Vaknar innan det är morgon

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Irmapirma

Vaknar innan det är morgon

Inlägg av Irmapirma »

Hej,

Har kört SHN sedan efter nyår med stor framgång! Vår lilla tös (5 månader)sover som aldrig förr. :D Helt underbart!
Vårt schema ser ut så här:
07.00 Vakna & frukost (mjölkersättning)
08.30 - 09.15 Sova
10.30 Äta. (gröt & mjölkersättning)
11.30 - 13-00 Sova
14.00 Äta (mjölkersättning)
15.00 - 16.30 Sova (hade först 2 st 45 minutare på em men funkar bättre med ett längre pass)
17.00 Äta (puré & mjölkersättning)
19.00 Bada & mysa
19.30 Nattslurk & gonatt

Dock har jag några frågor som jag undrar om någon kan hjälpa mig med :? :

1. Hon vaknar nästan alltid kl 06.15 ("morgon" är inte förrän kl 07.00). Ligger och pratar och låter, inte arg, men detta gör att hon väcker oss då hon pga av utrymmes skäl sover i vårt sovrum. Att ramsa för henne hjälper inte. Ibland somnar hon om ca 10 minuter innan klockan ringer. Vad göra??

2. De gånger hon vaknar på natten är för att hon vänt sig från mage till rygg. Hon har svårt att somna om på rygg vilket gör att jag måste gå upp och vända på henne & ramsa. Då somnar hon bums! Skall jag fortsätta göra så eller försöka lära henne att man också kan sova på rygg??

Tacksam för lite guidning :D
Kram från Anna Karin
Anna Karin - mamma till Irma född i augusti 2007 och Viggo född i februari 2010
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Mina bästa tips för tidiga morgnar är:

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter hon? Om hon blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter henne sedan vara. Om hon fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills hon blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick samma tid varje morgon, stäng av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hennes protester, sätt på musik utanför hennes rum i en volym som överröstar hennes protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hennes protester avtar. När hon tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hennes protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör hon att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på dottern. Kryp i säng igen när hon somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover hon nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara dotterns frågor på ett betryggande sätt som ger henne signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".

Jag tycker man kan bjuda på en vänding per uppvak/sovpass, men det går även att vänja dem att somna på rygg så går man in och vänder efter 10 min.

Kom ihåg att träna mycket vänding på golvet under vaken passen på dagarna!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Irmapirma

Inlägg av Irmapirma »

Tack för ditt svar! :D
Har försökt med pangramsa vid första pip på morogonen och sedan inte göra något mer tills väckarklockan ringer. Men hon fortsätter att snacka och låta (glad) och vill inte somna om. Men skall försöka med pangramsa igen - kanske har jag mesat lite med den. :oops: Skall ta i lite mer. Skall inte ge upp!!!
Kram,
//Anna Karin
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Men man ska inte störa nöjda barn för mycket! De ömma får ta till örproppar om inget annat funkar! :lol:
Irmapirma

Inlägg av Irmapirma »

Det är svårt att veta, tycker jag, hur mycket man skall "ingripa". Imorse vaknade hon 05.30 och ville inte somna om... jag stoppar in öronproppar och försöker somna om men hon vaknar liksom tidigare och tidigare... justera schema?
mari.g

Inlägg av mari.g »

Hejsan!
Vi har typ identiska "problem" Leo vaknar 1-0,5 timme för tidigt på morgonen. Oftast närmare en timme :? Dock "bara" 20 min idag :D Hoppas att det går åt rätt håll ! Han sover oxå inne hos oss av utrymmesskäl...

Jag ger oxå pangramsa vid första pip, fungerar väl sådär... Men Leo är precis som din inte alls ledsen eller ens arg. Ligger bara o snackar.

Jag tror inte att du ska ge fler ramsor :!: Med pangramsan meddelar du att det fortfarande är natt, men på natten händer INGENTING. Ett glatt barn är inte mottaglig för ramsan, och man ska nog gödlsa försiktigt med den :wink:

Vet inte riktigt ang. schemat, men spontant är det ju väldigt kort tid mellan morgon och första luren. Kanske ett klassiskt 45-2-45?

Maten? Funderat på att introducera välling? Truga på kafferepsvis :lol:

Lite tankar iaf...

/Mari
Mamma till ljuvliga Leo 0707 och Tilde 1108
Irmapirma

Inlägg av Irmapirma »

Hej!
Tack för dina förslag! Tycker också att jag inte skall gödsla med ramsan för mycket om hon är glad. Hon har sovit hel natt fram till kl 7 så jag vet att hon kan så detta är ett nytt fenomen :o
Ja, kanske skall dra på första morgonluren lite och sedan en lång mitt på dagen och sedan en kortare på em. Skall fundera på det!
Ang välling: är osäker är hon inte för liten? Bara 5 månader.. Eller går det bra ändå? :? Kan ju vara så att hon vaknar för att hon é hungrig.
:)
/Anna Karin
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Anna Karin :D

Angående vällingen så är det samma välling som tidigare rekommenderades från 4 månader.

Själv började jag ge min yngsta dotter Lucine risvälling redan då hon var 3,5 mån och det på inrådan av BVC eftersom hon var så lös i magen. Lussi älskade sin välling från första stund.

Hälsningar från Nancy
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vaknade hon av hunger skulle hon med all sannolikhet berätta det lite högljuddare, så DEN vargen kan du skjuta. :wink:
Irmapirma

Inlägg av Irmapirma »

Hej igen!
Tack för alla tips :!:
Får se hur det går inatt. Iofs brukar hon ju sova som en liten brunbjörn fram till ca kl 6 ... Sedan är det dags att gå upp tycker hon :D
Tror också att hon skulle låta mer på morgonen om hon var hungrig men jag är öppen för alla förslag. Så hon har fått välling nu :D
Hon har också varit vaken lite längre sedan sin em-lur så vi får se om detta också kan hjälpa.
Vi hörs!
Kram
Anna Karin
duggan

Inlägg av duggan »

Hur går det för lilla Irma?
Irmapirma

Inlägg av Irmapirma »

Hej!
Det går riktigt bra för oss :!:
Vi har ju inget eget rum till henne vilket har varit ett problem då jag känner att vi stör henne när vi går och lägger oss, så vad vi nu gör är att vi lyfter ut hennes säng utanför vårt rum när vi skall sova... :D Så om hon vaknar kan vi enklare ramsa utanför dörren istället för att smyga ut och sedan ramsa. Fungerar alldeles perfekt! Ett riktigt hett tips om man som vi bara har ett sovrum. Vi skall flytta till större om ett tag men så länge det funkar så är det ju inte så jobbigt att bära ut henne :lol:

Om hon vaknar innan det är morgon så får hon bara en pangramsa och det funkar. Hon somnar om.
Hon har nu sovit 2 st hela nätter i rad och vaknat av klockan \:D/

Har också ökat på maten på dagen. Så hon är nu riktigt proppmätt när hon skall sova.

Så tack igen för alla tips. Är helt "beroende" av detta forum och vet inte vad jag skulle göra om ni inte fanns :heart:
/Anna Karin
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Ååh vad härligt med glada nyheter, det låter som ni har det aldeles underbart! :lol:

:heart: //Malin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"