Hur ska det vara?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Cec

Hur ska det vara?

Inlägg av Cec »

Hej på er alla!

Elvis är ju kurad sedan lång tid tillbaka och kan för det mesta det här med att sova. Men ibland så händer det något och det blir några kaosnätter innan lugnet infinner sig igen.

Ungefär en gång per månad har vi ett par kaosnätter, hur är det för er andra? Är det normalt eller? :roll:

Natten som var hade vi en riktig kaosnatt. Han vaknade 22.25 och skrek i 20 minuter. Sov till 23.25 då han vaknade och höll på till 00.20. Sov till 00.50 för att vara vaken till 1.30 ungefär. Sen sov han resten av natten. De första två "passen" ramsade jag enbart, långa ramsor tills han gick ner i ton. Han satte dock igång igen efter typ 30 sekunder igen. När han sen sprakade igång sista gången så gick jag in direkt och solfjädrade en lång stund. Solfjädrandet har dock aldrig fått honom lugn, jag stod i minst 25 minuter och han var ledsen hela den tiden. Jag bytte till slut till att buffa i några minuter (max 3 minuter), ramsade och gick ut. Och det var då han sov resten av natten utan ett pip.

Gjorde jag rätt? Jag känner mig så misslyckad för att det ska bli så här en gång i månaden men jag kanske har för höga krav? :cry:

Kram!
//Cec
Mamma till Elvis född 4 mars 2004.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Vet inte vad jag ska svara, men misslyckad ska du väl ändå inte känna dig.

Du får fundera på hur han beter sig. 1. Skulle han kunna somna om helt själv, utan att du gör något alls? 2. Eller gråter han så fort han vaknar? 3. Eller gnölar han en stund och skriker upp sig sen?

Så här skulle jag nog göra.
1. Låt honom vara helt, gnölar han och låter lite så gör det inget.
2. Är du säker på att han är vaken (Vera får för sig att gråta i sömnen méd jämna mellanrum, men det brukar tystna på några sekunder) så ramsa tydligt men lugnande och låt honom sedan vara. SKulle han bli arg får han bli det och då ramsar du punktsättande när DU har fått nog.
3. Vänta tills han tenderar att gå upp och ramsa ordentligt tydligt så att det når fram till honom. Avvakta sedan så länge du kan innan du ramsar igen - punktsättande definitivt.

Buffning och solfjäder är KRIS-tilldelning och får användas vid kris.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Cec

Inlägg av Cec »

Hej!

Tack för ditt svar. I det här fallet var jag tvungen att agera, jag brukar avvakta lite grann för att se om det bara var ett "skräckskrik" men så var det inte den här gången.

Han grät från början i det här fallet och det gick inte över på några sekunder. Sista gången när jag gick in var egentligen för att jaga bort mina vargar, jag ville se och känna att inte pyjamasen var dyngsur, att han inte satt fast eller så.

Inatt sov Elvis hos sin pappa och gav enligt rapport inte ifrån sig ett pip på hela natten.

Men Vera strular alltså inte en gång i månaden?
//Cec
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Nej, inte så regelbundet.

Vi har mest brottats med tidiga morgnar. Det händer att hon vaknar på natten (eller oftast runt 22 på kvällen). Vi avvaktar lite för att se vad som händer och ramsar om det behövs. Det brukar räcka.

Min man hade dock lite krishantering igår på middagssömnen. Med buffning och allt (jag har aldrig buffat) men hon somnade om till slut.

Jag tror att det viktiga för dig är att du VERKLIGEN funderar över vad du vill säga med ramsan och uttrycka det. Det får inte finnas MINSTA LILLA TANKE på att det inte skulle funka. Inte heller MINSTA LILLA FRÅGA till barnet om det funkar. Och när/om du solfjädrar - KÄNN efter att du är LUGN i hela kroppen. Minsta stress eller spänning känner han. Tänk på om du skulle lugna en kompis som är jätteledsen - hur lugn skulle hon bli om du hela tiden funderade på om du verkligen klarade av att lugna henne.

Fram med attityden och lugnet i magen, så ska detta gå jättebra. Tänk på att han kommer att sova minst 29 nätter nu i alla fall... :lol:

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Cec

Tack igen!

Inlägg av Cec »

Hej igen!

Å tack igen. Jag skrattade gott åt din kommentar om att jag nu kan sova 29 nätter i lugn och ro! Jag ska ha det i åtanke. :lol:
//Cec
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Tanken var att du skulle få lite perspektiv på tillvaron. :wink:
Tänk på alla stackars barn (och även föräldrar) som har det så nästan varje natt. :roll:

Nu vill jag UT i solen...

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

PRECIS min tanke - tänk på alla dem som har barn som "krånglar" flera gånger i veckan och ni har bara ett par i MÅNADEN :shock:! Det är LÄTT att tro att bara för att vi har kurade barn så skall de alltid fungera som robotar. Det gör de inte, de fungerar bara lite bättre (MYCKET bättre enl mig).

Må så gott!

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"