Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D :thumbsup: \:D/ :idea:
Sidärja!
Kram!!!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
fjällström
Kontakt:

två lurar

Inlägg av fjällström »

Idag fick lillan hålla sig vaken tre timmar och sover sin första lur. Idag börjar livet med bara två lurar. Känner att 20-minuterslurar fungerar si så där. Hon är trött redan efter en timma :? Nu satsar vi på två lurar istället. Vi håller alla tummar och tår att hon ska sova mer än 45 minuter nu då :roll:
Ha det gott!
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Lycka till, Fjällström! Rapportera gärna!

Hur lycklig kan man bli??? Sedan igår har vi haft ett i princip PERFEKT dygn! Nu är alla dygn perfekta, men ibland blir det bättre än man tror är möjligt. Tidig bajs och långsov bäddade för en glad kille, lyckat babysim (som vanligt, han ÄLSKAR det!) och kort harmonisk insomning. Jag gick dessutom och tränade och fick annan sorts stimulans, som får mig att må bra i dagar efteråt! Dessutom sken solen hela dagen!

Solsken idag också. Bajs på rätta tider och min lille kille sover som en sten och har så gjort i en timme och fyrtio minuter snart. Kanske får jag väcka idag? Dessutom vaknade han superkort och somnade utan hjälp från mig. Jag låg på golvet och ritade mönster till underställ i fleece till Walle, så jag tänkte: Jag skall bara rita klart innan jag ramsar, men det blev bara ett litet pip, sedan sov han igen. Skönt!

En liten olycka dock, som kunde gått illa. Min kille föll ner för en trappa! I sten...:( Han får krypa i trapphuset, men jag är alltid med. Jag brukar sitta i trappen, så att han inte kan falla. Idag hann han krypa ifrån mig. Han kryper fram till kanten, tittar ner (som alltid, han vet att där är en kant), men idag satte han sig, med ryggen mot kanten - för långt ut. Jag slängde mig, men hann inte. Åtta trappsteg ner är det nog och han rullade ner. Mitt hjärta stog still och jag rusade ner och plockade upp. Men vilken änglavakt! Vi hade precis kommit hem och han hade inte hunnit få av sig kläderna. Fleecemössan räddade nog mycket! Han var upprörd, så klart, men lugnade sig rätt fort och var snabbt som vanligt. När jag pratade med barnakuten kunde jag lugnt berätta att han kröp omkring och pratade, med hela magen full med gröt och banan. Då var det inget att oroa sig för, men jag skall hålla ett extra öga på honom, bara. Läskigt, men tack och lov för mössan!

Nu är han vaken. Snuvade mig på uppvaket, men jösses - han får guldstjärna ändå!
:D
Kramar// Åsa
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
fjällström
Kontakt:

heja åsa

Inlägg av fjällström »

Underbart Åsa :D =D>
Dagen har gått riktigt bra för oss också :D Hon sov nästan två timmar på fm och fick 45 minuter på em. Det blev lite väl långt till kvällen, men jag lade en halvtimma tidigare än vanligt. Hon somnade på stört :wink: Hon har "stökat" (gråtit till och från) några kvällar och jag antar att det berott på att det varit för mycket sömn under dagen, samt för kort vakenpass mellan sista luren och natten. Nu ska jag sticka :D

Åsa, slappna av och njut och bryt inte ihop om han inte skulle sova imorgon. Det tar sig. "Ingenting är omöjligt, men en del saker tar lite längre tid" :wink:

Kram på er alla :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
fjällström
Kontakt:

glömde trappan

Inlägg av fjällström »

Åsa, glömde säga att jag förstår exakt din känsla när W ramlade i trappan :shock: Min Sara kunde inte gå, men klättra. Vi insåg det väl sent. Hon hade klättrat upp för hela trappan till övervåningen, men fumlade på sista steget och åkte med huvudet före hela vägen ner :cry: Vi åkte in på akuten eftersom hon blev jättetrött och inte gick att få kontakt med. Det var dock ingen fara alls. Dagen därpå var det full fart som vanligt.
Men rädd hinner man bli. Man känner riktigt hur magen fylls av magsår :?
Sara 0507 och Elin 0702
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Idag har jag lite ledsen. Var på bvc och min underbara bvc-Stina berättade att hon skall sluta! Först flyttar min själsfrände och barnmorska till Stockholm, sedan byter Stina från bvc till barnsjukhuset Östra. Varför överger alla oss??? :( Fast min nya bvc-Stina (samma namn!) verkade helt ok, om än lite vimsig just nu. Tyckte hela tiden att Walle såg ut som ett år och utgick från det i farten! Då bidde saker och ting lite fel! :wink: När han fick återgå till att vara knappt tio månader, så bidde det väldigt mycket bättre!

Morgonen var lång och vi var sena hem, så Walle somnade i vagnen. Nu vill han naturligtvis inte sova alls, så vi får se hur det blir. Har pratat i sängen i snart 45 minuter! :) Han är uthållig, grabben! Nackdelen med framåtvänd vagn är ju bland annat att jag inte kan se när han somnar! Upptäckte att han sov av en slump, men vet inte hur länge han sovit. En powernap blev det, hur som helst. Nåja, sånt händer.

Nu skall jag fortsätta projekt "Underställ i lila fleece"! Sedan skall vi se om inte kusin Hjalmar är på ingång! Då skall det fikas, bannemej!

Kram// Åsa
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej alla :D

ÅsaB: skönt att ni verkar vara på G med sovningen nu ÄNTLIGEN. Usch vad läskigt med trappen. Har också varit med om nära-katastrof olyckor några gånger. Många tankar rusar runt innan man kan andas ut..Pust...
En fråga bara. Har ni fortfarande 2 h sömn på fm? Vi har dragit ned till 1.5 + 20 min för ett tag sedan.

fjällström: skönt att det verkar funka bra med två lurar. Jag tyckte det var skönt att bara ha två sovpass att hålla reda på (nu längtar jag efter att bara ha ett sovpass- men det dröjer väl en sisådär 2 månader till)

ulrikaj: vad härligt med hotellvistelse. Njut så mycket du bara kan. Jag är jätteavis, men ska också åka iväg en natt i november. Jag längtar....

Nu håller vi på och ställer om till vintertid. Hade tänkt börja igår, men ändrade mig och kör 30 min idag och 30 min imorgon. Malte hade tidig morgon imorse men somnade om så jag väckte 20 min senare än vanlig morgontid så det började bra.

Kram alla och trevlig helg

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Vi improviserade lite idag, eftersom saker och ting blev lite knasiga på förmiddagen. Det tog en timme innan Walle somnade och då krävdes faktiskt att jag gick in och lade tillrätta igen och sakligt och med en del fanimej ramsade mig ut. Han somnade ganska omgående efter det. Sedan gav jag honom en och en halv timme, trots att vi då hamnade utanför alla marginalkvartar. Annars hade jag fått väcka vid det kritiska 75-minutersstrecket och det ville jag verkligen undvika. Sedan fick han en femminutare på eftermiddagen bara och har klarat dagen kanonbra. Kände att det var viktigare att sova länge än schema-mässigt, just idag. :)

Linda - vi har 2 timmar på schemat, men i praktiken blir det oftast 1 tim 45 minuter, vilket funkar riktigt bra. En 20-minutare på det och han är en DRÖM! Så vi kör så, så länge det går.

Imorgon får pappa köra större delen av dagen, eftersom jag skall åka ut och rida islandshäst! :D Har haft en sådan för mååånga år sedan, men det var länge sedan nu. Har just inte ridit mycket islänning sedan dess, så det skall bli jättekul. Hur pappa sköter sonen är upp till honom! Skall bli spännade att höra efteråt!
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hello darlings!

Vilken helg! Var och red med några tjejkompisar igår och det var så oerhört roligt! Fast rumpan har tagit stryk. Plus att ridbyxorna skavde (skinnskodda brallor), så jag har ett skavsår mellan skinkorna!!! Tack och lov för Bepanten! :D

Walle hade skött sig jättebra med pappa, eller om det var pappa som skött sig bra :wink:. Hur som helst sov Walle som en sten när jag kom hem och dagen fortsatte exemplariskt.
Fast idag har det ju haltat. :( Har försökt skjuta på schemat en halvtimme, men det har varit lite knasigt hela dagen ändå. Nu är han fortfarande vaken, trots att han gått och lagt sig en halvtimme senare. Han är väl så övertrött att han har svårt att släppa taget. Sov inte så bra på lången, så det är mycket svaj idag. Fast det är inte hela världen. Vi kommer nog i fas så småningom! :) Ingen oro här, inte!

Men vilket bajsträsk! Har hur många blöjor som helst per dag. Det tar aldrig slut! Han får en hel del blåbär just nu, eftersom "kvaliteten" är lite tveksam ibland. Dessutom hade vi en bajsnatt härom natten och det får INTE bli en vana!

Nu skall jag äta upp min enorma glassportion och sedan skall jag se Matador igen! Och imorgon fortsätter Projekt "Fleeceunderställ" - nu hugger jag in på en jacka! Skitkul att sy barnkläder!

Åsså är GÖTEBORG SVENSKA MÄSTARE I FOTBOLL!!! IFK! IFK! IFK!\:D/
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D

Här är det sådär, Frida är dunderförkyld och hostar och snorar för kung och fosterland :(
Tack och lov att man har ett barn som ändå sover på nätterna [-o<
Vi får väl se hur tidigt det blir i morgon, med den här :evil: klockomställningen... Nu fick Frida en etralur, som hon tacksamt tog emot, vid sextiden, så hon har precis somnat, så får vi hoppas att tiderna sätter sig fort som attan :wink:

Precis som du Åsa, har jag haft en toppenhelg - igår blev jag medBJUDEN på ladies night (Martin Stenmarck, Micke Tornving och Kjell Bergkvist)!!! En kompis mamma hade bjudit henne och hennes syrra, och syrran blev sjuk, så fick JAG följa! Vi satt på VIP-plats och det var middag och champagne (en halv flaska per person :lol: ) och det var SÅÅÅÅ kul!
Biljetterna var värda över 1000.- styck, så jag hade aldrig nånsin haft råd, så snacka om att jag njöt! Vilka karlar, sen :shock: :D Ojoj, det lever man länge på, kom hem halv tre i natt, så jag är lite mör idag :roll: :!:

Ha det gott alla, nu ska jag slänga ner mig i soffan och slappa!
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej kära vänner!

Här har jag varit väldigt tyst ett längre tag. Ni har kanske följt min tråd på Klagomuren (Sorgsen och trött, tror jag den heter) och vet att jag börjar vara piggare. Jag har dock accepterat att jag inte alls har lika mycket energi som jag tror att jag ska ha, och därför läser jag mer här och skriver inte så mycket. Men jag följer med nöje och inlevelse alla era upplevelser och olyckor (oj, ÅsaB! :shock:).

Rufus har varit gladare på sistone och det känns som om han lämnat åttamånadersångesten bakom sig. Nu kan han sitta bra, kan krypa (typ...) och sätta sig igen om han vill. Sen kan han ställa sig upp mot saker, även om själva nedstigningen inte fungerar så bra. Ett par gånger har han ställt sig upp i sängen när han inte kunnat somna. Idag har han dock varit riktigt gnällig för ovanlighetens skull. Aningen har han haft ont i nåt blåmärke eller så är det tidsomställningen som ställer till problem. Något ni andra känner igen?

Hursomhelst. Jag har en fundering. Hur gör ni, rent praktiskt, när era små vill hjälpa till och laga mat? Rufus har hittills suttit i sin IKEA-stol med tillhörande bord och pysslat med samma typ av slevar och skärbrädor som vi och varit nöjd med det. Nu räcker inte det längre. Han vill vara där det bubblar och fräser och han vill verkligen röra om i grytorna. Bokstavligen. :lol: Hur gör ni för att få de små att förstå riskerna och värmen samtidigt som de får vara med. Att hålla honom i famnen fungerar så korta stunder (han väger ca 12 kg...) så han får sitta på bänken alldeles mot mig (jag liksom håller fast honom genom att stå med min höft mellan hans knän där han sitter). Det går ju ganska bra, men det känns lite riskabelt. Han kan ju göra rätt häftiga rörelser utan att förstå konsekvenserna av det. Så, hur gör ni? Jag vill ju jättegärna att han ska vara med och verkligen... vara med! Inte bara titta på. Så tips mottages tacksamt.

Hoppas att allt är bra med er allihop.
Kramar
/Ewa
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej och godmorgon :D

Fick väcka Malte imorse \:D/ yes, yes. Har varit lite (mycket :oops: ) orolig för vad tidsomställningen skulle göra för våra tidiga morgnar. Men det har gått över förväntan. :D Vi förskjöt tiderna med en halvtimme fr om första luren på fredag. Igår vaknade han 20 min före morgon ( och det är BRA) Idag vaknade han en timme för tidigt, låg och snackade 20 min och somnade sedan om...

Mia: hoppas Frida kryar på sig. Inge roligt med förkylning, :cry:

Nemita: känner igen det där. Malte är ju så stadig att han faktiskt kan stå på en stol om jag stöder med ena benet också. Annars går det "bygga in" dem om du ställer en stol i ett hörn och sedan tar en till stol med ryggstödet mot ( så det blir som en liten hage) Jag orkar inte heller hålla i famnen längre stunder. Han får vara med och hacka lite grönsaker/diska. Han är inte med och rör i kastruller så mkt. Jag brukar ge honom en tom kastrull/bytta och lite kökssaker så brukar han vara rätt nöjd att sitta på golvet en stund om jag behöver ha händerna fria.

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

hej
Ja,jag kan ju berätta att det blev ingen efterlängtad stockholmsresa för oss.
På torsdags natt fick både jag och Jacob magsjuka och vi låg nerbäddade hela fredagen :x :x TYPISKT!!!!Nu har vi beställt om till den 8december.Över en månad till får jag vänta.Men,den som väntar på något gott får jag väll tänka då.Men,jag måste erkänna att jag tyckte väldigt synd om mig ett tag där i sängen.När man för engång skull ska göra något så..........
Nu är vi iallafall friska och det är ju bra :)

Linda:Vad skönt för er :D att det har gått bra med tidsomställningen.Jag har läst om era tidiga morgonar. :wink: Hoppas det har vänt nu.
Här har det oxå gått över förväntan.Höll Liw vaken en halvtimme extra på lördagen och sedan fick hon sova tjugo minuter extra på söndagsmorgon.Inatt var det bara tio minuter extra sömn och det gick bra.
Jag slutar aldrig att förundras hur lätt liw har varit med sömnen.Vi får väcka varje morgon och nästan varje dagspass.Även fast hon nu har en period med bajsblöja på morgonen.Hon sover fortfarande 12+45+1,5.

Mia:hoppas frida kryar på sig snart.

kramar från ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

UlrikaJ - Så synd att ni inte kom iväg! Bättre lycka nästa gång!

Linda - Grattis till väckning! :D Här svajar det ordentligt efter tidsomställningen. Walle somnade jättesent igår, men vaknade ändå strax före sju idag - eller åtta "hans" tid. Plågade den stackaren med att tvinga honom att vara vaken lite drygt FEM timmar! Han somnade nästan i vagnen (ösregn, väl inpackade och gosigt varm, inte konstigt att John Blund ville besöka honom), men jag plockade envist upp honom och gick med honom på armen. TUNGT! Men vaken var han! Nu sover han och jag hoppas att vi kan halka in på schemat ganska smidigt ändå. Får kanske stå ut med lite uppvak ett par dagar. De brukar ju också, som ni säkert ha gissat, inkludera en bajsblöja... :wink:

Annars har det varit mindre bajs idag, så jag är lite nervis att det skall bli under luren, men jag håller tummarna.

Nu skall jag betala räkningar med obefintliga finanser. Vilket liv....
fjällström
Kontakt:

protest

Inlägg av fjällström »

Hej
Funderar på att skriva en protest mot denna tidsomställning som sker två gånger årligen :evil: :? Elin som alltid (oftast) sovit bra på morgonen, vaknar nu ungefär en timma för tidigt och VÄGRAR somna om :? Sen har vi ju infört bara två lurar rätt nyligt. Det fungerade ju bra fram till nu när hon varit vaken en timma redan innan morgonen börjat :x
Har verkligen försökt skjuta på alla lurar och tider, men det ogillas... Men om en vecka räknar jag med att vi ställt om oss, allihopa.
Är det verkligen bara Sverige som ställer om klockan :?: Knäppt, tycker jag.
Ska vi skriva en motion till regeringen :?: :!:

Må gott alla! Nu ska jag sticka på en tröja som min lillebrors barn ska få i julklapp :P
Sara 0507 och Elin 0702
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"