Malte 7,5 mån, morgnar

Lua

Inlägg av Lua »

Tips från Lua som ÄNTLIGEN fått lugna morgnar :sleep: :!:

Vad blev då grejen hos oss? Att skjuta fram långluren :shock: :!: Det hade jag ingen AAAANING om... Egentligen var det en miss som gjorde att det blev som det blev. En dag gjorde en räcka konstiga omständigheter att Isaks lunch blev först klockan 11.30 och läggning för långluren klockan 12 (ska vara 11). Han sov morgonen därpå fram till väckning vilket inte hänt på evigheter. Vi provade att göra likadant den dagen... och dagen därpå... och barnet sover! Fråga mig inte hur det hänger ihop eller om det funkar för någon annan men så blev det här!

Kram Lua.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Lua: det låter onekligen intressant. Ibland får jag nämligen för mig att det handlar om övertrötthet i Maltes fall. Dvs att långluren kommer så tidigt och att han sover för kort stund på em för att verkligen återhämta sig.

Men hur långt är det då mellan lur 1 och 2 för Isak?

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Lua

Inlägg av Lua »

Sovschemat ser ut så här: natt 20.00-8.00. Lur 1: 12-13.30 och lur 2 16.40-17.00.

Kram :!:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Är det inte det ena barnet som har för tidiga mornar så är det det andra, och väcker varandra gör det ju... :roll:

Sofia vaknar första gången mellan fem och sex, gråter till, somnar om, och så vaknar hon för dagen senast halv sju. Eftersom dagen fungerar för henne och vaknar med joller, så kunde det vara för min del om inte det var för att hon väcker sin bror, som definitivt behöver sova sina 12 timmar, i och med att jag har tagit brt hans enda lur. :? Suck. Funderar på att flytta ut henne från honom igen... :( Kan inte gärna förkorta hennes dagsovande ÄNNU mera!

Hon sover:

19.00 - 07.00 (eller, ja... :roll: )

11.30 - 13.00

15.30 - 15.50

Jag räknar hennes ålder efter BF, så hon är tio månader nu.

Vad göra? :roll:
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej!

Jadu, det är då inte lätt. Men jag tycker ändå: stålsätt dig och håll ut! Han kommer sova så småningom. Tror jag. Så har vi resonerat med Agnes som så gärna vaknar tidigt, är dålig på att somna om och lätt väcks av lillebror (som somnar om...). Vi fick några trötta veckor, men nu sover hon. Om det är sällskapet, trötthet, klockan eller möjligen dagisstart kan jag inte svara på, men nu sover hon oftare än någonsin tidigare och vi får väcka! Våra barn har delat rum i två månader och vi har inget alternativ, så här måste det fungera, bra för attityden :lol: . Dessutom tycker jag som AW att det är en förmån för barnen!

Dock är det ju svårt att ge goda råd till andra. Använder ni klocka?

/Piggelin
Gäst

Inlägg av Gäst »

:) Hej hej!

Nej, vi har inte klocka. Jag får se det som en övning i tålamod :roll: min son har ju varit utan daglur i bara en vecka, andra veckan på gång nu, så han är väl lite extra trött. Vad gäller henne är hon en helt sanslös maskin av pigghet och glädje alldeles oavsett hur lite hon sover... :shock:

Så vems är problemet besvaras nog: hans, så jag får försöka bevaka hans intressen på något sätt ändå... :wink: För henne är de tidiga mornarna inte ett problem... :roll:

Tack för input! :)
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Päivi:

Det är ju jobbigt om/när dom blir mycket påverkade av för lite sömn, så man kan inte ha det så alltför länge. Det var därför jag tänkte att klocka var smart, den kanske kan få Sofia att inte vakna för tidigt och därmed vaknar inte Hugo heller? Det var ju du som tipsade mej om klocka ju. Det har hänt att Agnes har sovit trots att Olle har varit vaken och hojtat ordentligt, hade någon sagt det till mej innan hade jag bara inte trott på det :lol: !

Lua:

Tack för inspiration! Ska snart ändra gossens sovschema och tänker mej ett långt första vakenpass precis som i ert fall (och som Sofia). Men Olle är lite yngre och vi skulle behöva avvakta några veckor till, dock strular både för- och eftermiddagslurarna nu.

/Piggelin
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

LindaVega,

hur ser Maltes schema ut i sin helhet?

/P
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Lua: tack för schema

Piggelin: natt 18.45-6.45, lur 1 10.15-11.45, lur 2 15.15-15.35
Sovtiderna på dagen funkar super. Får väcka på båda lurarna. Märker att han säkert orkar mer vakentid på fm ( särskilt de morgnar då han sovit hyfsat) Funderar därför i nästa steg att flytta fram första luren till 10.45-12.15 och nästa lur 15.45-16.05

Jag har ju sagt att jag avvaktar under oktober men ev gör jag förändringen i samband med övergång till vintertid, då är han nästan 10 mån + att det ska skjutas på tider under några dagar ändå.

Imorse vaknade Malte 6.04-pangramsa STORA protester. Kl 6.15 vaknar även Vega och ligger och ropar hej, hej Malte. Funderar på om jag ska påminna, men då blir det TYST runt 6.30. Väcker båda barnen 6.45....

Linda
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

:lol: [-o< Heja, heja! Toppen att du fick till ett omsomnande OCH fick väcka! Agnes brukar också prata med Olle och så ramsar hon, jättegulligt. Fast i morse sov båda igen, magiskt.

Låt oss hoppas på Luas tips. Jag undrar dock om jag orkar invänta vintertiden :roll: .

/P
Gäst

Inlägg av Gäst »

Yesss jag har tipsat om väckarklocka då så många har sagt att det hjälper! :) Dags att införa det här också då... :oops: :lol:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

piggelin: ja jag är lika glad varje gång det är TYST 6.45. Händer inte så ofta att han somnar om så nära morgon. Annars tycker jag att det är ok att vakna tidigt, bara man är "nöjd"

Päivi: vi har ganska precis infört väckarklocka och NU börjar Malte haja att det är något som händer när klockan ringer. Oavsett hur höga tonarter han tar så tystnar han ALLTID när han hör signalen. Jag går inte in i rummet förrän jag märker att budskapet "gått fram" ( ibland får man stå en stund om det är rejält missnöjt) Har stora förhoppningar att poletten ska trilla ned ordentligt snart. Nu har ju de arga/vakna morgnarna minskat så klockan KAN ju ha hjälpt till en del

Vega förstod på två morgnar att klockan betyder dags att gå upp. Nu var det ju inte för hennes skull vi införde den, men jag tänker för Hugos del.

Linda
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag brukar gå upp omkring halv sju, och ifall det blir missnöjda toner inne på barnrummet innan deras morgon (sju) så slår jag på en skiva klassisk musik, och då brukar de tystna båda två... Då kan jag gå in sju utan att någon av dem har några sura miner. :roll: Men de somnar ju inte om, oftast... :roll:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Päivi: hur går det?

Malte har efter en relativt bra period, de senaste två morgnarna vaknat 05.30, legat och pratat i 30-40 min, sedan missnöje blandat med prat fram till klockan ringer. Ingen omsomning så långt ögat kan se...SUCK och SUCK :x

Han får EN ramsa på morgonen och inte mer.

Förmiddagen går bra trots tidig morgon, värre är det på kvällskvisten. Han gnuggar sig förtvivlat i ögonen när det är dags att dricka välling. Övertrött JA :!: :!:

Ursäkta mitt gnälliga inlägg, men är själv TRÖTT och SUR på denna sega historia.

Hoppas det går bättre för er andra :!: :!:

Linda
Gäst

Inlägg av Gäst »

JO, jag skulle ju precis in här och rapportera:

jag har inte inför någon väckarklocka för att nu plötsligen så sover båda två igen, hon som han... :roll: Vet inte vad det där strulet med mornarna och Sofia helt plötsligt i en veckas tid skulle föreställa - hon har fått en fjärde tand i dagarna, det är också det ända som jag kommer på har förändrats. Annars vill hon upp i krypställning och jobbar SOM BARA DEN på dagarna, så jag tror att hon är rätt så färdig när hon läggs... :roll:

Igår morse hajade jag till 07.20 (vi hade firat bröllopsdag dagen innan... :oops: ) och hoppade upp... :shock:

Imorse var klockan tio över sju. :o Hugo vaknade till vid sex, men somnade om.

Jag utgår ifrån att vi har fått en fin bra trend nu, när Hugo också hunnit vänja av sig från dagsömnen...

JO! De är ju förklyda båda två också! är det därför de sover som två klubbade nu... :roll:

Lycka till Linda! :D
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"