Ni med bebisar födda våren 07

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Emma80

Här kommer jag

Inlägg av Emma80 »

Hej allihop! Jag heter Emma och har en liten Emil som föddes den 10 maj. Vet inte hur jag har kunnat missa denna tråd men jag är glad att jag hittade den. Jag har en massa funderingar och det skulle vara skönt att bolla dem med någon. Hoppas ni har tid och ork att svara :)

Ser att ni diskuterat schemaändring, har också börjat fundera på hur man ska göra nu när det närmar sig 7-månadersdagen. Är det fler som vill skriva hur ni gjort med era scheman?

Våra dagar ser ut så här:
19-07 Sova
7-8 Amma x 3
8.45-9.30 Sova 45 min
10.30-11.30 Äta lagad mat + amma 1 gång
11.30-13 Sova 1.5 h
14-15 Äta lagad mat + amma 1 gång
15.30-16.15 Sova 45 min
17.30 Äta gröt.
18.45 Amma som kvällsslurk, inte alltid han vill ha

Emil sitter inte, han tar sig framåt och ålar men inte korsvis. Vi har inte tränat sittande alls för jag har tänkt att ålningen är mycket viktigare. Hur gör ni andra?

Hur gör ni med utesovningen? Emil sover på mage i vagnen fortfarande, känns som att han håller på att växa ur den. Jag bor i hus och ställer ut honom, kollar till honom ibland. Det jag börjat oroa mig för är om han kan trilla ur, jag har honom inte fastspänd. Spänner ni fast och i så fall, hur?

När ni är ute på dagarna när era barn är vakna, vad gör ni då?

Tack och hej!
Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
JH

Inlägg av JH »

Hej Emma! :D

Vad kul att du hittat hit :D Vi hade "ert" schema fram till vi bytte till två lurar i helgen, fat vi gav välling som nattslurk och hade mellanmål där du har lunch och lagad mat på kvällen. Siri sov i vagnen på mage fram till i helgen, nu har hon såna tider så att det är enklare för mig att hon sover inne i spjälsängen, hon sover faktiskt bättre då också. Innan fick jag ofta vagna lite eller gå ut i skarven vid 45 min. I spjälsängen sover hon oftast 1,5-2 timmar utan att vakna. Vi var också oroliga för att hon skulle ramla ur vagnen, eftersom hon ålar sig och greppar tag i saker för att försöka dra sig upp. Nu har vi bytt till sittdelen i vagnen och vi får väl se hur det går att sova i den..... :-k Storasyster sov i den i åkpåser på vintern - på sidan dock, inte på mage, så vi hoppas att det ska funka för Siri också - ibland vill man ju ut på promenad när det är sovtid!

Angående att spänna fast så tänkte vi även där göra som vi gjorde med storasyster, vi använde en lös sele, alltså inte den som sitter i sittdelen i vagnen utan en som man köper till och spänner fast i vagnens sidor och sedan trär på barnet. Det gör att barnet kan sitta upp och röra sig mycket friare. Tycker ibland att det ser lite otäckt ut när barn är fastspända mot ryggstödet i vagnen så att de knappt kan röra sig....

Hur menar du med vad man gör när barnen är vakna i vagnen? Siri är ofta vaken i vagnen och älskar det, men det är klart, hon sitter ju i vagnen då.... hon satt även i liggdelen med en kudde bakom. Det är JÄTTEkul att sitta och stirra på folk på bussen t ex! :shock: :wink: Kan han inte sitta upp med stöd heller, eller gillar han inte det?

Vi tränade nog inte Siri så mycket i att sitta, men märkte att hon kunde sitta själv när hon satt i knät och då började vi sätta henne på golvet med kuddar bakom. Hon tyckte det var jättekul att sitta så och greja med saker (fast det kanske räknas som att "träna" :wink: ).

Hur tänkte ni ändra på schemat?

Jenny
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej Jenny! Vad kul att du svarade! Jo, det jag menade med vad ni gör med vakentid ute är om ni går och gungar, stannar och tittar på saker och känner på löv osv eller bara är ute och går. Han brukar sitta uppallad i insatsen till liggdelen, går rätt bra men det känns som en halvdan ställning för ryggen. Tänkte mest om ni gör mer "aktiva" saker eller om ni mest är ute och går.

Vet inte alls vad vi tänkt för schema. Vissa verkar ju behålla 3 lurar även över 8-månadersångesten. Han somnar rätt bra på alla tre lurar nu och jag får väcka oftast. Man vill ju inte ändra schemat mitt under ångesten så det är bäst att det är väl genomtänkt. Ska fundera lite till.

Emma
JH

Inlägg av JH »

Jaha! :D Om det är på fm så brukar vi nog mest bara gå -det räcker liksom att bara titta på allt spännande, än så länge :wink: Men på em så går vi ibland till nån lekplats eller park när vi hämtat storasyster från dagis och då brukar hon gunga - det är jättekul! Känna på löv och sånt borde man kanske göra mer....! Hon har varit så himla nöjd i vagnen så jag har inte ens tänkt på att visa henne saker :oops:

Vi tänkte samma som ni, att det kändes bättre att ändra före 8-mån. Hon visade ju för nån vecka sen att hon ahde svårare att somna på lurarna, och jag tycker personligen att det känns jobbigt att ha 3 korta lurar, som det ju blir då runt 8 mån om man inte ändrar till två.
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
mo

Inlägg av mo »

Hej!
Välkommen Emma (heter du va... :wink:) Det låter skönt att byta till två men vi får vänta med det här, Bror är mest taksamma när ha läggs att sova och brukar somna på två röda 8)
När vi är ut så blir det endel löv kännande och så men det funkar att bara titta också! Igår tittade vid på ett litet vattenfall... det var spännande!!!!
Vi kämpar på med amningen men intresser är ljumet :roll: Men bitits har han inte gjort på ett tag, det är vi (jag och tuttar) tacksamma för!
Han kryper nästan men rammlar ihop efter en kort stund... snart går det nog! Sitter gör han och vänder runt på skötbordet så morsan får hjärtat i halsgropen :?
Jo, vagnen. Det går bra för oss sova på sidan i åkpåsen på långvilan. Men man får väl testa sig fram...

skriver mer sen, måste rusa

kram mo :D
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Emma :-) Välkommen

Liv är lite yngre än kollegorna så vi får vänta ett tag till med att ändra till två lurar. Hon sover och äter nästan lika som din Emil. Lustigt att det är så lika. :-)

Liv hasar bakåt, hon sitter inte och kryper inte. Fast hon gör armhävningar. :-) Jag brukar bara lägga henne på mage jämt, utan mattor ivägen. Och låta naturen sköta utvecklingen. :-)
Ibland sitter hon i bumbon, när vi diskar eller har något annat arbete.
Jag vet inte när man brukar sitta men tror min son inte satt förrän vid 9 månader. Han kröp först. Det är ju olika, huvudsaken man inte lägger hinder i vägen.

Vi bor inte i hus, så jag har ingen möjlighet att låta Liv sova ute så. Men vid 7 månader börjar det bli dags att spänna fast dom antar jag. Rätt vad det är så gör dom något nytt, och säger inte till innan. :-)

Liv brukar oftast sova när vi går ut. Jag har inte gjort så mycket med henne när hon är vaken, vi är ofta på väg då. Brukar sätta henne upp så sitter hon och tittar.
Sköldis

Inlägg av Sköldis »

Hej

Jag har missat den här tråden. Alfred är född den 4 april och är ju jämngammal med era små. Är det okej att hoppa in och skriva lite?
Det är himla kul att läsa om andra små barn i samma ålder. :D
Har ni några tips på social delaktighet? Alfred sitter i diskhon, men har nu börjat häva sig upp, livsfarligt :shock: Är med och dammsuger, kryper efter och tar med handen runt dammsugarslangen. Just nu är han otroligt duktig på att häva sig upp på saker, så fort han kommer i närheten av något att ta tag i ska han upp. Har ni några tips på hur man får barn att gilla vagnen, han tröttnar på att sitta där efter 20 min, börjar skrika och ska ur :x Väldigt svårt att gå och handla. Han gillar att gunga men att lägga honom ute på marken så att han kan öva sig på krypning går ej. Antar att han har för mycket kläder på sig.
/ida
Mamma till Alfred - April 07. Kur september 07.
Och nu även mamma till Majken född den 8 oktober 08. Vecka 40 plus 3 SM från start
Det blir bara roligare och roligare
mo

Inlägg av mo »

Idag är jag på dåligt humör :evil: Kl 6.15 kom min man in i vårt sovrum med Bror på armen!! :?: ! Han hade glömt att titta på kl :? Så nu sitter jag här med en väldigt trött kille som inte la till en endaste minut på morgon vilan :sleep: Såna här dagar som bara går åt till att ställa allt tillrätta är sååååå trista....
Såg att du ville se våra scheman Emma, här kommer Brors :arrow:

7.00 Vakna Amma ocg gröt
8.45 Sova 45min
9.30 Vakna
10.15 Lunch
11.00 Ut
11.30 Sova ute eller inne 2timmar (ev. lite frukt innan sova om jag tycker det behövs)
13.30 Vakna yougurt, frukt och amma
15.30 Sova ca 20-30 min
16.45 Middag
18.30 100ml välling och amma
19.00 God natt!
:D :D

Bror har förresten fått fyra tänder där uppe så nu har han 6 :shock:
Vad ska han med alla dem till :roll:

kram mo
mo

Inlägg av mo »

Vi skrev visst sammtidigt sköldis, välkommen! Klart man får vara med!
Måste avsluta, skriver mer sen!
mo :D
Sköldis

Inlägg av Sköldis »

tackar :lol:

kul med tänderna, Alfred har inte fått någon, haha. rätt söt utan
Mamma till Alfred - April 07. Kur september 07.
Och nu även mamma till Majken född den 8 oktober 08. Vecka 40 plus 3 SM från start
Det blir bara roligare och roligare
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Vad kul med alla svar! Jag tycker det är spännande att läsa om er och era bebisar, inte för att jämföra utan mer för att få idéer hur man kan göra i olika frågor.

Sköldis, vi bor nära varann, jag bor på Islandstorget. Synd att du inte kom i måndags, kanske du kommer på nästa Stockholmsträff? Och JH, du bor visst också i krokarna? Kul, det var så roligt i måndags att träffa likasinnade.

Ger ni era bebisar vatten? Borde väl inte behövas så länge man ammar? Han är nämligen inte så pigg på flaska eller pipmugg.

Kram Emma
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hejsan
Välkommen Sköldis :)

Att åka vagn. :-k Det enda knep jag hade med Karl var att ge honom något att äta. Svårtuggat så det räckte ända ner på byn. :-) Men han var större då, 10-11 månader när han åt äpple.
Någon leksak kanske? Det är svårt när det är kallt, de kan ju inte hålla i med tjocka vantar. Om de har fingervantar är det lite lättare, om man byter när de blir blöta. Men det är inte så lätt att få på fingervantar. :roll:

Social delaktighet :-k Tvätten är bra. Man kan låta dem "lägga in" den i maskinen. Trycka på knappen, plocka upp ren tvätt, den kan man tugga på också. Vika tvätt som är torr. Jag viker och Liv knölar ihop den.
Hon sitter på bänken i Bumbon när jag diskar och lagar mat. Hon kan inte sitta själv, och på mage tar hon upp hela bänken, hon är ganska lång.

Emma :arrow:
Liv bara tuggar på nappflaskan, sväljer någon klunk bara, det gjorde sonen också. Sen en dag bara drack han ur den. Så jag fortsätter erbjuda vatten, så lär hon sig väl. Sonen gav jag ur ett litet glas i början, han drack bra då. Jag tror de dricker när de är törstiga. Överlevnadsinstinkt. Ammar man blir de väl inte så törstiga.
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej. alla underbara mammor. Jag vill också vara med här :!:
Har en liten tös född i April.
Ang. social delaktighet så vill hon gärna vara med, men sköta det på sitt eget vis. Hon ÄLSKAR att suga på sin disktrasa och försöker jag visa henne hur man torkar av tittar hon alldeles häpet på mig och fortsätter suga :D
Samma sak gäller damsugaren som just nu är så läskig när den är igån. Några råd?
Jag fick rådet av en Dipl. kurare att lägga ner henne på marken när vi är ute. Och jag lydde fint. Det gick dock inte så bra, hon stoppade en pinne och en massa jord i munnen och tyckte det var jätte smaskigt. Jag var inte lika road :roll: Och sitta upp skulle hon absolut inte göra, då når man ju inget...
När snön kommer på riktigt ( för att bli kvar ett tag) så ska jag dra henne i pulka har jag tänkt. Tror att det kommer vara uppsakttat :D
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
mo

Inlägg av mo »

Här var det livat!!!
Johanna också du är varmt välkommen! :D

Jag har inte Bror på marken än, men det är nog mest för att ett sådant tillfälle inte uppståt än :) med två barn är man nästan alltid påväg någonstanns eller mitt uppe i nått :roll: ! Jag väntar nog tills han visat att han vill det, du skall han få de!
Dammsuga brukar jag göra med Broris i babybjörnen på magen, han är väl sådär road men en lite stund går bra! Diska är en favorit och vara med mig när jag syr, men jag får nog erkänna att jag inte lägger tillräckligt med krut på delaktigheten :oops: , det blir när det blir... Men försöker åtminstonde få in det några gng om dagen... :roll: Tvätt som du föreslog sussane är förresten en höjdare oxå!

Pust, den här dagen var ingen hitt men nu är den gjord, nya tag imorgon och då kommer ingen lyftas upp ur sängen kl6.15, det är jag säker på :wink: (humöret på en viss herre, mannen insåg alvaret.. :lol: )

Kul att vi är så många nu!

Förresten måste jag få berätta vad min sköna dotter konstaterade vid matbordet idag
"När ni blir gammla får ni löständer!" :lol: :lol: :lol:
Bra att veta...
(bror stämde in med brrrru, prrru så potatisen flög över hela matbordet)

kram mo
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

mo skrev:
"När ni blir gammla får ni löständer!" :lol: :lol: :lol:
Bra att veta...
(bror stämde in med brrrru, prrru så potatisen flög över hela matbordet)
:lol: :lol:

Johanna, välkommen.
Jag skriver mer sen, jag ska se på tv nu.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"