SM från början
SM från början
Min lilla älskling är 1 vecka gammal och jag och min sambo är förtjusta i AW och SM idéer. Målet är att vi ska fasa in junior enl SM men jag behöver lite råd tror jag. Jag vet att han är väldigt liten än men tänkte ändå höra om ni har några tips.
Amningen fungerar jättebra men junior vill helst äta hela tiden känns det som. Det är svårt att hålla 1.5 h. Han har både längre sovpass och längre vakenpass än 2.5 resp 1.5. När han vaknar på morgonen före eller efter 8 säger vi, så får han mat, byte, mat vilket tar ca 1.5 sedan somnar han fint i sin säng. Men... då kan han sova hela förmiddagen fram till efter kl 14. Sedan äta, byta, äta. Men det är omöjligt att få honom att sova sedan utan han är vaken och så börjar vi om med ytterligare ett äta, byta, äta pass. Han verkar hungrig hela tiden och är då vaken hela eftermiddagen och kvällen.
Nu är min snabba undran: ska jag väcka honom om han verkar vilja sova väldigt länge på förmiddagen för att han ska kunna komma till ro och sova på eftermiddagen och kvällen sen?
Tacksam för svar!
I övrigt är han en glad kille som känns pigg, vaken och social.
Amningen fungerar jättebra men junior vill helst äta hela tiden känns det som. Det är svårt att hålla 1.5 h. Han har både längre sovpass och längre vakenpass än 2.5 resp 1.5. När han vaknar på morgonen före eller efter 8 säger vi, så får han mat, byte, mat vilket tar ca 1.5 sedan somnar han fint i sin säng. Men... då kan han sova hela förmiddagen fram till efter kl 14. Sedan äta, byta, äta. Men det är omöjligt att få honom att sova sedan utan han är vaken och så börjar vi om med ytterligare ett äta, byta, äta pass. Han verkar hungrig hela tiden och är då vaken hela eftermiddagen och kvällen.
Nu är min snabba undran: ska jag väcka honom om han verkar vilja sova väldigt länge på förmiddagen för att han ska kunna komma till ro och sova på eftermiddagen och kvällen sen?
Tacksam för svar!
I övrigt är han en glad kille som känns pigg, vaken och social.
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej igen.
Ja, jag tycker inte du skall låta honom sova över 3 timmar. MEN, det viktigaste är nog snarare att räkna "vakentid" och matningar.
Vakentiden skall vara ca. 8 timmar/dygn och minst 5 matningar bör du få in på dagen. Om då halva morgonen/förmiddagen sovs bort så måste man ju vara vaken halva natten för att ta igen det man inte fått till om dagen.
Ställ också gärna väldigt LJUST om dagen när han sover så han får så mycket dagsljus som mjöligt i ögonen om dagen och se till att det är nattsvart om natten. På sin höjd har man en liten "röd lampa" tänd i ett annat rum än sovrummet som ledljus. Men det är allt.
Det man förmedlar är att det är tråkigt om natten för på natten sover folk som grisar.
Vi hörs snart igen.
Ja, jag tycker inte du skall låta honom sova över 3 timmar. MEN, det viktigaste är nog snarare att räkna "vakentid" och matningar.
Vakentiden skall vara ca. 8 timmar/dygn och minst 5 matningar bör du få in på dagen. Om då halva morgonen/förmiddagen sovs bort så måste man ju vara vaken halva natten för att ta igen det man inte fått till om dagen.
Ställ också gärna väldigt LJUST om dagen när han sover så han får så mycket dagsljus som mjöligt i ögonen om dagen och se till att det är nattsvart om natten. På sin höjd har man en liten "röd lampa" tänd i ett annat rum än sovrummet som ledljus. Men det är allt.
Det man förmedlar är att det är tråkigt om natten för på natten sover folk som grisar.
Vi hörs snart igen.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Nu har det gått ytterligare några dagar. Tänkte mig en uppdatering här för att förhoppningsvis få ytterligare några kloka råd från er här på forumet.
Tack TorsMamma för tipsen med mörker/ljus natt/dag. Har anammat dem!
Lille Junior sover inte längre bort hela förmiddagarna. Vi väcker honom helt enkelt om han sover för länge och inte "håller tiderna" någotsånär. Det fungerar rätt bra. Såhär har de senaste dygnen sett ut.
Tisdag kväll
19.30 vaknar mat byte mat byte
23.30 mat somnar säng
vaknar mat
00 somnar säng
Onsdag
06 vaknar mat byte mat
07 somnar
10 vaknar mat byte mat
12 somnar mage säng
12.30 vaknar mat byte, vaken glad
slumrar i bilen
14.30 BVC, mat
slumrar i bilen
mat byte mat
17.30 somnar sida sängen
20 väcks mat byte bad mat
22.45 somnar mage säng
Torsdag
06 vaknar mat byte mat
6.40 somnar mage säng
vaknar gnäller lite, mer mat, pigg
7.30 somnar mage säng
10.30 väcks mat byte mat
12.30 somnar sidan säng
kläs på, åker bil vagn promenad (slumrar i bilen, sover i vagnen)
15 vaknar byte mat byte mat byte mat
17.45 somnar sidan säng
19.30 väcks byte mat byte mat
22.50 somnar säng mage
Sammanfattningsvis kan man väl säga att han sover ganska långa pass på natten när han väl somnat på kvällen. Dock nöjer han sig inte med ett snabbt mål på natten utan vaknar och är pigg och glad. Lägger jag honom då somnar han inte utan gnäller efter en stund. När han fått mer mat somnar han. Men det tar då rakt inte bara en halvtimme. Ska vi låta honom sova så länge som han gjort, till kl. 06, och vakna själv? Eller ska jag väcka honom vid 4.30 (enl. SM schema) och amma honom?
Han sover i stort sett alla sovpass i sin egna spjälsäng i sitt eget rum vilket fungerar bra sålänge han är trött och somnar som han ska. Är vi på promenad eller borta kan han sova i vagnen. Det känns som att jag vill försöka hålla oss hemma ett tag nu för det är svårt att hålla tider och rutiner när man är borta. Nu har det ju varit jul och nyår mitt upp i allt och vi har varit bortbjudna.
Första BVC-besöket (när han var 9 dgr gammal) hade han ökat 400 g i vikt sedan födseln. Andra BVC-besöket (2 v 1 dag) hade han ökat endast 30 g. Amningen fungerar bra på så vis att det verkar finnas mat och Junior är matglad, men han vill som sagt gärna ligga ganska länge och äta.
Hur tycker ni att det ser ut och hur mycket kan jag förvänta mig av min lille kille på dryga 2 veckor?
Tack TorsMamma för tipsen med mörker/ljus natt/dag. Har anammat dem!
Lille Junior sover inte längre bort hela förmiddagarna. Vi väcker honom helt enkelt om han sover för länge och inte "håller tiderna" någotsånär. Det fungerar rätt bra. Såhär har de senaste dygnen sett ut.
Tisdag kväll
19.30 vaknar mat byte mat byte
23.30 mat somnar säng
vaknar mat
00 somnar säng
Onsdag
06 vaknar mat byte mat
07 somnar
10 vaknar mat byte mat
12 somnar mage säng
12.30 vaknar mat byte, vaken glad
slumrar i bilen
14.30 BVC, mat
slumrar i bilen
mat byte mat
17.30 somnar sida sängen
20 väcks mat byte bad mat
22.45 somnar mage säng
Torsdag
06 vaknar mat byte mat
6.40 somnar mage säng
vaknar gnäller lite, mer mat, pigg
7.30 somnar mage säng
10.30 väcks mat byte mat
12.30 somnar sidan säng
kläs på, åker bil vagn promenad (slumrar i bilen, sover i vagnen)
15 vaknar byte mat byte mat byte mat
17.45 somnar sidan säng
19.30 väcks byte mat byte mat
22.50 somnar säng mage
Sammanfattningsvis kan man väl säga att han sover ganska långa pass på natten när han väl somnat på kvällen. Dock nöjer han sig inte med ett snabbt mål på natten utan vaknar och är pigg och glad. Lägger jag honom då somnar han inte utan gnäller efter en stund. När han fått mer mat somnar han. Men det tar då rakt inte bara en halvtimme. Ska vi låta honom sova så länge som han gjort, till kl. 06, och vakna själv? Eller ska jag väcka honom vid 4.30 (enl. SM schema) och amma honom?
Han sover i stort sett alla sovpass i sin egna spjälsäng i sitt eget rum vilket fungerar bra sålänge han är trött och somnar som han ska. Är vi på promenad eller borta kan han sova i vagnen. Det känns som att jag vill försöka hålla oss hemma ett tag nu för det är svårt att hålla tider och rutiner när man är borta. Nu har det ju varit jul och nyår mitt upp i allt och vi har varit bortbjudna.
Första BVC-besöket (när han var 9 dgr gammal) hade han ökat 400 g i vikt sedan födseln. Andra BVC-besöket (2 v 1 dag) hade han ökat endast 30 g. Amningen fungerar bra på så vis att det verkar finnas mat och Junior är matglad, men han vill som sagt gärna ligga ganska länge och äta.
Hur tycker ni att det ser ut och hur mycket kan jag förvänta mig av min lille kille på dryga 2 veckor?
Så typiskt, bara för att jag skrev igår kväll om hur väl Junior sköter sig på nätterna så valde han att bryta trenden inatt. Det sista jag skrev igår var ju
Torsdag
22.50 somnar säng mage
fortsättningen som följde var såhär...
23.30 vaknar gnäller
byte mat x 2
00.45 vaknar ammas i vår säng, byte, mera amning. Somnar bredvid mig i sängen.
02.40 läggs i egen säng
04.55 vaknar mat byte mat
05.30 somnar i sin säng
8 vaknar mat byte mat
pigg och glad, mera mat
somnar på mitt bröst
11.15 läggs i sängen på mage
Nu har han spräckt schemat rätt ordentligt kan man säga. Jag vet att det inte hjälper men jag blir stressad och frustrerad när han hamnar helt off enl. schemat. Är nog lite mkt kontrollfreak kanske? Hur gör jag nu för att styra upp det på bästa sätt igen? Ska jag låta honom sova tills han vaknar eller ska jag väcka honom snart och få honom på banan igen?
Torsdag
22.50 somnar säng mage
fortsättningen som följde var såhär...
23.30 vaknar gnäller
byte mat x 2
00.45 vaknar ammas i vår säng, byte, mera amning. Somnar bredvid mig i sängen.
02.40 läggs i egen säng
04.55 vaknar mat byte mat
05.30 somnar i sin säng
8 vaknar mat byte mat
pigg och glad, mera mat
somnar på mitt bröst
11.15 läggs i sängen på mage
Nu har han spräckt schemat rätt ordentligt kan man säga. Jag vet att det inte hjälper men jag blir stressad och frustrerad när han hamnar helt off enl. schemat. Är nog lite mkt kontrollfreak kanske? Hur gör jag nu för att styra upp det på bästa sätt igen? Ska jag låta honom sova tills han vaknar eller ska jag väcka honom snart och få honom på banan igen?
Hej LaQ och välkommen till Forumet
Grattis till er juvel
Det viktigaste nu är inte scheman, tider eller annat utan att sonen får sin överlevnadsångest stillad. Det får han genom att han får mat så fort han vaknar och då matar du enligt SM dvs Bröst 1 tills han bryter, rap, bröst 1 igen, rap, byte, umgänge, bröst 2, rap, bröst , rap och sova. Dra ut på målet till 1,5 tim om han orkar men så här i början kanske han inte orkar mer än 1 tim vaken. Det spelar ingen roll, bara du trattar i så mycket mat det bara går ner under den tiden. Lägg honom sedan för att sova på mage i vagnen och tryck igång larmet. Vaknar han kort efter, ja då behövs det mer mat och då fyller du på lite och sedan ner i vagnen igen. Låt honom sedan sova max 3 tim och väck sedan och börja om med matning enl SM. Kom ihåg att NJUTA
av sonen och lägg klockan åt sidan. I sinom tid så kommer han ha fasta sov- och mattider men inte nu.
Så NJUT av varandra!
Kram Elle
Grattis till er juvel
Så NJUT av varandra!
Kram Elle
Grattis till lilla sötnosen!
Klokt val - SM kommer ni att ha mycket nytta av, det kan jag gå i god för
. Glöm bara inte bort att han är bara en liten plutt ännu och det är smekmånad som gäller nu. Han ska ha mat vid första pip och schematänket får du vänta ett par veckor med. Sen kommer perioder av tillväxt där han kommer att äta lite mer och tätare för att få fart på produktionen, så allt går inte på några exakta scheman, om du förstår. Först vid ca 2 mån sätter man något mer regelrätt schema. Nattmatningarna KOMMER att ta 20-30 min, men i början kan det ta betydligt längre tid. Det GER sig, verkligen - se bara till att försäkra honom om att mat finns i överflöd, så i med mer mat för att han ska somna om. Det är svaret på (nästan) alla frågor i så här späd ålder.
Du har fått toppentips av TorsMamma - och kanske har du redan märkt att det hjälper att ställa honom riktigt ljust om dagarna och ha mörkt om nätterna. Det hjälper honom att få lite koll på dygnet. Precis som TorsMamma tycker jag kanske att efter 3 tim kan man väcka även så här små knytt, just för att inte få för mycket nattklubb. Men i övrigt har jag inte stört sömnen förrän senare. Så försök verkligen NJUTA av att du har en söt liten man som gillar att sova och äta
!
Kram Ewa
Klokt val - SM kommer ni att ha mycket nytta av, det kan jag gå i god för
Du har fått toppentips av TorsMamma - och kanske har du redan märkt att det hjälper att ställa honom riktigt ljust om dagarna och ha mörkt om nätterna. Det hjälper honom att få lite koll på dygnet. Precis som TorsMamma tycker jag kanske att efter 3 tim kan man väcka även så här små knytt, just för att inte få för mycket nattklubb. Men i övrigt har jag inte stört sömnen förrän senare. Så försök verkligen NJUTA av att du har en söt liten man som gillar att sova och äta
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
Elle & Eva >> Tack för era uppmuntrande svar!
En liten uppdatering till. Jag har skippat kraven på att hålla tiderna och fokuserar istället på att ge Junior mat när han är hungrig och låta honom sova när han är trött. Problemet är bara att han nu knappt sover någonting tycker jag.
Nätterna är inte alls så långa som jag skrev häromdan. (Här skiftar det snabbt tydligen.) Igår på dagen sov han nog som mest en timme åt gången och ville bara ligga med tutten i munnen heeela dagen för att vara nöjd. Han verkar inte kunna äta sig tillräckligt mätt för att kunna somna lugnt och tryggt? Min sambo gav upp igår kväll och åkte och köpte ersättning som vi tryckte i honom en skvätt innan läggdags igår och då sov han från 21 till 1.40 inatt. Ammade honom och han somnade om vid 2.40 och sov till 5.55. Sedan dess har jag ammat honom hela tiden hela dagen känns det som. Han fick lite vila i BabyBjörnen hos pappa med en napp i drygt 1½ timme så att jag fick sova på dagen en stund. Men sedan han han varit vaken och varvat mat, byte, umgänge, mat tills han äntligen somnade vid 15.45. Nu får vi se hur länge han sover den här gången.
Borde han inte sova mer? Får han verkligen i sig tillräckligt med mat eftersom han vill snutta hela tiden och inte somnar gott? Ska jag väcka honom efter 3 timmar och amma honom även nattetid eller ska han få sova tills han vaknar då?
Jag vill verkligen amma honom helt och hållet och har lite dåligt samvete över att vi "gav upp" och gav honom ersättning.
En liten uppdatering till. Jag har skippat kraven på att hålla tiderna och fokuserar istället på att ge Junior mat när han är hungrig och låta honom sova när han är trött. Problemet är bara att han nu knappt sover någonting tycker jag.
Nätterna är inte alls så långa som jag skrev häromdan. (Här skiftar det snabbt tydligen.) Igår på dagen sov han nog som mest en timme åt gången och ville bara ligga med tutten i munnen heeela dagen för att vara nöjd. Han verkar inte kunna äta sig tillräckligt mätt för att kunna somna lugnt och tryggt? Min sambo gav upp igår kväll och åkte och köpte ersättning som vi tryckte i honom en skvätt innan läggdags igår och då sov han från 21 till 1.40 inatt. Ammade honom och han somnade om vid 2.40 och sov till 5.55. Sedan dess har jag ammat honom hela tiden hela dagen känns det som. Han fick lite vila i BabyBjörnen hos pappa med en napp i drygt 1½ timme så att jag fick sova på dagen en stund. Men sedan han han varit vaken och varvat mat, byte, umgänge, mat tills han äntligen somnade vid 15.45. Nu får vi se hur länge han sover den här gången.
Borde han inte sova mer? Får han verkligen i sig tillräckligt med mat eftersom han vill snutta hela tiden och inte somnar gott? Ska jag väcka honom efter 3 timmar och amma honom även nattetid eller ska han få sova tills han vaknar då?
Jag vill verkligen amma honom helt och hållet och har lite dåligt samvete över att vi "gav upp" och gav honom ersättning.
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej,
Jag vet inte om du har BB (barnaboken) men om du inte har den så rekommenderar jag den skarpt!
I den står att de har ökningsperioder vid 3 veckor och sen kommer en till vid 7-8 veckor. Så det står faktiskt MER MAT på programmet, precis som du just nu märker.
Här kommer mina mjölkökningstips. Jag tycker också att du skall verkligen fokusera på MAT, MERA MAT, ÄNNU MERA MAT och MASSOR MED MAT. Då kommer sömnen också att hänga med. Men försök verkligen att få ner maten på 1,5 tim vakentid och då verkligen se till att det äts aktivt denna tiden. Inte snuttas och halvsovs, det gills inte.
Utan de skall ha rejält med mat, VAKEN och sen rejält med sömn SOVA.(vaknar de inom 30 min så fyll på lite extra med mat en kort stund, lägg tillbaka i vagnen och fortsätt räkna detta till ett "sömnpass")
Här kommer mina mjölkökningstips. Jag rekommenderar dem ALLA!
Jag har ökat min mängd flertalet gånger och det jag gör är:
- Vila extra mycket (så mycket det går när man kan med barn
)
- Dricker mycket (vatten, mjölk, lättöl och amningste - INGET coffein)
- Äta mycket fett och ofta (äter gärna direkt efter amning när barnet sover. Typ 5 ggr/dag)
- Pumpar direkt efter varje amning några min samt pumpar extra på kvällen när Tor lagt sig. Gärna länge och 2 gånger om jag orkar.
- Dricka LuzernTe i några dagar - 1 vecka. Sedan amningste
(finns även bra te på www.minimundus.se )
Det jag pumpar serverar jag i flaska till natten som kvällsslurk.
Sen undrar jag några saker.
Sover han på mage, MED LARM?
Har du en rejäl liggvagn så du kan vagna till ro när det är dags?
Häng gärna ett tunt skynke över vagnen nu så du stänger av alla synintryck. Det är inte ljud de vaknar av utan av ljus och synintrycken. (nu när de fyllt 3 veckor och framåt gäller detta)
Har du läst på om vagningen i "verktygslådan"? Annars rekommenderar jag det med.
Håll ut snart blir det lite mindre snuttigt ett kort tag till nästa ökningsperiod.
I den står att de har ökningsperioder vid 3 veckor och sen kommer en till vid 7-8 veckor. Så det står faktiskt MER MAT på programmet, precis som du just nu märker.
Här kommer mina mjölkökningstips. Jag tycker också att du skall verkligen fokusera på MAT, MERA MAT, ÄNNU MERA MAT och MASSOR MED MAT. Då kommer sömnen också att hänga med. Men försök verkligen att få ner maten på 1,5 tim vakentid och då verkligen se till att det äts aktivt denna tiden. Inte snuttas och halvsovs, det gills inte.
Utan de skall ha rejält med mat, VAKEN och sen rejält med sömn SOVA.(vaknar de inom 30 min så fyll på lite extra med mat en kort stund, lägg tillbaka i vagnen och fortsätt räkna detta till ett "sömnpass")
Här kommer mina mjölkökningstips. Jag rekommenderar dem ALLA!
- Äta mycket fett och ofta (äter gärna direkt efter amning när barnet sover. Typ 5 ggr/dag)
- Pumpar direkt efter varje amning några min samt pumpar extra på kvällen när Tor lagt sig. Gärna länge och 2 gånger om jag orkar.
Det jag pumpar serverar jag i flaska till natten som kvällsslurk.
Sen undrar jag några saker.
Håll ut snart blir det lite mindre snuttigt ett kort tag till nästa ökningsperiod.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
TorsMamma mfl...
Japp jag har Barnaboken, men har inte hunnit läsa igenom hela än... Har läst de första avsnitten flera gånger om än så länge. :-#
Ja han sover på mage, med andningslarm.
Ja, vi har en rejäl liggvagn men han läggs i sin spjälsäng att sova för det mesta.
Har läst om vagningen men fick för mig att det gällde äldre barn. Har iaf lagt honom i vagnen inatt och provat att vagna när han gnytt då det varit sovdags. Har funkat rätt bra inatt och på morgonen iaf.
Har tagit till mig dina råd om att äta och vila ordentligt. När du säger det så vet jag ju att jag läst och hört om dessa ökningsperioderna. Men mitt upp i allt så kommer man sig inte för att tänka på det.
Som jag skrev igår så somnade Junior 15.45 på mage i sängen. Väckte honom sedan kl 19 för mat hö, byte, umgänge, bad, mat vä, byte, mat hö, byte mat hö
22.30 somnade han på mage i vagnen men vaknade efter 5-10 min, tog upp honon och gav honom mer mat i omgångar. Efter att jag hört att han klunkat ordentligt ett tag från ena bröstet fick pappa ta honom för rap, somna i knät och lades sedan att sova i vagnen kl. 00.
Sedan sov han till 05, vaknade mat byte mat
Somnade kl. 06 på mage i vagnen, vaknade till efter nån kvar, vagnades och somnade om
9 vaknar mat byte umgänge mat
10 somnar på mage i vagnen, vagnas 10.15, 11.45
Tas upp 12.00 för mera mat och här är vi nu efter ett första mål med en pigg och glad bebis som nu ska få ny blöja. På återhörande!
Både vid nattmålet och morgonmålet var han pigg och vaken men ville verkligen inte ha mer tutte när jag trugade honom. Lyckades dock få honom att somna trots att han verkade pigg men mätt.
Japp jag har Barnaboken, men har inte hunnit läsa igenom hela än... Har läst de första avsnitten flera gånger om än så länge. :-#
Ja han sover på mage, med andningslarm.
Ja, vi har en rejäl liggvagn men han läggs i sin spjälsäng att sova för det mesta.
Har läst om vagningen men fick för mig att det gällde äldre barn. Har iaf lagt honom i vagnen inatt och provat att vagna när han gnytt då det varit sovdags. Har funkat rätt bra inatt och på morgonen iaf.
Har tagit till mig dina råd om att äta och vila ordentligt. När du säger det så vet jag ju att jag läst och hört om dessa ökningsperioderna. Men mitt upp i allt så kommer man sig inte för att tänka på det.
Som jag skrev igår så somnade Junior 15.45 på mage i sängen. Väckte honom sedan kl 19 för mat hö, byte, umgänge, bad, mat vä, byte, mat hö, byte mat hö
22.30 somnade han på mage i vagnen men vaknade efter 5-10 min, tog upp honon och gav honom mer mat i omgångar. Efter att jag hört att han klunkat ordentligt ett tag från ena bröstet fick pappa ta honom för rap, somna i knät och lades sedan att sova i vagnen kl. 00.
Sedan sov han till 05, vaknade mat byte mat
Somnade kl. 06 på mage i vagnen, vaknade till efter nån kvar, vagnades och somnade om
9 vaknar mat byte umgänge mat
10 somnar på mage i vagnen, vagnas 10.15, 11.45
Tas upp 12.00 för mera mat och här är vi nu efter ett första mål med en pigg och glad bebis som nu ska få ny blöja. På återhörande!
Både vid nattmålet och morgonmålet var han pigg och vaken men ville verkligen inte ha mer tutte när jag trugade honom. Lyckades dock få honom att somna trots att han verkade pigg men mätt.
-
Nancy
Hej och välkommenLaQ skrev:Har läst om vagningen men fick för mig att det gällde äldre barn. Har iaf lagt honom i vagnen inatt och provat att vagna när han gnytt då det varit sovdags. Har funkat rätt bra inatt och på morgonen iaf.
Det låter som om ni är på god väg att få in fina rutiner tillsammans
Ett litet råd i alla välmening angående det jag citerat ovan: om det bara gäller "gnöl", dvs mer lite :"vad skall detta vara bra för nu då" så tycker jag att det är klokt att vara mycket sparsam med vagning. Ju oftare man kan låta de små sköta insomnandet själva desto snabbare tror jag att de lär sig både somna och somna om (och förlänga sina nätter...).
Lycka till från Nancy
Nu har det gått några dagar till och sonen har hunnit bli 3 veckor gammal. Jisses va tiden springer iväg!
Har tagit till mig era råd. Nätterna har fungerat bra det sista. Junior är hemskt trött när han vaknar på natten och jag får skynda mig att mata honom så mkt det går och snabbt byta blöjan innan han däckar igen vid andra bröstet. Sedan kan han ligga i sängen och knorra 15-20 min men får vara i fred och somnar av sig självt. Nattmålen tar nu ca 30-40 min så det är ju en klar förbättring.
Nu vaknar han visst igen så jag får skriva mer vid ett annat tillfälle. Hade några frågor om hur man ska komma i fas igen om han helt "spårar ur" schemat. Schemat som jag skulle strunta i men som han faktiskt av sig självt fasat in sig rätt bra på. Återkommer! Tack för att ni finns sålänge...
Har tagit till mig era råd. Nätterna har fungerat bra det sista. Junior är hemskt trött när han vaknar på natten och jag får skynda mig att mata honom så mkt det går och snabbt byta blöjan innan han däckar igen vid andra bröstet. Sedan kan han ligga i sängen och knorra 15-20 min men får vara i fred och somnar av sig självt. Nattmålen tar nu ca 30-40 min så det är ju en klar förbättring.
Nu vaknar han visst igen så jag får skriva mer vid ett annat tillfälle. Hade några frågor om hur man ska komma i fas igen om han helt "spårar ur" schemat. Schemat som jag skulle strunta i men som han faktiskt av sig självt fasat in sig rätt bra på. Återkommer! Tack för att ni finns sålänge...
Vet inte vart jag ska börja för att beskriva riktigt. De senaste dagarna har Junior hållt SM grundschema riktigt riktigt bra och det har funkat kanon verkligen.
Men igår kväll somnade han inte förrän kl. 01. Hela natten blev därmed förskjuten. Han vaknade 06 fick nattmålet då, somnade om 6.40 och sov till 9.30. Fick ett stort mål och somnade om 11.10 men vaknade 11.50 igen och då fick jag ge honom extraslurk två gånger innan han somnade igen 12.10. Sov till 14.30, stort mål och nu sover han igen sen 16.15.
Nu undrar jag vad ni har för tips för att så att säga "vända tillbaka" dygnet igen och få honom tillbaka på grundschemat?
Om han somnar senare än vad han "ska" på kvällen, ska jag då väcka honom för nattmålet eller låta honom sova gott så länge han kan?
Jag vet att ni gett mig rådet att strunta i schemat. Men jag vill så gärna för att det är så himla lämpligt med lite förutsägbarhet och rutiner. Det känns tryggt och bra. Är jag bara självisk när jag tänker så? 
Sen undrar jag om ni har några rapningstips. Har jättesvårt att få Junior att rapa. På BVC säger de att det inte behövs om han är svårrapad.
Ibland verkar han ha ont i magen och trilskas då vid amningen. Suger tag men så fort det börjar spruta mjölk så blir han arg och släpper och blir nersprayad istället. När han lyckas rapa eller prutta så blir han avslappnad i kroppen och kan äta ordentligt igen. Detta brukar inte hända i början av matningarna, då äter han effektivt och sansat. Tycker också att han kan bete sig såhär på kvällen när han är vaken sent och "borde" (i mitt tycke) sova.
Men igår kväll somnade han inte förrän kl. 01. Hela natten blev därmed förskjuten. Han vaknade 06 fick nattmålet då, somnade om 6.40 och sov till 9.30. Fick ett stort mål och somnade om 11.10 men vaknade 11.50 igen och då fick jag ge honom extraslurk två gånger innan han somnade igen 12.10. Sov till 14.30, stort mål och nu sover han igen sen 16.15.
Ibland verkar han ha ont i magen och trilskas då vid amningen. Suger tag men så fort det börjar spruta mjölk så blir han arg och släpper och blir nersprayad istället. När han lyckas rapa eller prutta så blir han avslappnad i kroppen och kan äta ordentligt igen. Detta brukar inte hända i början av matningarna, då äter han effektivt och sansat. Tycker också att han kan bete sig såhär på kvällen när han är vaken sent och "borde" (i mitt tycke) sova.
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej,
Mitt snabba svar på de flesta av dina frågor. Du har en ökningsperiod! De är 1v, 3v och sen 7-8v. Så då är det MAT, MERA MAT, ÄNNU MERA MAT, MASSOR MED MAT som står på programmet. Lätt va?
Menar inte att vara ironisk här, det är supertufft med ökningsperioder, tro mig jag vet! Jag grät massor vid den sista innan AW fick det rätt för mig.
Här kommer mina mjölkökningstips, jag rekommenderar att du kör ALLA i ca. 1 vecka! Kanske att du vill hoppa över pumpningen och flaskan tills du har den sista ökningen vid 7-8 veckor. För då behövs detta tycker jag.
)
Det jag pumpar serverar jag i flaska till natten.
Raptips komme här.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... a34354011f
Mitt snabba svar på de flesta av dina frågor. Du har en ökningsperiod! De är 1v, 3v och sen 7-8v. Så då är det MAT, MERA MAT, ÄNNU MERA MAT, MASSOR MED MAT som står på programmet. Lätt va?
Menar inte att vara ironisk här, det är supertufft med ökningsperioder, tro mig jag vet! Jag grät massor vid den sista innan AW fick det rätt för mig.
Här kommer mina mjölkökningstips, jag rekommenderar att du kör ALLA i ca. 1 vecka! Kanske att du vill hoppa över pumpningen och flaskan tills du har den sista ökningen vid 7-8 veckor. För då behövs detta tycker jag.
Raptips komme här.
Tor 2006
Med all respekt... men jag är inte säker på att det är bristen på mat som är problemet. Rätta mig om jag missförstått ditt inlägg. Mat verkar finnas i överflöd numer. För nån vecka sedan var det en mindre mängd mjölk som kom ur brösten men nu fullkomligt sprutar det. Jag upplever att det är just det som gör Junior så arg och frustrerad då han ska äta. Första portionen ur första bröstet brukar gå bra. Då är han ordentligt hungrig och sväljer för glatta livet. När han sedan ska få en påfyllning och bröstet fortfarande sprutar (fontänstråle) ner hela ansiktet och hela munnen på honom så blir han arg, skriker, kastar med huvudet, slår med armarna och försöker suga på sina händer istället. Tar jag bort honom från bröstet lugnar han sig direkt och verkar nöjd med att titta på lampor eller att vara social. Jag får helt enkelt samla upp det som kommer sprutandes och försöka pumpa ur lite innan han kan äta lugnt igen.TorsMamma skrev:Hej,
Här kommer mina mjölkökningstips, jag rekommenderar att du kör ALLA i ca. 1 vecka! Kanske att du vill hoppa över pumpningen och flaskan tills du har den sista ökningen vid 7-8 veckor. För då behövs detta tycker jag.![]()
- Vila extra mycket (så mycket det går när man kan med barn)
Raptips komme här.
Från nyfödd har han avskytt att ligga på skötbordet och byta blöja men det har helt vänt nu. Han har fått upp ögonen för en mobil och ligger och ler och är nöjd med livet under blöjbyten, såå skönt!
När han sedan ska äta från andra bröstet så blir han arg igen då det sprutar massor igen. Jag har gjort en liten tolkning om att han gärna vill suga men blir arg när det kommer så mycket på en gång. När flödet lugnat sig är han också lugnare och kan ligga länge och suga och njuta lugnt.
Läste först i BB om barn som inte vill äta och tänkte att det var det som var problemet men jag tycker nog inte det. Han vill ju äta och tycker om att suga. Men inte när hans mun fylls utan att han får suga själv så att säga.
Jag inser att jag gjort en dum tabbe i samband med detta också. För att undvika att hela ungen blir helt nersprutad i ansiktet, hans kläder, mina kläder, filtar, kuddar, ja rubbet! - så har jag försökt tratta in tutten i munnen på honom direkt när han släppt vilket inte är så hyggligt kanske.
Tack för raptipsen, har kikat i nåra raptrådar redan. Tycker ändå att det är svårt och det finns inget patentsäkert sätt som fungerar varje gång. Vi får prova oss fram helt enkelt.
Han pruttar mycket och jag kan höra hur det kör i magen på honom ibland. Hur viktig är rapen?
TorsMamma >> Det känns som att mjölkproduktionen fungerar bra. Viktmässigt ökar han ordentligt (sista vägningen 340 g på 5 dagar), fast det kanske man inte bryr sig om enl. SM?
TorsMamma >> Glömde ju... Vill inte gärna ge honom flaska sålänge han krånglar såhär vid bröstet. Vi har provat med flaska två-tre gånger men han verkar inte greppa tekniken och blir än mer frustrerad än vid bröstet. Tycker därför det känns klokt att skippa den ett tag. Åtminstone tills han kan äta lugnt vid bröstet, varje gång. Har inget behov av att ge honom flaska i nuläget känns det som.