Njurbäckensinflammation

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Oj, kära nån vilken trist story, men skön upplösning verkar det. Pussa prinsen på näsan och så hoppas vi på en snabb och skön konvalecens!
Ewa

Inlägg av Ewa »

Tack för omtanken, TorpSara. Pussen ska (med glädje) framföras så fort älsklingen vaknar från vilan :D !
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Ni kan komma till oss på Åsen för här kan man åka pulka idag :!: :shock: Det snöar och snön ligger kvar. Men går man bara ner för backen till grannarna så smälter snön bort så man får hållas uppe hos oss i kylan.

Så skönt att sjuklingen är på bättringsvägen, vi ser fram emot lite spring tillsammans.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Hej Ewa, hoppas att sonen din kryar på sig mer och mer. Du har tidigare fått rådet att se till att det görs en uppföljning när han blivit bra och jag vill bara instämma.
Jag hade själv njurbäckensinflammation när jag var liten (7 år) och det visade sig att jag hade en krök på mitt urinrör, som gjorde att när jag började skolan och hade bråttom ut från toa (eftersom man vill ut till de andra kidsen...) blev det ofta ett par droppar kvar i själva "kröken". Jag fick äta medicin i flera år efteråt, men har aldrig kommit helt till rätta med problemet. Jag ska alltid kissa tills jag tror att jag är färdig-pausa en stund-kissa lite, lite till. Om du förstår... :lol:

(Faktiskt hade det blivit väsentligt bättre sedan jag födde barn, kanske rätades alla krokigheter ut då??)

Snick, snack, mitt råd är bara att se till att få en ordentlig utredning på hur urinvägarna ser ut hos sonen din. Ju mer man vet, desto mer kan man undvika framtida besvär! Och jag minns det som ganska irriterande att vara på ständiga kontroller av mina njurar när jag var liten. Det verkade som om läkarna då tog väldigt allvarligt på njurproblem.

Kram
Ulrika
Ewa

Inlägg av Ewa »

Susan! Ja, trots ymnigt snöfall finns inte minsta puder kvar :cry: :evil: - så vi kanske ska fara upp till er imorgon fm och testa nya julklappspulkan?!

Nya mamman: Tack för rådet. Och Anton har också lite problem med att få ur sig allt på en gång. När han kissar ute kommer det rejält mycket till när han tror sig vara klar och skakar lite. Annars sköter han ju detta själv, så jag har inte full koll på hur det då är, men ute kommer det nästan lika mycket till när han "kissat klart". Vad det sen beror på. Och jag ska propsa på undersökning. Har nu fått tag på svägerskan som är läkare också, och hon är lika rörande enig om att det måste utredas.

Kram alla!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Ni är så välkomna! :)

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Fy så gräsligt men skönt att höra att det är unde kontroll nu.

Sköt om er alla :heart:

Kram
Susanne
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Ewa

Inlägg av Ewa »

Idag har här åkts pulka för första gången i vinter. Själva hade vi bara lyckats skrapa ihop några usliga millimetrar, men uppe på Ååååååååsen fanns det betydligt bättre förutsättningar, och därtill ljuvligt välkomnande pulkakompisar i små och lite större storlekar. TACK för en superhärlig förmiddag, Susan (och de 3 grabbarna förstås) :thumbsup: . Som vanligt i trevligt sällskap är det ju lite svårt att slita sig :roll: - så det var en (eller, ja, två, faktiskt, för lilltufsan var hungrig som en varg och somnade nästan i mattallriken :sleep: ) rejält slutkörd liten man som fick lunch 1 timma senare än vanligt och som nära nog föll ihop av utmattning innan han kom i säng :sleep: . Tröga mammor som tror att man nu kan köra på som vanligt - och mer därtill :roll: . Men superkul hade vi - TACK, TACK :heart: :thumbsup:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Tack själva för en härlig förmiddag i pulkabacken :!: :) :heart:
Nästa gång ni kommer för en tur i backen så fixar vi lunch och äter tillsammans så behöver de små inte svälta och så kan vi hinna umgås en stund till istället. Vi har dessutom en massa sovplatser för middagslurar om så önskas.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej och hå!

Nu är jag ett stort :?:. Och inte blev jag det minsta klokare av besök på Barnmottagningen. Dessvärre snarare :evil:. Och det hjälper ju inte, om man säger... Berättar här så får vi se om någon har något klokt att komma med [-o< :heart:.

Det tog knappt en vecka att få svar på odlingen, som inte visar på någon tillväxt. Hmmm, VAD är det då som gjort honom så sjuk??? Och hur kommer det sig då att pencillinet hjälpte? Han hade alltså 5 dagar med riktigt hög feber (närmare 42) innan vi fick Cedax. Därefter 2 dygn med lika hög feber, sammanlagt 7 dygn. Därefter började febern sjunka och feberfri var han först efter ytterligare 4-5 dygn om än bara 38,2 sista dagarna. Han hade märkbart ONT när man tog i honom, framför allt i sidan eller på ryggen (mellan skulderblad och svank). Han hade hög sänka (98).

På Barnmottagningen fick vi dessvärre träffa en doktor som inte hade stor lust att ha med oss att göra - och som inte gjorde någon hemlighet av att hon inte tyckte vi hade där att göra.
"Jaha, så du är här för att din son har 38,3 i feber", säger hon med sarkastisk stämma när hon kommer in och läser i pappren.
Jag blir ständigt avbruten när jag redogör för att tidigare doktorer konstaterat att han är trång och att han haft upprepade besvär med kissandet, så även veckan innan han insjuknade nu. När jag berättar att han haft ont i sidan när man tagit i honom, ser hon på mig och himlar med ögonen, varpå hon menar att:
"Jaja, lite muskelvärk, då. Det är säkert ett virus han haft." Punkt, slut. End of discussion.
"Men med SÅ hög feber. Och SÅ hög sänka", undrar jag.
"Ja, hur hög sänka hade han, då?"
"98"
"Ja, det är ju högt förstås." Paus. "Men det är säkerligen ett virus."
"Men vi har inte träffat några på flera veckor och han går inte på dagis. Var skulle han ha fått det ifrån? Vi har inte haft med dem till affären ens eftersom det går vinterkräksjukan nu."
"Ja, ni har kanske varit på IKEA."
"Eeeeh :shock:, näe!"

Ja, nu blir jag väl aningen långrandig, men jag föll i hop i en blöt liten fläck när vi kom därifrån. För hon hade bestämt sig redan innan hon kom in för att vi inte hade där att göra. Hade jag orkat hade jag använt Annas Ulf Adelson-citat. Vi ska iaf få remiss till ultraljud av urinvägarna, så småningom.

Nu mår han alltså bra. Är feberfri om än blek och väldigt röd runt ögonen. Inte att undra på, eftersom han varit dålig. Däremot får han kissa många gånger efter varandra igen. I samband med att han blir kissnödig alltså. Som om inte allt kisset kommer på en gång. Utan han springer iväg på toan igen, efter några minuter. Och kan hålla på så 4-5 gånger. Sen kan det gå flera timmar innan han måste kissa igen. Men återigen får han gå flera gånger. Så har det inte varit tidigare (förutom då innan jul), men jag kanske bara ser samband där de inte finns. Klok på detta blir jag i vart fall inte.

Vad tror ni? Mammamy - om du ser detta?

Kram Ewa
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Ewa, jag säger bara 2 saker.

- STÅ PÅ DIG - annars gör någon annan det. Som i just denna elaka doktorns fall :x
Du vet själv om något är fel, och jag VET att du inte "letar" fel om det inga finns!!

- Sen en jätte kram och massa styrka till dig. Se till att få ultraljudet och nästa gång se till och veta VILKA behandlingar/prover du skall KRÄVA! Men svårt är det. Att behöva kräva sin rätt är inte lätt, framför allt när man inte vet vilken rätt man har? :?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Åh, vad man blir less! Varför väljer vissa att bli läkare och dessutom att jobba med barn???? :evil: Bara för att man har höga betyg och kommer in på läkarlinjen så kanske man inte är lämpad...

Förlåt utbrottet! Och du, Mammamy, verkar vara en guldläkare! :wink:

Såklart man är orolig. Inte visade han normala virustendenser, inte!

Ville bara sympatioja mig lite... :roll:

Kram Tinis
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Nästa gång du har tid hos en barnläkare ringer du på förstärkning - nämligen mig!! Då kan du vara mamma (den snälla :wink: ) och så är jag den brutalt envisa typen som inte släpper ut läkaren från rummet förrens vi har kommit fram till något vettigt!!

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Jeanette m Rasmus o Linus

Inlägg av Jeanette m Rasmus o Linus »

Hoppas verkligen du får ett bra svar från mammamy.
Jag tycker absolut att du ska stå på dig som de andra säger och kräva noggrannare utredning!
Man känner om något är fel på allvar med ens barn :!: Och bemötandet från läkaren var under all kritik.

Tyvärr har jag också upplevt flera gånger att står man inte på sig får man inte alltid den vård som man har rätt till.
I våras åkte jag in med den yngste då 9 månader, helt övertygad, jag VISSTE att han hade öroninflammation på höger öra. Men jösses vad jag fick fajtas. Nehej då det såg fint ut. Han tittade flera gånger.
Tillslut kröp det fram att han såg ju inte HELA trumhinnan :roll: pga mycket vax och när jag insisterade på att det måste vara något så skulle han försöka ta bort vaxet för att kunna se ordentligt. Efter tre försök krävde jag att få komma till öronmottagningen, ungen kallskrek och var genomsvettig och han hade inte lyckats få bort någonting .
Väl där var allt klart på 5minuter, örat rensat och recept på pencillin utskrivet. "Ja, där hade du rätt" sa öronläkaren till mig när vi gick ut "och det brukar mammorna ha i dessa fallen, de känner sina barn bäst".

Så gå på din magkänsla stå på dig och kräv den vård som ni har rätt till :!:
Stolt mamma till två killar födda nov-02 och jun-06
Ewa

Inlägg av Ewa »

TACK för all sympati, ni rara :heart: . Även om jag inte normalt brukar vara ute för att fiska det, så är det inte utan att det känns lite bra.

Jag ska nog tillägga att det inte är JAG (enkom) som kommit på att han ska följas upp efter vad-det-nu-är-han-haft, utan det var läkaren på akuten, som såg honom när han var som sjukast, som insisterade på det.

Sen blir jag inte klok på en grej :-k - hur funkar det med urinodlingar... När vi tog odling veckan innan jul sade den läkaren att det är svårt att se hur det står till med bakteriefloran om de kissar alltför ofta, eftersom urinet liksom är för färskt. Helst ska det ha någon/några timmar på nacken, och kissar man stup i kvarten (som han gjorde då) så är det svårare att se. Men det gällde kanske bara när man tittar på sticka, INTE när man tar odling... Eller? Denna undran eftersom det sägs vara alldeles uteslutet att det skulle kunna vara bakterie i urinen, efter negativt provsvar från labbet. Jag undrar bara för att jag inte själv vet och för att jag fått olika svar från olika läkare här.

SusanD - jag ringer dig nästa gång :lol: :thumbsup: :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"