Schema och nappproblem - Snart 2 månader

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Novas mamma

Schema och nappproblem - Snart 2 månader

Inlägg av Novas mamma »

Jag har matat och skött Kelwin enligt standardmodellen sedan han var nyfödd - han är idag snart 2 månader ( och 5,4 kg tung!!)
:arrow: Fråga 1 - schema och napp
Sedan en vecka tillbaka har vi använt oss av schema som jag gjorde efter att först ha antecknat alla hans "egna tider" under två veckor. Så jag tror nog schemat ska passa hans rytm bra.
Problemet gäller vissa dagar - då han protesterar mycket vid läggning - jag kan inte avgöra om det beror på att han är för trött. Han är inte hungrig - då jag verkligen trycker i honom mat (130ml *2 varje pass) dock mycket snuttig. Vi använder napp i bland men han tappar den hela tiden och det är svårt att "få in den" när han ligger på mage med huvudet rakt ner i madrassen(när han är arg) Det är ju fel att vara inkonsekvent som vi är just nu gällande nappen men detta problem är på dagarna - nätterna somnar och sover han oftast bra - just nu 6 timmar i sträck.
Hur bör vi hantera nappproblemet :?: Om vi är ute på promenad och han ligger på rygg behåller han nappen fint och somnar utan protest.
Han flaskmatas och äter fort och jag förmodar att det är därför han är så snuttig.
De gånger han protesterar vid läggning får vi vagna i omgångar under 5-15 min
:arrow: Fråga 2 - uppvak efter 1 timme
Nästan problem är att han ständigt vaknar efter 1 timme på dagarna och vi får vagna i omgångar under ibland 30 min , oftast mindre.
Då sover han ju kortare och även om vi då använder marginalkvart missar han mycket sömn och blir "kvällsgrinig" de sista två timmarna innan natt.
Kanske begär jag för mycket? Men när jag läser olika "fall" här och i sova hela natten boken så verkar det gå mycket fort för de små barnen och jag har verkligen varit konsekvent och inte avvikit från schemat något denna vecka.
Samtliga pass på mage med larm med ett undantag - då vi under eftermiddagen går en promenad ute och han då sover på rygg.
6:30-7:30 vaken
7:30-9:30 sova
9:30-11:00 vaken
11:00-13:00 sova
13:00-14:30 vaken
14:30-16:00 sova ( oftast ett problem pass om vi är inne)
16:00 - 18:00 vaken
18;00-20:00 sova
20:00-22:00 vaken
04:00 nattmat
Alexandra - mamma till
Nova - född 24 september 2005
Kelwin - född 6 oktober 2007 , 2 veckor tidig
Nova "kurad" vid 2,5 månader, 12 tim natt
Kelwin - standardmodell från start - 11,5 tim natt
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Min erfarenhet är att runt 2 mån blir de trötta för natten tidigare och kan vara vakna i lite större schok om man säger.

När Tor var 2 mån fick han detta spikade schema. Och det som hände upp till 3 mån var att sista luren bara inte gick att få längre än 45 min. Under en tid kan man då överväga 2 saker. Peta in en extra 20 min lur eller lägga tidigare för natten.
Vi lade tidigare för natten helt enkelt så att när han var 3 mån fick han 12-45-2-45 schemat som är ett klassiskt SM schema.

07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

Maten ges fr.o.m 2 mån inom 1 timme också. Detta kanske också påverkar en aning?

Funderar bara lite.....
Kan det vara så att du har en liten "tumsugare" egentligen, men som inte har förstått det än? Tor tog 6 veckor på sig att hitta sin tumme, men den är värsta polaren idag. Och nu när han är så stor som 2 mån kanske han skall få den chansen? :wink: Snuttetrasa och tumme? Vad sägs? :P
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Tack för bra hjälp och inspiration!
Vi började med nytt schema redan i går - vi tog många av dina tider med lite undantag för Kelwins egna rytm. Vi kommer att lägga 20:00 men väcka efter 6 timmar då vi inte fått det att fungera klanderfritt ännu. När det väl sitter kommer vi att förlänga natten till 8 timmar osv - det måste ju vara rätt tänkt. Ialllafall känns det rätt för oss.
Han har inte haft napp sedan igår om man bortser från idag när vi åkte bil. Var tvungen att ta upp och klä på overall mitt i sovpasset - han vaknade till och blev ledsen och fick då nappen och somnade om tills utsatt tid.
Det är ju för tidigt att säga något om de nya tiderna men det känns bra just nu.
:lol:
Alexandra - mamma till
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, vad kul att du gillade mina förslag.

En fråga?

Om du nu tar upp och ger nattmål efter 6 timmar kl. 02? När får han sen äta igen då?

:-k Kanske bättre att ge mat kl. 22 i sömnen och sen ta upp och mata den "klassiska" vargtimmen 04.
För att sen när ni är mogna vagna bort 22 målet. Vad tycker du om den tanken?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Hej igen

Han äter 02:00 och väcks för dagen 6:30.
Den svåra tiden har hittills varit mellan 20-23 då han varit orolig och sedan brukar det vara relativt lugnt fram till 05:30 - då han vaknar och får vagnas.
Han har än så länge alltid fått väckas för mat 6:30. Jag vill inte ha morgonen senare då vår 2-åring går upp 07:00 och då är det skönt att matningen är klar för Kelwin (omgång 1 iallafall)
Idag har han sovit sedan 20:00.

jag ska fundera på ditt förslag fast båda mina barn har aldrig vaknat 04 utan alltid 05.......så de är väl inte några klassiska "sova hela natten-barn" i den bemärkelsen ...
Alexandra - mamma till
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Men du, om det funkar och är ett "vinnande koncept" så varför ändra! Sover han mellan 02-6.30 kör på det!

Principen, "inte leta fel där inga finns" är ju också bra! :wink:
Tor 2006

Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Hej igen
Nu har vi lite nya problem och behöver vägledning.
Vi har sedan snart två veckor använt ett schema som vi tycker fungerar bra. Vi har ändrat nattmatningen från 02 till 03 och det har fungerat bra i 3 nätter nu.
Problemen är följande: Matning inom 1 timme samt läggningarna.
:arrow: Nu ska han äta inom en timme och det har vi eftersträvat i cirka 1,5 veckor nu. Han äter fort och kräks ofta och blir då hungrig snabbt igen. Jag matar "halva ransonen" sedan rap och blöjbyte och därefter resten. Därefter ska han i regel vara vaken 1 timme enligt schemat och biter tillslut på knogarna och gnäller / skriker och får då svårt att somna samt sova "färdigt" följande pass.
Han får rejält med mat - cirka 200-210ml per omgång - mer om han vill inom 1 timme. men kräks som sagr upp en hel del.
Hur hanterar vi detta :?: Även om han går upp i vikt är det trist med skrikandet.
Det kunde vi "stoppa" tidigare då vi hade napp men nu är den i stort borttagen.
:arrow: Läggningarna har tidigare gått som en dans både i vaket tillstånd och sovandes - på rygg, sidan eller mage.
Numera följs det ofta av en skur av protester. På dagarna är det OK men på kvällarna rena cirkusen - åtminstone 1-1,5 timmar!!
Och då är han trött och mätt - samt glad - det vet jag för vi är mycket noga med alla "programpunkter"
När han väl somnar sover han numera i regel 7 timmar - när vi hade napp vaknade han ofta på natten men inte på dagen då han sov alla pass utan uppvak med napp.
Detta känns tråkigt och jag tycker att vi borde kommit längre med tanke på vår konsekvens och uthållighet.
Är detta normalt - eller vad göra :?: Övriga tidpunkter på schemat fungerar utmärkt.
6:30 Godmorgon
8:00-10:00 sova ute
10-12 vaken
12-14 sova ute
14-16 vaken
16-17:30 sova (sover oroligt)
17:30-19:30 vaken
19:30 kvällsmat samt sova 20:00
03:00 mat

Obs - han sover på samma ställen vid samma tidpunkter ( vagn eller säng) på mage med larm på natten och på sidan på dagen.
Äter med Dr Browns flaska - minsta hålet i "nappen" .
Rapas noggrant
Alexandra - mamma till
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Novas Mamma, hur går det för er? Har ni forfarande problem?

Ledsen jag inte svarat på detta inlägget än... :oops:
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"