Att föda i sätesbjudning?

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Hampus i Lit
Inlägg: 232
Blev medlem: tis 24 maj 2005, 13:36
Ort: Lit/?stersund

Att föda i sätesbjudning?

Inlägg av Hampus i Lit »

Är ju då gravid med tvillingar och har nu tagit mig till v.35, vilket känns bara bra!
Har ju skrivit tidigare om att det ena barnet ev är mindre än det andra och att dom ev ville "plocka"ut dom pga det.
Nu har nya mätningar gjorts och det verkar inte vara så stor skillnad på dom 2 liven och dom har fina flöden och bra med vätska och ctg enligt skolboken så dom får stanna kvar :D
Läkaren pratade till och med om att jag nog kunde föda vaginalt om jag ville det, trots då att 1:an ligger i säte och 2:an på tvären.
Har ju varit så inställd på snitt men har nu börjat tänka om, ni som har erfarenhet, är det stor skillnad på att föda i sätesbjudning eller med huvudet först?? Nått man ska tänka på?
Första sonen kom till världen med snitt så jag har ju inget att jämföra med.

Tacksam för svar :!:
Mamma & pappa till Hampus f?dd 041220 kurad vid 3,5m?n.
Och tvillingarna Klara och Charlie födda 080121
Solglimt
Inlägg: 234
Blev medlem: mån 11 dec 2006, 12:24

Inlägg av Solglimt »

MinTv1 låg också i säte, och på mitt sjukhus avrådde de bestämt från att jag skulle föda vaginalt. Detta trots att jag var uttalat rädd för kejsarsnitt. De sa att om jag skulle föda vaginalt skulle det förmodligen sluta med snitt i alla fall, och då kanske tvillingarna skulle må väldigt dåligt efter en komplicerad förlossning. Detta var ju inte svar på din fråga, men jag tycker det är konstigt att de säger så olika på olika sjukhus...
Lycklig mamma till tvillingar födda i april -06
Hampus i Lit
Inlägg: 232
Blev medlem: tis 24 maj 2005, 13:36
Ort: Lit/?stersund

Inlägg av Hampus i Lit »

Tack för svar!

Läkaren menade på att om man har plats i bäckenet så ska det inte vara någon fara.
Mitt bäcken är röntgat och det ska gå bra.
Är också lite fundersam då dom vanligtvis rekomenderar snitt vid sätesbjudning, fick ju höra det med första barnet också :o
Ska försöka fiska lite mer i det för jag har ju träffat fler läkare än den här under den här grviditeten och dom har nog varit inne på snitt.
Själv skulle jag ju vilja föda vaginalt om det inte är för stora risker. :?:

Någon som medvetet fött barn i säte vaginalt som kan berätta lite mer :?: :!:
Mamma & pappa till Hampus f?dd 041220 kurad vid 3,5m?n.
Och tvillingarna Klara och Charlie födda 080121
anna
Inlägg: 4527
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

medvetet och medvetet....nej :?
Mitt i krystvärkarna på Ida upptäckte BM att hon låg med rumpan först. Detta hade jag ingen ANING om, och blev skräckslagen :shock: Hon hade legat fixerad så fint sedan v. 33 eller så, men det var bara det att det inte var huvudet min BM känt, det var rumpan Inte heller på BB upptäcktes alltså detta...(Ida såg ut som en fällkniv när hon kom ut, fötterna hade ju suttit vid öronen på henne många veckor :) )

Nåväl mitt i all skräck som beskedet innebar sa hon även" Hade vi vetat om det här hade det blivit snitt, vi förlöser inte sätesbjudningar längre" Det där var information som jag borde fått veta EFTERÅT :twisted: inte då, i skarpt läge. I vilket fall var det för sent, det var bara att trycka på, och ut kom hon, med ett enda stygn som följd, och född med enbart profylax!
Jag är väldigt stolt för det, men har tänkt på det mycket efteråt. Jag tog reda på VARFÖR de inte vill förlösa vaginalt vid sätesbjudningar, och det var för att i värsta, värsta tänkbara scenario kunde barnet fastna och få hjärnskador. :shock:
Men, vad besviken jag hade varit om jag inte fått föda "vanligt" :!: Jag hade övat profylax en timme om dagen i 7 månader :!:
Jag är så kluven i detta, och inte blev du väl klokare nu, kanske bara oroligare :shock: Förlåt i så fall, forska vidare, och hoppas du får fler erfarenheter!

Men jag måste säga en sak till! Min 1:a låg som hon skulle och det blev en fruktansvärd mardrömsupplevelse som slutade med klippning och sugklocka :shock: Och sedan lossnade inte moderkakan, utan den fick de operera bort. Jag var helt söndertrasad och fick fruktansvärt många stygn, och smärtor många veckor efteråt. (då hade jag ingen kunskap om profylax alls)
Att då 2:an Ida kunde ta sig förbi dessa gamla ärrvävnader med rumpan först, och att det inte blev mer än ett stygn efteråt är ju verkligen häftigt! Så bredden i sig är nog inge problem egentligen, och att din 2:a ligger på tvären rättar nog säkert sig till när 1:an kommit ut :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"