Lunch och middag, vilken mat ger ni barnen?

Medlemmarnas egna undersökningar
Skriv svar

Lunch och middag, vilken mat ger ni barnen?

Hemlagad mat b?da m?len
25
43%
Burkmat b?da m?len
9
16%
Hemlagad mat ena och andra gr?t
7
12%
Burkmat ena och andra gr?t
8
14%
Hemlagad mat ena och andra burkmat
9
16%
 
Antal röster: 58

mia75
Inlägg: 599
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 17:18
Ort: Uppsala

Lunch och middag, vilken mat ger ni barnen?

Inlägg av mia75 »

Jag är lite nyfiken på hur ni andra gör. :D
BVC Rekomenderar ju två lagade mål mat om dagen från åtta månaders ålder.
Själv tycker jag att det låter bra men orkar inte riktigt genomföra det i praktiken. Vi äter ett lagat mål om dagen och ett mål med gröt eller flingor och macka, ev. kokt ägg till. Burkmat har jag med när vi ska ut på något.
Hur gör ni andra när ni ger burkmat? Jag har sett att de flesta burkar innehåller väldigt lite grönsaker, ger ni extra grönsaker vid sidan?
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
liw
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 09:47
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av liw »

Hej hej... :D Jag ger oftast burkmat. Det ser jag som min vardagslyx, att slippa sta och mixa och mosa vid varje mal. Dessutom ar ju burkmaten utvecklad ihop med barnlakare sa jag tror def att den maten ger barnen vad de behover. Sen sjalvklart sa gor jag egen mat om det vid ngt tillfalle blir latt att ta undan av var mat.

Annars sa far var 8,5 manadres pojk valling till frukost. Ev lite frukt pa fm. Burkmat och efterratt till lunch. Frukt eller valling till mellis. Burkmat till middag och valling som nattslurk. :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Sagomamma
Inlägg: 742
Blev medlem: sön 21 nov 2004, 19:52
Ort: Hässleholm i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Precis som liw så ser vi burkmaten som vår vardagslyx (bra uttryck för det :wink: )! Jag avskyr att laga mat eller stå i köket öht så jag är ju glad att det finns... Undrar hur det blir när Saga blir äldre, stackarn! 8-månadersmat när hon är 5 år :lol:
wicky
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:20
Ort: Sk?ne
Kontakt:

Inlägg av wicky »

JAg har fått rätt bra kläm på det hela nu och kokar kyckling/fisk/grönsaker som jag puréar och fryser in. Vi lagar iofs maten till oss själva också så det går av bara farten. Sen är jag nog lite för snål för att köpa burkmat... :lol: Undantaget är majspuré som jag försökte fixa själv en gång och stod i en halvtimme och pressade ur köttet ur den där förbaskade majsen och lyckades få ut EN portion av ett 200 grams paket. Sen åt inte lilleman ens upp det :roll: . Så majspurén köps numer på burk :D
Mamma till Erik, f?dd den 17 augusti 2004.
mia75
Inlägg: 599
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 17:18
Ort: Uppsala

Inlägg av mia75 »

Tips på majspuré är att koka majsen och sen mixa den, superenkelt! :D
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
Cec
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 08 dec 2004, 21:03
Ort: Järfälla, Stockholm

Burkmat!

Inlägg av Cec »

Hej!

Elvis äter burkmat både till lunch och middag, tanken är att jag någon gång ska börja laga mat till honom men jag vet inte riktigt hur jag ska få till det tidsmässigt.

Lite grönsaker får han vid sidan om mest för att ha något att roa sig med själv, han vägrade äta en period och bara gallskrek och då läste jag detta tips från Anna och det funkar super! Nu e han jättenöjd att pilla med sina ärtor, majskorn, "harry", skinka, korv etc. :D

Hälsningar!
//Cec
Mamma till Elvis född 4 mars 2004.
wicky
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:20
Ort: Sk?ne
Kontakt:

Inlägg av wicky »

Mia, kan man ge en 5-månaders majs med skalen :?: :?: :? ?? Jag fick lära mig att skalen måste bort så det är därför som jag stod och pressade och svor.. :)
Mamma till Erik, f?dd den 17 augusti 2004.
mia75
Inlägg: 599
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 17:18
Ort: Uppsala

Inlägg av mia75 »

Jag gav det från 4,5mnd ? Hmm.. det gick bra i alla fall :D
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
Louise
Inlägg: 203
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 13:20
Ort: Malm?

Inlägg av Louise »

Än så länge burk + gröt. Men snart burk + hemlagat.
Med storasyster lagade jag allt själv och bara av ekologiska råvaraor. Den ambitionsnivån har jag verkligen inte nu utan instämmer i att burkmat utgör en vardagslyx som gör dagarna smidiga och roligare för mig. Jag lagar ju mat till familjen på kvällen och en daglig vända vid spisen räcker för mig.
Just igår blev det såväl gröt som hemlagad mat för Pluppen. Efter en jätteportion gröt och han i ett obevakat ögonblick tag på faderns tallrik och klämde snabbt i sig några nävar pastafjärilar med morotssås. Han var så supernöjd och vi skrattade gott åt hans förslagenhet och aptit.
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
anna71
Inlägg: 177
Blev medlem: ons 22 dec 2004, 15:28
Ort: Italien

Inlägg av anna71 »

Nämen verkligen!
Jag skulle aldrig kunna äta nåt ur en burk så jag lagar allting själv. Även brödet, grönsaksbuljong, köttbuljong, tomatkonserver. Allt. Blir himla ekonomiskt också, och så praktiskt att alltid ha färdiglagad mat klar att ta fram.
Nä vänta, nu ljög jag. Lillens älsklingsmat är potatisgnocchi, som görs med kokt potatis och lite mjöl. De köper jag. Och pastan gör jag inte själv.

hälsningar
Anna i Milano
cillamamman
Inlägg: 82
Blev medlem: mån 14 feb 2005, 19:11

Inlägg av cillamamman »

Både burkmat och hemlagat, men mest hemlagat. Dock lagar jag sällan mat mer än en gång om dagen. Det går alldeles utmärkt att servera "rester" till det ena målet.
mammajenny
Inlägg: 111
Blev medlem: fre 14 jan 2005, 23:15
Ort: Stockholm

Inlägg av mammajenny »

Hej!

Sonen får hemlagat lunch och middag, samma mat som vi äter. Har haft välsignelsen att ha en son som från första början haft god och stor aptit, pigg på nya smaker etc. Så så fort jag kunde började jag piffa till grönsaksmosen med basilika, vitlök etc. Det är så coolt med en liten bebis som luktar vitlök! :lol: Nu äter han allt, och sen 10 månader kan han äta själv med lite diskret assistans ibland :wink: och mycket kladd!

Vi har också lagt hans schema så att han kan äta samtidigt som vi. Till lunchen är det han och jag, till middagen också pappa. För en måltid är ju så mkt mer än mat,eller hur? Att prata, skratta, umgås... Detta vill vi ge vår son, och han tycker det är så roligt! :D
Mamma till en pojke född feb. -04
SHN-kurad jan. -05, BB-barn sen dess
Nu också mamma till en flicka född feb. -08
BB-barn från start!
Skriv svar

Återgå till "Polls"