flaskfråga

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
bellisen

flaskfråga

Inlägg av bellisen »

Jag undrar hur o när man pumpar ut för att ge till kvällen före läggning. Om man pumpar före måltid så mister ju barnet den "slurken", och efter måltid är det svårt att få ut så mycket då det är tömt?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

De flesta pumpar ut efter morgonamningen då de har som mest mjölk!

Jag pumpade efter VARJE amning pyttelite varje gång och hade faktiskt pumpen i kylen undertiden. :oops:

Om du inte ammar oftare än var 3:e timme kan du vänta en liten stund och pumpa kanske 30 min senare om du vill?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
bellisen

Inlägg av bellisen »

Hej,
skriver nu under första tråden även om ämnet inte bara är flaska.
Jag är rätt ny här o börjar tro att jag är i desperat behov av hjälp.
Jag har läst lite på andras trådar o inser att jag har en liten matvägrare. Direkt efter BB försökte jag mig på SM som jag hade läst lite om, men jag kände inte till så mkt och tappade allt när min son var svår att få i ro o att komma över 40min sovpass. Jag fokuserade för mkt på sömnen o blev nipprig när han sov för lite, o glömde bort att han var svår att få att äta ordentligt. Jag hade svårt att truga i honom då han är svår att få att äta mer än 5 min, även efter många timmars vilande från mat!
Nu är han snart 2,5 månad och jag har en son som sover halva nätterna, ammar mkt, resten av tiden sover han men mkt besvärat (fäktas, sparkas) o vill helst sova upprätt typ i mina armar o jag uppallad med kuddar (gasr i tarmar?). På dagarna sover han mest 40 min i sträck utom kanske ett pass om dagen som blir 2-3 timmar långt eftersom han är sååå trött vid det laget. Jag vill ha riktiga mål, men det blir ett evigt småätande då sömnen är så upphackad. Förmodligen har min kropp ställt in sig på detta då jag upptäckte till min förskräckelse när jag pumpade ut före ett mål att ut kom bara 25 (ibland 50/75) cl mjölk! Jag är lite stressad då vi har mkt på gång här hemma, flytt bl.a. Har försökt att ge tillägg på kvällen men ingen succé )måste man öva in dem länge på smaken?), o är fundersam om jag borde ge en slurk (så gott det går) före varje tupplur? Han borde ju aldrig vara stånkemätt, som man ska vara? När jag försöker truga mer eter hans få minuter skriker han, vänder bort huvudet o blir rosenrasande. Amningen har funkat bra i övrigt. Tyvärr kan dagarna bestå av endast 4 timmar sömn på 4 illfällen på drygt 12 timmar...
Hur i alla sin dar ska jag vända detta rätt? Har läst om SHN, men måste vänta till 4 mån? Varför? Om vi ska flytta om några veckor bör jag låta allt gå på i denna dåliga dagsrytm då det kommer bli lite rörigt o kanske svårt att vara konsekvent o stå o vagna i timtals?
Många frågor på en gång från en totalt utmattad mor...
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

:!: Gör mig en STOR tjänst! Gå in under "profil/signatur" och skriv födelsedatum på ditt barn så är det lättare för mig att försöka tänka klart i även min något grötiga hjärna :roll:

:!: Tack snälla för att du fortsätter i denna tråden, det kan du göra under hela din SM tid så är det plättlätt för mig att följa! :heart:

Här kommer 1 sanning, det finns de som faktiskt INTE kan pumpa 1 endaste droppe men när de ammar så bara flöööödar det på, så häng inte upp dig på den teknikaliteten. :wink:

Jag vet inte om du läst min tråd någon gång som jag skrev som färsking... :oops:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=

Oftast är svaret MAT, MAT, MERA MAT och ÄNNU MERA MAT :shock: 8)
Men jag vill poängtera att detta är INTE kopplat till om de äter i 5 min eller i 50 min utan har mera med drivreflex, mjölkkvalite, och sugteknik!!
Men att efterjaga med flaska kan vara en bra ide. Att införa ersättning görs absolut bäst när de är riktigt hungriga, eller om du lyckas typ att börja ge BM i flaska så han får till sugtekniken, sen späda ut BM med ersättning lite pö om pö kan vara värt.

Gå görna på "sök" ovan om just flaskmatning, det finna MASSA TIPS!

Man väntar med SHN till efter 4 mån för man kan inte sova 12 timmars natt när man är yngre samt att ramsan införs tidigast vid 3,5 mån.
MEN! Det finns inget som säger att du inte kan köra SM med raketfart!!

Se till att "spika" ett schema och NÖJ dig inte med míndre än att han följer det så som du säger. ALLT i SHN gäller vad det är vagning, buffning schema osv..!! Nu är hon ju 2 mån+ och borde UTAN PROBLEM kunna sova 8 timmar sammanhängande! Så lägg ner massor på att få i maten!

Det bästa brukar vara att mata en "sovande" eller "halvsovandes" bebis. Ta upp precis innan han vaknar och amma gärna lungt och mörkt, hänga över ett tygstycke kanske funkar? Amma liggandes?
Ibland kan det även vara värt att lägga i vagnen och bjuda på 5 min sömn, ta upp och LÄGG TILL direkt så äter de ibland av bara farten.

:arrow: Lägg också ner MYCKET energi på RAPEN!

:arrow: Sova på mage, MED LARM!!! är bra för just gaser och matsmältningen också!

:arrow: Höja huvudändan på spjälsängen med ca 7 cm gör att rapar lättare kommer upp och mindre ont i magen.

:arrow: Dricka fänkålste brukar hjälpa!!

Nedan kommer även mitt mjölkökningsschema som jag kört, kanske får du några bra tankar av detta :wink:
Jag har ökat min mängd flertalet gånger och det jag gör är:

- Vila extra mycket (så mycket det går när man kan med barn :roll: )
- Dricker mycket (vatten, mjölk, lättöl och amningste - INGET coffein)
- Äta mycket fett och ofta (äter gärna direkt efter amning när barnet sover. Typ 5 ggr/dag)
- Pumpar direkt efter varje amning några min samt pumpar extra på kvällen när Tor lagt sig. Gärna länge och 2 gånger om jag orkar.
- Dricka LuzernTe i några dagar - 1 vecka. Sedan amningste

(finns även bra te på www.minimundus.se )

Det jag pumpar serverar jag i flaska som "förstärkt brösmjölk" bröstmjölk med NAN pulver i. Dubbla kalorier, samma mängden
Ps. Du har väl BB och läser den? Ds.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Bellisen :!:

SHN kuren är utformad efter, att man faktiskt ska klara av hela natten utan mat i första hand.
Och man brukar då säga att 4 månader är en ganska bra mått på att de faktiskt klarar 12 timmar utan mat.

I SHN använder man i första hand en godnattramsa, och grejen är väl den att den i "Tar" innan 4 månader. Den är verkninglös, och gör mest att barnet vlir förvirrat.

Men man kan få 6, 8, 10 timmar bara genom standardmodellen.
Vid 2 månader är det 8 timmar, så det skulle ditt barn klara, med lätthet.

När han ska sova, skulle jag om jag var du, vagna, det är enkelt, och man kan ju dra vagnen genom huset, så man inte blir så låst :wink:
Han ska läggas ner vaken, och helst ska han somna själv, men i annat fall vagnar du, lugn och fin, men inte sovandes. Det lilla sista ska barnet klara själv.

Maten ger du i två omgångar. Med en rejäl paus emellan. Försök hålla målet kring en timma. Kanske blir det i bland 1 timme och 15 minuter så här i början, mn sträva mot en timmes mål nu.

Och om du vill ge flaska på kvällen, vilket kan vara en bra ide, om man vill ha en bättre natt, så skulle jag, lägga till med ömma hjärngreppet.
Och bara mata :shock: blir det protester så hiva upp på axeln, och buffa lilla baken som om barnet skulle rapa. och när barnet lugnat sig, så tillbaka i ömma järngreppet, och fortsätt upprepa ändå tills barnet tar flaskan.

Räkna vakentimmarna :!: De ska i alla fall klara av att vara vaken 8-9 timmar.
Med ett extra långt vakenpass på kvällen.
Kanske uppemot 2.5-3 timmar.

Så, det blev lite rörigt, så här inledningsvis. men vi benar ut allt snart nog. :wink:
bellisen

Inlägg av bellisen »

Tack för utförliga svar! Jag ska läsa dem igen och begrunda i lugn o ro, men vill skriva några saker innan kvällen blir sen (för en mor som är vaken halva natten... :cry: ). Jag ska backa bandet. Felet jag gjorde i början var att jag fokuserade för mkt på sömntimmarna och maten kom i skymundan. Nu ska jag tänka MAT, MAT o MAT. Men jag känner mig lite villrådig...
Ni skriver att 5 min kan hjälpa, men 5 min efter många timmars vilande från mat kan ju ändå inte vara tillräckligt på ena sidan? Det gååår inte att trycka i mer, han blir så arg o rapar fint. Men jag resonerar att hur fet mjölk man än har, och bra utdrivningsreflex kan det inte räcka? Om jag äter världens fetaste lunch, men inte mkt och snabbt så håller jag mig ju inte lika länge som en stadig stor lunch äten under lång tid? Jag har helt enkelt fått dåligt amningssjälvförtroende. Men det är skönt att hora från Torsmamma att alla får inte ut lika mkt i pumpning som i amning, så jag ska inte gå på det. Men han är svårtrugad, ytterst svårt att få honom att äta ens från andra sidan en 30 min/ timme efter första sidans 5 min. Hur ska jag kunna spika schema o vagna utan en full mage?

Har vant in honom mer på ersättningssmak. Egentligen är jag amningstokig o förstår inte att jag ens rör vid ersättning men jag börjar prioritera sömn o tänker att det kanske hjälper? Jag har provat idag att ge en minislurk ers. före sömnpass för att få höra en "sista rap". Han har ätit ca 30-40 cl. Mini, men mkt i vår värld av 5 minätning. Stör jag amningen mkt genom dessa minislurkar? Borde väl pumpa för att få upp min produktion men tycker att det är svårt att hitta tiden då jag inte vill pumpa inför äldre dotter, o de ensamna långa stunderan på toaletten är liksom förbi, o att stänga in sig på sovrummet känns inte praktiskt genomförbart. Jag dråsar i säng för att kortvila under hans fjompigt korta sovpass, de få gånger de sammanfaller med dotters tupplur (hon är drygt 2 år) så då har jag inte heller haft tålamod att pumpa. Fel?
bellisen

Inlägg av bellisen »

Tjötar vidare eftersom hjärnan går på spinn. Inatt var det katastrofalt, vaken VARJE timme o jag känner mig som en napp. Ligger o är så arg på mig själv att jag låtit det bli så här. Jag har läst om era svar, o önskar mkt konkreta råd hur jag ska göra ett schema. Har ingen susning om hans egen rytm då han inte fått en chans att visa den då han alltid är övertrött.
Det känns mkt nervöst att göra ett schema o följa helt när jag inte vet hur mätt han är, o jag bara inte lyckas truga i matvägraren mer. Ska jag spika ett schema bara för dagtid ngn dag så jag vet att vi är på rätt sida dygnet med matintag innan jag blir "tuff" på natten? Nu ammas det hej vilt på natten o han skulle bli uthungrad om jag inte fått styrning på dan efter bara en schemadag o sen tuffa vagntag till natten?
Hur trött jag än är, är det dumt att börja med minikur om vi flyttar om några veckor? Kräver det inte många nätters konsekvent timtals vagnande o dag tintalsvagnande? Han är ju totalt invand i att bli omkringburen tills han somnar i Babybjörn :oops: . Jag är rädd att börja schgema men inser att jag nu går på totala reservbatterier efter 2,5 månad med max 5 timmar upphackad sömn/ natt. Och stackars honom...
Har gått ion på Profil/ signatur o fyllt i ålder, hoppas det syns.
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej :!:
Nu ska du få mina reflektioner :wink:
Jag tycker du verkar var väldigt insiktsfull, och klok.
Så du ska inte ha nåra problem med att styra skutan rätt :thumbsup:

Men det kräver att du bestämmer dig, och har en fullfjädrad attityd.
Vill du vara napp på nätterna eller vill du det inte :?:
När du bestämt dig, då genomför du :wink:
Det är du som ska styra skutan, du ska visa vägen, och barnet följer den, det kan jag lova. barn gör som vi lär dem :wink:

Jag tycker du ska göra som så, att du sätter av några dagar och matar på riktigt ordentligt.
Och så ser du hur nätterna ter sig, kanske trillar ett mål bort, utan särskild ansträngning.
Eller så sätter du av några nätter till att vagna bort målen.
Efterhand kommer aptiten att öka på dagarna, det tar en par tre dagar cirkus.

För att lyckas truga i lite mer mat, så brukar man i bland söva barnet, eller nästan söva(med vagnen, i själva matpasset. Max 5 minuter, och sen plocka upp, halvsovandes, och på så vis få i lite mer mat.

Nu jobbar vi med attityden, och att du ska acceptera att det är bara du som kan förändra något, för det kan du :thumbsup:

Vi hörs.
bellisen

Inlägg av bellisen »

Det var ett tag sen jag var inne här. Har inte tagit itu med situationen än då jag känner att så mkt är rörigt nu kring flytt m.m för att jag ska kunna fokusera på en "minikur". Jag har dock sonen nästan hela natten i vagnen, men har fastnat på 2 nattmål trots att han närmar sig 2,5 månad... Jag har tillägg på kvällen före läggning, men inte mer än så då jag inte vill störa amningen för mkt. Pumpning har jag för tillfället gett upp då jag har så lite mjölk. Efersom han nöjer sig med amning var 3:e timme så antar jag att den är så fet, för det ammas inte mer än ca 5-7 min per mål... Och jag trugar o trugar...
Så småningom när vi kommer i ro på nya stället SKA jag ta itu med nätterna o dagarna, men undrar lite tills dess:
lurar jag mig själv om jag tror att det är lättare att göra "riktig" kur vid 4 mån ålder än "minikur" före 4 mån? Eftersom jag har att göra med en liten minimatvägrare så känns det lättare att kura när han börjar bli gammal nog för gröt, banan etc, och ha rejält i magen inför natten. SHN "kan" jag då jag gjorde det på dotter vid 8 mån medan denna "minikur" känns ovan o läskig då jag har svårt att veta hur mkt mat som egentligrn skvalpar där inne. Jag har förökt att ge det tid att vända allt rätt o fokusera på mat, men han äter så kort och lite, o de dagar jag upplever att han ätit mer så är nätternas 2 nattmål likadana...
Är det fel att invänta ålder för en SHN-kur? Och väntar man till 16 kalenderveckor fyllda eller enligt födelsedagen 4 månader?
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Bellisen: Jag tycker som du tycker. är inte du redo, så är det inte läge.
Men om jag vore du skulle jag avsätta några nätter, för att i alla fall ta bort ett nattmål. Och vagna över och förbi, varje uppvak.
Det är liksom det som ska till för att få dem att äta mer på dagarna.
Men det är viktigt att du känner dig redo. För utan ditt beslut kommer ni ingenstans.

Jag räknar 4 månader, som den dag de verkligen blir 4 månader. Alltså inte i veckor.

Och om du är lite djärv, som jag var :roll: så kan man inför smakisar lite tidigare än 4 månader.
Jag hade lite mosad banan redan vid tre månader, som jag gav innan natten, efter ersättningen :roll: för att få till längre sömn.
Lite smakisar, vid tre månader gör ingenting om man bara har lite sunt förnuft, och kör med säkra kort. Såsom banan, katrinplommonpure...
bellisen

Inlägg av bellisen »

Men jag undrar: lurar jag mig själv om jag tror att det är "lättare" / mer hanterbart att kura när de är 4 mån plus än minikur före 4 mån?
Jag har erfarenhet av SHN- kur, och det känns mer som ett "program" och konkret för mig i min situation. Eller beror det mkt på ålder hur "bra" en kur går (o självklart vilket barn...). Jag upplevde kuren med dotter då hon var 9 mån som ett skolboksexempel. Jag hade läst på, avsatte några dagar och sen efter några nätter satt det i stort sett underbart. Därför kanske jag förgyller lite tanken på en SHN med ålder på barnet stor npg för gröt o annat i magen? Låter jag snurrig?
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
bellisen

Inlägg av bellisen »

:?:
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
Lua

Inlägg av Lua »

Upplever du eran situation nu som jobbig? Om inte, kan du ju vänta. Jag har aldrig gjort någon kur på mina barn utan infört ramsan i samband med att jag vagnat bort sista nattmålet drygt 4 månader. Så för mig känns det enklare... :wink:

Hur funderar du vidare :?:

Kram Lua. :heart:
bellisen

Inlägg av bellisen »

Jag ska förtydliga mig:
nu är situationen ok men allt annat än tillräckligt bra för att fortsätta i längden. Han ammar fortfarande flera gånger per natt och på dagen somnar han alltid i bärsele och läggs sedan över på mage i vagnen. Men vi är inne i en flytt o jag upplever inte att jag har energin/ fokus att ta itu med en minikur. Jag tänker mig att i och med gröt, banan etc introducering vid 4 mån börja förbereda för en SHN.kur när vi har flyttat. Jag har erfarenhet av SHN-kur med min dotter som då var 8 mån, och det gick fantastiskt. Därför känner jag att SHN-kur är mer konkret o lättare för mig. Har jhag väl börjat en kur finns ingen återvändo, men en minikur känner jag att jag grymt nog av trötthet kan svikta från.
:arrow: Så frågan är: är det korkat att "föredra" en SHN-kur framför en minikur och är det svårare att kura yngre barn? Jag har erfarenhet av 8-9 mån ålder, men den här pluttan kommer ju inte vara mer än dryga 4 månader, och det känns så annorlunda. Kan de verkligen "förstå" en kur så tidigt?
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
bellisen

Inlägg av bellisen »

Och en annan fråga: när man väl kan börja med gröt, hur ofta och mycket kan man ge? Är det bara gröt o banan som gäller i början?
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"