Vagning och somna-in-trassel vid 4,5 mån

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
kix

Vagning och somna-in-trassel vid 4,5 mån

Inlägg av kix »

Hej! :heart:
Jag har en underbar pojke på 4,5 månader. Han är en superglad toppen-baby och en fröjd att vara tillsammans med! Vi har använt oss av standardmodellen sen han var ca fem veckor gammal och haft massor av goda upplevelser. I natt sov han sina första hela 12 timmar!!!! Jippi!

Nu följer vi en dagsrytm som heter:
19-07 – 12 t natt (med 1 nattmål vid 5)
sova 45-2-45
För att få honom att sova har använt vagnings-metoden, liggandes på rygg, och tyckt att det funkat ganska bra. Aldrig helt utan kamp men hanterbart.
Men nu börjar det ta allt längre och längre tid att få lillen att sova, speciellt de korta sovpassen som vi tar innomhus. Jag tycker inte att jag vagnar 'onödigt mycket', ganska sparsamt och liksom för att kort och koncist markera att nu skall det sovas. Det är inte så att han vrålskriker. Nej, han gnäller, smågrinar, protesterar. Jag väntar ett par tre-fem minuter vagnar igen ... gnäll igen, tio minuter går, tjugo, en halvtimme ...
Det börjar kännas som om vagningen är lite meningslös. Antingen kan jag ju bara sonika vagga honom till sömns, amma honom trött eller bara lägga honom helt kallt i en säng så att han får skrika sig till sömns. Men jag vill tro på att han skall kunna somna behagligt!!!
Nu har jag frågor:
Vagnar jag fel?
Jag har läst en del på forumet men är lite rådvill. Skall man vagna så snart han skriker eller skall man låta honom skrika och vagna kartare och kortare för varje gång?
Tvingar jag honom till en sovrytm som inte passar honom? För mycket/ för lite sömn? (Han är jättestor väger nästan 9 kg och är över 70 cm lång.)
Finns det några trix att ta till???????????
Det är inte så att jag har panik men det känns så trist att läggningsritualen skall bli en kamp var enda gång.
En annan lite sidofråga handlar om mat. Jag skulle så sakteliga vilja introducera kvällsflaska till sista kvällsslurken vid18.30. Vad rekommenderas? Välling? Vilken slags flaska, vilken sorts välling?

Bästa hälsningar Kix
:heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:
kix
Mamma till guldpojke född juni 07
Lua

Inlägg av Lua »

Hej och mycket varmt välkomna :!:

Grattis till er lilla juvel :D Bra jobbat med nattsömnen =D>

Mat är nog nyckeln här! En så stor kille behöver annat än bröstmjölk. Introducera välling eller gröt till kvällen. "Vanlig" mat till lunch med lite frukt efteråt.

Scemat är en klassiker men vid ca 5 månader ska det bort ca en halvtimmes sömn. Det är vanligt att göra em-luren till en 20-minutare då.

Du vet kanske att de allra flesta barn sover bättre på mage. Men det måste ni ju ta ställning till själva. Funderingar kring magläget finns här:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13144
Kix skrev:Nej, han gnäller, smågrinar, protesterar. Jag väntar ett par tre-fem minuter vagnar igen ... gnäll igen, tio minuter går, tjugo, en halvtimme ...
Det börjar kännas som om vagningen är lite meningslös.
Barn gör som vi lär dem. Han har lärt sig att man ska prata lite, så kommer någon och vagnar och så pratar man lite till och så lite vagning... Dags att lära om, tycker jag :wink:

Vagningen blir meningslös när man överanvänder det. Har ni kläm på skrattet-till-godnattet? Ett jättebra verktyg! Så här skulle jag ha gjort: långt härligt skratt, läggning, ev. skak i handtaget och gå till ert. Låt honom reagera. Sedan KORT vagning om det behövs, vi snackar typ 2-5 rejäla drag. Gå och gör annat. Upprepa vid behov.

Tankar kring det :?:

Kram Lua. :heart:
kix

4,5 månader och somna-in-trassel

Inlägg av kix »

Hej Lua och hjärtligt :heart: tack för det fina svaret!

Ja, det kan ligga något i att han behöver mer mat. Jag har snarare tänkt att han borde vara mätt eftersom han gått upp så enormt i vikt. (Från 3,9 kg till nästan 9 på 4,5 mån!) Men vi startar med välling från imorgon.
Tror du maten gör honom mer sov-villig under hela dygnet, altså inte bara på kvällen? Och skall man skratta-till-gonattet på dagen?

Idag har varit en förfärlig sovar-dag. Jag vet inte om det är på grund av att vi ställt om från sommar till vinter-tid eller om han är i en intensiv utvecklingsfas, att vi vagnat för mycket, eller något fjärde eller femte men det har bråkats så enormt vid lägg-dax. Förmiddagsluren blev till en 40 min. lång gråt-och gallskrik (ja!) -seans som jag så avbröt med sång och dans, ammande lite, började om, gallskrik, gav upp. Han brukar aldrig vara så besvärlig. Nu här till kvällen drog vi på det stora skrattet-till-gonattet, efter det skreks det i 25 hysteriska minuter. Fy sjutton!!!
Ja, något är det. Hmmm...????? Det känns inte helt kul.
Vet inte vad som händer i hans lilla kropp just nu men jag börjar med att ge flaska från och med imorgon kväll så får vi se hur insomnandet utvecklar sig.
Fyyyyyy.
Det är hårt med skrik-seanser. Speciellt när dom inte slutar på ett lyckligt sätt. Det är svårt att veta var och när man skall dra gränsen. Lilla putte-grynet är världens underbaraste och en så fin och harmonisk liten pojke. Men varför skall det vara så jäkla svårt att få honom lagd? Jag tycker att vi är så konsekventa och försöker att hålla en lagom hård linje men skall det vara så svårt att få det att funka?

Snyft,
Kix
kix
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :!:

När det strular med sömnen är det väldigt ofta mera mat som ska till. När min Isak (också en stooor kille!) var 4,5 månader åt han: frukost ca 250 ml ersättning, lunch motsvarande en burk puré + mosad banan + ersättning, mellis en stor portion gröt, middag ersättning och kvällsslurk välling. Bara som inspiration!

Han ska inte vara hysterisk! Han ska ha förutsättningarna att sova vilket man inte har om man skriker. Vagningen ska vara KORT och mycket rejäl. DIREKT han tystnar skakar ni handtaget från sida till sida och sedan går ni därifrån och låter honom reagera. Tillbaks och repetera: om möjligt ännu kortare vagning, kanske bara 2 drag, skak och GÅ. Igen... och igen... och en gång till. Tills han fattar galoppen. Har ni infört verktygens verktyg: ramsan?

Vad tror du?

kix

4,5 mån – Skrika-hela-kvällen-kuren?

Inlägg av kix »

Mer mat på väg!
Och vi ramsar så det ryker!!!

Nu har vi kört lite 'hårdare' stil idag. Korta vagningar. Vrålande.
Fm och em tog ca. 10-20 min
Laddade med risvälling i flaska till kvällsslurken. Han smakade men fattade inte riktigt poängen. Så fick han lite bröst istället, skrattet-till-gonattet och blir lagt i sin vagn. Efter 50 minuter med konstant skrikande, korta vagningar och ramsa kännde jag mig tvungen att vagna lite mer, ramsade lite tystare och så somnade han till sist. Det var en pers. :cry: :cry: Vet inte om jag förstörde det hela med extra vagning men kunde inte se någon annan utväg.

Om det nu är mätt magge som fattas kommer det nog att ta några veckor tills vi fått rutin och smak på välling, gröt och mos. Vill börja i lagom takt. Nu kör vi kvälls-välling, så får vi se vad som följer härnäst.

Min fina pojke är ju så glad och oproblematisk men jag vill så gärna att han skall kunna somna skönt. Det är svårt att känna att man gör rätt när han gallskriker och det i nästan en timme. :? :? :? :?

Handlar det bara om att vagna-ramsa-skrik-vänta-vagna-ramsa-skrik-vänta ... och till sist börjar det att funka, eller vad???
Låter det som om jag gör rätt?
kix
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du, kix :wink: :lol:

I Lua har du fått den bästa tänkbara coach. Tack, Lua :wink: :heart: :lol:

Anledningen till att jag lägger mig i är att jag tycker mig se lösningen så nära. Han ligger inte bra. Han trivs inte på rygg, och det förvånar mig att han inte har satt igång att vända sig för länge sedan. Å andra sidan förvånar det mig inte alls, för som Lua säger, små barn gör som vi lär dem. Han har inte fått korn på magläget ännu :cry: (Det får mig att undra om du inte lägger honom på mage på dagarna heller :?: )

Skaffa ett andningslarm, som man bör ha oavsett sovställning, precis som man bör ha brandlarm i huset. Lär dig lägga tillrätta distinkt (se Verktygslådan) och introducera det rogivande magläget, som är det naturliga för små barn. En sköldpadda på sitt skal sover inte heller särskilt bra.

Buffa honom sedan några markerande tag, avsluta snabbt och tydligt med solfjädern och gå därifrån med ramsan (se Verktygslådan om dess oerhörda betydelse :!: ). Jag vågar nästan svära på att problemet är löst innan du hinner blinka.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
kix

Inlägg av kix »

Tackar för dubbel-coachning!!! :D :heart:

Har just lagt lillen för sin förmiddagslur. 25 min tog det. Jag fick vagna lite extra igen för att få honom att komma ner i varv från gallskrikandet. han sov i tjugo minuter bara. försökte få honom att somna om men det gick inte. Men, han var tyst de första fem minuterna då jag la ner honom. Kanske en liten solglimt bland molnens mörka tappar... :wink: men så mycket tårar för så lite sömn.

Jag känner mig osäker på magläge, det känns gränsöverskridande. Men, om man skall kasta sig ut i det, skall man verkligen ha andningslarm på en så stor pojke? Och skall man helt droppa vagnen innomhus? Köra säng med magläge, mer mat, ramsa, kämpa på??? Är det bara att helt sonika vända krabaten på maggen, lägga i position och köra buffning och ramsning? Skall han också ligga på magen i vagnen utomhus? :D Och hur lång tid tar det innan barnen vänjer sig vid magläge? (Han blir nästan alltid lagd på magen när han inte sover)

Tack Lua och tack Anna för fint stöd!
Jag är så lycklig över min lilla stora prins men det skär i hjärtat när älsklingen skall behöva skrika sig hes för att få SOVA. Och det är jäkligt svårt att känna att man är på rätt väg, att det kommer att bli superbra, för det gör det väl :?: Att få honom att sova utomhus i barnvagn, mens jag promenerar känns som ett paradisiskt lätt alternativ. Också tills han är 18 år. :lol: :lol:

Tack söta ni. Jag är lite ledsen men kämpar på ett tag till...

Kram Kix :heart:
kix
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :!:

Tack Anna för dina fina ord :oops: :D :!:

Andningslarm = ja! Vi har haft larm tills de varit 8-9 månader i alla fall.
kix skrev:Och skall man helt droppa vagnen innomhus? Köra säng med magläge, mer mat, ramsa, kämpa på??? Är det bara att helt sonika vända krabaten på maggen, lägga i position och köra buffning och ramsning? Skall han också ligga på magen i vagnen utomhus? Och hur lång tid tar det innan barnen vänjer sig vid magläge? (Han blir nästan alltid lagd på magen när han inte sover)
Man bestämmer sig. Vi (och många med oss) lägger långluren inne eftersom vagnen kan vara trång att sova länge i. De korta lurarna tas med fördel utomhus i vagn. När de väl fått korn på magläget brukar det vara svårt att få till några längre stunder på rygg. Hur länge det tar innan de vänjer sig... vet inte faktiskt. Någon annan :?:

Jag undrar om inte ni skulle vara betjänta av en regelrätt SHN-kur. Så fick alla i familjen klart för sig hur saker ska vara. Vad tror du om det?

Hur går det med maten :?:

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

När de väl fått korn på magläget brukar det vara svårt att få till några längre stunder på rygg. Hur länge det tar innan de vänjer sig... vet inte faktiskt. Någon annan
Lua, om jag vill minnas mig rätt så hade vi ju en "kurkille" i Gastsjön som vande sig på mindre än 2 nätter för att sen skrika efter hjälp att bli vänd till mage på natt 3. :lol: :lol: :lol: (och han var över 8 mån)

Så det går FORT! 8) :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Lua

Inlägg av Lua »

Just det :D :!: Så sant, kära TorsMamma.

Kram :heart:
kix

maten smakade

Inlägg av kix »

Nu har vi matat med gröt för första gången!!! Bara en smakis men det var jättekul! Han gillade det. Jag har altså JÄTTEMYCKET mjölk och vill absolut amma, men det ena behöver ju inte utesluta det andra!
Och vi kämpar på. Fortsätter med vagning, ramsande. Kanske kastar vi oss ut i en regelrät SHN-kur men jag känner att jag måste vara mega-laddad, påläst och psykiskt klar til det. Nu har vi båda föräldrar hela helgen tillsammans och skall lägga en massa positiv energi i läggandet. Nu jäklar!!! :twisted: :lol:
En liten fråga. När man skrattat-till-gonattet, sagt godnatt och går ur rummet, släcker man så ljuset så det blir kolsvart med en gång?

Kix
kix
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Vi lägger i det redan KOLSVARTA rummet. Skojar utanför massor, flyger in, läggs, PANG UT! Stänger dörren med ramsan. Lampan är släckt långt innan vi lägger. :lol:

Men så gör inte alla, det är jag som inte vill ha några vargar med mig in så jag spenderar inte någon tid på själva läggningen utan på skrattet till go nattet som sker läääänge utanför!. :wink: 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
kix

Inlägg av kix »

hej på er. så är det pappan som skriver detta här.
idag, lördag, var det så min tur att gå igenom vad som har blivit standard om morgonen den senaste veckan: skrika, vagna, gå ut, skrika etcetera etcetera.

när lill-gubben var inne på sin 45e minut av inte-kunna-sova, och stor-gubben (jag) var inne på sin 45e minut av vad-nu-då?, så vände jag helt sonika lill-gubben på magen. händerna fram, benen bak, huvudet till sidan och två-tre små buffningar i rumpetten. det kom ett förvånat pip och så ett till. jag buffade en gång till och voíla, lill-gubben sov som en stock. jag stod som förstenad och tittade på när han låg där helt stilla och lugn och framförallt sovande.

jag har aldrig varit med om maken av förvandling, och det är så otroligt skönt att se att lill-gubben faktiskt är trött och vill sova, men bara inte har haft förutsättningarna för det.
tack skall ni ha.
kix
kix

Inlägg av kix »

pappan här igen. eftermiddags luren på gång, lill-gubben sover som en klubbad säl. på magen.
tack igen!
kix
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Så där ja, där satt "magläget" igen. Man slutar aldrig förvånas :shock: :lol:

Härligt jobbat!!! :thumbsup:
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"