Schema for oss?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
astromalin

Schema for oss?

Inlägg av astromalin »

Hej!
Jag skulle behova lite hjalp med att finslipa tiderna, tror jag. Min dotter ar 7 manader och sover bra hela natten, men vaknar ofta lite tidigare an planerat. Sahar ser hennes tider ut sa som jag vill ha dem:
8.30 Morgon - Frukost (ammas)
10.30-12 Sover
Cirka 12 - Lunch (lagad mat)
13.30- 14.15 Sover
15.30 cirka ammas
Runt 17 cirka: slumrar ofta ca 20-30min i vagnen nar vi ar ute
19.00 Ammas
20.15 Nattslurk
20.30 Sover for natten.

Sa vad ar problemet? Jo, hon vaknar ofta en gang runt 6.30 men somnar om, sedan vaknar hon igen vid 7.15 ca och da ar hon klarvaken samt arg, oftast somnar hon helt enkelt inte mer fram till "min" morgontid. Jag forstar att hennes morgon nog borjar tidigare an vad jag tycker...men jag vill inte lagga henne tidigare pa kvallen eftersom hennes pappa kommer hem vid 19.15-19.30 cirka, jag vill ju att de ska traffas en stund!
Om hon da vaknar tidigare men anda behaller lunchen 12.00 eller senare, nar borde hon sova bast pa fm, och borde hon kanske ha ett mellanmal? Jag vill inte tidigarelagga lunchen, det blir sa tidigt jamfort med "vuxnas" lunch har i Italien. Samtidigt skulle jag helst undvika ett mellanmal, en massa "smaduttande" forstor bara aptiten, men ... ja, jag behover lite tips!!!
Tack pa forhand/Malin
astromalin

Inlägg av astromalin »

PS Jag skrev kanske i fel forum, skulle nog ha varit i Samtalsforum...
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Hej Malin, min tanke är att du måste ju absolut inte ha 12 tim natt. Du kan ju välja att ge henne 11 tim istället (morgon 7.30) och fylla på med dagsömn där det passar istället. :D Hjälpte det dig ngt?
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
astromalin

Inlägg av astromalin »

Hej!
Javisst har jag tankt pa det, och lata henne sova mer pa fm, men da blir ett mellanmal nodvandigt, eller? 7.30-12 utan mat, blir inte det lite langt for en 7-manaders? Skulle helst lata bli att ha en massa mellanmal, ett (pa em) racker mer an val tycker jag...
Tar tacksamt emot fler tips!
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Hej igen... nu är ju mina båda söner äldre än din tös men så här gör jag. De vaknar 07.00, då får de välling direkt. Därefter är det påklädning. Kl 08.00 ungefär äter jag frukost, då får de sitta med och äta en smörgår, lite yoghurt eller vad som nu serveras den dagen. Jag vill heller inte ha en massa mellanmål men detta ser jag liksom bara som en liten påfyllning av frukosten (eller en väldigt lång frukost skulle man kunna säga för oftast så går de i varandra) för att de ska klara sig till lunchen som är 11.30. Tidigare än så vill jag inte heller ha lunchen för då blir allt så skevt mot resten av dagen och de få aktiviteter som vi ägnar oss åt i veckorna. På så här vis så får de i sig tillräckligt för att stå sig fram till lunchen men det blir inte en massa småätande. :D
Linda
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
astromalin

Inlägg av astromalin »

Hej igen och tack for dina svar!
"Dubbel" frukost kan kanske vara en idè...jag ska nog testa det. Jag ammar fortfarande, skulle du ge dubbel "amningsfrukost" eller kanske lite frukt eller grot som frukost nr 2?
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Jag skulle nog ge lite gröt, eller små smörgåsbitar att själv kunna peta i sig. :D
Linda
Annrik

Inlägg av Annrik »

Hej!
Vi ger också dubbel frukost och det funkar jättebra :D Jag ammar lillkillen då han vaknar vid 7.15 och sedan äter vi frukost tillsammans en timme senare.
En annan sak jag funderade på var att din tjej kanske behöver en kraftigare middag än bröstmjölk. Eller kanske dricker hon mycket välling till kvälsslurk? Om du vill ha kvar 12 timmars natt och vet att hon inte är hungrig kan du säkert hjälpa henne att somna om och sova till godmorgon. Men om du vill ha 11 timmars natt så är det bara att köra på det (det gör vi och trivs bra med).
Anna
Jonatan f?dd 25/7-04.
B?rjade anv?nda schema och verktyg
i september 2004.
Syskon väntas i mars :)
astromalin

Inlägg av astromalin »

Hej!
Nej, jag ammar henne till natten, valling finns inte i Italien dar vi bor. Det verkar inte som om det ar hunger som gor att hon vaknar tidigare, men jag kommer i vilket fall snart att byta ut kvallsamningen kl 19 mot lagad mat (enligt italienske barnlakarens instruktioner) sa kanske kommer det att medfora nagon forandring, vi far se...
JH

Inlägg av JH »

Så här ser Elsas schema ut, hon är lite äldre, men vi har gjort ungefär så här sen hon var knappt 8 mån.

06.30 morgon
06.45 välling
07.30 gröt (vid vår frukost)
09.30 sova 1,5 timme
11.30 lunch (lagad mat)
ca 14.15 mellanmål (bara nåt litet, lite banan el liknande)
14.45 sova 45 min (förut 1,5 timme)
16.45 middag (lagad mat)
18.30 nattslurk (välling)
19.00 natt

Vi har alltså 11,5 timmars natt och lite mer sömn på dagen, funkar bra för oss. Jag vill inte heller att Elsa ska småäta, men genom att ha fasta mellanmålstider så tycker jag att man undviker det. Som det är nu så får hon ju 4 mål om dagen (med utdragen frukost) samt nattslurk och det tycker jag funkar jättebra!

Jag funderade också på att det var lite konstig "balans" i ert matschema, med mycket mat på fm, och mindre på kvällen (i och med att hon "bara" ammar efter lunch.) Skulle absolut byta ut kvällsmålet mot mat, eller annars gröt, och sen amma som nattslurk. Din dotter kanske inte vaknar och är utsvulten, men har kanske ändå svårt att somna om om hon "bara" har ammat sedan lunch dagen innan? :-k
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
astromalin

Inlägg av astromalin »

Mycket mat pa fm? Har du blandat ihop mig med nagot av svaren kanske, :D min dotter far bara frukost och sedan lunch kl 12, det ar val inte mycket mat pa fm????
JH

Inlägg av JH »

nej, nej! :D Jag menade inte FÖR mycket mat - alldeles lagom är det ju :lol:

Jag menade att eftersom det endast är vid lunch som hon får "riktigt" lagad mat - som de ju blir mätta på längre än amning vid den här åldern - så blir det väldigt lång tid som hon ska klara sig på bara bröstmjölk. Alla barn är ju olika, men jag vet att vid 7 mån skulle Elsa aldrig vara mätt i 4 timmar om hon bara ammade. Vid 7 månader ammade hon när hon vaknade, åt sen gröt. Lagad mat till lunch, ammade som mellis och sedan lagad mat (som innan var gröt) till middag och amning eller välling som nattslurk.

Men kanske har du fetare bröstmjölk än jag? :D
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
astromalin

Inlägg av astromalin »

Mer till JH: Men visst har du ratt i att det snart ar dags for mer lagad mat, jag foljer barnlakarens rad bara och han sa att efter att jag bytt ut amning pa lunchen mot lagad mat vid sex manaders alder sa ska jag vanta cirka en manad innan jag byter ut kl 19-amningen mot lagad mat.
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

"Dubbel frukost" är kanon!

Vår son äter/sover:
07.30 Välling.
09.00 Gemensam frukost, gröt.
11.00 Sova 1,5 h.
13.00 Lunch.
16.00 Sova 20 min.
17.30 Middag
19.00 Välling
19.20 Sova natt.

/ Mamman till sonen :D
astromalin

Inlägg av astromalin »

Father of a son: ert schema har senare lunch, det skulle jag ocksa vilja ha! Men jag tror att jag ska testa riktig mat till middag forst, det ska ju anda inforas i vilket fall, och se vad som hander. Vill garna behalla "enkel" frukost ist f dubbel, trots att manga av er verkar tycka att det ar bra med dubbel frukost. Jag vill garna att min dotter far mer av det italienska sattet att ata, dvs inte sa manga ggr per dag som i manga svenska familjer, jag tror det ar bra nar hon blir lite storre om hon inte har vanan att "dutta" mellan frukost och lunch, t.ex. (Detta galler bara tiderna - inte VAD man ater - manga italienska barn far muffins och kakor till frukost - HUUUU!)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"