Nej, nej, nej!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Stine

Nej, nej, nej!

Inlägg av Stine »

Kære Anna og alle I kloge kvinder

Jeg er mama til en fantastisk pige på 20 md. Hun er glad og veltilpas i langt de fleste af livet henseender. Særligt når hverdagens rytme bevares og hun er blandt mennesker hun kender.

Men. Iblandt bliver jeg fanget mellem Ven af Orden (som det hedder på dansk - ved desværre ikke hvad det hedder på svensk, håber I forstår) og virkeligheden.

Min datter er begyndt at tale, og er storbruger af ordet nej. Hun kan i nogle situationer have meget svært ved andre børn - særligt hvis de piler ved "hendes" ting eller bare kommer for tæt på hende. Ofte bruger hun meget energi på at holde andre børn væk frem for at nyde det hun er i gang med.

Med min rationalitet tænker jeg, at jeg ikke vil kæmpe imod hendes behov for at "fastholde sit territorium". At hun har brug for at "leve det" - og at hvis hun får lov vil et rummeligt barn, der godt kan dele, vise sig med tiden. Men i praksis er det ofte svært - særligt hvis der er andre voksne (andre forældre). Ofte hører jeg mig selv sige at hun skal dele eller tvinge hende til at afgive tingen.

Jeg tror det er Ven af Orden. Jeg skammer mig over mit barn der ytrer sig så negativt.

Har I nogle gode råd til en mig i håndteringen af mig selv og evt. min datter når situationerne opstår?

Hvad gør I?

/Stine
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Stine,

Jag har bett admin att flytta din tråd till "barnafostran". :wink:

Gå gärna in där under tiden och läs om "gå i pakt med barnet" och förtrots trådar samt många av de andra "klistrade" trådarna där. De handlar alla om hur man löser just liknande problem. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Stine

Tak :-)

Inlägg av Stine »

Jeg har lidt svært ved at finde rundt på siden fordi jeg ikke er så god til svensk - :( .

Rigtig træls fordi jeg ved der findes så mange guldkorn her på siden.

/Stine
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

Hei!

Jeg fant ikke tråden din, jeg heller. Men her ligger "Gå i pakt med barnet".
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=4743

Under rubrikken Barnefostran sinner du også en tråd om "Förtrots". Der kan du også få gode tips.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tack snälla AMAMA! :lol:

Hoppas du hittar Stine? Säg till annars! :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Stine

Takk

Inlägg av Stine »

Hej igen.

Har virkelig forsøgt at gå i pagt med min skønne datter siden jeg skrev - og det virker (som alt andet Anna foreslår :D ). Jeg har dog været på semester så har ikke været i de "skamfulde" situationer overfor andre mødre på den måde som vi ofte er i dagligdagen.

Men jeg har nyt mod på livet med med min lille nej-siger. Som til gengæld har lært at JA også er et vackert ord - jubii.

Tak for inputt!

/Stine
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"