Hur varva ned efter stor-besök?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Kristin

Hur varva ned efter stor-besök?

Inlägg av Kristin »

Hej!

Idag har vi haft 4 personer inkl svärmor på besök. En intressant upplevelse.... Plutten klarade det bra, men det var lite kinkigt i början - ALLA ville ju hålla i honom! Hela tiden stod han i fokus, HELA tiden, vilket han INTE är van vid. Jag fick då och då gå in och "rädda" honom för det blev för mycket sitta i knä och det är han ju inte van vid.

Nu har alla gått (puh) och jag är helt slut...Kan tillägga att svärmor inte är den som är mest aktiv vid dessa sammankomster så henne kan jag absolut inte "klaga" på. Alla vill ju väl, men det blir bara för mycket.

Min fråga: jag märker nu att junior är rätt mycket uppe i varv och kinkar emellanåt. Vad gör ni för att coola ned era barn när sådana här händelser har hänt?

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej Kristin
när vi hade vilmas dop för några veckor sedan så fick hon mycket uppmärksamhet som hon inte är van vid. hon stornjöt :D hon stod vid vardagsrumsbordet i nästan 1 timme för alla satt runt det och åt och hon ville ju göra som vi. hur som helst så var hon helt slut efteråt men vi hade lagt dopet så att det var dags för hennes eftermiddags lur efter maten så min man gick ut med vilma i vagnen och hon sov som en stock och efteråt var hon utvilad och glad.

om det inte är sovdags så prova med att ta honom i bruk och låt honom sedan vara ifred när han jobbat klart. så hade jag gjort.
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Ville bara säga att jag fick mitt bevis på att det blev för mycket för plutten idag :evil: :cry:. Vad sägs om 40 minuters problem med insomning under hysteriskt skrik :cry: :cry: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:. Och jag ramsade och jag buffade omvartannat. Sedan så hade han bajsat också och för natten hade han en icke-byta-blöja-i-sängen-pyjamas så jag tar upp honom och in i badrummet. Han skriker lika hysteriskt hela tiden. In med honom i sängen och buffar. Till slut somnar han. 40 min tog det och det har ALDRIG hänt inför en nattläggning :evil: :cry:!

Jag måste vara MYCKET mera tydlig mot nära och kära som vill leka med plutten. Han är INTE van att få sådan ÖVERUPPMÄRKSAMHET. Alla satt och tittade vad han gjorde!!!

Det känns svårt dock för vi ses EXTREMT sällan och de vill ju självklart vara med honom och uppmärksamma honom när vi väl träffas, men det GÅR ju inte att det blir fokus varenda minut!!!!!!! :evil: :evil:

Nej Nu vaknar han IGEN!!!!!!!!!!!!!!!!

Måste sluta!

SHIT!

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

ALDRIG MER att ett besök får bli så igen :twisted:!

Han vaknade igen och skrek lika hysteriskt. Struntade i ramsan. in och buffade och han blev lugn. Gav en bekräftelseramsa och han var på väg att gå igång igen (JAG gillar inte det där med bekräftelseramsa. Jag tycker man stör när han väl lugnat ned sig). Tack å lov lugnade han sig. Har lugn musik på radion i hopp om att det skall få honom mer rofylld. Nu är han tyst.

Som sagt, aldrig mer!

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
T.P

Inlägg av T.P »

Känner igen mej så väl..det jag gör är att se till att dagen efter "stora händelser" blir lugn.. och kör på med vanliga rutiner..man själv blir ju helt slut efter stora kalas el liknande..hur känner inte dom sej då...och gör som sarika ovan skrev...
barn födda 04/06/08
Mamma Tesked

Inlägg av Mamma Tesked »

Hu ja... Det är jobbigt när de blir så överstimulerade... det har hänt sonen en gång, det blev lite för mycket med resa, hotellrum, liseberg och universeum på 2 dagar. Mitt under Lisebergsbesöket blir han hysterisk och maken tar upp honom så han ser och då blir det ju ännu mer av ljud, rörelser, färger och gytter av information så det blev ju ännu värre... arg som ett åskmoln tar jag sonen, lägger honom i vagnen hänger över en jacka och går min väg tillbaka till hotellet...

Det tog mig 2 timmar att lugna ner honom och sedan dess protesterar inte maken när jag börjar svamla överstimulerad... han ger sig direkt för hans fru var inte att leka med när sonen blev överstimulerad.... :twisted:

Man går på niten en gång och sedan aktar man sig och barnet nooooga...

Vad skönt att han har lugnat ner sig nu.... hoppas att ni får en lugn natt.
/Magdalena

????????????? ???????????????? ?????
F.d TeaSpoon, mamma till Totte-0402 och Ian-0510, bonus till F-9509 och J-9705

Bes?k oss g?rna p? www.hjelm.info
Bes?k g?rna Totte p? www.hjelm.info/ludvig
Gunzan
Kontakt:

Inlägg av Gunzan »

Japp vi hade så några gånger med Moa. Det var första barnet på båda våra sidor och vi var alldeles för snälla. ALLA ville ha henne i knät och det blev alldeles för mycket då gick det inte att göra något åt det utan man visste att det blir bättre om 2 nätter.

Nu har vi inte gjort något sådant med Leo än man min man fyller 30 om några veckor och jag är rädd att det kan bli något lite för mycket då. Nu har han ju bufferten Moa att luta sig emot så vem vet det kan kanske bli bra ;-)

/Gun
Mamma till Moa -020405 och Leo -040514. Lever efter AW-principen eller borde man s?ga sunt f?rnuft ;-).
Kristin

Inlägg av Kristin »

Mamma Tesked skrev:arg som ett åskmoln tar jag sonen, lägger honom i vagnen hänger över en jacka och går min väg tillbaka till hotellet...
Det här känner jag igen mig i. Speciellt då mina föräldrar är här... Tyvärr har jag kapitulerat när det har inträffat för mamma och pappa KLARAR JU INTE AV att vi bara "STÅR DÄR" :evil:. Jag HAR pratat ut med dem om det, men tror inte det riktigt gick in....

Sambon har reagerat som din man gjorde. Han blir jättenervig när junior går i gång och vi är ute i offentligheten. Annat är det med oss mödrar som är med om både det ena och det andra om dagarna. Hurra att pappa skall vara hemma i höst :D!

Nu sover plutten! Han pep till YTTERLIGARE en gång, men somnade snabbt om igen. Satte på Norah Jones i ett rum brevid och ja, han sover ju..... Hoppas verkligen att det här var en kvällsgrej och inte nattgrej....zzzzzz

Sov gott - jag har lärt mig massor :D

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Mindy

Inlägg av Mindy »

Övriga släkt och vänner har jag förfasat mig över :evil: på en annan tråd men idag har vi haft besök av farmor och farfar. :D Följande sker:
Pappa jobbar, jag är ute i stallet och grejar. En sak som Simon av säkerhetsmässiga skäl inte kan vara med på ännu...Klockan är 17.05 då kommer farmor ut och frågar "om det gjorde något att Simon har somnat?.
"Det stod ju 17.15 på schemat (sitter på kylskåpsdörren :D ) men jag tyckte att han verkade lite trött så jag la honom", säger hon :!: :D :D

Vilken farmor va?! :lol: Jag som inte ens har upplyst om marginalkvartar o dyl. :shock: Men hon är super, accepterar helt och fullt Simons sovtider och stödjer dem, t o m BERÖMMER inför andra att jag är stenhård med sovtiderna. :wink: Man blir så glad när vi och våra rutiner respekteras fastän (åtminstone farfar som tycker att han sover onödigt mycket :wink: )de gärna skulle vilja hålla i honom hela tiden! :D Det är ganska ovanligt, helst ska man ju ha dåligt samvete för att ens barn sover bra. :roll:

ÄNDÅ så märks det så väl när Simon har haft besök så här, då är han gnällig och har svårt att roa sig själv helt plötsligt, men han är ju inte van att ha 100 % uppmärksamhet. Jag gör nog som de flesta andra. Ser till att han är socialt delaktig och att vi bara har våra vanliga rutiner dagen efter.
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"