Kan man ramsa en 11 månaders?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mamsen x 3

Kan man ramsa en 11 månaders?

Inlägg av Mamsen x 3 »

Hej!
Tösen är snart 11 mån och har numera lärt sig att somna själv. Lite gnissel kan det bli men efter en liten stund så somnar hon in. Får dock lägga till rätta efter ca 10 då hon gärna somnar sittandes eller i en ställning typ ostbåge :shock: :roll:
Problemet är dock att hon vaknar på natten fortfarande mellan 1-3 ggr och vill ha välling. Oftast vid kl 22 och 24, sedan sover hon till framåt 7.30. Vill nu få henne att sova hela natten utan matintag, hon är faktiskt snart 1 år och skall klara sig utan välling på natten. (Vatten dricker hon mycket på natten också)
Kan jag börja med att ramsa nu eller blir det helt galet? Är hon för stor? Har kommit så här långt med attityden, inga maratonnätter med spring upp till 7 ggr längre som det var förr. Nu vill jag ha det lugnt på natten punkt slut :twisted: Men känner mig lite osäker på om det "för sent" att kura med ramsa :?

Tack på förhand
Mamma till f. 9408, p. 9901 och f. 0404. Minstingen har l?rt sig sova hela natten med hj?lp av verktygen.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

För sent är det ju absolut inte!! :D
Det är ju DET verktyget man använder på större barn, även till 3-4- åringar som kärvar :wink:

I hennes fall kör du solfjädern, ev.buffning, och ramsan.
Skulle tro att solfjäder + ramsa är det du tar till.

Bort med vattnet också, men det hade du väl tänkt antar jag.

Läs igenom allt om sova-hela-natten-kuren, så du förstår hur du får trevliga nätter för dig och din flicka! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
viola theresa

Inlägg av viola theresa »

Jag började kura min dotter när hon var 11 månader. Gick bra.
viola theresa,har en dotter f?dd 31 januari 2004
Mamsen x 3

Tack för era svar

Inlägg av Mamsen x 3 »

Har haft problem med datan och inte kunnat svara tidigare..

Viola Theresa, hur gjorde du när du kurade ditt barn?

Jag läser här på forumet och i Barnaboken men det känns lite avigt med ramsan när hon nu somnar själv, min lilla. Problemet med insomningen har vi tagit oss igenom nu. När hon då vaknar på natten och vill ha välling så känns det inte rätt att ramsa då hon inte behöver ramsas när hon somnar in. Snurrigt det här :roll:
Eller är det så att jag skall börja ramsa även på dagen fast det inte behövs egentligen, för att hon skall vänja sig vid ramsan så att säga?
Lite förvirrad är jag :shock: :roll:
Mamma till f. 9408, p. 9901 och f. 0404. Minstingen har l?rt sig sova hela natten med hj?lp av verktygen.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej Mamsen x 3

Mitt tips är att läsa, läsa och läsa :shock: . Allt som Anna skrivit under sova hela natten-kuren här på forumet och på hemsidan. Igen och igen och igen.

Kuren är något som man måste kunna innan man kör igång. Hela tanken är att man ska ge tydliga svar på sitt barns frågor och då måste man veta hur, när och varför man ska svara.

Om du läser allt så kommer du att inse att ramsan är ett sådant svar. Men ramsan används också som bekräftelse på att något är rätt. Så när du lägger henne så ramsar du glatt och lugnt när du går ut ur rummet, även om hon skulle klara sig utan den.

När hon vaknar på natten så används ramsan till att ge besked - du ska fortsätta sova, det är fortfarande natt och på natten händer ingenting.

:wink: När hon sedan vid 22 års ålder har flyttat hemifrån så får du ringa och ramsa när hon ska sova :wink: Nä, men tydligen kan den användas upp till tre-fyra års ålder.

Som sagt LÄS!!! (igen)

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
viola theresa

Inlägg av viola theresa »

Jag gjorde som det står i Annas texter här på sidan.
Enda skillnaden är att jag inte ordnade eget rum,vilket hade varit bättre.Under kuren sov vi i hallen,men nu i samma rum.
Min flicka somnade inte själv före kuren utan ville att jag skulle ligga bredvid på kvällen och amma henne.Till slut blev nattningen uppåt en timme och så vaknade hon efter tjugo minuter och det började om. Hon sov i vår säng.
Hon vaknade också minst en eller två gånger per natt och ville bli ammad.
Vi införde egen säng också när vi kurade henne.
Kuren var tuff första två nätterna men tredje redan sov hon mycket bättre och femte sov hon hela natten i ett sträck.
Nu somnar hon efter en fem - tio minuters nattning och sover till tidig morgon. Ibland vaknar hon till på natten och då ramsar vi. Det hjälper.
Det är skönt att ha ramsan att ta till i dom lägena för hon vet vad vi menar och man slipper stiga upp!
viola theresa,har en dotter f?dd 31 januari 2004
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"