle få lite i magen iaf :!: Var det heltokigt eller? Välling och nattning normal tid.

Hon har hostat till lite därinne nu, men inget gnäll alls, utan rätt i sömnen igen :!: :)

Kram på er

//Tesen
//Tesen
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Tesen :!:

Inte gör det nåt att ge en extramacka om det varit lite dåligt med mat under dagen, så gör jag med ibland :wink: !

Hoppas natten varit bra!

Kram Mia

(Och du - tack söta för den jättefina hälsningen i min gästbok :heart:)
Tesen

Inlägg av Tesen »

Hej hopp!
Jag vågar knappt tro det, men inatt sov Thea hela natten igen! Hon vaknade visserligen tidigt (06.15), men vi använde marginalkvarten och tog upp henne kvart i sju. Men hon grät hela tiden från uppvak. Men men, vi får väl ta en minikur här. Och ikväll vid läggning så protesterade Thea bara just när mannen gick ut, men tystnade på en gång. :D Tror varken :!: mina ögon eller öron. Förväntar mig nästan ett bakslag snart, men då vet vi ju vad vi skall göra :)

Det här forumet har varit min räddning i kurandet av Thea. Återigen, tack för all hjälp! Mia du har varit helt fantastisk, och alltid kommit med så snabba uppmuntrande svar när man som mest behövt det. Och tack själv för fint inlägg på Theas sida :)

Kram kram
//Tesen
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "