2 månader - schema, mat och sömn?
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Härligt Camilla, lova att fortsätta rapportera! Jag kan nästan lova att du kommer märka skillnad när han väl fått korn på magläget ordentligt nu.

Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Rapport
Jag törs nästan inte skriva det här, för risken att det då kommer att förändras, men jag är försiktigt optimistisk just nu.TorsMamma skrev:Härligt Camilla, lova att fortsätta rapportera! Jag kan nästan lova att du kommer märka skillnad när han väl fått korn på magläget ordentligt nu.![]()
Jag vet att ni här säger "en gång är ingen gång - två gånger är en vana", men i hästträningskrestar säger vi "en gång är ingen gång, två gånger kan vara en tillfällighet, tre gånger börjar bli ett mönster och fyra gånger är en vana" och detta om vanor som man VILL att hästen ska lära sig.
Nu har Arvid sovit bra i fyra nätter! Inte helt utan uppvak alltid men de nätter han vaknat har det varit en gång som han verkligen inte klarat sig utan hjälp (i går natt hade han krupit ner till fotändan och "fastnat" där och då lyfte jag bara upp honom till huvudändan och då somnade han igen).
I natt var han idealisk! I går kväll (och även i förrgår kväll) gick läggningen som smort!
Jag har nämligen upptäckt EN VIKTIG SAK! Tidigare har jag varit så inställd på metoden och att jag inte ska fastna vid sängen att jag varit nästa lite väl opersonli och brysk vid läggandet så Arvid har nog blivit nästan överraskad och det blir ju bara gråt och tandagnisslan av det.
Så dessa två senaste kvällar har jag ägnat lite extra småpratstid och kel åt honom efter att vi "flugit flygplan" ner i sängen (skrattet). Jag har fått honom att skratta lite till i sängen, lagt honom på mage under prat om hur bra han ska sova och hur rolig morgondagen ska bli, jag har strukit honom över huvudet, hjälpt till att få ett bra grepp om snuttetrasan och stoppat om honom och släckt lyset och satt igång larmet. Allt detta i lugnt tempo och SEN har jag vänt mig om och gått ut med ramsan.
INTE ETT LJUD! Ja, alltså inte ett ljud om hjälp! Han ligger dock och bökar lite och grymtar men det tystnar av sig själv och jag kan bekräftelseramsa och gå ner igen. Allt detta, från läggning i sängen till att jag går ner tar max 5 minuter!
I natt hade han dessutom inget uppvak, som jag märkte iaf, och halv fem väcktes han för nattmål och sen väcktes han (motvilligt!) klockan åtta och när jag då rullade över honom på rygg för att han skulle se mig så rullade han tillbaka!
Nattmålet vill jag ta bort men har inte vågat än, vill att han ska ha stabila nätter med det kvar först. Men jag har börjat förbereda genom att korta av målet till hälften - matning, rap, blöjbyte i sängen och sen sova - och genom att skjuta det lite framåt (nu halv fem i stället för fyra, och när det fungerar i 3-4 nätter så skjuter vi en halvtimme till, osv). Dessutom får han då i sig lite mindre mat så att han äter mer på morgonen (han har ätit mindre kl 8 förut eftersom han ju är lite mätt fortfarande från nattmålet) och under dagen och mindre på natten.
Dagssömnen har dock varit katastrofal nu en tid! F.m- och e.m-lur går som smort men middagsluren (2 timmar, 13-15) har varit hemsk. Han somnar bra och sover 45 minuter och sen tar det 20 minuter att få honom att somna om (ramsar mest, vagnar vid undantag) och sen sover han tveksamt framtill ca tio i tre.
Men igår hände något! Han somnade bra vid 13 och sen lät han lite vid fem i två och jag ramsade snabbt som attan och han somnade då om och sov till tio i tre!
Idag var det lite som förut igen men då gav jag helt enkelt nappen när han inte ville somna om - jag vet att det inte är optimalt men just nu söker jag harmoni och inte att vi ska hålla på att diskutera i evighet och har han då bara nappen en gång under dygnet och det är vid middagssömnen så kan jag leva med det så länge.
/Camilla
Arvid född 070905, SM:ad sedan födseln. Schema: 12-5-2 med dagsstart 08:00.
Blogg: http://nosebay.blogspot.com
Människor är som paraplyer - de fungerar bäst när de är öppna.
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Tack Camilla för den fina rapporten,
njut ordentligt nu. Och ja, inte får man vara så opersonlig att man blir "brysk".
Det är ju skoj att lägga sig vettja och för det måste ju även mamma ha skoj.
Ramsan du gav på luren är vad jag och Päivi har döpt till "smygramsekur".
Jag har kört det på Tor också i ca. 3-4 dagar där jag ramsar så mjukt så mjukt precis när jag vet att skarven är på gång.
Härligt jobbat Camilla, du kan ju detta. Och nu när du VET metoden så är det ju personlig du måste göra den.
=D>
Men som du märker är just skrattet till gonattet SUPERVIKTIGT! Om du har läggproblem lägg ner MER krut på skrattet till go nattet så brukar det hjälpa!

Ramsan du gav på luren är vad jag och Päivi har döpt till "smygramsekur".
Jag har kört det på Tor också i ca. 3-4 dagar där jag ramsar så mjukt så mjukt precis när jag vet att skarven är på gång.
Men som du märker är just skrattet till gonattet SUPERVIKTIGT! Om du har läggproblem lägg ner MER krut på skrattet till go nattet så brukar det hjälpa!
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
I natt ska det ske!
Till igår hade Arvid sovit utan uppvak men med nattmål i 5 nätter på raken och då bestämde vi oss för att i helgen ska det ske - NU ska nattmålet bort!
Så vaknade han förstås fyra (4!) gånger i natt.... Men jag har kört stenhårt med schemat idag och proppat i honom mat så jag struntar i att han hade en kass natt i natt - det är glömt nu!
Jag läser och läser i lathunden för kuren men då Arvid normalt sett sover kanon till fem på morgonen (då vi nu väckt honom på slutet) så kan jag ju hoppa över stora delar av kuren (läggning och massor av uppvak). Han sover fortfarande inne hos oss - hans rum är inte klart ännu, men jag ser inte att det ska bli något problem.
Så min plan för i natt, eller rättare sagt tidigt i morgon bitti, är följande:
* omedelbart han vaknar, så buffar jag honom och kör sedan ramsa, påminnelse om det behövs och sen bekräftelse. Ramsorna körs från min säng, vilket jag gjort tidigare och det har fungerat.
* jag siktar på morgon kl 07:30 (normalt 08:00 men det känns långt) och kör en hel marginalhalvtimme, dvs om det blir total katastrof så "väcker" jag 07:00.
Tips på vägen? Om inte så får ni rapport i morgon!
Bara ett litet p.s. - vi har lämnat både vagnings- och buffningsträsk bakom oss!!! Ack så skönt att slippa stå och vagna om och om igen och att buffa! (Får superont i nacke och armar efter en stund).
/Camilla
Så vaknade han förstås fyra (4!) gånger i natt.... Men jag har kört stenhårt med schemat idag och proppat i honom mat så jag struntar i att han hade en kass natt i natt - det är glömt nu!
Jag läser och läser i lathunden för kuren men då Arvid normalt sett sover kanon till fem på morgonen (då vi nu väckt honom på slutet) så kan jag ju hoppa över stora delar av kuren (läggning och massor av uppvak). Han sover fortfarande inne hos oss - hans rum är inte klart ännu, men jag ser inte att det ska bli något problem.
Så min plan för i natt, eller rättare sagt tidigt i morgon bitti, är följande:
* omedelbart han vaknar, så buffar jag honom och kör sedan ramsa, påminnelse om det behövs och sen bekräftelse. Ramsorna körs från min säng, vilket jag gjort tidigare och det har fungerat.
* jag siktar på morgon kl 07:30 (normalt 08:00 men det känns långt) och kör en hel marginalhalvtimme, dvs om det blir total katastrof så "väcker" jag 07:00.
Tips på vägen? Om inte så får ni rapport i morgon!
Bara ett litet p.s. - vi har lämnat både vagnings- och buffningsträsk bakom oss!!! Ack så skönt att slippa stå och vagna om och om igen och att buffa! (Får superont i nacke och armar efter en stund).
/Camilla
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej Camilla, härlig rapport och härlig attityd!!!!
Klipper in för säkerhetsskull tidiga mornar och deras handlingsplan (även om du vet detta redan så kanske någon anna läser din tråd och behöver inspiration
). Det är lätt hänt att just morgon blir en anings "varning för underhållning" och därmed är ju morgonen annonserad.
Här tror jag faktisk att du kanske gör honom en mera "otjänst" än tjänst om man säger. Det är nämnligen inte lätt att lära sig klockan och bli en skalman om mamma flyttar visarna och siffrorna hela tiden. Så jag skulle köra på MAX marginal kvarten.* jag siktar på morgon kl 07:30 (normalt 08:00 men det känns långt) och kör en hel marginalhalvtimme, dvs om det blir total katastrof så "väcker" jag 07:00.
Klipper in för säkerhetsskull tidiga mornar och deras handlingsplan (även om du vet detta redan så kanske någon anna läser din tråd och behöver inspiration
Härligt att ni nu är ur vagn och buffträsk. Hur gjorde ni? Hur gick det? Jag är supernyfiken och självklart tror jag att fler som läser din tråd vill bli inspirerade. =D> \:D/1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.
2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.
3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.
Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".
Tor 2006
Rapport efter natt 1
Hej!
Så här gick det i natt!
Jag gick och la mig redan kl. tio så att jag skulle vara pigg och alert när morgontimmarna närmade sig.
Klockan fem vaknade Arvid och sa "hallå! Ni har glömt att jag ska äta!"
Jag svarade "Ändrade rutiner - du ska INTE äta nu, du ska SOVA!" Gjorde detta med att tillrättalägga, buffa och ramsa.
Arvid sa: "På riktigt? Det tänker jag inte vara med på!".
Jag svarade "Ja, på riktigt. Sov nu!" med att ramsa.
Jag tror jag buffade en gång till när ramsan inte tog men sen hörde jag hur han började suga på något, antagligen fingrarna. Jag har ingen känsla av att jag somnade om men det måste jag ha gjort för nästa gång han "lät" (jag kan inte säga skrek, för det gjorde han nog inte alls) så var klockan plötsligt sex och vi höll max på en kvart där vid femsnåret.
Jag ramsade igen men den tog inte riktigt så jag buffade och sen ramsade jag igen. Avvaktade, fick ramsa igen men nu kände jag att den tog, så efter en påminnelseramsa igen så fick jag bekräftelseramsa (kl. tio över sex) och sen somnade vi båda två.
Klockan fem över sju vaknar Arvid igen men jag behövde då bara ramsa så somnade han om. Jag bekräftelseramsade och somnade jag också.
Tjugo i åtta vaknar jag av att min katt väcker mig. Jag tänkte inte utmana ödet utan stiger tyst upp och gör i ordning mat. När jag kommer in i sovrummet igen är klockan strax kvart i åtta och Arvid grymtar lite och är på väg att vakna. Nu tar jag ett snabbt beslut - bättre att väcka nu än att kriga i onödan om fortsatt sömn så här nära inpå åtta, så jag väcker med ljus och sång och ger en nöjd liten gosse frukost!
MEN, jag vet inte om det är något annat eller om han blev störd av att det blev ändrade rutiner, eller av att han sov dåligt under morgontimmarna, men han har ända sedan förmiddagsluren varit kinkig, kräkts en del och var ovanligt svår att få till ro nu till middagsluren.
Men jag försöker att inte fundera på det - vi kör på likadant i natt för jag tyckte att det i stort gick jättebra!
/Camilla
Så här gick det i natt!
Jag gick och la mig redan kl. tio så att jag skulle vara pigg och alert när morgontimmarna närmade sig.
Klockan fem vaknade Arvid och sa "hallå! Ni har glömt att jag ska äta!"
Jag svarade "Ändrade rutiner - du ska INTE äta nu, du ska SOVA!" Gjorde detta med att tillrättalägga, buffa och ramsa.
Arvid sa: "På riktigt? Det tänker jag inte vara med på!".
Jag svarade "Ja, på riktigt. Sov nu!" med att ramsa.
Jag tror jag buffade en gång till när ramsan inte tog men sen hörde jag hur han började suga på något, antagligen fingrarna. Jag har ingen känsla av att jag somnade om men det måste jag ha gjort för nästa gång han "lät" (jag kan inte säga skrek, för det gjorde han nog inte alls) så var klockan plötsligt sex och vi höll max på en kvart där vid femsnåret.
Jag ramsade igen men den tog inte riktigt så jag buffade och sen ramsade jag igen. Avvaktade, fick ramsa igen men nu kände jag att den tog, så efter en påminnelseramsa igen så fick jag bekräftelseramsa (kl. tio över sex) och sen somnade vi båda två.
Klockan fem över sju vaknar Arvid igen men jag behövde då bara ramsa så somnade han om. Jag bekräftelseramsade och somnade jag också.
Tjugo i åtta vaknar jag av att min katt väcker mig. Jag tänkte inte utmana ödet utan stiger tyst upp och gör i ordning mat. När jag kommer in i sovrummet igen är klockan strax kvart i åtta och Arvid grymtar lite och är på väg att vakna. Nu tar jag ett snabbt beslut - bättre att väcka nu än att kriga i onödan om fortsatt sömn så här nära inpå åtta, så jag väcker med ljus och sång och ger en nöjd liten gosse frukost!
MEN, jag vet inte om det är något annat eller om han blev störd av att det blev ändrade rutiner, eller av att han sov dåligt under morgontimmarna, men han har ända sedan förmiddagsluren varit kinkig, kräkts en del och var ovanligt svår att få till ro nu till middagsluren.
Men jag försöker att inte fundera på det - vi kör på likadant i natt för jag tyckte att det i stort gick jättebra!
/Camilla
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej Camilla och tack för en SUPER rapport! Ni jobbade på kanon bra tycker jag!!!!
En liten sak... Det kan vara värt att sätta upp aluminiumfolie på fönstrena nu. Om ni har morgon efter ca. 07 (då dagsljuset börjar komma) så har detta en benägenhet att spela in lite också. Jag har tejpat upp aluminiumfolie på Tors sovrumsfönster (när jag gjorde vintertid, och de är kvar..) med dubbelhäftande vanlig tejp. Detta gör att det visserligen inte går att dra upp gardiner m.m. men för oss är det ok i alla fall.
Om inte annat kan det ju vara värt att TESTA visst? Bara några nätter.
Ser fram emot fler härliga rapporter. Bra jobbat!!!! =D>
En liten sak... Det kan vara värt att sätta upp aluminiumfolie på fönstrena nu. Om ni har morgon efter ca. 07 (då dagsljuset börjar komma) så har detta en benägenhet att spela in lite också. Jag har tejpat upp aluminiumfolie på Tors sovrumsfönster (när jag gjorde vintertid, och de är kvar..) med dubbelhäftande vanlig tejp. Detta gör att det visserligen inte går att dra upp gardiner m.m. men för oss är det ok i alla fall.
Om inte annat kan det ju vara värt att TESTA visst? Bara några nätter.
Ser fram emot fler härliga rapporter. Bra jobbat!!!! =D>
Tor 2006
Hur gjorde vi? Krasst sagt - vi slutade buffa och vagna!Härligt att ni nu är ur vagn och buffträsk. Hur gjorde ni? Hur gick det? Jag är supernyfiken och självklart tror jag att fler som läser din tråd vill bli inspirerade. =D> \:D/
Vi kan ta det i punktform:
* Jag tog åt mig detta att jag bara kan skapa förutsättningarna för att han ska sova - jag kan inte se till att han sover - det måste han själv göra. Alltså så lägger jag, stoppar om och pratar då lite med honom, ramsar och sen får han säga till om han behöver mer hjälp, annars låter jag honom vara.
* Jag lärde mig att avvakta och lyssna på hur han verkligen låter. Detta att jag avgör om jag tror att han kommer att tystna själv eller om han kommer att bli jätteledsen. Han får nu låta rätt så mycket, för oftast har han bara ljud för sig och "klagar" lite lätt, men det är sällan han verkligen skriker. Men gör han det är jag fort där för jag vill inte hamna i femminutersmetoden.
* Jag lärde mig att backa - att försöka med andra verktyg istället, och då är det egentligen ramsan jag har infört (solfjädra fungerar inte så bra för oss av någon anledning). Dagtid tar ramsan riktigt bra nu, men nattramsan har inte övats lika mycket (man får ju tre försök med dagramsan mot ett med nattramsan varje dygn!
* När jag väl buffar eller vagnar så gör jag det kort, dvs enbart tills att han tystnat och slappnat av sen slutar jag. Men det gjorde jag även förut, problemet var att jag var där vid minsta pip, hela tiden...
Så en normal läggning i vagnen vid dagslurarna och inomhus går till som följer:
1) Lockar fram lite skratt. Främst genom att leka flygplan som sen flyger och landar i vagnen.
2) Rättar till och stoppar om, ger honom något att hålla i (snuttetrasa eller gosedjur). Pratar hela tiden om att han ska nu sova en liten stund och vakna glad och go, typ.
3) Ramsar på väg bort därifrån och börjar stöka i köket, sätter på TV:n på kanalen med klassisk musik, pratar i telefon eller annat. Men jag gör husljud på något sätt.
Ev., men väldigt sällan, behöver jag påminnelseramsa.
Nattramsa: Go'natt vännen, sov så gott, dröm så sött.
Dagramsa: Sov en stund, dröm en blund.
Jag försöker också att inte hamna i ramsaträsket, vilket antagligen även det är djupt och förrädiskt, och därför är jag noga med att inte ramsa längre stund än jag avvaktar och lyssnar noga på reaktionen för att veta hur mycket jag behöver ta i nästa gång.
I början tyckte jag att det var obehagligt att det blev väldigt mycket skrik från Arvid då han säkerligen blev helförbannad över att jag inte var där och vagnade och buffade. Jag tvekade om det verkligen skulle fungera och inte bli värre, men så märkte jag att antalet skrik och deras längd blev mindre och mindre och nu skriker han väldigt lite öht.
/Camilla
He, he...TorsMamma skrev:En liten sak... Det kan vara värt att sätta upp aluminiumfolie på fönstrena nu. Om ni har morgon efter ca. 07 (då dagsljuset börjar komma)
/Camilla
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Jo glömmer...He, he... Du glömmer var vi bor...
Men kanske någon annan följer din tråd och gillar tipset?
Tack snälla för att du berättade om hur ni tog er ur träsket. Jag kommer spara detta om jag får?
Tor 2006
Rapport natt två
I natt vaknade Arvid en (1!) gång och det var kl. 07:00. Jag buffade och ramsade och sen somnade vi igen och nästa gång vi vaknade var när väckarklockan ringde...!
/Camilla
Självklart!TorsMamma skrev: Tack snälla för att du berättade om hur ni tog er ur träsket. Jag kommer spara detta om jag får?
/Camilla
Slutrapport natt tre
ARVID HAR SOVIT SIN FÖRSTA HELA 12-TIMMARSNATT!!!!
8)