Amma 2½ månaders hur många ggr under ett mål? + Buffafråga
Amma 2½ månaders hur många ggr under ett mål? + Buffafråga
Vi kör AWs standardmodell på lillasyster eftersom det gjorde underverk för storasysters sömn. Men en sak kommer jag inte ihåg och fattar inte riktigt... Bebisen är 2½ månad, ska hon ammas både så fort hon vaknar och innan lurarna? Knockoutslurken behöver man ju inte längre...
Ofta är hon nöjd med bara en amning per mål, men jag vill vara säker på att hon får i sig massor av käk på dagarna. Det är inte alltid hon vill ha andra omgången innan läggningen på dagarna och skriker inte heller efter den om hon inte får...
Det är sällan hon orkar vara vaken längre än 1½ timme, så det blir vansinnigt ofta hon ska äta om hon ska äta två gånger på den tiden. Till saken hör att jag alltid gett henne från båda brösten på en gång eftersom jag hade snålt med mjölk i början. Ger jag bara från ett bröst åt gången blir hon inte nöjd. Hur göra?
Och den här gången vill vi buffa bebisen. Men när jag ser AW buffa i videoklippet så ser det ut som att hon trycker neråt på bebisens rygg under 4 buffar, när jag läst Barnaboken har jag fattat det som att man bara ska hålla nere handen under en buff... Hur gör man?
Ofta är hon nöjd med bara en amning per mål, men jag vill vara säker på att hon får i sig massor av käk på dagarna. Det är inte alltid hon vill ha andra omgången innan läggningen på dagarna och skriker inte heller efter den om hon inte får...
Det är sällan hon orkar vara vaken längre än 1½ timme, så det blir vansinnigt ofta hon ska äta om hon ska äta två gånger på den tiden. Till saken hör att jag alltid gett henne från båda brösten på en gång eftersom jag hade snålt med mjölk i början. Ger jag bara från ett bröst åt gången blir hon inte nöjd. Hur göra?
Och den här gången vill vi buffa bebisen. Men när jag ser AW buffa i videoklippet så ser det ut som att hon trycker neråt på bebisens rygg under 4 buffar, när jag läst Barnaboken har jag fattat det som att man bara ska hålla nere handen under en buff... Hur gör man?
-
TorpSara
Hej!
Du ska ju alltid ge båda brösten, så ge först bröst 1 och truga igen när hon släpper. Vill hon ha mer direkt så kan hon ju få det. Sen bjuder du om från bröst 2 efter en stund. Men man kan amma hela målet i ett svep också, vissa äter ordentligt på en gång, helt enkelt!
När man buffar så "markeringstrycker" man på ryggen, men handen ligger där hela tiden.
Nej, nu kan du hålla målet inom en timme och ha en liten stunds (30-60 min)vaken innan tuppis. 'Bebisen är 2½ månad, ska hon ammas både så fort hon vaknar och innan lurarna? Knockoutslurken behöver man ju inte längre...
Håll som sagt målet inom en timme. Vakenheten kommer med tiden, man kan inte göra mer än man gör!Det är sällan hon orkar vara vaken längre än 1½ timme, så det blir vansinnigt ofta hon ska äta om hon ska äta två gånger på den tiden. Till saken hör att jag alltid gett henne från båda brösten på en gång eftersom jag hade snålt med mjölk i början. Ger jag bara från ett bröst åt gången blir hon inte nöjd. Hur göra?
Du ska ju alltid ge båda brösten, så ge först bröst 1 och truga igen när hon släpper. Vill hon ha mer direkt så kan hon ju få det. Sen bjuder du om från bröst 2 efter en stund. Men man kan amma hela målet i ett svep också, vissa äter ordentligt på en gång, helt enkelt!
När man buffar så "markeringstrycker" man på ryggen, men handen ligger där hela tiden.
Så..
Tack för svaret! Låt oss säga att en omgång består av fyra buffar i rumpan, ska trycket på ryggen vara under EN buff? Eller ska man hålla trycket längre?
Och när det gäller amningen: Det mesta är alltså ok, bara man är säker på att bebisen blir riktigt mätt..?
-
TorpSara
Så här räknar jag när jag buffar: vänster hand håller jag över barnets skuldror eventuellt med två fingrar över huvudet om det är en liten mask, sen buffar jag med höger hand och räknar ETT, TVÅ, TRE, FYR, OCH ETT, TVÅ osv. När jag säger OCH lyfter jag på vänsterhanden så den mjukt trycker ner när jag räknar ETT igen.
Begripligt?
Kram Susan
Begripligt?
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Aha. Jag har gjort tvärtom.. Räknat ETT, TVÅ, TRE, FYR och bara tryckt på fyra... Jaja, det har då funkat, men jag byter nog teknik nu. Då behåller du alltså trycket under ETT, TVÅ, TRE, FYR och släpper bara på OCH?SusanD skrev:Så här räknar jag när jag buffar: vänster hand håller jag över barnets skuldror eventuellt med två fingrar över huvudet om det är en liten mask, sen buffar jag med höger hand och räknar ETT, TVÅ, TRE, FYR, OCH ETT, TVÅ osv. När jag säger OCH lyfter jag på vänsterhanden så den mjukt trycker ner när jag räknar ETT igen.
Begripligt?![]()
Kram Susan
Ylle, gör som det passar dig! Huvudsaken är att det är lagom takt så man inte "smygbuffar", utan rejäla buffar. Jag brukar tänka takten i sången "Vi går över daggstänkta berg". De små juvelerna brukar ääääälska att buffas
så buffa endast tills han tystnar/blir sömntung och avsluta med en kort solfjäder och ut med ramsan.
Elle
Tack för välkomnandet och tipset.Elle skrev:Glömde säga: VÄLKOMMEN till Forumet![]()
En liten teknisk sak: gå gärna in under din profil och skriv in barnets ålder under signaturen så blir det lättare för oss som vill hjälpa. TACK![]()
Elle
"Fjompan" född 041020 - sover gott hela nätterna sen fem månaders ålder.
"Pimsan" född 071114 - verkar gå i storasysters fotspår. Ett nattmål än så länge.
"Pimsan" född 071114 - verkar gå i storasysters fotspår. Ett nattmål än så länge.