Flytta över till spjälsäng

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej LindaMu,

Jag tycker att sova 12-45-1,5-45 är ett utmärkt schema så kör på det.

Här kommer hur det såg ut för Tor vid 5 mån. Han ammade inte så mycket alls, men måltiden inkl. amning bör nu ligga på 45 min. Trug och allt inkl. :wink:

Ang. mängden mat, tryck ner så mycket det går. På Tor skulle maten ner i en väldans fart. Jag hade 12 min på mig och då fick jag vara snabb. Men 2 dl mat och 1-2 dl frukt var inte ovanligt. :lol:

Här är vårt schema för 5 mån+.

07.00 Morgon
07.15 Frukost (Mjölk/Ersättning)
Borsta tänder - Kläder
Morgonlek ca. 45 min
08.45 Sova 45 min (ibland ca. 30)
10.30 Mat (pure med bröstmjölk och olja)
11.30 Sova 2 tim
14.30 mellis ute (varm välling)
15.30 Sova 20 min
16.30 Gröt (hipps med bröstmjölk och fruktpure + 1 Lactiplus)
17.40 Bada med Pappa
18.20 Kvällsslurk (bröstmjölk med NANpulver, mosad banan)
Borsta tänder
18.50 Skratt och God Natt 19.00

Vi hade altså BM, välling och Ersättning denna tiden, 1 riktigt mål mat och 1 riktigt mål gröt. Hipps gröt är från 4 mån vet jag. :wink:

(så här såg det ut precis innan schemat ovan blev spikat...) Amningen låg en stund innan på vissa ställen men detta var för att Tor BARA ammade om han nästan sov. Men då kom måltiden ändå inom 45 min och han åt ju på 12 min så den var även avslutat innan 45 min var slut. :wink:

07.10 Morgon
07.15 Amma
Morgonlek 35-40 min
08.45 Sova 45 min
09.30 Amma
10.00 Mat (pure med bröstmjölk och olja) (flex 9.50-10.20)
11.30 Sova 2 tim
14.30 Amma
Gå ut 30-60min
15.00 mellis ute (varm välling)
15.30 Sova 20 min
16.00 Amma
16.50 Gröt (hipps gjord på bröstmjölk + 1 kapsel Lactiplus)
17.40 Bada med Pappa
18.20 Kvällsslurk (bröstmjölk med NANpulver, mosad banan)
18.50 Skratt och God Natt 19.00
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tror att du får börja införa ramsan, annars är det fara för vagningsträsk! Nu kan du absolut avvakta lite på henne och se vad hon fixar själv!

Edvard åt såhär från fem till ca åtta-nio månader, han var totalt ointresserad av bröstet om han fick mat istället: Jag struntade i tiden han åt, han kunde ledigt svepa 200ml flaska på mindre än fem minuter, så jag litade på att han var stor nog att äta sig mätt.

07 ammade bara
11 bara lunch, jag siktade på 200 gram, mat+ersättning/pumpmjölk (ingen amning)
14 mellisamning
17 gröt/mat senare; lika där, siktade på ca 200 gram
18.45 nattslurk i form av amning

Jag litade fullt på att han stod sig på det, och det gjorde han finfint! Efter åtta-nio månader så bytte vi melliset mot välling och senare även kvällslurken. Morgonamningen försvann någon månad senare.
LindaMU

Inlägg av LindaMU »

Tack för era scheman!!

Portionen vid lunch blir bara större och större :D

Det som krånglar mest nu är nattslurken vid 18.30. Har provat välling, men hon biter bara i flaskan... Provade pipmugg igår, bet glatt, men blev mest sur när det kom mat ur den... :( Några tips?? Hur mycket välling fick Tor på em?

Hon ammar också som nattslurk, men inte så mycket... Därför är det svårt att veta om hon verkligen är riktigt mätt, eftersom det inte går ner någon välling (har även provat med välling innan amning - men hon biter bara ändå... Provade även med banan igår - men hon blev sur då också... Kanske trött, hon vaccinerades dagen innan och vaknade flera gånger...

Jo.. Vagningsträsket har vi nog hamnat i.... Hon har inte sovit hela natten själv än... Det är nog matvargarna som spökar... :( Däremot har jag avvaktat och ibland somnar hon om själv, men inte alltid.

En sak till, när du Torsmamma gör gröten på bröstmjök - hur gör du då? Värmer den först och sen ner med pulver? Inte microvågsugn va?

Och vad menar du med 12 minuter?? Var det tiden som var kvar efter amning eller den tiden han var intresserad??

Tack för ert stöd!!
Mamma till lilla Ebba född 9 juli 2007
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

LindaMU skrev: Hur mycket välling fick Tor på em?
Jag vill minnas att han faktiskt drack ca. 120 ml då. Han har alltid ätit lunch och middag som mest. Det är först nu som måltiderna är mera jämt fördelade i intaget.
LindaMU skrev: En sak till, när du Torsmamma gör gröten på bröstmjök - hur gör du då? Värmer den först och sen ner med pulver? Inte microvågsugn va?

Och vad menar du med 12 minuter?? Var det tiden som var kvar efter amning eller den tiden han var intresserad??
Jag värmde faktiskt BM FÖRSIKTIGT i micron, jag gjorde bedömningen att han fick resten väldigt direkt eller bara kalltinad så därför var det mera kalorierna jag ville åt och inte nödvändigtvis varenda antikropp vid den åldern. :wink:

Jag direkt ammade när han vaknade, vilket skedde i ca. 6 min. Sen åt han ju ca. 10 min senare och då hade jag 12 min på mig att ÖSA in maten. :roll: :lol:

Du vet att det är inte HUR mycket de får i sig inför natten som gills för nattsömnen utan vad de får i sig över HELA dagen, hon kanske är helt enket mätt nu! :wink:

Och du, det är dags att backa nu och införa ramsan och alla andra verktyg...

Här är min verktygslista jag hade och en tråd om att backa och skjuta vargar.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068

Och sen lite "thaimassage" också...
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?p=91777

Verktygslista:
1. INGENTING
2. Ljud i huset
3. Prat oss vuxna emellan/telefonsamtal
4. Ramsa
5. Mozart
6. Ramsa igen
7. Tillrätta lägg
8. Solfjäder
9. Buff/vagning

Pepping pepping inför hela nätter.... 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"