"gubben i näsan"

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Puffis
Kontakt:

"gubben i näsan"

Inlägg av Puffis »

Måste bara höra hur ni gör med snorgubbarna? Alltså de hårda som sitter fast eller de som täpper till längre bak i näsan.

ja, alltså på barnen, förståss :lol: :roll:

Snorsugen funkar ju inte på sånna. Det är ju lite jobbigt när det blir svårt att andas, särskillt för den lille killen. Tuva hade inte några gubbar öht förrän hon var ganska stor, men lilleman har mest hela tiden.

(inte precis ett samtalsämne jag nånsin trott att jag skulle ta upp :lol: )
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

:lol:
Liv har också haft mycket, vi har varit förkylda flera veckor.
Jag brukar ta en liten bit dasspapper, och rulla hårt så det blir en "pinne". Sen kan man snurra den i näsan, då kommer kråkorna ut.
Om det är segt snor kan man ta lite koksalt och droppa i näsan så det löser upp.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Haha! Visst blir man underbar på att diskutera livets väsentligheter som mamma! :lol:

jag kör i alla fall med tops (insmord i barnolja för att mjuka upp). Men försiktigt, försiktigt! Och inte är det poppis inte... :roll:

/Tinis
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Ja, jag har också använt tops, men som sagt. det är inte poppis... dessutom känns det lite farligt. Barnolja var ju smart. Har tänkt på att det nog lätt blir irriterat i näsan av pinnen.
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej!

Jag kör också tops (men inte längre in än grannen ser, som min kloka BVC-sköterska sa) men blöter den i ljummet vatten... Då känns den knappt :thumbsup:

/Fjällmor
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

wupz #-o glömde..

På barn som fortfarande ammas brukar koksaltlösning precis före amning göra susen... då hoppar även de hårda gubbarna ut :shock: :lol: 8) av sig själv

/Fjällmor
Linnéa med två barn

Inlägg av Linnéa med två barn »

Tycker som tidigare talare att koksaltspray är bra. Inte bara på ammande. Dropparna tycker jag inte är så effektiva, men sprayet är ju lite mer kraft i, och ger du det regelbundet så hålls snoret tunnt och rinner ut av sig självt.
Jag brukar tänka att förr klarade de sig utan både snorsugar (som nästan stimulerar till mer snorbildning) och annat. Kroppen är ju smatare än en dator så jag brukar "lägga mig i" så lite som möjligt. Blir de för täppta tar ju munnen över andningen. Krya på er! :heart:
Kramar!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Våra busar åker ut i badet i samband med att Tor lärde sig blåsa bubblor i karet. :wink: (ca. 6 mån+)

Nu har han lärt sig att snyta ut dem i badet. :wink: :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"