Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Jag testar ett par dagar till med lite längre lur på dagen (om det övertaget går, tror att det kan ta lite tid innan han fattar) och en klockad femma på eftermiddagen, så får vi se hur det går. Han har ju vaknat av och till på nätterna ett tag nu, så jag vet inte om det blir någon skillnad. Kanske kan jag till och med få till längre total-tid med sömn nu? Vi får väl se!

Skönt att det funkar bättre nu för er, Mary! :D

Nu har det börjat snöa! Det är vissterligen 18 meter mellan varje snöflinga, så det lär inte lägga sig eller så, men det är lite mysigt ändå!
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Ja här har vi snö så det både räcker till och blir över. :D Just nu vräker det ned. Tror att min sambo får improvisera en utevistelse till efter middagen ikväll och SKOTTA uppfarten. Vi skottade fram en liten parkeringsruta på fm :roll: men den är igensnöad för länge sedan :shock: :? :D

På tal om lurar. Jag har aldrig varit supernoga med sista luren. Även om han tar lång tid på sig får han alltid sova 20 min. Som senast har han sovit 16.10-16.30 ( ska sova 15.30-15.50) En tjugominutare är en såpass kort lur att den knappst påverkar kvällen/natten så mycket ( enligt min erfarenhet) Som en femminutare ungefär. Skillnad är ju om långluren skulle ligga väldigt sent.

Skrev ju förra veckan att han var så trött 10.30, men som alltid när man börjar diskutera/fundera så händer ju något. I två dagar nu har han tagit tid på sig att somna + vaknat för tidigt på långluren ( kanske ett tecken på att det är dags att ändra) Jag avvaktar ett tag sedan blir det nog en lur för oss också. Med Vega var det två steg fram och ett bak. Vi ändrade till en lur, fick täcka upp med femminutare och t om tjugominutare i början. Sjukdom gjorde att vi fick gå tillbaka till två lurar, och sedan efter MYCKET om och men (+ tidiga morgnar) ändrade vi slutgiltigt när hon var drygt 14 månader. Skarven mellan två och en lur är jobbig eftersom behovet inte förändras över en natt utan lite gradvis. Tycker att den förändringen var den jobbigaste av alla schemajusteringar.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:heart: Frida hälsar och tackar för alla gratulationer :heart:

Idag har vi inte haft det så jättekul - tillbringade hela förmiddagen på vårdcentralen med lillskruttan :( .
Hon blev jättetät i halsen i natt, andades tungt och fick en hiskelig vass hosta, och det blev bara värre på morgonen. När jag ringde in, och sköterksan hörde henne andas genom telefonluren, bad hon oss komma genast.
Hon fick andas adrenalin och bricanyl i två omgångar, och ta stick i fingret för att utesluta lunginflammation, och värst är ändå all denna VÄÄÄNTAN...
Både läkare och sköterskor var djupt imponerad av Fridas samarbetsförmåga, och lugn!
Somnade platt på mage på britsen, och snarkade högt och ljudligt :sleep: och då påpekade de såklart att det berodde på att hon sovit så dåligt i natt, vilket jag förklarade att hon inte gjort. När jag berättade att hon sovit hela natten i sin säng, med öppet fönster, så såg jag hur de INTE trodde mig!
(Att jag sovit dåligt för att jag legat och lyssnat på hennes rossel, är en annan sak :wink: )

Nu är hon dock rätt pigg, somnade i soffan förut vid femtiden :roll: och när hon hade badat fick hon alvedon och bricanyl, så nu är hon lite småspeedad - går runt runt här och ser SÅÅÅ glad ut :D !

Nu ska jag gå och kvällsbusa med henne, för nu börjar jag bli tröööött :wink:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Åh... :heart: De allra varmaste gratulationerna till lilla Frida. :heart: Lilla gumman vilket elände. Hoppas natten blir bra för er båda.

Tänk att hon är först ut som ettåring av alla våra små raringar som huserat här i tråden. Säger som du Linda - det var inte länge sedan vi hade problem med våga-vägra-bröstet-klubben. Så fort det går.

Lille mannen här mår toppen och har senaste dagarna sagt mamma, babba och ampa. Kan göra vissa cirkuskonster också som syskonen gärna visar upp typ "säg hej hej till lampan" och han skickar upp handen till ett hej. :heart:

Nu ska jag strax dyka i sängen. Helt slut efter en helg där jag och Astrid följt med stora tjejens trupp på tävling i Göteborg. Små, stolta och med en enorm styrka kör tjejerna volter, flickis och hopp på hög nivå. Mycket tankar om idrott, pressen, nyttan för framtiden m.m. Hm...sängen var det ja. Höll på att spåna ut helt.

Snö...önskar vi hade det söderöver med.

Varm kram till alla :heart:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Waldemar kommer aldrig att prata... :( Han har fastnat i dadada-träsket (det träsket kände ni inte till, va? :wink: ) Ibland blir det gagaga och någon enstaka gång tittar ett n in i någon slags harang, men något som ens liknar mamma eller ett riktigt ord är låååångt borta. Jag försöker locka med 5 myror, men jag tror att han är mer än nådigt korkad, min pojk.

Nej, det tror jag naturligtvis inte! Jag är inte ett dugg förvånad att han inte säger något alls. Det konstiga är att försöka föreställa sig att han faktiskt en dag kommer att säga något, för jag kan se honom säga dadada i samband med studentuppvakningen... Han är så duktig på att utrycka önskemål och vilja ändå, så varför prata med riktiga ord?? :)

Linda - skönt att höra att du tycker att kortluren på eftermiddagen funkar även sent. Får ju översätta till en timme senare, men det är intressant. Just nu tänker jag testa att gå tillbaka igen, för natten har varit hemsk. Walle har ju precis varit förkyld och så drabbas han en dryg vecka senare av förkylning nummer två. Näsan rinner som en öppen kran och det har varit mycket gnäll inatt. Till slut gick jag upp och nässprayade lite, då blev det lite lugnare. Visserligen klarar han sina uppvak själv, men det var täta uppvak under kvällens första timmar, så jag hann inte somna själv, förrän vid halv två eller så. Den ömme fadern låg vaken på soffan i vardagsrummet - den är inte så skön...
Nu är det väl förkylningen som strular, men jag backar lite ändå. Nätterna HAR varit stökigare, även om det är svårt att säga vad som är vad. Då var det skönt att läsa om era erfarenheter, Linda. Att det har varit den svåraste schemaändringen. Synd bara att den hamnar över julen... (INTE MÅLA :twisted: PÅ VÄGGEN, ÅSA!!!)

Kram// Åsa
fjällström
Kontakt:

julgran

Inlägg av fjällström »

Hej vänner :D

ÅsaB, nog kommer Walle att prata tids nog! Vår Sara pratade kinesiska i ett halvår. Inte en kotte förstod nåt av det hon sa. Men hon kunde upprepa samma mening flera gånger, så hon visste vad hon sa :roll: Så en dag började hon prata svenska och långa meningar på en gång. "Jag ramlar trappan - DÅ tutte liten stund" är hennes favoritmening. Hon har en tutte (napp) som hon bara får ha när on tittar på bolibompa. Men hon tänker att om hon ramlar i trappan så får hon ha tutten en liiiiten stund :heart: :roll:

Idag blev det lite hursomhelst med allt! Vi åkte hemifrån vid nio-tiden för att hugga en julgran. Elin som ALDRIG somnar i bilen (ju tröttare hon är, ju högre skriker hon bara) slumrade in helt lugnt och stilla efter en guppig skogsväg. Hon sov i bilen medan vi gick ut i skogen, hittade en fin gran, släpade den tillbaka, satte fast den på taket och körde hemåt. Vi kom på att vi skulle titta in hos min pappa, så vi stannade till på ICA och köpte en matburk åt Elin. Framme hos pappa vaknade hon. Hade då sovit ungefär 40 minuter. Hon åt och vi fikade nybakade lussebullar :D Nu sover hon redan sin andra (egentligen sista) lur... Blir nog en 20 minutare i em också. Men vi har haft roligt och jag är innerligt glad att hon kunde somna i en bil. Det är som att vinna på lotto! Våra barn ogillar att åka bil och somna gör man endast i sin säng. Ingen annanstans....

Känner mig så nöjd med mig själv som inte stressade upp för att Elin somnade i bilen och därmed sabbade schemat. JULEFRID! Vi har ju hela dagen på oss att sova :wink:
Nu ska jag ta en dusch medan ungarna sover. Maken har åkt iväg för att hämta en skoter.

Ha en riktigt mysig advent :santa:
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Trött trött trött... Vilka dagar vi haft! Suck!

Fullt med aktiviteter. Jag har lyckats missförstå massor, har varit på fel plats vid fel tid (lyckats ta mig rätt utan att bli alltför sen, tack och lov), åkt buss utan pengar, gett min man ett häfte med rabattkuponger för att han skulle köpa tapeter (rabatten gick ut igår) - men haft kupongen utriven i plånboken... :roll: Sedan har jag gått, gått och gått. Igår hade jag världens tyngsta ryggsäck med keramik på ryggen länge (satte upp en liten utställning på Stadsbiblioteket) - ajajajaj!

Men Walle har varit på gott humör. Torsdag och fredag var NJUTA-dagar. Han har sovit bra på dagar och nätter, har fått väckas varje morgon och eftermiddagsluren har funkat, om än lite småsent någon gång (senast 16.55-17.15). MEN - sedan har han tagit evigheter på sig att somna. En halvtimme har varit det kortaste! Så idag bestämde jag att eftermiddagsluren skulle bort och bara kanske ersättas med en femma.

Så tyckte inte Walle. Han tyckte inte att han skulle sova mer än en halvtimme på långluren! Sedan blev det klagan av. Efter en evighet gav jag upp. Kände att det inte fanns en chans att han skulle somna, så jag tog upp. En gång, ingen gång... :?

Han var nöjd rätt länge. Men sedan tog ju orken slut. Helt schemavidrigt tog jag ungen med mig ut i vagnen och han slocknade som ett ljus. Sov en halvtimme, helt ok. Kvällen var ok, stubinen lite kort.
Så tog det honom en TIMME att somna - DRYGT!!! Lite tröttsamt.

Vet inte hur jag skall göra imorgon. Han är ju back rätt mycket sömn och kanske skall jag köra schemat som vanligt igen. Men de här långa kvällsläggningarna är inte kul. För någon!

Nu är jag helt slut. En vecka med snorig kille, som har varit labil i humöret och så två dagar med aktiviteter i ett, det tar på krafterna. Men nu är i allafall adventsstaken fixad, stjärnan uppsatt och staken i fönstret lyser. Åsså har jag sett på julkalendern! :santa: Jag har inte hunnit städa så mycket som jag ville, men det är i allafall bättre än tidigare. Vi har druckit glögg, ätit pizza och jag har en jättepåse med chips som väntar - fast när jag är stressad får jag ingen aptit, ens på skräpmat.

Fjällström - så mysigt att åka ut och hugga sin egen gran!!! När tar ni in den? Och att schemat inte höll, vad gör det? Som jag skrev ovan - en gång, ingen gång! Ibland måste man bara köra och följa det som händer, eller hur?
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

Hej alla

Theo har sin första förkylning. Förstår inte hur han kan sova samtidigt som han hostar så mycket :shock: . Jag hade då inte lyckats. Iom förkylningen har det varit lite grinigt men han är en solstråle så fort vi träffar folk. Ett litet charmtroll som går fram till alla och envar och bara leeer. (med snoret rinande iofs). Han har en särksild förkärlek för Luas systerdotter som vi har fikat med några gånger :) . Kan det vara den norrländska dialekten måntro?

När jag ser tillbaka på de senaste månaderna tror jag att han har haft en rejäl 8-9-månders ångest som inte bara varat en månad utan snarare två. Vi har från och till haft det struligt på nätterna men äntligen har han hittat tillbaka i gamla finfina sovvanor, trots förkylning :roll: . De senaste månaderna har nätterna kantats av uppvak. De flesta har han tagit hand om själv men jag har ändå vaknat till och några nätter har han behövt hjälp att somna om. Sedan en vecka tillbaka sover han dock som en gris.

Jag tog fram barnaboken för ett tag sedan och läste lite om 11-mån till ett år. Vi har en härlig tid framför oss.

På torsdag åker Theo och F till min svärföräldrar för några dagar. Då skall det julstökas hemma och jag skall fixa ALLA julklappar. Ser fram emot min långledighet över julen (skall inte börja jobba förrän 20 jan). Jag och F skall nämligen åka på semester (själva).

Kra/maria
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
fjällström
Kontakt:

öronbarn..

Inlägg av fjällström »

Hej på er!
KINGMARY, skööönt med semester! Njut och koppla av :wink:
Elin har börjat vakna en del på nätterna. Hon är sällan ledsen, utan ligger där i sin säng och jollrar en halvtimma och somnar sen. Nu har hon även börjat vakna EXAKT kl 5 varje morgon :? Hon får en pangramsa och protesterar lite, varpå hon somnar. Men hennes nattaktiviteter märks tydligt under dagen. Hon är toktrött!

Jag jobbar hela december, så nu är maken hemmapappa. Idag hade Elin varit missnöjd nästan hela dagen. Ikväll hade det runnit ur båda öronen, vilket innebär att hon har en långt gången öroninflammation, igen :? :cry: Men hon somnade (lite senare än vanligt) med mycket alvedon, ipren och nezeril i lilla kroppen. Imorgon blir det vårdcentralen.

Nu ska jag ut och kika på en skoter min lycklige make hämtat idag :D
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

Fjällström.
Uppvaken på nätterna påminner om Theos. Han vaknade gärna och låg och pratade i en halvtimme, en timme, och när det inte va så roligt längre/han blev trött kunde det lätt bli gnälligt. Jag tyckte det var lite svårt att hantera. Å ena sidan ville jag låta honom ligga där (inget händer ju på natten) och å andra sidan märkte jag att uppvaken tog ut sin rätt på dagen då han var lite gnälligare än vanligt. Så länge han somnade om utan hjälp har jag tyckt att det varit ok och ibland har han fått en halvtimmes sovmorgon :oops:
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Åh, vad tjatigt saker och ting blir! Strul med daglurar igen... Vi njuter en vecka eller två, sedan kärvar det igen. Nu har vi tagit bort eftermiddagsluren och ett par dagar fungerade bra. Igår sov han en timme och vaknade med bajs igen. Jag skulle bara snabbt byta och ge honom chansen att somna om - då ringer telefonen. Och det var viktigt, så där går jag med Walle på höften en relativt lång stund. Inte gick det att lägga honom igen!

Och samma idag. Har inte kollat om det är bajs igen, men han har varit vaken en stund och ligger nu och är olycklig. Nu har det varit så pass länge att omsomnande inte är att tänka på. Och vi har sim idag, så en femma blir svår att klämma in. Kommer den för sent blir han toksvår att väcka! Igår sov han tjugo minuter! Alldeles för sent - somnade sedan inte förrän nio...

Jaja. Förändringar ÄR svåra. Tidiga uppvak har vi också nu. Allt är uppåt väggarna, men det är bara att härda ut. Men han BEHÖVER sova...
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

Usch Åsa. Kan inte vara kul. Men som du vet så komemr det bättre perioder också. En sak som jag funderat på är om du inte kan strunta i bajsblöjan. Det har hänt att Theo bajsat när han sovit (framförallt på småtimmarna och någon gågn under dagssömnen) och jag byter inte blöja på honom då. Skulle han däremot bajsa på kvällen när han somnat (hänt 1 gång) så har vi såklart bytt. Han kan inte ligga med bajsblöja en hel natt tuycker jag men en timme eller två dör han inte av. Han har iofs aldrig varit irriterad i baken (då kanske man blir lite försiktigare). Men Walles problem är kanske att han vaknar av själva bajsandet? Tror du inte att han kan somna om igen om du inte kommer med en ny blöja? Som sagt bara en lite fundering.

Idag har jag skjutsat Theo och F till tåget och är gräsänka till på söndag. Det kommer att vara tomt där hemma i kväll (bara katten och jag). Jag får så blandade känslor när mina killar sticker iväg. Å ena sidan tycker jag att det är skönt att få lite ensamtid men å andra sidan saknar jag dem jättemycket. Det optimala vore att de var borta 1 dygn ungefär (inte fyra) men med tanke på den hyfsat långa tågresan går ju inte det.
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej Maria!

Saken är just den, att min lille pestkille (i just de situationerna är han verkligen en pest - om än älskad även då :wink: ) vaknar av att han behöver bajsa och då kan han verkligen inte somna om. Det har hänt, men det är ovanligt. Alldeles för ovanligt... Igår var det inte bajs, utan bara sovstrejk. Efter en lååååång stunds väntan på eventuellt omsomnande gav jag upp. Känns lite tröstlöst att lyssna på supergnäll, men lika tröstlöst att plocka upp en kille som tydligt är övertrött, men inte kommer över tröskeln.

Nu gick det bra ändå under gårdagen. Han badade med bravur (pappa H som för en gångs skull kunde komma från jobbet och kom med och filmade var grymt impad!) och klarade kvällen utan extralur. Somnade rätt fort och sov till kvart i åtta - bäst på nästan en vecka! Och det märks! Vaknade glad (Dadadada... ), glad i sandlådan (dadada...), åt som en häst och nu sover han. Visserligen under protester (han ÄR ju trött, men måste gnälla) och nu håller jag tummarna. Bajs kan vara en faktor till stök idag, men man vet aldrig. Vad som är skönt just nu är att JAG inte är störande. Ingen överkoncentration här inte! :D Irritation möjligtvis, men jag vet ju att det stökar. Sonen har blivit ett inbitet vanedjur och gnäller på helgen när han hittar pappa i sängen (VAD GÖR HAN HÄR??? :shock: ) Det är bara att bita ihop och köra. Det ordnar sig ju en dag.

Insikt :!: Har också kommit på något "hemskt": Jag har visserligen sagt att så inte är fallet, men det är lögn. JAG LIDER AV DUKTIGHETSKOMPLEX!!! Inte alltid, inte med varje människa - men med farmor. Jag vill visa hur bra allt är, hur duktigt han sover, hur bra jag lagt upp det mm. Jösses. Inte konstigt att det blir problem!!! Just nu har jag insett att det nästan är bra om vi får sömnstrul i Norrland - då har vi ju det som alla andra! Problemet är bara att jag INTE vill GÖRA som alla andra. Men som min syster sade: "Även om du tar upp barn kan de ofta fortsätta att gråta (yes), så då vet ju inte hon vad du gör! Om du tagit upp eller solfjädrar eller något annat. Och rapportera behöver du ju inte göra heller."

Så sant. Fast jag hoppas bara att insomningarna inte blir för dramatiska. Farmor har svårt för barn som låter (gråter sig till sömns, i hennes öron), men hon måste ju bara lita på mig i sammanhanget, eller hur? Och jag måste SLUTA VARA DUKTIG!!!

(Läser Mia Thörnbloms: Mera självkänsla - bra bok! Kan behöva den i det här fallet!)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Go´kväll alla :heart:

Åsa, så trist att det bökas såhär med lurarna... Använder du dig av solfjädern när han inte lyckas somna om? Nu funderar jag lite... om du går in DIREKT när han vaknar till på dagluren, och solfjädrar honom till sömns, i några dagar? För att komma över den förbenade skarven, tänkte jag! Då hinner han inte skrika upp sig eller börja bajsa :roll: för den delen heller... En tanke bara :wink: !

Och king mary - låter onekligen rätt skäönt med lite husmorsledigt så här före jul :D ! Ta vara på de här dagarn nu!

Här är det full rulle hela dagarna, Frida har utvecklats till en liten ap-unge; det klättras så det står härliga till, på precis ALLT!!! Jag trodde inte min lilla bulleunge skulle bli en sån liten klätterfia - värst av dem alla :!: Men det är klart, har man fem storasyskon gäller det att visa framfötterna :wink: :lol:

Må så gott, alla!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Nena

Inlägg av Nena »

Tyckte trådnamnet passade oss så bra då Adam är född 1 jan. 2007. :)

Är ganska ny här då vi kurat 1 vecka i dag (han har precis sovit sina första hela nätter!!!)

Man ska ju inte jämföra barn, men jag ska ändå läsa in mig på tråden lite för att se hur ni med lika gamla barn har det på dagarna osv. Sömn, mat etc.

KUL ATT VARA HÄR!

kram
Nena
Mamma, 34 år. Adam, 070101. Började kura 071131.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"