Sedan en vecka tillbaka har vi använt oss av schema som jag gjorde efter att först ha antecknat alla hans "egna tider" under två veckor. Så jag tror nog schemat ska passa hans rytm bra.
Problemet gäller vissa dagar - då han protesterar mycket vid läggning - jag kan inte avgöra om det beror på att han är för trött. Han är inte hungrig - då jag verkligen trycker i honom mat (130ml *2 varje pass) dock mycket snuttig. Vi använder napp i bland men han tappar den hela tiden och det är svårt att "få in den" när han ligger på mage med huvudet rakt ner i madrassen(när han är arg) Det är ju fel att vara inkonsekvent som vi är just nu gällande nappen men detta problem är på dagarna - nätterna somnar och sover han oftast bra - just nu 6 timmar i sträck.
Hur bör vi hantera nappproblemet
Han flaskmatas och äter fort och jag förmodar att det är därför han är så snuttig.
De gånger han protesterar vid läggning får vi vagna i omgångar under 5-15 min
Nästan problem är att han ständigt vaknar efter 1 timme på dagarna och vi får vagna i omgångar under ibland 30 min , oftast mindre.
Då sover han ju kortare och även om vi då använder marginalkvart missar han mycket sömn och blir "kvällsgrinig" de sista två timmarna innan natt.
Kanske begär jag för mycket? Men när jag läser olika "fall" här och i sova hela natten boken så verkar det gå mycket fort för de små barnen och jag har verkligen varit konsekvent och inte avvikit från schemat något denna vecka.
Samtliga pass på mage med larm med ett undantag - då vi under eftermiddagen går en promenad ute och han då sover på rygg.
6:30-7:30 vaken
7:30-9:30 sova
9:30-11:00 vaken
11:00-13:00 sova
13:00-14:30 vaken
14:30-16:00 sova ( oftast ett problem pass om vi är inne)
16:00 - 18:00 vaken
18;00-20:00 sova
20:00-22:00 vaken
04:00 nattmat