Hej
Jag vet hur svårt det är att få ordning på allt, de första veckorna, jag har varit där du är, man kämpar, man trugar...och i bland funkar allt klockrent, och ibland så fungerar ingenting kna man tycka.
Men sen står man där, några veckor senare, och i tillvaron börjar man skönja ett mönster, modellen har formats, och allt fungerar i alla fall någorlunda. Men vägen dit är som sagt inte spikrak.
I bland är det svårt att veta vad folk som skriver här har för kunskaper sen innan

så man kanske av misstag hoppar över något nog så viktigt.
Så jag ska bena ut lite åt dig, så får vi se om något klarnar

Det kan bli upprepning av sådant du redan vet och kan, men nu får det bli så här
MATEN:
Som sagt är maten utgångspunkten i hela modellen. Ett mål startar på studs den lilla vaknar, kanske till och med någon minut innan, om du lyckas avgöra att han är på gång att vakna. Då lyfter du upp, och ger direkt. Inte en minut ska barnet behöva vänta.
Du låter barnet suga tills barnet bryter, du trugar. Sen är det dags för en rap, den lilla rapen ska ge plats åt ytterligare lite mat är det tänkt. När rapen tillslut kommit, ska du fortsätta på samma bröst. Samma procedur, truga och sen rap.
Första delen av målet är nu avslutad, och nu är det dags för en rejäl paus, med skötning, och lite umängen och möten, både med dig och storasyskonet.
När det kanske gått 1 timme och 10 minuter från det att målet startade, börjar det vara dags för påfyllningen, du gör lika dant här. Du ger nu från bröst nr 2, rapar, och trugar i liiite till.
Till kvällen är det en bra ide att ha ett förlängt mål, om 2.5-3 timmar, med en litne lur om max 20 minuter. Lilla luren gör att man lyckas få i ännu mer mat. Då börjar du målet som vanligt, och när knakse en timme gått, vagnar eller buffar du mitt i händelsernas centrum, till en lur på exakt 20 minuter.
Varpå du ger påfyllningen direkt efter, sen kanske ni badar, umgås, myser och sen är det dags för insomningsslurken. Som ska göra sömnen god.
Till kvällen kan du om du vill fylla ut amningen med en skvätt ersättning, för att mjölken kan vara lite väl tunn på kvällen, andra pumpar ur under dagen för att ge fetare mjölk på kvällskvisten.
Under natten, gör du målet så kort det bara är möjligt, amning rap, byte i sängen i dun kelt sken, påfyllning, rap, osså ner i sängen.
OM SÖMNEN:
Lägg lille man i vagnen, om han inte somnar inom några minuter kan du fylla på, kanske är det bara en liten ytte pytte skvätt till som behövs. Sen lägger du ner igen. Vaken. Ge honom chansen att somna själv, annars vagnar du lilleman, och slutar strax innan han ska somna. Och gå, vaknar han efter 1 timme, 1.5 timme så påbörjar du ett nytt mål, lika dant. Helst ska han sova i 2 timmar, och i framtiden kan du försöka vagna över sömnskarvarna.
Men viktigast av allt, nu, är att få honom att komma förbi överlevnadsångesten.
Under natten så, som jag tidigare sa, så försök att inte förvirra honom med dubbla budskap, utan följ en linje du bestämmer dig för, och tveka inte i ditt beslut.
Om vagningen, vagna rejält med ett knyck när vagnen är på väg bort från dig, vagnar du rätt, så tystnar han bara på några minuter eller sekunder rent av.
OM SYSKON:
Släpp alla måsten, nu, ta hjälp av det äldre syskonen, med såväl skötning av lillebror, som annat praktiskt i hemmet.
Hm, ja det var väl allt för nu...
Kram Sara