vad är fel ? Han vaknar flera ggr per natt

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Elle

Inlägg av Elle »

Visst kan man göra det om man märker att det inte går att hålla vaken. Men det mest effektiva är att ge sig f-n på ett omsomnande, väcka efter passande sömnrytmpass och sedan hålla vaken med alla medel till första luren enl schemat.

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
vincent

Inlägg av vincent »

Hej Helen!

Nu måste jag skälla lite på er: Schemat skall vara väl genomtänkt innan man börjar kuren och täcka sonens behov (15 tim) så man inte ens funderar på att ändra det innan det fått chans att sätta sig. Sonen behöver tre lurar per dag. Dessutom gäller det att inte för bråttom med kuren, det tar TID innan allt sitter dvs tidga morgonuppvak o alla lurar, men det måsta få ta tid. Kuren är en process! Så gör en gång för alla ett schema som täcker sonens behov och genomför det utan att tveka.

/Elle

Till överst på sidan

Elle
Dipl. SHN-kurare Hjärtebarnskontrollant

Registreringsdatum: 02 februari 2006
Postat: fre okt 05, 2007 12:51 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

En sak till: Det är mycket lättare om du fyller på den andra tråden när det berör samma barn. Det blir så mycket lättare för oss som vill hjälpa.

TACK

/Elle

Till överst på sidan

vincent

Registreringsdatum: 17 september 2007
Postat: fre okt 05, 2007 15:40 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Elle skrev:
Hej Helen!

Nu måste jag skälla lite på er: Schemat skall vara väl genomtänkt innan man börjar kuren och täcka sonens behov (15 tim) så man inte ens funderar på att ändra det innan det fått chans att sätta sig. Sonen behöver tre lurar per dag. Dessutom gäller det att inte för bråttom med kuren, det tar TID innan allt sitter dvs tidga morgonuppvak o alla lurar, men det måsta få ta tid. Kuren är en process! Så gör en gång för alla ett schema som täcker sonens behov och genomför det utan att tveka.

/Elle

<hrj,

Jo, kuren var väl igenomtänkt men eftersom vi ej kurat barn innan, och det står att dem flesta barn är färdig kurade vid det här laget , och eftersom vår kunskap var obefintlig vid start så trodde vi att han skulle sova efter det schemat vi satt upp som då skulle vara 15 tim.
Såg ut enligt nedan.
7.30-19.30
sedan 2 sovpass på dagen a´1,5 timme är lika med 15 timmar

Eftersom vi märkte att han var omöjlig att sova till 7.30 så tog vi upp honom 7 för hans rytm verkade passa bättre så. Då blev det minus 30 min.Och detta märkte vi ganska tidigt i kur processen.
Vi var väl kanske lite för säkra på att allt skulle gå som i boken..för där står inte så mkt om när alla dessa problem dyker upp som hur man gör under dessa veckor när vargtimmen ställer till detoch i vincents fall 04.30-7.oo och att han ej somnat igen,hela 4 veckor har samma problem hängt med
och vad man gör då, man vill inte ha en son i 4 veckor som mår dåligt av trötthet svart under ögonen.% min pass har han fått satm utnyttjande av 15 min regeln,men att hämta igen (i vissa dagar) 2-3 timmars sömn, det fungerar ju inte!
Nu 4 veckor senare har han minskat sin vargtimme.Tack!

Du får ursäkta att vi inte var mer erfarna än så.
Nu kanske jag låter lite bitter men vi har kämpat ,verkligen... och behöver efter 4 veckor rätta till saker för att han skulle må bättre av lite fin slipning.

Vi har kurat vincent 1,5 ggr på 4veckor idag och nu med mer erfarenhet så känns det som vi skulle beh ett sov pass till.

Dessutom märker vi att han krånglar mer med dagstimmarna och det krymper ner hans sömn a´´ 15 timmar

Tänkte då att en lur extra på dagen kunde vara bra för honom eftersom han är rätt trött efter lunch,och kan hända att jag missat nåt men jag har ej läst någonstans i boken att det ska vara 3 sovpass per dag!?Men det är ju mkt info i boken så jag har säkert missat detta.

Nu vet jag att det ska vara 3 sovpass!

Pst..

Jag la in en ny rubrik när jag stod i min kolum för att ämnet var ej samma visste ej att det hamnade i ett helt nytt ämne.
Kopierar och byter tråd./H
HHU.Vince 2, 5 år
duggan

Inlägg av duggan »

Hur går det för er? :D
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
vincent

Inlägg av vincent »

duggan skrev:Hur går det för er? :D
Hej, tackar som frågar.

Vincent sov ihelgen Fredag-natten mot söndag 19.30 -05-00 vaknat några ggr ca 4-5 ggr och gnytt men jag har inte gått in ej heller ramsat,han har somnat om.Men från kl 05- är han vaken och det är jobbigt.
Sambon tog honom natten till söndag men Vincent blev hysterisk arg på morgonen,jag gick upp för att hjälpa (sov i undre plan för att vila ut) vid.05.30...hjälpte ej.Vet ej om sambon gjorde nåt som störde o gjorde han upprörd. Sedan var vincent vaken till 09.30 sov 30 min...(-1 tim)
Har ej vågat ändra på schemat då jag fått skäll att inte röra nåt om inte rutinera sitter.
Natten till måndag (idag) sov han bra, 2 natten på hela kuren han sover till 06.45 med undantag för lite små gnäll vid vargtimmen.

Dessvärre snarkar sambon så man får störd nattsömn varjefall..pust!
Förr hade jag öron proppar men det törs jag inte då jag är rädd för att ej vakna när vincent vaknar på natten.

Jag tar alla nattpass själv då sambon har ett tufft jobb att sköta men jag är nog rädd sliten o behöver sova.

Nu har dagslurarna börja krångla,gick bra förr...känns som jag hamnat i buffningsträsket på dagen o är rädd att detta tar med sig vanan till vargtimmen för det är det enda som hjälpt när vincent varit hysteriskt ledsen.
Han äter bra ,mer än bra! Är oftast glad..
För trött bara märkerjag,när han sovit bra är han som en helt ny baby rullar runt o leker.

vi har ej heller tagit fasta på tipen om hur vi skulle göra vid vargtimmen, typ låta han vara ledsen,eller gå upp skramla (känns fel när kl är 5 morgonen)
Nu till helgen ska vi bort o ska lämna till framor,det har ju gått 5veckor så vi trodde att detta skulle vara klart med kuren,vad tror du om att låta han sova borta?
Jag skulle vilja att han sov hemma, men dom har hund o kan ej lämna hunden ensam.Och kan ej ta med hunden då jag har allergi.
Det är farmor som ska passa han o vi ska på 50års fest 7mil bort.
Vissa dar går det bra andra tuffa som attans,skulle väl klara av det om jag fick sova nån gång i mer än 3 timmar,för att sedan bli väckt av snark eller vincent.

Jag låter kanske uppgiven men jag ser ej ljuset riktigt....
i morgon kanske jag gör det :D om jag får sova inatt,sambon borrest :D
HHU.Vince 2, 5 år
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan, låter jobbigt med en gossen som ej somnar om efter vargtimmes uppvaken. MEN det går som tur är att reda ut dom. Så först och främst väl EN strategi och HÅLL er till den!

Jag har alltid gjort så här, när vi haft probelm i vargtimmen.
Pangramsa, vid första vakna pip (om han inte bara bökar i sömnen alltså..)
sen ingenting, för på natten händer just ingenting.
och vid kris så ger jag en till ramsa, och viktigast av allt köp en väckar klocka som ska stå utanför hans rum och ringa varje morgon. Han kommer snabbt att förknippa väckar klockan med morgon, på så vis kommer han att sluta skrika er till sig, han vet att morgonen kommer först efter att klockan ringt...

Ang dagslurarna så buffa inte alls över huvudtaget, lägg till rätta och ge en solfjäder och gå med ramsa...alltså inget buff till buffberoende gossar, och visst det kan bli livat dom första gångerna just för att han undrar var fasen hans tahimassör är, han vill ha mer!!! :wink:
duggan

Inlägg av duggan »

Ang antal dagslurar så tycker jag du ska ändra till 3 st och du inte tror att två är tillräckligt, själv så byte min gosse till två lurar när han var dryga 6 månader, så det är väldigt individuellt. Jag vet många som haft 3 lurar till 9 månader...
vincent

Inlägg av vincent »

duggan skrev:Ang antal dagslurar så tycker jag du ska ändra till 3 st och du inte tror att två är tillräckligt, själv så byte min gosse till två lurar när han var dryga 6 månader, så det är väldigt individuellt. Jag vet många som haft 3 lurar till 9 månader...

Tusen tack,

Verkligen skönt o höra dina erfarenheter o tips.
Jag kan vänta med att lägga in 3 sovpauser eftersom inatt så sov han ju till 06.45 och sov bra på bägge sina sovpauser,kändes ej som om han behövde ett tredje idag,beror ju säklert på att han passerade vargtimmarna rätt bra!
Det där med klockan låter faktiskt bra,man vet ju själv att klockan är pålitlig och inbyggd i märgen,en annan vaknar sek inann den skall ringa.

Så imorgon ska jag köpa en gullig ringklocka som ej skämmer slag på lilla Vincent.

tack igen,känns bättre.Kram från skåne och :D Vincents mamma
HHU.Vince 2, 5 år
duggan

Inlägg av duggan »

Det låter kanon! :thumbsup:
vincent

Tog tummen när nappen slängdes! Vintertid hur gör man?

Inlägg av vincent »

Hej,

Nu sover vår lilla Vincent bra,jätte skönt för honom och oss.
Men två frågor har dykt upp.

1, han suger på tummen istället för nappen vi slängde. Jag vet att det är svårare att få honom att sluta med tummen (går ju inte att ta bort den) och jag är rädd att han kommer att ta tummen i tid o otid. Han suger på den när han somnar och ibland på dagen då jag tar ur tummen ur munnen, Hur ska jag hantera tummmen...slutar han själv?

2,Vintertiden nalkas om en vecka och hur gör vi lämpligast med nattning o väckningen?

Mvh Helén
HHU.Vince 2, 5 år
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Ang tummen så är jag helt för tummen, det finns alltid tills hands när man behöver den och det är ingen annan vuxen som trycker in den som ljud-dämpare för att dom tycker det. Behöver han den så tar han den. Och på dagen så är han i regel såpass upptagen med händerna så det blir nog inte så mycket tumsug., jämfört att kunna arbeta med båda händerna OCH ha en napp i munnen.

Till vintertiden så kommer jag helt brutalt väcka min son 1 timme tidigare och låtsas som att det regnar och lägga han för långlure en kvart tidigare och så får han sova en marginalkvart längre så det blir 30 min extra på dagsluren och sen lägger jag för natten enligt nya tiden! Men det är jag det. Här finna annars en länk till en mildare metod:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=68
duggan

Inlägg av duggan »

Ojdå, det var ju sommar tid det visst, klockan ska ju ställas tillbaka. Så antingen om dom sover 1 timme längre på morgonen och kör nya schemat från då, eller så gör du som i länken jag skickade. Tar en kvart över ett par dagar... :lol:
vincent

Varför börjar han vakna flera ggr per natt NU snart 8mån

Inlägg av vincent »

Hej,

Vincent är snart 8mån och han är kurad sedan några tillbaka.
Det har fungerat bra, Men Nu börjar Vincent vakna ca 5-7ggr per natt-
Det har han gjort i ca 1 veckas tid. Inga tänder syns eller annat konstigt.

Jag får gå in och stoppa om honom,då känner han att jag är där coh somnar om för någon timme.
Oftas har han hamnat med huvudet i fotändan,inget täcke heller...
Ibland bara utan förändring,allt ok men han vaknar varjefall.
Jag är rädd att han börjar vänja sig vid att jag kommer in och bäddar om honom,vad göra?
Någon gång har jag bara ramsat och det har gått bra men då vaknar han varjefall om ett tag o jag går in o kollar läget eftersom han härjar så i sömnen.

<några råd? :?
HHU.Vince 2, 5 år
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :!:

Har du Barnaboken? I så fall är mitt HETA tips att läsa på om 8-månadersångesten. Det är en jobbig tid för barnet och omgivningen och rutinerna bör vara extra stabila. Därför skulle jag ha varit extra försiktig med att gå in. Ramsa på du och om du känner att du måste så kan du gå in när han sovit 10 minuter för att lägga på honom täcket eller vad det nu kan vara.

Vad tror du om det :?:

Hur ser schemat ut? Kan det vara något där som spökar?

Kram Lua. :heart:
vincent

Tack

Inlägg av vincent »

Jag har hört talas om 8månaders ångest,ej läst något men jag tror jag får göra det.
Schemat är nog okey-

7.30 vakna o välling.
9.30 -11 sova.
11.15 luch
12.00 promenad 1-1,5 timme
14.15 vålling
15.30 sova ca 1-1,5 timme..
17.15 middag
19.30 välling

Han brukar somna gott på dagarna.Han äter oxså mkt bra.
Alltid mkt glad.
Somnar efter ca 10 min på kvällarna.
dagtid så sover han ofta en halvtimme kortare än schemat vilket då ger oss 14,5 timme..Känns som han behöver sin sömn,spec nu när han är vaaken endel på nätterna.

Han har aldrig visat någon större mammighet..eller annat.visst när han är trött är han lite mammig men ingen fara.
vi har en nanny som tar honom ca 2-3 tim per dag samt när jag lagar mat eller dyl men han älskar henne så jag tror inte han är otrygg i att hon tar honom ibland.Vart hans nanny sedan födseln.

Täcket åker ju av flera ggr på natten, nu har vi höjt temp i hans rum till ca20 grader för att han inte ska vakna av att han är kall..han vaknar varjefall.
Igår kväll så summerade jag hans vaknade lite och han vaknar några ggr på kvällen,drömmer nog o vaknar jätteledsen.Ramsar o han lugnar sig..
Sedan sover han nog med 1-2 timmar intervall vaknar o gnäller,grymtar osv..
bökar omkring. Ibland så låter det som om han sjunger...

Inatt när jag stoppa om han titta han upp och såg mig då la han sig ner o bara somna..känns som han ville känna oss i närheten.

Vet ej...vad tror du efter mitt inlägg?

Lua skrev:Hej :!:

Har du Barnaboken? I så fall är mitt HETA tips att läsa på om 8-månadersångesten. Det är en jobbig tid för barnet och omgivningen och rutinerna bör vara extra stabila. Därför skulle jag ha varit extra försiktig med att gå in. Ramsa på du och om du känner att du måste så kan du gå in när han sovit 10 minuter för att lägga på honom täcket eller vad det nu kan vara.

Vad tror du om det :?:

Hur ser schemat ut? Kan det vara något där som spökar?

Kram Lua. :heart:
HHU.Vince 2, 5 år
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Jag är ganska säker på att det är 8-mån ångest, låter absolut så. Så eran uppgift är att stå STADIGT på jorden nu när vinden blåser runt honom. Så börja inte "konstra" utan håll er till vertygen och överarbeta inte. Detta är en grej som ofta har en "topp" på 1-2 veckor, så ta det med ro och peka med HELA handen om du förstår. Ni visar att allt är tryggt och lugn, och fast världen snurrar så finns det en trygg plats! :lol:

Det brukar underläta med mycket socialdelaktighet, utevistelse och att man följer scemat slaviskt till punkt och pricka, så han har något att "luta" sig mot.

Lycka till!

//Malin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"