vad är fel ? Han vaknar flera ggr per natt

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
vincent

vad är fel ? Han vaknar flera ggr per natt

Inlägg av vincent »

Hej beh verkligen hjälp här, trött som attan efter 14 dagarns kurande o inget sova hela natten ännu.
Vi startade för 14 dagar sedan o V skrek så hela huset skaka( natt 1)ögonen var svullna o han verkade så ledsen på dagen..
Natt 2 ,skrek mindre men en trött pappa kämppa på..
natt 3,tog jag över (mamma) V vakna ca en ggr timmen ,somna av trötthet vid 6 på morgonen,väckte han kl 7.
natt 4,gick bra-vakna 2ggr på hela natten
natt 5 vakna ca 4-5 ggr ramsa o buffa somna om..
nu 14 dagar har gått och V har börjat vakna oftare o oftare,han startar med oroligheterna efter ca 2 på natten o somnar vid 6 av utmattnin..
dessutom har dagarna börja krångla han är röd runt ögonen o orkelös.
Från att ha varit en glad pigg kille men som vakna 4-5 ggr per natt o fick komma till mammas säng så ville vi göra SHN men det känns som om nåt är fel.. känner för att avlsuta men sambon vill kämpa vidare,han sover på nätterna för att klara sitt jobb..

detta ska tilläggas.
V använder napp.ibland mer o ibland mindre,inatt tappa han den minst 15 ggr o gnyr o somnar ej om ifall han ej får nappen.
Jag vet att nappen är en stor bov o dramat.
Nappen hade han ej alla nätter, o även då var han orolig.
V har ej sovit mer än ca 7 tim isträck..

Frågor-

Måste vi ramsa högt...mitt i natten när han vaknar?
Vi ramsar mjuk o lungt för att ej störa honom.
Är nappen en sådan stor bov i det hela att den verkligen ska bort-han somnar ju direkt av den!
V gnyr mest,han gråter ej...ska vi ramsa när han gnyr...?
ibland somnar han om av sig själv när vi ej stör honom med ramsan men kanske blir ej ramsan det den är tillför om vi ej ramsar hela tiden!?
Han kan gny o låta i 2 timmar i stäck...kommer ej i ro?

Han är 6mån gammal.
Hjälp oss... :cry:
HHU.Vince 2, 5 år
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Vincent!

Välkommen till Forumet :D

Först måste jag skälla lite på er: För att kuren ska lyckas måste man veta VAD man gör, NÄR och VARFÖR. Det jag tänker på när jag läser er berättelse är att sonen får otydliga svar på sina frågor, bla ibland ramsa som svar, ibland in och stoppa in nappet etc. Detta förvirrar sonen och han vet inte om han kan somna själv och sova gott hela natten. Läs denna tråd om SHN-kur med napp:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13405

Så mitt förslag är att ni läser på ordentligt, övar verktygen så de verkligen sitter, frågar här så allt känns solklart, släng bort ALLA nappar och tryck på omstart knappen och gör kuren från början och då enligt "regelboken". :wink:

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
vincent

Inlägg av vincent »

Tack snälla för svar.Skäll tar vi gärna, bara vår lille Vincent får ro o sova.
Menar du att vi ska Ramsa HÖGT även då han ligger o gnyr i en timme,eller ska vi låta honom gny? Jag är rädd för att störa honom.

Okey,nappen slänger vi.

Vi kör om hela kuren och skärper oss med ramsan
Kan det inte vara så att han är i någon period eftersom han strular med sömnen även på dagen (senaste 3dagarna) innan gick det som på räls.

Han gnäller dag tid även när han är uppe o leker,när jag matar han så gnäller han o nästan gråter han vill ha massa vatten o jätte mkt mat.
Han äter 1 stor burk med mat, en banan i efterätt till lunch,har jag tagit fasta på att han ska vara proppmätt för hårt?

han äter ca 5ggr per dygn inkl natt slurk.men han gnäller som om han vill äta mer,jag blir vill rådig,kan han äta för mkt o bli orolig av dt eller är han mer hungrig...gissar att det är svårt att svara på,får väl testa mig fram.

tack snälla för svar..
HHU.Vince 2, 5 år
Elle

Inlägg av Elle »

Bra beslut om nappen :thumbsup: Sonen kommer inte att sakna den så länge ni inte gör det. Den glömmer han på en natt. Kom ihåg att slänga ALLA nappar!

Jag rekommenderar att du skriver ut Lathunden och har den bredvid dig när ni börjar om. Den hjälper enormt så man kommer ihåg att backa:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21

Hur högt man ska ramsa beror på hur sonen låter. Ramsan ska överrösta hans frågor. Att han ligger och gnyr, kanske är han sätt att komma till ro.

Mata så mycket som bara går ner vid varje måltid. Vid den här åldern växer de massor och man kan bli chockad över mängen man de klämmer i sig. Så mata på och bort med matvargarna!

Fortsätt läsa på och ställ frågor tills det känns solklart. När ni sedan börjar kuren så lägg det gamla bakom er och se framåt, inget "brukar", "gjorde förut" etc MÅLET framför ögonen :arrow: Här ska sovas GOTT och LÄÄÄNGE!

Skriv gärna in i din signatur hur gammal sonen är, det underlättar när vi ska hjälpa er.

/Elle
vincent

Hur hämtar vi igen alla timmar pga av vargtimmen?

Inlägg av vincent »

Hej,Vi har nu fått vincent att sluta med nappen o det gick bra o han vaknar nu som först runt 5 tiden,jag ramsar o det lugnar honom men jag gjort det i ca 1 timme såblir så blir han mer o mer ledsen tillslut gråter han när kl är 7 och har då gråtit ca 1 timme, ib´land somnar han om precis kl 7 men då ska han ju vakna,väcker han o han blir ledsen men blir gladare efter ca 5 min men ack så trött han är... hur gör jag? Ska han vara vvaken till nästa sovtimme som är 9.30? Jag vet jag kan lägga honom en kvart innan. Han får ju jätte lite sömn på detta vis när han är uppe så länge på morgonen fram till 09.30... Är det okey att lägga honom för någon timme redan efter sin morgon flaska som han får kl 7 eller vad gör jag för att hjälpa honom ta igen alla timmarna...tacksam för goda råd!

kan tillägga att när han är så ledsen fram till 7 så gör vi solfjädern o det händer att det blir lite buffning för att lugna.

mvh Helen
HHU.Vince 2, 5 år
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Helen!

Här kommer det utlovade svaret :wink:

Har ni startat om med kuren? Isf vilken natt är ni på? Jag frågar detta för att kunna handleda dig vidare med uppvaken.

/Elle
Honey

Inlägg av Honey »

Jag skriver nu bara för att ge lite stöd, är ingen SHN-kurare och har helt nyligen själv fått min pojke på knappa åtta månader att sova hela nätter m.hj.a. råden på detta forum. Vi har också gjort oss av med nappen och det var det bästa vi gjort :D .

Vår W sover alltså nu också hela nätter, från kl 20 till ca 7 eller 7.30 (väcker honom inte på morgonen utan han får vakna själv, sover ändå inte längre än max till 7.30). MEN ibland vaknar han redan nångång mellan kl 5-6.30, och då ger jag honom mjölk på flaska som han slukar glupskt, rap, och sen somnar han om hur lätt som helst, och sover till 7-7.30. Jag vet att jag säkert får skällor här nu för att jag anser att vissa barn ännu behöver mat under vargtimmen, men jag måste säga att jag värdesätter både min, min arbetande makes och framförallt W:s sömn så högt att jag gärna ger honom lite mjölk för att vi sedan ska kunna sova lugnt vidare, och vara pigga och krya på morgonen.

Nu har jag märkt att han under de senaste dagarna inte har vaknat på morgonnatten, utan sovit till kl 7.30 utan mat :) . Kanske Vincent är så liten ännu att han också skulle behöva lite mjölk vid vargtimmen? Iallafall med W så verkar det nog som om han skulle lämna bort den mjölkslurken själv nu.
Mamma till ljuvlig pojke född februari 2007.
vincent

Inlägg av vincent »

Elle skrev:Hej Helen!

Här kommer det utlovade svaret :wink:

Har ni startat om med kuren? Isf vilken natt är ni på? Jag frågar detta för att kunna handleda dig vidare med uppvaken.

/Elle
Vi är inne på 4dygnet och natten till tisdag så sov han hela natten fram till 06.50 så jag gick in då för att vara lite före honom i uppvaket o slippa gnäll.
han sov men vakna några gånger på natten o gnällde,jag ramsa nån gång o stoppa om honom för han låg illa,då somna han bums när han kände att jag la filten om han.Dom andra gångerna han vakna( ca 3 ggr ca 01. 03.04 )så somna han om själv och jag var tyst o ramsa inte pga av att ibland blir han ledsen tror jag när han hör mig o då försöker jag att vara tyst o det fungera inatt.
Nu kl 22.18 somna han lite ledsen,pappa la honom o det kändes som om han blev orolig att jag var borta,så nu vaknar han o gnyr hela tiden..20 min mellan rum..vill ju inte gå in,jag har ramsat för att han skulle höra att jag fanns i närheten..
Är det viktigt att vi lägger honom bägge två?
Hur gör jag nu om han vaknar vid 4-5 o ej somnar om o bara är ledsen sista timmen innan uppvaket?
Han blir ju så trött av att ej somna om ? Tack för svar/H :D
HHU.Vince 2, 5 år
vincent

Inlägg av vincent »

Honey skrev:Jag skriver nu bara för att ge lite stöd, är ingen SHN-kurare och har helt nyligen själv fått min pojke på knappa åtta månader att sova hela nätter m.hj.a. råden på detta forum. Vi har också gjort oss av med nappen och det var det bästa vi gjort :D .

Vår W sover alltså nu också hela nätter, från kl 20 till ca 7 eller 7.30 (väcker honom inte på morgonen utan han får vakna själv, sover ändå inte längre än max till 7.30). MEN ibland vaknar han redan nångång mellan kl 5-6.30, och då ger jag honom mjölk på flaska som han slukar glupskt, rap, och sen somnar han om hur lätt som helst, och sover till 7-7.30. Jag vet att jag säkert får skällor här nu för att jag anser att vissa barn ännu behöver mat under vargtimmen, men jag måste säga att jag värdesätter både min, min arbetande makes och framförallt W:s sömn så högt att jag gärna ger honom lite mjölk för att vi sedan ska kunna sova lugnt vidare, och vara pigga och krya på morgonen.

Nu har jag märkt att han under de senaste dagarna inte har vaknat på morgonnatten, utan sovit till kl 7.30 utan mat :) . Kanske Vincent är så liten ännu att han också skulle behöva lite mjölk vid vargtimmen? Iallafall med W så verkar det nog som om han skulle lämna bort den mjölkslurken själv nu.

Hej o tack för dina råd o synpunkter!

Jag tror han klarar sig utan flaska,däremot verkan han tro att det är dax att gå upp ? Oftast så vaknar han o är orolig .
Man har ju sån lust att ta upp honom o krama han,men ben hårt ska det vara så det blir ordning.
Dessutom känns det så taskigt att om han vaknat ca 5 o haft låda fram till 06.55 o somnar då så måste man ju väcka honom och han är så trött o blir arg på oss.

Skönt att det ordnat sig för Er ,jag verkligen längtar tills allt sitter o man kan somna tungt o vakna utvilad,nu är man ju på helspänn o sover så lätt...
Samma med Vincent,vi har ju hållt på snart i 3veckor o han behöver verkligen få sina timmar nu,jättetrött. Men peppar peppar i natt var det nästan overkligt att han fortsatte sova efter sitt vak kring 05...håll tummarna,

mvh Helen :D
HHU.Vince 2, 5 år
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Helen!

Vill först säga, BRA jobabt med kuren! Strålande att du backar vid uppvaken och låter sonen ta hand om dem, precis så ska du göra!

Vid uppvak i vargtimmen finns det tre olika sätt att gå tillväga. Läs och fundera vilket sätt som passar er. Följ det sedan benhårt vid uppvak så sover snart sonen förbi detta.

:arrow: Ramsa direkt vid första pip i vargtimmen. Ramsan ska tydligt förmedla: "Det är inte morgon ännu lilla vän, du kan lugnt somna om" Nu har han fått svar på sin fråga och ni stoppar in öronpropparna och somnar om. Väcker vid morgon enligt schemat genom att låta en väckarklocka ringa in morgonen. Kom ihåg det glada återseendet :D

:arrow: Ramsa som ovan. Fortsätter frågorna så sätt på klassisk musik vid hans dörr som överröstar hans frågor. Vrid ner ljudet allt eftersom han lugnar sig och stäng av när han somnat om. Väck enligt ovan.

:arrow: Ramsa som ovan. Fortsätter frågorna så gå upp och gör ljud i huset. Kryp ner och lägg dig igen när han somnat om. Väckning enligt ovan.

Jag personligen tycker att första förslaget är mest effektivt för oss. De andra två är bra framför allt för er föräldrar då ni genom musiken/ljud i huset släpper överkoncentrationen på sonen. Men som sagt var, välj det som passar er. Det är ju A och O med alla verktyg, att man vet VAD man gör, NÄR och VARFÖR. Väckarklockan är mycket effektiv och snart kommer sonen förstå att den ringer in morgonen och att han kan sova så gott tills den ljuder.

Ni behöver inte lägga båda två om ni inte vill eller någon av er är borta. Följ bara sonens rutiner så är det inga problem!

Lycka till!
/Elle
Honey

Inlägg av Honey »

Hejsan,

Ja du ska lita på dina instinkter, nog hör ju mamman oftast ifall barnet är hungrigt eller ej. Hos oss var det så under de första nätterna vi körde kuren att W kunde vakna 1-2 ggr under natten och gnälla ett "mammavarärdu"-gnäll, och då somnade han alltid om snällt med ramsan och lite omstoppande. Men vaknandet vi 5-tiden var annorlunda, krävande, skrikande gråt, och jag visste att han var vrålhungrig, och därför gav jag honom mjölk, och då somnade han snällt om och sov sina timmar.

MEN du ska ju absolut inte ge Vincent mjölk på morgonnatten om det inte är vad han gnäller efter, jag tänkte bara dela med av våra erfarenheter :D . Det kommer nog att bli bra - det tar ju nog tid för Vincent att förstå vad det är som gäller, du ska bara tänka på att vara KONSEKVENT så du inte ger fel signaler. T.ex. det att vi lämnade bort napparna så sent gjorde ju det att det första kurandet vi gjorde (med napp) inte kan räknas med som egentligt kurande, och det tog honom sedan upp till en vecka efter att vi lämnade bort nappen tills han fattade att den inte mer finns till i hans liv, och samtidigt kunde han FÖRST DÅ ta till sig verktyg såsom buffning och ramsa. Låt honom ta tid att förstå hur nätterna ska se ut så blir det bra, ge inte upp.

Jag håller tummarna hårt för er :thumbsup:
vincent

Inlägg av vincent »

Elle skrev:Hej Helen!

Vill först säga, BRA jobabt med kuren! Strålande att du backar vid uppvaken och låter sonen ta hand om dem, precis så ska du göra!

Vid uppvak i vargtimmen finns det tre olika sätt att gå tillväga. Läs och fundera vilket sätt som passar er. Följ det sedan benhårt vid uppvak så sover snart sonen förbi detta.

:arrow: Ramsa direkt vid första pip i vargtimmen. Ramsan ska tydligt förmedla: "Det är inte morgon ännu lilla vän, du kan lugnt somna om" Nu har han fått svar på sin fråga och ni stoppar in öronpropparna och somnar om. Väcker vid morgon enligt schemat genom att låta en väckarklocka ringa in morgonen. Kom ihåg det glada återseendet :D

:arrow: Ramsa som ovan. Fortsätter frågorna så sätt på klassisk musik vid hans dörr som överröstar hans frågor. Vrid ner ljudet allt eftersom han lugnar sig och stäng av när han somnat om. Väck enligt ovan.

:arrow: Ramsa som ovan. Fortsätter frågorna så gå upp och gör ljud i huset. Kryp ner och lägg dig igen när han somnat om. Väckning enligt ovan.

Jag personligen tycker att första förslaget är mest effektivt för oss. De andra två är bra framför allt för er föräldrar då ni genom musiken/ljud i huset släpper överkoncentrationen på sonen. Men som sagt var, välj det som passar er. Det är ju A och O med alla verktyg, att man vet VAD man gör, NÄR och VARFÖR. Väckarklockan är mycket effektiv och snart kommer sonen förstå att den ringer in morgonen och att han kan sova så gott tills den ljuder.

Ni behöver inte lägga båda två om ni inte vill eller någon av er är borta. Följ bara sonens rutiner så är det inga problem!

Lycka till!
/Elle
Hej igen Elle,

Känner mig som en dumskalle när jag inte riktigt förstår vad du menar med
öron proppar!? :? Menar du att det ör okey att han är missnöjd o ev börjar gråta upp sig o vi ignorerar och väcker när det är dax?
Finns väl risken att han är så arg att vi ej får tyst på honom vid väckning vid 7 samt att då blir han ju ev ledsen...

Eller menar du att om han nu fortsätter att fråga o är mer frågande o ej gråter så gör vi så? Men då är ju öronpropparna onödiga..
alt att vi då kör förslag med musik eller väsnas i huset?!

Vilket jobb du/ni har med allas frågor,kanon jobb ni gör!

Tiotusen tack./Helen
:D
HHU.Vince 2, 5 år
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Igen Helen!

Det jag menar är att ni genom att ge en ramsa direkt när han vaknar ger honom ett tydligt svar på vad som gäller. Om han sedan fortsätter grymta etc, ja, det är upp till honom. Ni kan inte sova åt honom bara ge honom förutsättningarna och BACKA. Stoppa in öronpropparna ni och försök somna om, ni har visat sonen att ni vaktar mot vargarna. Blir det KRIS och då menar jag verkligen KRIS, då kan ni gå in EN gång, lägga tillrätta, solfjädra honom lugn och ut med ramsan. Blev det klarare?

/Elle
vincent

Inlägg av vincent »

Elle skrev:Hej Igen Helen!

Det jag menar är att ni genom att ge en ramsa direkt när han vaknar ger honom ett tydligt svar på vad som gäller. Om han sedan fortsätter grymta etc, ja, det är upp till honom. Ni kan inte sova åt honom bara ge honom förutsättningarna och BACKA. Stoppa in öronpropparna ni och försök somna om, ni har visat sonen att ni vaktar mot vargarna. Blir det KRIS och då menar jag verkligen KRIS, då kan ni gå in EN gång, lägga tillrätta, solfjädra honom lugn och ut med ramsan. Blev det klarare?

/Elle
Hej,

Tack ,nu trillatioöringen ner..kling!
Ska prova så fort jag får behov....hoppas aldrig:)
HHU.Vince 2, 5 år
Honey

Inlägg av Honey »

Hej Helen och Elle,

Jag lånar nu din tråd Helen för att fråga Elle en sak, eftersom det berör din sak också :D . Elle, kan man inte använda sig av en fem-minuterslur där på morgonkvisten, om barnet har vaknat för tidigt och sen är jättetrött mycket före sin första dagssömn? I morse vaknade W redan 6 och ville inte somna om som vanligt hur vi än försökte med vagning och allt. Sen var han, precis som Helen beskrev ovan, jättetrött kl 8 dvs 2 timmar före sin första sömn. Jag lät honom sova 5 minuter då kl 8, tog upp honom och då var han så pigg att han orkade äta frukost och leka förrän han somnade till sin riktiga sömn kl 9.45, och det inverkade inte heller på dess längd utan den var 2 timmar som vanligt.

Honey
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"