Ni som varit gravida med tvillingar, misstänkte ni det tidig

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
beccisen
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 18 feb 2005, 12:02
Ort: Blekinge

Ni som varit gravida med tvillingar, misstänkte ni det tidig

Inlägg av beccisen »

Hej hopp

Jag är gravid och går in i v 9 imorgon så det är alltså tidigt. Har dock en undran ang tvillinggravidteter. Jag är så himla stor redan och jag kan känna min livmoder ovanför venusberget utan problem. Jag mår inte illa (gjorde inte4 det under mina andra två grav. heller) men jag känner mig så spänd hela tiden och har menskvärk/växtvärk ofta.

Gör det någon skillnad på magen så här tidigt om det är tvillingar därinne eller kommer det först senare??? Hur har ni haft det??? Någon som misstänkt det tidigt och i så fall vad var det som gjorde det??

Jag har jättemånga tvillingar i släkten på min mors sida och även en trillinggraviditet och alla var "naturliga". Börjar fundera om jag inte kan vara gravid med tvillingar jag med :)

Hjälp i så fall :)

mvh Beccisen
Mamma till Bustjejen -04, Flinkillen -06 och
Coola-killen -08
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej du.
Jag är gravid i vecka 14-15 eller hur man nu räknar...
Och jag fick veta i vecka 10 att jag väntade tvillingar efter en liten blödning.
Jag hade inte en tanke på att det skulle vara tvillingar.
Men det var en sak som förbryllade mig, och det var att jag tyckte mig känna kanten på livmodern, och den var nästan lika hög som i vecka 20 typ.
Fick lära mig av barnmorskan under förra gravven att hitta kanten..och sen fick jag lov att massera livmodern efter förlossningen eftersom den inte drog i hop sig, så jag var rätt säker på hur man känner kanten.

Men angående att jag kunde känna kanten, så tänkte jag mest att det nog var för att jag varit gravid så nyligt. att den inte hade dragit i hop sig helt.

Så jag blir verkligen jättenyfiken på dig nu :?:

Den här graviditetn skiljer sig inte nämnvärt från de andra två, förutom att jag är väldigt mycket tröttare.
Och ett större matproblem än tidigare graviditer, jag kan nästan inte äta någonting :wink:

Åh vad spännande, har du inte inskrivning snart :?: Barnmorkan kan ju säkert känna skillnad på magen :!:
beccisen
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 18 feb 2005, 12:02
Ort: Blekinge

Inlägg av beccisen »

He he jovisst blir man nyfiken :o

Jag ska på inskrivning på onsdag, alltså i övermorgon :)

Kan jag be henne känna kanten tror du??? Tror du att du kan förklara var jag ska känna och hur det ska kännas?? Jag kanske känner fel :? 8)

Jag trodde ju från början att typ alla mådde jätteilla och jättedåligt, men det har jag förstått nu att det inte alls behöver vara så :)

Grattis till din graviditet :) Spännande, men hjälp!!
Mamma till Bustjejen -04, Flinkillen -06 och
Coola-killen -08
Gäst

Inlägg av Gäst »

Lite nyfiken i sen strut :lol:
Hur har det gått hos barnmorskan. Klämde hon lite på magen :?:
Kan det vara tvillingar :?: :roll:
beccisen
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 18 feb 2005, 12:02
Ort: Blekinge

Inlägg av beccisen »

Hej Sonica

Jag har varit på VUL idag och det var bara en :) Både skönt och lite snopet:)

Läkaren förklarade storleken på magen med att jag varit gravid 3 gånger på 3 år och att kroppen reagerade pang på :)

Men en liten krabat med pickande hjärta och bönlik form visade sig på skärmen. 8+1 var jag i så det stämde bra med vad jag trodde :lol: 8)

Vi får bara hoppas att bönan stannar kvar så det verkligen blir en liten bebis med :)

Hur går det för dig med de dubbla :)
Mamma till Bustjejen -04, Flinkillen -06 och
Coola-killen -08
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jaha :lol: på så vis.
Men EN är ju aldeles tillräckligt ändå så.
Hade varit kul med någon fler som skulle ha tvillingar till våren :lol:

Ja här går det bara bättre och bättre. Lite illamånede än, men annars så är det ok.
Jag längtar till det vanlig rutin ul, jag vill verkligen se de små liven.
Jag tror redan att jag känner små fisksprattel i magen. Inbillning :roll: Njae kanske, men tarmar är det då i alla fall inte.

Tror inte de är så många som känner sparkar så här tidgt (vecka 15)
men jag tror faktikt att det är det :lol:
beccisen
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 18 feb 2005, 12:02
Ort: Blekinge

Inlägg av beccisen »

Jag kände det tidigare än så när jag väntade min siste :) Är helt klart bebisarna du känner. Nu är det ju inte alls långt kvar till UL:et :)

Så kul att se dem!

Jag bara växer och växer och är så trött att jag kan somna stående :sleep:

Det verkar bli en hel del bebisar här på forumet till våren. KUL KUL
Mamma till Bustjejen -04, Flinkillen -06 och
Coola-killen -08
Ebbab
Inlägg: 474
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 14:50
Ort: Gävle

Inlägg av Ebbab »

BÄBISAVUND :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Gratulerar alla :thumbsup: :heart:
sonica skrev:Tror inte de är så många som känner sparkar så här tidgt (vecka 15)
men jag tror faktikt att det är det
Jag kände också i v 15 med min andra graviditet, v 18 i första. Om man känner eller inte beror nog mycket på hur livmodern ligger, hur moderkakan är fäst och hur mycket man faktiskt känner efter. Det är ju också något lättare att fatta vad det är man känner när man har varit med om det tidigare. :D
Stora Skrattungen 021126
Lilla Skrattungen 050731
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"