Vaknar efter nattning

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Alpha

Vaknar efter nattning

Inlägg av Alpha »

Hej
Vi har en kille på 9 mån som alltid skötts efter schema. Han nattas 19.30 o somnar efter lite protester och buffning. Det tar ca 10 min.
Problemet är att han vaknar i skarven på exakt 30 min o somnar inte om själv. Han skriker sig helt hysterisk på en gång. Har provat att stå utanför o pratat med honom men det är lönlöst han måste buffas för att somna om. En dålig kväll springer vi in och ut o söver om flera gånger och hinner ingenting annat. Till saken hör att han har alltid haft en orolig nattsömn o vaknar ofta. Man vet aldrig hur natten ska bli, ibland somnar han om själv o ibland måste jag buffa honom.
Han äter rejält på dagen o en stor portion gröt innan natt så maten tror jag inte att det är. Kålsvart i rummet är det också. Han sover 13,5 tim/d men vaknar ofta i skarvar även dagtid.
Vad ska jag göra orkar inte ha det så här.
Dotter född 021014
Son född 070413
lillajag_84

Inlägg av lillajag_84 »

Hej!

Kan inte hjälpa dej med problemet, men det var nästan obehagligt när jag läste. Våran son på 5 mån gör exakt likadant!
Vi ska "kura" han nu på tisdag, och hoppas att det ska bli bättre.

Men Elvis gör precis likadant som eran son. Vi söver han i våran säng, och han vaknar efter ganska precis en halv timme minst en gång innan vi går och lägger oss med han. (samma sak när han sov i egen säng) På nätterna vaknar har flera gånger och skriker hysteriskt på två röda om han inte får bröstet eller tutten, några enstaka gånger har ja kunnat söva om han utan når utav det.

Undrar också vad man ska göra?! Vi är trötta och på dåligt humör för att vi aldrig får sova ordentligt..
Nadja, mamma till Elvis född 070816 & matte till Tjej bordercollie/alaskan husky född 060228 =)
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Jag tycker det låter som om en SHN-kur vore bra. Som det är nu verkar ni buffa mycket och gå in till honom, han får många olika besked. Läs här på hemsidan om kuren och plugga på så kommer båda natten och dagslurarna snart fungera mycket bättre! Finns så många som kan hjälpa er genom kuren här på hemsidan. Vad tror du om det?

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Alpha

Inlägg av Alpha »

Tycker att jag "kurar" hela tiden men det blir inte bättre. Har BB och har läst på. I kväll har han vaknat 3 ggr på 1.5 tim sedan läggning. Känns som att det blir värre o värre och jag är desperat.
När han vaknar på natten försöker jag med ramsa o tillrätta läggande men det enda som hjälper är att buffa annars skriker han i timmar (har provat).Vad ska jag göra????
Dotter född 021014
Son född 070413
Lua

Inlägg av Lua »

Hur har ni lyckats med ramsan under själva kuren? För mig låter det som att han inte har förstått ramsans innebörd: vi är här och har koll på allt. Du kan lugnt sova vidare, typ. Kanske en ramskur skulle vara nåt? Där ni är supernoga med bekräftelsen och verkligen visar honom hur det går till när man sover?
När han vaknar på natten försöker jag med ramsa o tillrätta läggande men det enda som hjälper är att buffa annars skriker han i timmar (har provat).
Han ska inte skrika i timmar. Hans skrik är frågor och de ska besvaras betryggande. Under kuren frågar han och får svar ögonblickligen, utan fördröjning. Om han frågar 500 gånger ska han ha 501 svar. Därefter backar man och överlåter mer och mer till barnet. Det han lär sig är så småningom: det är tryggt att sova. De vuxna har koll. Och: på natten händer ingenting. Det känns som att ni har fastnat någonstans på vägen. Vad tänker du om det?

Kommentarer, funderingar?

Stor stärkande kram från Lua. :heart:
Alpha

Inlägg av Alpha »

Fastnat, ja det har vi. Problemet tror jag också sitter i att han inte förstår vad ramsan står för. Det är det att i och med att han vaknar ger han ifrån sig ett gallskrik och skriker sedan hysteriskt så att står jag utanför dörren och ramsar hör han mig inte ens. Det är klart att jag kan ropa in medan han drar luft men jag tror inte att han är kontaktbar överhuvudtaget då. Jag måste gå in då och buffa.Har provat att gå in och ramsa men då blir han om möjligt än mer hysterisk.
Dotter född 021014
Son född 070413
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Om ni missat hela grejjen med att låta ramsan ta över, så tycker jag ni backar bandet, genomför en liten mini kur, startar på kurnatt 2 enligt lathunden.

Läs månadens krönika, mycket matnyttigt!

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"