Mycket snor.... och gråt. Hjälp!!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
lilltjejen
Inlägg: 199
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 14:08
Ort: Norraste Norrbotten

Mycket snor.... och gråt. Hjälp!!!

Inlägg av lilltjejen »

Hej!

Äääääääääntligen!!!!!! Forumet är back! Hoppas bara att vi alla ser till att alla gamla (500+) forummedlemmar får vetskap om detta. Sprid infon...

Behöver support. Lilltjejen är sjuk. :cry:

Vi gör bad med varmvatten (=snor i näsan försvinner), preppar med näsdroppar och ger nattslurk. Allt enligt Mammuts tips. Problemet är att hon blir ledsen vid läggningen och gråter :arrow: mer snor :arrow: mer gråt :arrow: mer snor. Hon brukar normalt inte gråta när vi lägger henne men gör det nu.

Sedan vaknar hon var 20e minut och är täppt i näsan och gråter, mer snor. Vi ramsar varje gång hon vaknar. Blir det riktig kris går vi in och ger mer droppar, buffar lite och börjar om.

Problemet är att hon verkligen hatar att någon pillar på hennes näsa. Försöker ge droppar så snabbt jag kan, fasta grepp, men hon gallskriker verkligen.

Jag vet att förkylningar går över och att vi bara får vänta, men finns det något mer vi kan göra får vår lilltjej på natten då hon vaknar? Hittills har hon alltid somnat om när vi ramsat, men nu är det så mycket snor varje gång så att hon inte gör det. Hon sover inte alls i princip.

Hjälp!
Dipl. SHN-kurare!
Dotter 2004, Son 2006, Son 2008
stieber
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 21:47
Ort: Stockholm

Inlägg av stieber »

Hej Petra :D

jag säger bara alvedooooon och näsfrida. Har genomlevt många förkylningar med dessa, smidigt. Ont blir gråt...gråt blir snor...snor blir ont. Nej, sug för kung och fosterland, näsdroppar, alvedon ges c:a 1/2 timme innan läggning, sen prima liv, helt ofarligt :lol:
Mamma till H?rjarkungen Vincent 15 m?nader som sovit gott sedan Juni-04
liw
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 09:47
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av liw »

Hej hopp,
Näsfrida... :? är de verkligen så bra... har hört många varningar om att det är jättelätt att "suga sönder" slemhinnan i näsan med dem. Jag kanske är ute och cyklar men det är vad jag har hört. :D

Annars är mitt heta tips (utöver de som redan givits) svalt i rummet och högläge under huvudet :!:
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
stieber
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 21:47
Ort: Stockholm

Inlägg av stieber »

De är skitbra :D hur skönt är det att lägga sig själv om man är supertät och inte snyta sig :wink: hade också hört det du säger, frågade vår barnläkare som sa att det absolut inte alls var någon fara.
De ska naturligtvis användas med måtta, som sagt innan läggning inte springa och jaga stackarn med "snoran" :lol: under vaken tid så torkar man bara bort det som rinner ut.
Högläge funkar ju innan de är rörliga :wink:
Mamma till H?rjarkungen Vincent 15 m?nader som sovit gott sedan Juni-04
HelBoB
Inlägg: 122
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 22:53
Ort: V?rmd?, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av HelBoB »

Det finns ju näsdroppar på sprayflaska också (vanlig koksalt lösning). De har funkat bra för oss. Det verkar som om dottern vår lockades till nysning av dom också, för efter en sprejning så nös hon så det stod härliga till och hela näsan tömdes i ett huj kändes det som.

Finns på apoteket.

/Helena
Mamma till lilla damen Veronica 2002-03-29 och
lillfr?ken Rebecka 2004-06-05

B?rjade kuren p? minstingen den 6/12!!!
liw
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 09:47
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av liw »

Tack Stieber! Då kanske jag ska införskaffa en Näsfrida i alla fall. Har inte vågat efter varningarna mot den. :? Men visst är det som du säger... det går inte att somna när man är förkyld om man inte har snytit sig. :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Nemi
Inlägg: 60
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 12:18
Ort: Stockholm

Inlägg av Nemi »

Vi verkar vara i din situation, lilltjejen.

Hur gammalt är ditt barn?

Kanske ska kolla efter en Näsfrida. Fungerar det på 1-åringar? Vår son är faktiskt väldigt samarbetsvillig när vi ger nässprej. Men det kan man bara använda i 10 dagar, sedan är det ju koksalt som gäller.
En son f?dd nov -03 som 'kurade' vid 6 m?naders ?lder. Syskon v?ntas i april!
lilltjejen
Inlägg: 199
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 14:08
Ort: Norraste Norrbotten

Inlägg av lilltjejen »

Hon är 5½ mån gammal.

Som tur var verkar förkylningen ge med sig. Lilltjejen har sovit bra ute idag och somnade snällt vid 19.

Gårkvällen och natten var inte rolig. Lilla pigan vaknade stup i kvarten och vi ramsade mycket. Gjorde en massa dumma saker också i försök att underlätta hennes nästäppa, men allt blev bara fel. Vi lägger det på felkontot. Vad gäller sömnen så ser vi det som en gång är ingen gång...

Vad gäller näsfridan så har vi inte behövt använda den. Vi ångar på som bara den i badrummet så rensas näsan (Mammuts tips).
Dipl. SHN-kurare!
Dotter 2004, Son 2006, Son 2008
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"