Livliga och glada brorsor som behöver sysslor.

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Rica

Livliga och glada brorsor som behöver sysslor.

Inlägg av Rica »

Hej! :D Känner att jag måste ta tag i det här med social delaktighet här hemma.......men av nån anledning är det med sånt motstånd :cry: . Jag har liksom kört fast i tanken. Vill men vet inte hur jag ska börja för att få till det så att det funkar. :roll:

Har två ljuvliga och VILDA killar på 3,5 respektive 1,5 år. Det är fullt ös från morgon till kväll och endast lillebror sover en liten skvätt varannan dag ungefär annars är det fullt upp hela dan......Storebror har till uppgift att varje morgon fixa lillebrors välling samt att hämta in morgontidningen och varje kväll plocka ordning i sitt rum och det klarar han med bravur men mer bestämda sysslor än så är det inte. Ibland hjälper han till med att plocka ur diskmaskinen eller med dammsugning mm men det blir sporadiskt och mer som en lek. Lillebror har inga sysslor alls utan hjälper storebror med att plocka ur diskmaskinen nån gång.

Jag har läst tipstråden men det är inte där det brister- jag har ju sysslor åt dom men jag vet inte hur det ska gå till :oops: . Ofta ska de ha samma saker och göra samma saker och så blir det gråt och tandagnisslan och storebror sliter saken ur händerna på lillebror :evil: . Ska storebror fixa nåt i köket hittar lillebror på nåt annat att fixa med (som att stå och balansera på en stol, riva ur nåt skåp etc.)Det känns som att all min tid går åt till att bara passa och medla :cry: . Lillebror är som en liten duracellkanin :D som är i ständig rörelse och så fort ett skåp eller en dörr öppnas är han där på en sekund och vad som helst kan hända.Känns som att jag måste organisera upp vår dag på ett bättre sätt. Nu hänger jag dem i hasorna och känner mej i sanning både trött och sliten :cry: . Det är ju inte mina underbara livsglada killars fel utan jag inbillar mej att känslan av kaos skulle mildras om jag organiserade upp oss lite bättre. :?: Vi har inte dagis och vi är ute och rustar av oss långa stunder varje dag så de får verkligen röra på sej fritt- leka i sandlådan, springa, gunga , spela fotboll, cykla etc :D

Finns det nån klok som har barn i samma ålder och fått rutin på det här med delaktigheten eller nån annan som kan hjälpa mej!? kram :D
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Något som fungerat väldans bra härhemma med min son 5,5år är tipset jag fick av Blomman att sätta upp ett schema på göromål för var och en.Jag skrev och ritade vad var och en har ansvar för.Jacob går själv dit nu och ser vad det är att göra.Vi satte oss ner och kom överens om vad hans uppgifter var och vad alla i familjen gör gemensamt.

Om storebrorsan plockar ur diskmaskinen tex kanske du kan ta med lillebrorsan och sorterar tvätt tex.

ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Veronica

Inlägg av Veronica »

Mina är i ungefär samma ålder, 3 år och 1 år.

Vi går upp vid 7.30 och äter frukost. Storebror plockar fram allting till bordet och tillbaka till kylskåpet sen, lägger disken i diskhon.

Sen plockar vi i huset, klär oss och gör oss iordning.

Vid 9 är det gröt. Samma där, han plockar fram o tillbaka. Sen diskar vi, det är inte storebror så intresserad av, men lillasyster sitter naken i diskhon och plaskar, men du hade ju diskmaskin.

Sen går vi ut. Storebror hämtar skor till alla, släcker lampor, stänger av tv:n...

Vid 12 kommer vi hem och äter lunch. Storebror hjälper till att laga, typ steka kyckling eller vispa pannkakssmet medan lillasyster sitter på diskbänken och tittar på. Storebror hjälper till att plocka fram och undan.

Sen sover lillasyster, då tränar mamma o storebror tillsammans, läser böcker, bakar, förbereder middag, lägger pussel.

Lillasyster vaknar, vi leker en stund inne, dammsuger, viker tvätt eller vad som behövs. Vi går ut o gör ärenden eller leker. När pappa kommer hem hämtar storebror posten till honom, en läsk eller liknande, som en liten hälsningsgrej.

Lagar middag, alla som vill hjälper till, lillasyster på diskbänken, storebror står på stol. Vi äter, storebror plockar fram o undan.

Vi leker, glor på tv, tills det är baddags. Då borstar de varandras tänder (innan jag gör det ordentligt). Sen sover de.

Hoppas det hjälpte lite. [/i]
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Här kommer en vardagsbeskrivning till :D! Och mina är ju nästan precis lika gamla som dina också.

7 Upp och lite morgonmys alla tre (fyra på helgen). Påklädning. Ner och göra frukost. Syskonen leker ihop en stund.
8 Frukost
8.30 Diskmaskinen töms på ren disk och smutsigt ställs in. Alla hjälps åt tillsammans. Storebror fyller på kattmat (hans alldeles egna ansvar). Tandborstning. Vi fixar med tvätt. Storebror tar den blöta, rena tvätten och lägger i tumlaren. Lillasyster hänger det som behöver hängas, samt tvättar handtvätt tillsammans med mig om det behövs.
9 Utelek. Antingen hemma i byn, själva. Eller iväg med bilen för skog, hav eller annat äventyr.
11 Hem. Fixa lunch. Storebror skalar morot eller fixar annan grönsak. Lillasyster rör i grytor. Vid fint väder stannade storebror ute en stund själv här - inhängnad tomt, under uppsikt. Numer är han lite kall och vill in.
11.30 Lunch
12.30 Sova/Vila middag
13.30 Storebror kommer upp efter vilan och vi liggger och läser bok tillsammans.
14.00 Lillasyster kommer upp. Mellis.
14.15 Ensamlek - alla tre på var sitt håll.
15.00 Småplock. Middagsförberedelser. Tvättplock. Städning 3 dgr/vecka. Annars ut. På sommaren trädgårdsfix. Just nu vedfix tillsammans. Om vi är lata eller småsjuka, som nu, blir det film en halvtimme istället.
16.30 Middag tillsammans alla fyra.
17.00 Lek med pappa. Ibland något projekt tillsammans. Ibland ut. Ibland bara kurragömma, eller så.
18.00 Gröt/välling
18.30 Bad & skrattfest.
19.00 Godnatt

Ska försöka leta upp en bra tråd också... senare
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Här är länken jag kom att tänka på:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13457

Sen allt smått i vardagen, som att de kan sätta på tandkräm på tandborstarna, torka och duka av bordet, blöta tvättlappar när man byter blöja, fylla på mat till fåglarna, hälla i olja i kvällsbadet, tända släcka lampor, öppna dörrar, hjälpas åt och baka osv. det kan ju ske hela tiden.

Kram!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Rica

Inlägg av Rica »

Tack snälla för finfina tips! :D Ewa- hur får man till ensamleken om man aldrig haft nåt sådant tidigare? Ska de leka tillsammans på sitt rum eller!? Lillebror sover fortfarande i vårt rum men har sina saker i storebrors rum(som sedermera ska bli även hans rum bara mamman kommer till skott :oops: ).

Sen vilan.......lillebror gör riktiga nätter och sover mellan 18.30 och 06.30(ibland ända till 08.00) och sover ute i vagn allt mellan 30-60 min men vissa dagar inte alls :? .Stunden han sover måste jag passa honom i fönstret eftersom han reser sej upp så fort han vaknar och jag är livrädd att han ska ramla ur( han har sele) :roll: .

Vill så gärna få till en organiserad tillvaro som ni verkar ha. Jag har haft det tidigare men nu är det som jag bara hänger efter i hasorna och känner mej uppslukad och frustrerad över att inte få nåt gjort :evil: .Känns så svårt att få till en vila som är gemensam för dom (och jag kan få lite egentid varje dag :wink: ) när jag inte vet hur länge och OM lillebror kommer att sova. Vad ska han annars göra ? Känns oxå så lite med en halvtimme, en timme vore lagom för oss att" vara ifrån varann lite" för att sedan längta efter varann igen :D .Tack för hjälpen so far!! kram
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Vi (åter)införde ensamlek för Vega när hon var två år. Jag satte henne i sängen med några roliga leksaker + muta. Musik på en bärbar cd-spelare. Vi började med 10 min och ökade sedan allt eftersom. Nu leker hon 1 h 15 min.

Vi har fyra leksakslådor som vi växlar mellan, byter ungefär var tredje dag.

Kommer inte riktigt ihåg hur snabbt vi kunde öka på tiden, men det gick fort. Jag bröt alltid medan hon var nöjd och glad.

Jag hade nog också styrt upp sömnen bättre för lilleman. Fast tid för läggning och morgon (t ex 18.30-06.30. Sedan sova 1.5 h på dagen. Jag hade lagt honom i sängen inne (eller är det av ngn särskild anledning som han sover i vagn) så slipper du stå och passa. Kanske storebror kan vila med en saga eller med en film under tiden så får även du lite vila på dagen.

Jag har själv en tvååring och en 10 mån hemma nu, och VET att det kräver lite planering och organisationsförmåga för att få dagarna att gå ihop. Det GÅR om man bara ligger steget före ( som du skriver) Massor av bra tips i tråden

Kram och lycka till
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

...sätt barnen i olika rum. Vega leker i barnens sovrum och Malte i resesäng i rummet bredvid under ensamleken ( han leker än så länge bara 45 min)

Linda
Ewa

Inlägg av Ewa »

Japp, bra tips från Linda. Vi har 45 min och alternerar också mellan 4 lådor (2 dgr på varje) och återinförde den vid 2 års ålder. Anton hade inte haft den på urlänge så det var nog som att införa på nytt. Musiken styr längden på ensamleken (vi har musik i allrummet precis utanför respektive ensamleksrum), och det tycker jag funkar bra. Att musiken signalerar när det är slut. Men i början får man ta korta stunder. Max 10 min första dagen, sen öka på med 5-10 min per dag, kanske. Ja, du ser själv vad som verkar funka. Lite små funderingar ger de kanske uttryck för, men ta ingen större notis om det. Läs gärna på i BB, så går det galant ska du se. Anton har ensamleken i sin spjälsäng, Disa i en extrasäng i gästrummet. Och där sover hon även middag. Natt sover de båda i sitt gemensamma rum.

Vad gäller middagsvilan. Jag håller helt med Linda. Håll fasta tider för allt. Inför väckarklocka på morgonen, så har du en tydlig och given signal om när morgonen börjar. Och förlägg middagsvilan inne så gör det inget om han inte sover varje minut. Men vilan är ändå så lång som du bestämmer. Disa sov i vagn tills hon var 13-14 mån och jag hade samma bekymmer som dig på slutet - om hon satte sig upp - vilket hon ofta gjorde. En gång hade hon hasat sig ur och satt och mumsade på smultron i rabatten intill :heart:. Turligt nog slog hon sig inte. Men mamma beslutade då för att det var dags att förlägga luren inomhus i spjälsängen :roll:.
Rica

Inlägg av Rica »

TACK snälla snälla ni för användbara dyrbara tips!........... :D .en liten kanske konstig fråga först bara :oops: . Alla tider och rutiner(som vi vill ha och behöver) är man alltid låst till dom!? Jag menar om vi tex vill åka en dag till närmsta staden och shoppa loss eller åka till mormor och morfar och hälsa på en eftermiddag eller bara gå och fika med kompisar .Ensamlek och sovvila en viss tid är ju svår att genomföra då eller!? Alla dagar ser ju inte lika ut- ibland är man ju borta en hel dag osv.Hur gör man då!? Förstörs alla rutiner om man ibland avviker från schemat.? Vi bor på landet i en liten by och jag bara måste komma ut bland folk då och då!! :wink:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej
Nej,man måste absolut inte vara hemma hela dagarna :wink:
Jag skulle nog kanske första veckan iallafall vara hemma på ensamlek och vila så att det satte sig.Sen gör det inget om man åker bort en dag.Åker du i bilen kan barnen vila medans ni kör bort eller hem.
När hadde du tänkt att ha ensamlek?
Personligen tycker jag det är skönt på morgonen.Jag vill kunna ta en kopp kaffe eller bara slöa i tv-soffan ett tag innan dagen börjar. :wink:
Ensamleken blir oxå sällan "borttagen" utan en naturlig del av hur dagen börjar.
ps,jag kan verkligen rekomendera att du ritar ett schema till dina barn.
Då ser dom vad som behövs göras varje dag utan att behöva kunna läsa.
Jag har oxå ritat ett schema där Jacob ser vad som hela familjen hjälps åt med.
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Rica

Inlägg av Rica »

Tack och lov- då kan vi göra våra utflykter utan att förstöra nåt!! :lol: :wink: Ser Ulrikaj att vi kommer ifrån samma län!!
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Vi är hemma ganska mycket, men får besök några timmar 1-2 ggr/veckan samt gör ca 1 utflykt/vecka till stan, med buss el bil. Sedan är ju helgerna lite annorlunda från vardagen också, även om vi håller på mat och sovtider.

Jag brukar styra aktiviteter/utflykter till eftermiddagen om det går. Passar bäst för oss.

Linda
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

LindaVega skrev: Jag brukar styra aktiviteter/utflykter till eftermiddagen om det går. Passar bäst för oss.

Linda
Håller med.Åker vi bort enstaka gånger eller gör utflykt blir det oftast på em.Eller direkt efter lunch.
Håller oxå på mat-och sovtider.

Kul Rica med en till dalkulla :lol:

ulrika
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"