Hjälp!! vad skall jag göra??

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
theflower
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 22 mar 2007, 22:37
Ort: Länghem

Hjälp!! vad skall jag göra??

Inlägg av theflower »

Hej är en hemmamamma :D till en pojk på 2år, har varit hemma sedan han förddes och känner nu att jag vill börja få lite egen tid själv, då han kan leka själv. Han har väldigt svårt att leka själv, släpper mig inte en sekund...utan skall vara med och pilla och röra hela tiden fast jag säger till på skarpen att nu leka själv och mamma diska en stund. Då blir han arg och sparkar på allt och hittar på massa bus, sina leksaker leker han aldrig med endast då mam eller papp är med.
Vet ej om detta är trots? Han har varit så här i flera månader och har blivit så arg och busig, kan inte sysselsätta sig själv, vill vara med hela tiden. Vad skall jag göra? Har jag för höga krav på att han skall leka själv en timme och jag kan sitta och ägna mig en stund själv med hobby?

Jag tänkte att vi nu skulle gå på kyrkis och varit där 2 gånger. Min pojk älskar det bara att han vill inte sitta på stolen och lyssna utan vara i centrum hela tiden och göra precis som han vill, lyssnar inte alls på mig! Jag känner att det kvittar hur arg jag blir och säger att nu sitter du still för det gör alla andra barnen, så skiter han i mig och vrålar. Går inte dit mer eftersoim jag tycker att då är han inte mogen för samlingar och sådana aktiviteter utan vi är hemma hela veckan med djuren och vardagliga aktiviteter.

Vad skall jag göra? Jag är gravid och skall ha barn om några månader. Jag tvilvlar på att vara hemma och sätta min pojk på dagis istället, fast jag vill vara hemma med mina barn och att de skall få lugnet och kunna leka mycket i naturen, men kanske det inte passar min son?????

Vad skall jag göra? Är det trots som går över ? Hur vet jag det och hur skall jag hanterar det, känns som att jag bara får säga till negativt hela tiden, han kan ju inte göra något rätt själv-inte leka utan bus!!

Min dröm är att vara hemma med barnen och vi har råd, men jag behöver min egna tid också. Har jag för stora krav? Varför beter min son sig så här? :(


Hoppas någon kan ge mig en klokare syn i min mammaroll!!!!!!!!!!!!
_________________
Jag är en mamma som valt att vara hemma och ta hand om min son istället för att göra karriär.
Hemmamamma som väljer familjen!
susanneethel
Inlägg: 1014
Blev medlem: mån 16 jan 2006, 22:44

Inlägg av susanneethel »

Hej hemmamamma!

Jag vill ge dig ett tips, läs Barnaboken! Kolla speciellt på "social delaktighet" ! Där har du lösningen på problemet att han inte kan leka själv. Det är såklart inte ett för stort krav. Jag ska inte försöka förklara hur det hänger ihop för det står allra bäst i boken, hela sammanhanget. Här är lite läsning om det också:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... barnaboken

Tipstråd:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5385

Läs om "annekteringen" också med tanke på kommande syskon. :-)

Sitta still på en stol och ha samling är ju en helt annan sak. Med min son kan man bara glömma sånt. Här på öppis är de så vänliga att de har samlingen/sången sist så vi brukar smita före. Skyller på att lillasyster måste sova. :-) Som om hon inte kunde det ändå. Annars om vi är med så låter jag honom pula med sitt någonstans och sjunger med lillasyster istället. Det stör minst. Det kanske skulle gå att lära honom sitta still när de andra gör det men jag tycker inte det är värt besväret. När han blir äldre så gör han det väl självmant.

Hälsningar Susanne
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

kanske kan du få lite tips i den här tråden?

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13457

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"