Sammandragningar i V 18??

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Tina-Stina
Inlägg: 431
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 12:39
Ort: Halland

Sammandragningar i V 18??

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
Har börjat känna av sammandragningar och är bara i vecka 18.. :? Kan inte minnas att jag hade det så tidigt med de två andra barnen. Kan det vara så? Det händer främst vid ansträngning. Det gör inte ont, men lite obehagligt!
Mvh TinaStina
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Absolut ingen fara. Vid båda mina graviditeter har jag haft det från vecka 15. Se det som att livmodern tränar! Obehaget vänjer du dig vid, även om man ibland blir stående som ett fån, mitt i steget. :shock: :D
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Hej!

Jag fick sammandragningar tidigt i denna graviditet och tog upp det med min barnmorska. Det kan vara helt i sin ordning, men hon bad mig se över min jobbsituation (stress kan påverka) och så tog hon prov för att utesluta GBS, en streptokock som kan överföras från mor till barn vid förlossningen och som kan orsaka mycket elände. Tog just upp den problematiken i en tråd på Diskussionsforumet så sent som igår:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14577

Be din barnmorska att få testa om du bär på GBS och prata med henne om dina sammandragningar. Jag trodde själv att jag skulle få höra betryggande "ingen fara, helt normalt..." när jag tog upp det, men det fick jag alltså inte. Nu visade det sig att jag inte bär på GBS och sammandragningarna har fortsatt ändå, så ingen fara alltså, men det är alltid bättre att ställa en fråga för mycket, be om ett test extra och vara lite om sig och kring sig! :lol:

Kram
Ulrika
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

BRA! nya Mamman. Jag kollades också upp minns jag nu. Men det var så länge sedan så jag hade glömt det... :oops:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Ja, TorpSara, man är ju rätt här-och-nu-fokuserad i detta liv med barn har jag märkt.:lol:
Och säkert är det ingen fara alls för Tina-Stina heller, men jag är en rationell typ som vill ha svar på mina frågor och brukar se till att få det. Men jag har märkt att man måste vara lite... Ska vi säga enveten? För många funderingar slätas bara över med "helt normalt..." inom mödravården. Även om det i vissa enstaka fall faktiskt inte är det.

Så Tina-Stina, ville inte alls skrämma upp dig, med be om ett test. Vet man om man tex. bär på GBS så kan man också behandla det med lätthet.

Kram på er!
Ulrika
Tina-Stina
Inlägg: 431
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 12:39
Ort: Halland

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
Tack för svaren!
Ska på ultraljud om en timma, och ska fråga då. Tror väl att allt är i sin ordning..har man två små barn innan, som dessutom är hemma med mig, så blir det ju en massa spring och lyft :wink:
Tack igen! Mvh Tina-Stina
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Nillan
Inlägg: 459
Blev medlem: ons 24 okt 2007, 10:18

Inlägg av Nillan »

Hej!

Man ska förstås inte ta några risker så att kolla med BM enligt ovan låter ju klokt. Skulle bara vilja tillägga att det kan ha väldigt odramatiska orsaker också förutom om det förstås kan vara signaler om att ansträngningen inte är bra.

Alla mina tre graviditeter (och förlossningar för den delen) har varit väldigt olika och jag tror inte att det bara beror på vilket barn i ordningen det varit.

Jag hade mycket sammandragningar med start tidigt i graviditeten, strax före vecka 20 som jag minns det, den första graviditeten. Dom gjorde inte ont men kom redan vid lättare ansträngning, tex promenader i normal takt.
I efterhand är jag ganska säker på att det var gaser i tarmarna som gjorde livmodern så lättretad. En full urinblåsa ger ju samma resultat. Du kan ju fundera på om du äter något gasbildande.... I mitt fall var det laktosintolerans som kom in i bilden så det är ju lite speciellt men jag upplevde samma sak under mina två andra graviditeter när jag t ex åt mycket bönor eller kål. 8)
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
Tina-Stina
Inlägg: 431
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 12:39
Ort: Halland

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
Allt gick bra igår på ultraljudet och det såg bra ut. :D Frågade ang sammandragningarna, och det syntes tom. på skärmen..hon sa att livmodern lättare "ger med sig" när man fått barn några gånger innan och det är inget faligt alls. Sedan arbetar jag i vården med mycket tunga lyft och allmänt stressat, och kan bli lite mer påfrestat då sa hon. :roll: Lyckligtvis får man oftast havandeskapspenning med tyngre arbete, så det får jag hoppas på. :D
Mvh Tina-Stina
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Nillan
Inlägg: 459
Blev medlem: ons 24 okt 2007, 10:18

Inlägg av Nillan »

Va skönt att allt såg bra ut och visst är det skönt att höra att det inte är farligt.

Jag gick som sagt med med sammandragningar från vecka 20 och gick en full gravitidet utan komplikationer i övrigt ändå. Hon föddes två dagar efter beräknat datum. Därmed inte sagt att man inte bör lyssna på kroppens signaler. Är jobbet för tungt rent fysiskt så bör du förstås minska den belastningen.

Hoppas att du får möjlighet att jobba mindre och får en i övrigt skön fortsättning på graviditeten! :heart:
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
Tina-Stina
Inlägg: 431
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 12:39
Ort: Halland

Inlägg av Tina-Stina »

Tack! :D
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"