Haveri!

Samtalsforum med barnen i fokus
*sanna

Haveri!

Inlägg av *sanna »

Jag vet inte riktigt var jag ska börja.
Kanske med trotsålderns intåg i familjen och min egen oförmåga att få styrfart på saker och ting. Äldsta gossen är tre, minstingen fyller två om ett par månader och så väntar vi på en ännu mindre. Och hela tillvaron har blivit omöjlig och jag försöker hitta vad jag gör för fel, för såhär har det inte varit förr. Jag har hela tiden jobbat några timmar per dag hemifrån och samtidigt fixat vardagen med båda barnen utan större problem.

Nu börjar det redan på morgonen med för tidigt uppvak, bråk och spring. Ensamleken har gått upp i rök och stora pojken sover inte middag längre...men skulle kanske behöva det. Jag försöker ordna en vilostund åt honom istället medan lillebror sover men han går inte ned i varv utan virvlar bara runt. Och vad gör jag? Hänger efter i svansen. :wink: Och försöker att avvärja en situation medan nästa redan gått i kras.

Jag förstår att det är mitt fel. Men jag måste få tid för arbete och jag måste få en vilostund från barnen per dag. På kvällen är jag så trött att jag inte alls orkar jobba.
Båda barnen är vilda och underbara. Tvååringen är trygg och tramsig och har ett leende som smälter allt. Men han får inte alls den delaktighet och den uppmärksamhet som storebror fick i den åldern och jag hinner inte med i alla skåpsklättringar, toalettdyk och uthällda grejer.
Storebror stänger av datorn när jag jobbar. Ler och tittar på mig samtidigt som han har sönder saker eller knuffar sin bror. Jag varnar, förvisar och försöker sysselsätta honom med annat när han kommer ut igen. Och lämnar allt halvfärdigt bakom mig.
Hur har jag fått det att bli såhär? Och hur blir jag organiserad igen?
Vi har fortfarande fasta mat- och sovtider men annars rusar dagarna bara iväg och hemmet ser ut som kaos och inget vettigt blir gjort. Är det att ha för stora krav att kunna jobba lite samtidigt som man är hemma med barnen? Vad ska jag börja med i den här röran jag ordnat till åt oss?

Kram
Sanna
med två vackra vildingar, födda 04 och 05
syskon väntas i oktober
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej *sanna :D

Jo, nog kan det vara kaotiskt med barn och jobb,kan jag tänka mig :wink: men inte alls omöjligt - jag vet visst nån som aldrig jobbat utanför hemmet och ändå försörjt ungbingen... :D

För att mina dagar öve huvud taget ska funka här hemma, så är jag gräsligt organiserad! Jag går igenom på kvällen vad som ska ske nästa dag (med mig själv alltså!) och så planerar jag in allt. Igår bestämde jag mig t ex för att alla fönster skulle putsas på förmiddagen, och då kollade jag att jag hade allt hemma, förberedde små bunkar med trasor åt småtjejerna och lite mutrussin och minsta! Så efter de vanliga morgonbestyren satte vi igång, och efter 1½ timme var det jobbet klart!
Nu tänker jag inte plåga dig med att berätta precis hur våra dagar ser ut, men A och O är planering och rutiner! Låter kanske dötrist men annars blir det verkligen kaos :?

Den tid jag "jobbar" (dvs sitter vid datorn) är när småbarnen sover! Min fyraåring sover inte middag numera, men hon vilar och tittar på en film då.
Du skulle kunna låta äldste sonen endera ligga och titta på en film, eller ligga och lyssna på en musiksaga under vilan - och väljer han att sova så är det bra, men huvudsaken är att han får chansen och att han får vila!
Bestäm dig för ett arbetspass under barnens dagvila, och bara då! Så slipper du känna stress över att jobba mer - och skulle det vara så att du måste jobba mer, så schemalägg den tiden också, t ex på barnens ensamlekstid!

Och superviktigt är såklart sociala delaktigheten och utevistelsen!
Slarva inte med det!
Många gånger går det att kombinera dessa två också, krattning, städa ute, slänga sopor osv...

Du undrar vad du ska börja med - jag tycker du ska sätta dig och knåpa på ett dagschema till er, med fasta tider för utevistelse, vila, ensamlek, social delaktighet osv.

Så tycker jag, berätta gärna hur det går för er :D

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

miar70 skrev:jag vet visst nån som aldrig jobbat utanför hemmet och ändå försörjt ungbingen... :D
För att förtydliga mig :oops: :lol: så var det AW herself jag menade, och ingen annan :wink:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
*sanna

Inlägg av *sanna »

Tack så mycket miar! Jag fick en hel del att tänka på av ditt svar.
Det jag kallat organisation har nog mest varit att försöka göra allting på samma tider alla dagar. Och mer som ännu ett tvång att leva upp till, istället för att som du: planera för att UNDERLÄTTA det som ska göras. Som te x då att förbereda för att dina barn ska kunna delta på ett bra sätt i det du tänkt göra.

Vilostund för storpojken får det bli. Jag har letat sagoband men det känns som om det mesta är tänkt för större barn, men en liten film funkar ju också. Om jag bara kunde hitta ett sätt för honom att verkligen ligga still och gå ner i varv även om han inte sover.
Social delaktighet har jag varit väldigt dålig på den senaste tiden och det måste jag verkligen ta tag i. Snart får vi ju en bebis att hjälpas åt att ta hand om allihop också.

Du skrev att du inte ville tråka ut mig med hur er vardag ser ut. Men om du skulle ha tid och lust framöver så skulle jag bli väldigt tacksam att få läsa om den som inspiration. Upplever du att det är just rutinerna som är viktiga eller att det är precispåminutentänket som också som också spelar roll? Om du förstår hur jag menar, jag märker att jag uttrycker mig lite rörigt...

Nu blir det jobb under middagsvilan och möjligen lite på kvällen när det behövs. Så slipper det dåliga samvetet splittra upp dagen ännu mer. Tack så mycket för det förslaget.

ps: jag förstod att du menade AW herself. Fast däremot begriper jag inte alls hur hon lyckades...
Sanna
syskon väntas i oktober
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen :D
Nu känner jag mig :evil:... hade skrivit rätt mycket på ett inlägg till dig här och så vete tusan vad jag gjorde - men alltihop bara försvann :shock:

Åh, jag provar igen!

Visst kan jag berätta om hur en vanlig vardag här hos oss ser ut, på ett ungefär! Nu är jag ingen tids-schema-freak, men kanske skulle det passa dig bra just nu att verkligen ha ett schema för nästan varje minut, tills du har fått ordning på torpet? Jag har i alla fall haft sexton år på mig att få det här att sitta i förlängda märgen :wink:

En vardag hos oss, på ett undefär!

7.00 Godmorgon för mig och småbarnen, de stora har själva fixat upp sig och åker buss till skolan 7.15. Sambon börjar jobba redan 6.00 om han jobbar dagtid.
Frida (10 månader) får välling, Oline (4½) och Alice (2½) kissar och går sedan in och ensamleker. Efter Fridas välling leker även hon, och jag kissar hundarna, dricker kaffe, läser tidning, kollar forumet!

8.00 Frukost - gröt! Sen klär vi oss, borstar tänder och går iväg till Olines förskola (2 km) med de två små i vagnen. 9.00 lämnar vi av Oline, och vi går hemåt, Frida sover lur i vagnen.
Hemma vaknar Frida, vi matar djuren (höns, får, hundar, kanin) plockar ägg och barnen leker ute.

10.30 går vi in och fixar lunch. Frida i diskhon, Alice på stol bredvid bänken, hackar och fixar!

11.00 äter vi :D

12.30 sova/vila Frida i spjälisen, Alice i soffan med film. Jag har min datatid! Ibland sover jag en skvätt!

14.00 kommer Paula (12) hem och jag åker och hämtar Oline på föris, ofta med Alice med mig, nyvaken!

14.30 Frida vaknar. Mellis åt småbarnen. Sen ska det tvättas i tvättstugan (mycket tvätt :lol: ) dammsugas, vattnas blommor osv... Och vi hjälps åt, såklart (HUR skulle det annars gå :wink: )

15.30 Rickard (16) och Rebecka (14) kommer hem. Middag lagas, inte alla men några hjälps åt med mat, sallad, dukning, plocka ur diskmaskinen (Alice favvogöra!)

16.30 vi äter :D Sen plockas det av, in i diskmaskinen, och sen vill mamma ha kaffe och en lugn stund! Då följer nån av de stora med småbarnen upp på lekrummet eller ut, och jag får en skön halvtimme-timme! Sen går vi ut (om de inte redan är ute) och går med hundarna, i skogen, lugn promenad så barnen får klättra och leka!

18.00 bolibompa!

18.30 bad :D

19.00 fika, Frida får välling. Sen är det tandborstning, bus, saga (om pappa är hemma :wink: ) och 19.30 - 20 är det gonatti me sig hela högen!

senast 21 ska storingarna vara på rummet, och sen är det lugnt i stugan! Då funderar jag ut hur morgondagen ska se ut, om ett fönster behöver putsas, eller om det ska storhandlas osv!

Hoppas det var till lite hjälp, det här, annars är det bara att fråga på :!:

Och f ö tycker jag att man borde få skriva in i sin CV om de olika jobb man har som hemmamamma; fredsmäklare, organsiatör, chef, sekreterare, lokalvårdare, djurskötare :lol: :wink: :wink: eller hur?

Och jag måste få tillägga, att jag älskar mina dagar!
Skulle inte vilja byta bort dem mot vilket välbetalt toppjobb som helst!
Jag känner mig rik och nöjd varenda kväll, om än trött ibland!

Kram på dig :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du, *sanna :wink: :lol:

:D Vilken underbar läsning, miar 70 :!: Det fullkomligt stinker av kärlek om varenda rad :heart:

Och av ORGANISATION :wink: där även mamma får lov att existera, vila och se till sitt - och njuta.

Tack :thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:oops: :heart:
Tack till DIG Anna - det är du som inspirerat mig!
:heart:
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

:heart: Kära miar70 - det låter så underbart att man får undra om det är sant... Och det är det ju vet jag! Jag blir nästan tårögd :cry: Vilken fantastisk organisationsförmåga, vilket underbart liv, vilken livsnjutning som fyller hela rummet då man läser om er vardag :heart: Du är unik miar70, hoppas du vet det. Liksom Anna W. En människa att avundas och söka efterlikna :!:

Många beundrarkramar från en som nu fått ny inspiration att organisera :D ...och att skaffa fler barn :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Sagalinda skrev: Du är unik miar70, hoppas du vet det. Liksom Anna W. En människa att avundas och söka efterlikna :!:
Jag menade att människan att avundas och söka efterlikna är DU miar. Att vi söker efterlikna AW i hennes sätt att vårda barn är ju rätt uppenbart redan :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Sagalinda skrev::Många beundrarkramar från en som nu fått ny inspiration att organisera :D ...och att skaffa fler barn :wink:
:oops: :oops: :D :D :heart: :heart:
Tack snälla Sagalinda för så vackra ord! Jag blir alldeles... ja, till mig är väl rätt ord! Jag önskar dig en STOR härlig familj, och vet alldeles säkert att du skulle fixa det med bravur! Tack igen :heart:
sömnlös

Inlägg av sömnlös »

Åh, miar vilken härlig läsning att inspireras av. Social delaktighet har större effekt än man kan tro, har jag märkt, men det är lätt att falla tillbaka i gamla mönster :roll: . Jag måste uppdatera mig med jämna mellanrum :D här och i barnaboken. Det är så skönt att ha en målsättning för vart man vill komma och jobba mot det.
:heart: Med prinsessa -04 och prins -06 :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Vilostund för storpojken får det bli. Jag har letat sagoband men det känns som om det mesta är tänkt för större barn, men en liten film funkar ju också. Om jag bara kunde hitta ett sätt för honom att verkligen ligga still och gå ner i varv även om han inte sover.
Så här ser vår vilostund, och min stora är nästan jämngammal med din:
Upp på rummet. Välja 3 böcker att ta med i sängen. Väja 1 cd-saga att lyssna på. Överenskommelsen är att under vilan ligger man i sin säng och när sagan är slut (efter ca 1 tim) är vilan slut - och då kommer jag upp och hämtar honom. Vi har lite fördraget också, så att det inte är alldeles ljust. Han har farit upp några gånger och börjat leka med prylarna på sitt rum. Men det tycker inte jag är ok. Det blir ingen vila - det blir ensamlek. Och det får han gärna ha, förstås. Men inte just då. För då är det vila som gäller. Så då har vi gått igenom hur vilan går till - IGEN. Med oerhört positiv och självklar attityd. Ibland sover han 20 min, ibland 45 min, ibland inte alls. Dagsformen avgör. Men vilan får han varje dag.

Vad gäller sagor finns det mycket som passar åldern, tycker jag. Vi har lånat på Biblioteket, och har en del själva, bl.a:
Alfons Åberg, Vi på Saltkråkan, Barnen i Bullerbyn, Mamma Mu, Teskedsgumman, Madicken, Lotta på Bråkmakargatan.

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
*sanna

Inlägg av *sanna »

Tack så väldigt mycket miar 70! Snacka om att få inspiration. :D
Jag har fått ihop ett schema nu över dagarna och jag har verkligen tagit till mig att organisera och tänka till FÖRE. Alltså inte stå vid lunchtid med två hungriga ungar och få ihop något snabbt och helst utan barninblandning. Till exempel. Storebror har precis börjat på dagis och då har vi sett till att få en morgontid som gör att pappa nästan alltid kan lämna.

06.30 Vakna. Välling. Se på en film.
07.30 Påklädning. Dagis för Storebror.
08.00 Ensamlek för Lillebror. Kaffe och tidning för mamma.
09.30 Förmiddagsmål. Gröt, smörgås och frukt.
10.30 Gå ut. Hämta Stor vid 12.
12.30 Nyponsoppa. Vila för Stor. Sova för Liten.
14.30 Mellanmål
Resten av eftermiddagen: vara tillsammans. Städa, andra sysslor, leka osv.
17.00 Middag. Bad. Plocka undan. Bolibompa.
18.30 Välling. Saga.
19.00 Sova

Ewa: tack så mycket för att du berättade om hur din pojkes vila ser ut! Finns Mamma Mu verkligen på CD-saga? Då blir det en given hit här :wink:
Vi har däremot lite problem med att barnen delar rum och att vi av utrymmesskäl har svårt att dela på dem för sömn/vila. Ett alternativ är ju att Storebror får vara i rummet där jag sitter och jobbar- fast vi har provat det ett par dagar med ganska rörigt resultat.
Han skulle behöva vara ifred så vi får nog fortsätta att spåna på just den biten.

Tack igen för svar!
Bara det att man börjar styra upp gör att allting känns mycket enklare.
Kramar :heart:
Sanna
syskon väntas i oktober
Ewa

Inlägg av Ewa »

Vi har däremot lite problem med att barnen delar rum och att vi av utrymmesskäl har svårt att dela på dem för sömn/vila. Ett alternativ är ju att Storebror får vara i rummet där jag sitter och jobbar- fast vi har provat det ett par dagar med ganska rörigt resultat.
Han skulle behöva vara ifred så vi får nog fortsätta att spåna på just den biten.
:idea: Vi har delat på våra under middagsvilan (på natten delar de rum). Den lilla får då sova i annat rum i en extra spjälsäng (som också används vid ensamleken). Vet att andra istället använder resesäng som extrasäng när de delar på barnen vid middagsvilan (vår begagnade spjälsäng var dock billigare än resesäng - 100 kr). Finns det någon annan vrå där den lille kan sova, så kan din stora vila i sitt vanliga rum. Alternativt skärma av i något rum så att han inte störs på samma sätt. En tanke bara :D.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D

Vad bra ditt schema ser ut! Precis som du säger, så känns det lättare bara man bestämt sig för att styra upp - jag har länge gått och dragit på min träning (väntat på inspiration, hittat på ursäkter, än det ena, än det andra...) men när jag väl satte mig ner och skrev vilka kvällar jag skulle ge mig i väg och vad jag skulle göra de olika kvällarna, så tog jag också tag i det!

Du måste berätta hur det går för er, lova det :wink: :lol:

Finfina ensamlekstips av Ewa har du fått också!

Kram Mia
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"