syskonbråk/svartsjuka

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
annaliten

syskonbråk/svartsjuka

Inlägg av annaliten »

Storasyster som är 3 ½ år kan knappt gå förbi lillasyster som är 15 månader utan att ”råka” stöta till henne, grabba tag i den leksak som lillasyster leker med osv. Hon verkar road av när lillasyster gnäller/gråter. Då flinar hon nöjt. :twisted: Det känns som att detta blir värre och värre, särskilt sen lillasyster verkar ta för givet att allt storasyster gör med henne är av ondo (inte så konstigt) och reagerar med ilska så fort nåt NÄSTAN händer. Idag när storasyster (för en gångs skull) skulle krama lillasyster blev lillasyster tvärarg och knuffade ifrån och skrek. :cry:

Storasyster vill alltid leka med samma grejor som lillasyster. Jag tycker annars att hon har börjat lämna ”MIN-stadiet”så det är nog mest för att provocera. ( :?: )
Jag märker ju att det är storasyster som får mest tillsägelser :oops: eftersom det oftast är hon som startar bråken och jag förstår att det inte blir bättre pga det, så jag försöker att komma ihåg att uppmärksamma när lillasyster gör nåt dumt. Jag tar alla chanser att berömma dem då de gör nåt bra med varandra och utgår från att storasyster är en snäll storasyster. Säger tex. att ”du som är en så snäll syster kan väl hjälpa lillasyster att öppna dörren”osv. Dessutom försöker jag hjälpa dem att förstå när den andra är snäll eller gör något roligt bus med den andra genom att kommentera och skratta, eftersom de lätt missförstår varandra

Om en av dem sätter sig i mitt knä och myser så ska den andra också sitta där men då blir det bråk direkt eftersom ingen av dem vill sitta där med den andra. Storasyster provocerar genom att ta tag i mig och ropa ”Det är MIN mamma/leksak” eftersom hon vet att lillasyster reagerar så starkt då.
Det känns jättejobbigt eftersom jag tror på det AW säger om att syskon är en tillgång och att syskon inte SKA bråka (alla säger ju annars att syskon ska bråka) Jag önskar mest av allt att de ska fungera bra tillsammans och känna att de behöver varandra
Jag försöker verkligen att analysera om vi gör nåt fel men lyckas inte…
Anna i Ume? med tv? flickor f?dda okt -01 och dec -03
Har ej genomf?rt kuren men anv?nder verktygen
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Hej Anna, jag funderar på två saker när jag läser ditt inlägg...

:arrow: Du skriver att den äldsta får flest tillsägelser eftersom det oftast är hon som börjar först... försöker du tänka på att inte förebrå när du säger ifrån. "Oj då råkade du knuffa lillasyster... oj nu blev hon ledsen. Vad ska vi göra åt det?" På så sätt vädjar du till hennes beskyddarinstinkter istället... Försök också att ersätta knuffandet och tjuvnypandet med en god handling istället. ". Oj då nu knuffade du lillasyster igen, man ska inte knuffas, krama henne istället. (Lägg hennes armar runt lillasyster och krama och beröm som om hon gjorde det helt själv) Titta vad glad hon blev nu!"

:arrow: "Säger tex. att ”du som är en så snäll syster kan väl hjälpa lillasyster att öppna dörren”osv."
Försök att undvika att spela på temat snäll... om hon inte hjälper till är hon dum då??? Be istället ärligt om hjälp för att du eller lillasyster verkligen behöver det och när hon hjälper till så berömm henne för att hon har gjort ngt BRA!

Ja det här var lite tankar och funderingar från mig, hoppas att ngt kan hjälpa dig. :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Jennie

Inlägg av Jennie »

Lyssna på Liw, det funkar verkligen! :D

Jag vill lägga till en sak - När nu storasyster har "råkat" putta till lillasyster så gör då som Liw säger och lägg storasysters armar om lilla syster och säg: "Såja, vad bra! Så gör man" och försök sedan att få henne på andra tankar (avledning) T ex: KAN du hjälpa mig med disken/tvätten/blomvattning etc (social delaktighet) så hon kommer av sig. Även fast det kanske kokar i dig och man vill skälla och fråga VARFÖR gjorde du så, så skall du hoppa över det och vara kolugn och vissla som om allt är frid och fröjd 8) - förstår du mitt svammel?

Det är nämligen så att det uppförandet som får mest uppmärksamhet återkommer (tror jag) Så får hon en massa (arg) uppmärksamhet när hon gör något dåligt så återkommer det beteendet - istället för att när du lägger hennes armar om lillasyster och berömmer så skall du se att det beteendet (kramar) återkommer :D

Lycka till! och ha tålamod, du kanske måste påminna henne om hur man gör 1000 ggr om, men förr eller senare sitter det. Då vet hon hur hon gör.

Glöm heller såklart inte att även berömma lillasyster när hon visar ömhetskänslor för storasyster :D
Mamma till två goa gossar födda -99 & -03.
shn-kuren införd julen 03 på yngsta med underbart resultat!!!
K-ina

Inlägg av K-ina »

Måste också få tillägga litet.... Jag kör lite "vi som är stora och vet bättre än lillebror-snack" mellan fyra ögon ibland. Bara för att hålla alliansen mellan storebror och mig vid liv. Det kan låta så här:
-Låt Gustav vara med och bygga lego fast han inte kan... Han är ju så liiiiten!!!! :shock: Han kan ju verkligen inte det där än men han tycker att det är roligt att få vara med dig du som är så stoooor! Sen när han sover middag DÅ tar vi fram järnvägen så kan du leka med den i fred!

Sen skickar jag Axel med nappflaskan när det är dags för kvällsmat eller ber honom hjälpa Gustav att torka sig under näsan när den droppar och så vidare. Min mamma häpnar över viljan till hjälpsamhet och vilka saker som Axel ställer upp på att göra..! Men han tycker verkligen om att känna sig behövd och har fått känna så från början! Osämja dem emellan blir det då och då men vi kör stenhårt med "kram-tricket" och jag tror verkligen på det för de kramas mycket mer än bråkar!

Lycka till!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej,
Fick tips av Anna att låta storasyster systematiskt och minst en gång om dagen spela hjälplös ordentligt (ex.kaaan du hjälpa mig med sockan...) så att lillasyster också får hjälpa till. Storasyster hjälper ju även då till genom att spela "hjälplös". Känns otroligt rätt och båda är mycket stolta efter det ömsesidiga hjälpandet.

:D :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Jennie

Inlägg av Jennie »

K-ina! Härligt att höra att kram-tricket funkar hos er också! Här kramas det också mkt mer än det bråkas. Skönt! Och jag hoppas innerligt att det håller i sig. En annan sak som vi ibland roar oss med är att säga saker som: "Se så tokigt lillebror har ställt till det, har han varit inne på ditt rum och röjt igen, han tycker VERKLIGEN att ditt rum är häftigt! Tänk vad han tycker om dig och ser upp till dig!" Då myser storebror och glömmer att det kanske har blivit lite stökigt. Han skrattar istället och säger: "Det gör inget, jag fixar till det"

Det är verkligen UNDERBART att se kärleken mellan pojkarna! :heart: Jag och min man påtalar det ofta till varandra vad glada vi är att de har varandra (och säger det självklart till dem också)

Susanne! Vad gulligt och bra att även lillasyster får känna sig behövd! Vår lillebror brukar ge storebror hans kläder när storebror krånglar och inte alltid vill ta på sig kläderna...
annaliten

Inlägg av annaliten »

Jag ska erkänna att jag har svårt att komma ihåg att använda mig av kommentarer typ; ”Oj, råkade du knuffa lillasyster?” Jag ska prova på det.
Däremot försöker jag få henne att krama lillasyster men detta har jag inte lyckats med eftersom hon totalvägrar. (Ja en godnattkram går förståss bra) På sin höjd kan jag få henne att stryka lillasyster över huvudet. Jag tycker dessutom det är ännu svårare när inte heller lillasyster vill ha nån kram/strykning eftersom hon verkar förutsätta att storasyster har ”onda” avsikter då hon tar i henne :cry: .

Ok, ska försöka undvika ”snäll”

Jennie; Ang. det där med att visa hur man SKA göra istället och belöna rätt beteende så har vi i alla fall lyckats ganska bra med lillasyster som har roat sig med att dra storasyster i håret men sen nån månad tillbaka så stryker hon oftast storasysters hår istället. Vi kommenterar då det genom att säga ”Ja vad bra. Så gör man. Bara stryka fiint” Problemet här är att storasyster inte uppskattar detta alls :? och protesterar då mot den mjuka behandlingen. Är det kanske för att det är lillasyster som får berömmet. :?: Det är ju trist att lillasyster får negativa reaktioner när hon gör nåt snällt med storasyster.

Tack för alla fina råd! :D :D
Anna i Ume? med tv? flickor f?dda okt -01 och dec -03
Har ej genomf?rt kuren men anv?nder verktygen
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Att hon "totalvägrar" att krama lillasyster, ska du ignorera.
Vem är starkast, du eller hon 8)
Ta tag i hennes armar och dra (om så krävs) henne till lillasyster, och lägg hennes armar runt lillasyster. Ditt grepp, din vilja, men sedan med ett beröm SOM OM HON HADE GJORT DET SJÄLV :wink: Följt av "Sådär ja! SÅ gör man med lillasyster! Man slår inte, man KLAPPAR, BRA, bra"!
Och så fortsätt som om inget har hänt :D

Lillasyster är förstås lite tilltufsad, eftersom hon tror att storasyster vill henne illa. Men mot henne ler du bara översvallande under "tvångskramen" och visar där med kroppen & ansiktet att det är ok.

Storasysters ovilja mot klappar från lillasyster kan du ignorera, bara le uppmuntrande och säg att "SÅ gör man ja, NU blir storasyster glad!"
Då får hon stöd av DIG i att det är rätt hon gör, eftersom du är ledaren är det DIN reaktion som är viktig, inte storasysters :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej igen! :D

Jag kom på att jag hade lite sparat material i datorn i detta ämne.
Frågade liknande frågor om mina flickor när min stora flicka var c:a 2,5 år, och fick då följande svar av AW: (egentligen är det ju samma svar som liw och Jennie gett, men kopierar hit det ändå)

"Clara är i trotsåldern och det är ju som det är, hm.

Lite tycks du ha fastnat i förmaningsstuket och det är ju inte så kul i längden. Det ska man egentligen bara ta till när det verkligen är allvar, när man verkligen har fått NOG.

Pröva med att
1) reagera som på olyckshändelser
2) ställa frågor.

"Oj då, råkade du ta den ifrån henne? Hmm... Vad ska hon få i stället, tycker du?"
Och INNAN: "få se, nu har du DEN... Vad ska Ida få ha DÅ?"
(Kan ha den ihop funkar inte, de är för små.)

Mera "Hoppsan!" alltså. "Hoppsan! Det där var ju inte så bra, förstås. Ida måste ju också få lära sig, precis som du. Hmmm. Hur kan vi göra i stället tycker du?! Ha tålamod och vänta på konstruktiva förslag - de kommer! Beröm henne lagom överraskat sedan. "Men kanon! Vilken bra idé!" (som om du aldrig skulle ha kunnat komma på den själv).

Ibland får du bara ingripa utan förmaningar eller ord alls (kom ihåg att ord gör så väldigt lite nytta med Clara. Det är handlingen som gäller, och/eller kombinationen). Då tar du bort endera barnet, och sätter vederörande i sysselsättning med social delaktighet.

Så pass på med förmaningarna och minns att KAN DU? alltid är effektivare än DU FÅR INTE (hur man nu uttrycker det)."

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Jennie

Inlägg av Jennie »

Hej hopp! :D

Håller med föregående talare, ignorera att storasyster inte vill ha ömhetsbetygelser. Fundera inte så mkt på varför hon inte vill det, det krånglar bara till det. :? Få bara in berömmet som ett mantra, helt enkelt (som ett goddag yxskaft till storasysters motvilja att bli klappad fint)

Framhärda med positiv anda så skall du se att ni når reultat! :D
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"