Sigges röda tråd!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Sigges röda tråd!

Inlägg av SusanD »

Tänk vad tiden går fort, rusar iväg som värsta expresståget.
Sigge är nu två månader om tre dagar :) . Han är den goaste lilla gosse man kan tänka sig. Äter och sover mest hela tiden men under sina vakna stunder ler han och pratar en massa.
:heart:

Det tog nästan fyra veckor innan han nådde sin födelsevikt, så mycket gick han ner vår lilla tungviktare. Nu tar han igen detta med råge och har de senste 14 dagarna gått upp dryga 800 gr. Inte undra på att han måste äta mycket och sova för det är nog ganska jobbigt att växa så mycket.

Pappan jobbar hemifrån nu vilket är jätteskönt. En dag i veckan drar han iväg innan vi vaknat för att jobba i Stockholm och så kommer han hem framåt tio på kvällen. Det känns bra att ha honom hemma för då hinner jag amma Sigge i lugn och ro medans Pappan och Emil hittar på något viktigt att göra.

Sigges dagar är ganska enkelspåriga om man så säger. Vi väcker honom sju på morgonen, ammas och är med oss i våra sysslor, sover mellan 9-11, äter sen igen, sover igen 13-15 för att sen vräka i sig ännu mera mat, sover återigen 17-19. Denna luren är toppen för då hinner jag laga middag med Emil när vi är ensamma hemma, sen är det ju bad för honom och välling och nattning innan jag väcker Sigge för kvällsmat 19.00. Sen ska Sigge ner i badbaljan och det blir en nattslur innan nattning vid 21. Oftast sover han till 24 när han vill ha rejält med mat för att sen vakna igen vid 3 för en snabb påfyllning och sen är det då väckning sju. Ja så ser våra dagar ut allt som oftast, fungerar jättebra och det har inte behövts några störra åthävor för att det ska fungera heller.

När Emil var liten sov han självmant över nattmålen och jag avvaktar en tag till för att se om Sigge också gör det. Blir det inte så får vi vagna över ett nattmål i taget.

Sigge är en lite gosig latmask som älskar att äta. Han är så lat att han inte gärnas släpper bröstet för att rapa ens. Istället släpper han ut rapen genom mungipan. Snacka om effektiv unge :!: :shock:

Emil älskar sin lillebror, han luktar på honom och ifall det luktar bajs blir det blöjbyte i stor stil. Att vagna är Emil jättebra på likaså att buffa i rumpan på Sigge om han är lite ledsen.
En del kvällar faller det sig så att grabbarna kan bada tillsamman i duschkabinen. Emil älskar det, han häller vatten på Sigge som tränar ryggläge och plaskar som en liten vild fisk med sina ben. Härliga stunder där man bara önskar att man hade ett badkar. Men man kan ju inte få allt.

Sigge är en gåva liksom Emil och vi njuter något enorm av dem. :heart:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

:heart: :heart: Precis så här ska ju livet vara med barn, NJUT av varandra hela familjen! Tack för att du delar med dig!

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
nilam
Inlägg: 1098
Blev medlem: ons 02 nov 2005, 21:40
Ort: Göteborg

Inlägg av nilam »

Härligt att läsa,

undrade själv just vad tiden tog vägen.....lillebror blir 11 månader imorgon :heart:

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Tack goa för att du startade denna tråden! Jag har längat såååå.... :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Igår var hela familjen på mitt jobb och gick tomtetåg. Fick väcka Emil en halvtimme tidigare och Sigge ryckte jag upp redan kvart i sex och tuttade glatt i honom en hel massa mjölk. Sa till honom att klockan var sju så det gick så bra, så bra. :wink:

Grabbarna sjöng tip-tap och tog emot alla mina arbetskamrater med julmust och nybakta lussebullar (Pappan hade bakat :heart: ) Det är inga problem att ändra tiderna lite för Sigge, han tar igen det under dagen och framåt kvällen är man på rätt spår igen.

Idag sova han ute på fm-luren. Emil och jag var i stallet och upptäckte att Emils lilla häst Lukas var sjuk. Fick springa omkring med honom för han hade ONT i magen. Ringde Pappan som fick ta upp Sigge och tina lite bröstmjölk och ge i flaskan. Inga problem, Sigge åt som den goa och glada kille han är. Så nöjd med livet.

Nu är det helt tyst i huset - grabbarna sover middag. :sleep: Pappan och jag äter glass. 8)

På söndag ska jag iväg och handla julklappar tillsammans med min syrra och bröstpumpen. Grabbarna ska vara hemma med Pappan så han kommer få en härlig dag. (fast Sigge kommer nog sakna tuttarna)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Tessan
Inlägg: 1292
Blev medlem: lör 25 jun 2005, 15:32
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

:heart:
Åh, jag vill höra mer :lol:
Blir så där varm i kroppen och ler knasigt när jag läser..

Så mysigt och bra ni verkar ha det :wink:

//Tessan[/i]
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Pumpa, pumpa, pumpa, pumpa, pust, suck jag känner mig som en mjölkko och jag som inte ens tycker om kor!!! :shock: Försöker föreställa mig själv som en get men det är svårt, måste nog träna lite mer på den biten.

Förbereder mig inför morgondagens shopping med syrran. Pappan ska nappa Sigge hela dagen, ja inte hela dagen han ska ju sova och vara lite allmänt trevlig också, men det blir minst två mål som ska i lillen. Har fyllt frysen med mjölk och så finns det en liten flaska i kylen också. Sigge kommer nog kunna äta sig mätt med råge.

Idag har vi röjt upp på skötbordet så Sigge får plats att ligga där. Vi har mest använt skötbordet som allmän avyttringsyta. Allt som har legat i vägen har hamnat där i en jättestor hög. Har inte känt något större behov av ytan eftersom vi bytt på Sigge där vi varit, soffan, golvet eller sängen. Men nu är han så stor (jättestor faktiskt :shock: ) så han gillar att ligga och titta på Nalle Puh mobilen och lyssna på speldosan. Han tittar med stora ögon och ser ganska nöjd ut. Emil är lycklig över att lillebror äntligen får njuta av Nalle Puh musiken.

Över fem kilo väger Sigge, ett helt kilo mer än Emil vid samma ålder. Jo man ska jämföra, det är jättekul. :) Nu kan Sigge ha storlek 62 i kläder, han är en bastant kille tycker jag som då har Emil som jämförelseobjekt. Cool är han som tusan. Han verkar trivas med livet, inte några sura miner här inte. De enda gångerna han protesterar är när maten inte kommer fram fort nog. Men det är inte alltid så lätt att kvickt få fram en tutte genom amningströjor, tuttpaddar och bh samtidigt som man håller i en skrikande Sigge som är högröd i ansiktet. När man sen serverar tutten måste han bara ligga och blänga argt :evil: en stund innan han suger ett rejält tag i tuttisen. Då helt plötslig är det ingen panik längre. :?

Nu ska vi gå och sova, snart i alla fall. :)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

:lol: :lol: :lol:
Då helt plötslig är det ingen panik längre.

Tro tusan det, man måste ju ändå få bli förvissad om matens faktiska tillstånd innan man kan slappna av 8).

Puss på Sigge
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Härligt Susan, välkommen till "mjölkfabriken". Ursch, minns också att det kändes klart värdelöst att pumpa, när man kan mysa samtidigt.... :roll: :shock: :lol: :lol: :lol:

Puss på goa Sigge, och du... Jag håller med!!! Fram med tuttisarna fortare!! :x
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Tuttarna växte under shoppingen :!: :!: Ni kan väl själva se löpsedeln framför er eller :?: Ja fast nu var det väl ingen som la märkte till mina växande bröst i julrushen precis. 8)

Syrran och jag lämnade hemmet tjugo minuter över nio i morse och återvände hem halv sex på kvällen. Alla julklappar är inköpta så jag känner mig helt nöjd med dagen. Fast jag måste nog ändå erkänna att jag längtade efter mina tre grabbar där hemma.

Två gånger fick jag uppsöka en toalett för att pumpa. Det kändes något suspekt att sitta på en toa och pumpa. Undrar vad folket i toakön tänkte när jag aldrig kom ut och så lät det pysch, pysch, pysch inifrån toaletten. Nåja, nu fanns det ju mer än en toalett så folket hängde väl inte precis utanför min toalett precis. Man hinner tänka ganska mycket när man sitter i sin ensamhet och pumpar mjölk. Löste väl inga världsproblem precis men några små julklappsfunderingar löste jag i alla fall. Och det är stort nog en dag när alla är på köpcentret och kivas.

Sigge och Emil hade en jättefin dag hemma med Pappan som stundtals hade händerna fulla. Men när jag kom hem möttes jag av en lycklig Emil, en lite trött Pappa och en proppmätt Sigge. Härligt var det :!: :)
Sigge hade ätit som en häst alla målen, somnat precis på klockslaget som var överenskommet och där i mellan varit go och glad.

Min härliga familj kan man inte vara utan för länge så nu får det vara nog shoppat för detta året.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

:shock: Jag undrar vad de höll på med här hemma igår :!: Vad åt Sigge :!: :?:

Jag satt och gjorde julkort igår kväll och tänkte vara uppe tills Sigge, enligt min plan, skulle vakna klockan 24 för att äta en slurk. Tiden gick, julkorten blev färdiga och Sigge sov, sov och sov. :sleep: När klockan blev 1 borstade jag tänderna och tog ur linserna i hopp om att han skulle vakna så jag kunde tutta honom för att sen krypa till kojs. Men ack vad han sov gott.

Smög in i sovrummet och hämtade mitt täcke, la mig på soffan eftersom Sigge alldeles snart skulle vakna. Jag slumrade till och vaknade halv tre när Sigge gnydde lite. :shock: Snabbt som attan slet jag upp honom och tuttade i honom en slurk mjölk, la ner honom i vagnen igen och han fortsatte sova. :sleep: Undrar om han överhuvudtaget var vaken. :shock:

Somnade gjorde även jag som låg kvar på soffan, orkade inte masa mig in i sovrummet. Kvart över sex på morgonen signalerade Sigge att han nog ändå ville ha lite frukost men då vagnade jag och han somnade om. Klockan sju fick jag väcka lilleman som fyrade av värsta leendet för att sen gladeligen tutta i sig sin frukost.

Hm, vi får väl se hur det blir i natt. :wink:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Father A
Inlägg: 136
Blev medlem: fre 21 jul 2006, 09:59
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Father A »

Måste berätta att det var lite läbbigt att släppa i väg den käre modern på shoppingrundan. Inte för att jag skulle ha problem med de små barnen, dem är det inte så svårt att fördriva en dag med, det är bara ett stort nöje. Speciellt som vi redan har testat att flaskmata Sigge sedan tidigare med gott resultat.

Problemet brukar vara att när dem mammorna ger sig ut på en runda på stan så vet ingen vad som händer :shock: Det brukar vara utrymda centrum, barnafödsel (Inte så lågt odds denna gång i och för sig :D ) eller andra skräckhistorier. Den här gången var det bara ett barn som visst glömdes någonstans :lol: (En 17-åring som skulle hämtats upp på vägen hem...)

Här hemma hade vi det bra, Sigge somnade direkt när Mamma åkte och han sov sina båda sovpass ute, väckte honom så han fick mat och vara med Emil och mig i diverse sysslor här hemma.

Tröttheten som mamma såg när hon kom hem berodde nog mest på att vi hade ett trevligt glöggparty kvällen innan :D :D
Pappa till två oktober pojkar, en -05 och en -07 Nu även en söt flicka i maj -09
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

åh vad jag längtar efter min Bonzo när jag läser här!

:heart: :-({|= :heart:

/Fjällmor
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Ni verkar ha det underbart hos er på åsen, ser fram emot att komma på besök :D
SusanD skrev:Över fem kilo väger Sigge, ett helt kilo mer än Emil vid samma ålder. Jo man ska jämföra, det är jättekul. :) Nu kan Sigge ha storlek 62 i kläder, han är en bastant kille tycker jag som då har Emil som jämförelseobjekt.
Lilly hälsar att hon väger 5200 g och är 59 cm. Mat är gott, eller hur Sigge? =P~ :wink:

Kramar till hela familjen från oss :D
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Tessan
Inlägg: 1292
Blev medlem: lör 25 jun 2005, 15:32
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

:lol: :heart:

Det här är så roligt att läsa :heart:

Längtar efter min lilla nu också

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"