Föräldrar till barn födda sommaren 07 se hit!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
JosseS
Inlägg: 74
Blev medlem: lör 04 mar 2006, 11:13
Ort: Link?ping

Inlägg av JosseS »

Lovis; Vad bra att hon gillar nya schemat :lol:

Jag behöver hjälp. Clara har börjat låta och det högt. Kommer ni ihåg Pernilla Wahlgrens bidrag med höga fiss i melodifestivalen på 100 år sedan? Så låter Clara fast med skillnaden att hennes ton inte håller utan hon tappar rösten längst upp. Hon låter så när hon är trött, vill byta läge, är missnöjd, blir till sig av glädje. Ja närsom faktiskt. Kan man få ner röstresurserna något och i så fall hur?
Emma född 19 juni 2005 och Clara född 9 juni 2007
Lovis
Inlägg: 424
Blev medlem: ons 19 okt 2005, 12:16
Ort: Borås

Inlägg av Lovis »

Åh, jag har läst flera inlägg om detta på forumet men var finns dom....
Jag vet att de söker en reaktion så man ska varken nonchalera eller försöka med "mamma får ont i öronen, kan du skrika lite tystare". Man ska vara helt oberörd. Så tror jag att det var...
Ingrid skriker också vissa dagar och jag tycker det funkar rätt så bra med att se ut som "goddag yxskaft".
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
JosseS
Inlägg: 74
Blev medlem: lör 04 mar 2006, 11:13
Ort: Link?ping

Inlägg av JosseS »

Lovis; Jo så kan man ju göra när de är äldre men det här gäller min tre månaders! Har nog kommit på roten till det onda, kaffet. Jag är en hemsk kaffetant och min älskling har nog haft mycket magknip sista tiden pga det. Jag har inte druckit kaffe på två dagar och hon har varit mycket gladare, spmnat lättare och ljuden har inte varit lika höga och frekventa. Magen har skött sig bättre också. Emma har också vänt helt och är min vanliga harmoniska tjej. Var nog lite förtrots. Nu är hon glädjen själv på dagarna och ger min man ett helsike när han kommer hem i stället. Precis som vanligt alltså!
Emma född 19 juni 2005 och Clara född 9 juni 2007
Lovis
Inlägg: 424
Blev medlem: ons 19 okt 2005, 12:16
Ort: Borås

Inlägg av Lovis »

Oops JosseS, var det den lilla som gormade :D :!: Sorry, missade det! Bra att det ordnat sig i alla fall!
Jahapp, nu är lillan 4 månader så då är det dags för helnatt. Ska bara ladda lite :wink: !Jag har blivit lite löjlig, det är sista barnet för oss. Jag måste börja medicinera för min ms och då får man inte bli gravid (man kan iofs göra ett uppehåll) och nattamningen är så mysig trots att man är trött. Hon ligger alldeles lugn och klunkar och raspar med fingrarna på min överarm....jag tycker det är underbart! På dagarna är hon inte alls så lugn när hon äter, då händer det så mycket runtomkring :shock:
Men, HON behöver sin 12-timmars natt så det är bara att tuta och köra. Men jag kommer att sakna det :cry: (hur kommer detta gå med den attityden...?)

Tjohej!
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
JosseS
Inlägg: 74
Blev medlem: lör 04 mar 2006, 11:13
Ort: Link?ping

Inlägg av JosseS »

Lovis; Ska ni köra helnatt i natt? Lycka till! Det kommer gå strålande :lol: Jag väntar ett litet tag till. Funkar så bra som det är och håller med dig om att nattamningen är så lugn! Ska börja med att i morgon lägga C i spjälsäng och inte i sin vagn.

Hur är det med alla andra i tråden och hur går det för bebisarna? Vi har varit i Småland hos familjen i en vecka. Allt gick som på räls och vi hade en rolig vecka, ja kanske inte i bilen när jag var själv med de små liven... Alla undrar hur man får en bebis att sova och äta på så fasta tider och vara glad därimellan. Jag har visst haft tur enligt dem som har barn som har samsynkade tider. Tur har inget med detta att göra :shock: Planering, framförhållning och attityd har det däremot. Tack AW :lol:
Emma född 19 juni 2005 och Clara född 9 juni 2007
Lovis
Inlägg: 424
Blev medlem: ons 19 okt 2005, 12:16
Ort: Borås

Inlägg av Lovis »

Nämen JosseS, det vet du väl! Att du bara har tuuur! :?
Tröttsamt!
Imponerande att du ger dig iväg långt med små knattar, jag hade blivit hyperstressad! Anna illvrålar för det mesta i bilen, hon är inte kompis med barnstolen!

Då har vi kört två "hela" nätter och det har gått bra! Första natten vaknade hon kl. 2 och kl. 4. Buffades ca 5 min max på vardera uppvak. Gnölade mest.
Vaknade sedan kl. 6 och då tog jag upp henne för annars hade jag exploderat :!: :shock:
I natt vaknade hon först kl. 5 och då var det lite värre, då vaknade hon ungefär var 10:e minut fram till kl. 5.45 men sedan sov hon till 6.30 enligt schema! Fast hon svarade väldigt bra på buffandet så det "jobbiga" var väl täta uppvak. Jag buffar ju på mitt egna sätt också, sitter med en hand och buffar i rumpan bara. Mina klena armar klarar inte AW-buffen och eftersom man har en standardmodellerad bebis så krävs ju inte så bestämda tag :wink:
Hon har sovit i spjälsäng nattetid sedan hon föddes.
Nu får vi se hur programmet ser ut för kommande natt!

/malin
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
JosseS
Inlägg: 74
Blev medlem: lör 04 mar 2006, 11:13
Ort: Link?ping

Inlägg av JosseS »

Lovis; Låter som det går strålande för er :lol:

Veckan i Småland gick väldigt bra men inte bilresan. Vi har åkt mycket bil långt med henne och det har gått bra men då har en av oss vuxna suttit med. Nu visade det sig att Clara inte gillar att sitta ensam bak. Hon gallskrek mer eller mindre hela resan som tog nästan fyra timmar, sov typ 45 minuter. 40 stopp, amning, blöjbyte, inget hjälpte förutom att hon var glad när bilen stod still :( Men vår coola tvååring tog det hela med ro och var så glad och nöjd hela resan till min stora lättnad. Om jag ska köra ner en annan gång så kommer Clara sitta fram och Emma bak. På hemvägen gick det prima men då var ju maken med i bilen och jag satt bak med lilltjejen.
Emma född 19 juni 2005 och Clara född 9 juni 2007
Krümel
Inlägg: 620
Blev medlem: fre 10 dec 2004, 12:28
Ort: Borlänge

Inlägg av Krümel »

Hej, hej,
hoppas det går bra att jag ansluter mig till den här tråden! Det vore kul att utbyta lite erfarenheter med andra med barn i ungefär samma ålder.
Hannes är född den 27 juli och har en storasyster som är 2,5 år äldre. Vi har kört SM från start med båda barnen men med Lovisa blev det inget riktigt schema spikat eftersom jag tyckte det funkade bra ändå och är en "fegis" när det gäller att höra barnen skrika/protestera. Med Hannes har det utkristallierat sig ett schema som funkar rätt bra att följa, även om jag kan vara lite flexibel ibland.

Igår bestämde iallafall jag och min man (eller snarare jag bestämde och han sa ok) att vi skulle vagna bort ett nattmål (lite sent, men bättre sent än aldrig). Hur som helst, vi bestämde att han skulle få mat första gången han vaknade och sen skulle min man vagna tills morgonmålet. Men det behövdes aldrig någon riktig vagning för han sov över av sig själv! :D Iofs "bara" 6,5 timmars sömn i sträck och sen mat men jag är nöjd med det.

Jag tycker det är så svårt att veta om Hannes har ätit nog mycket under dagen. Jag trugar och trugar men han äter rätt kort tid och ibland är det omöjligt att få i påfyllningen. Men jag antar att han blir mätt nog. Hur som helst började vi med flaska till nattslurken när han var 1 månad ca, och det gick så bra! :D Det var helt underbart tyckte jag att min man kunde ge honom mat och jag kunde känna mig lite friare. HAn sov också spontant 6 timmar utan mat och jag tänkte att det här går ju som på räls!

Sen började han trilskas och vägra flaskan och där är vi nu. :evil: Vi gör en flaska varje kväll och har provat många olika tricks och även läst här för tips för att få honom att ta den eftersom jag verkligen vill kunna fylla på lite extra med flaska. Men det funkar inte. Vi fortsätter så kanske det lossnar igen en vacker dag. :D
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
JosseS
Inlägg: 74
Blev medlem: lör 04 mar 2006, 11:13
Ort: Link?ping

Inlägg av JosseS »

Välkommen Krumel! Grattis till bebisen :lol: Härligt att natten gick så bra. Ibland är det som att bara man bestämmer sig för något så fattar barnet det utan att man ens behöver anvnda några redskap 8)

Vi har också en snabbätare och precis som du så undrar jag ibland om hon blir mätt på så kort tid. Heslt vill hon bara ligga och flina och flörta vid bröstet :roll: Om vi har några nätter med uppvak brukar jag dagarna som följer ge bröstet och därefter erbjuda flaska direkt efter. Hon brukar inte ta flaskan och det betyder att hon är mätt. (När hon är hungrig slukar hon en flaska på nolltid.) Då blir jag lugn och intar en säkrare och bättre attityd.
Emma född 19 juni 2005 och Clara född 9 juni 2007
Krümel
Inlägg: 620
Blev medlem: fre 10 dec 2004, 12:28
Ort: Borlänge

Inlägg av Krümel »

Hej,
andra natten gick bra som den första, men inatt vaknade han för tidigt och jag vagnade av och till i två timmar. Men det blev aldrig några riktiga skrik, kanske vagnade jag för mycket men jag bjuder på det just nu! Vi får se hur det utvecklar sig. Jag tror på en bra natt i natt igen. :D
Nu är min man bortrest nästan en vecka. Känns lite jobbigt att han inte kommer hem på em som vanligt... Samtidigt kan jag märka att det blir lite kluvet vem som ska göra vad när han är hemma. Jag förväntar mig att han ska ha lika bra "koll" på rutiner som jag har och det är ju rätt omöjligt egentligen. Men så kan jag bli frustrerad och besviken på småsaker som han egentligen inte kunde veta. Det hela är nog en kommunikationsfråga. Att det ska vara så svårt att kommunicera riktigt effektivt! Men jag kan inte klaga för han är ju helt med på att ta vagning på natten eller att jag sover på morgonen tex. Jag antar att man inte kan begära att han ska läsa lika mycket här och i BB som jag... Hur har ni det med engagemanget från era män på den här fronten?
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Lovis
Inlägg: 424
Blev medlem: ons 19 okt 2005, 12:16
Ort: Borås

Inlägg av Lovis »

Hej Krümel, vad kul att du hänger på :D ! Hur går det med flaskan, strular det fortfarande? Jag har inga tips att ge där, mina flickor har varit totalvägrare av alla sorters nappar.
Min mans engagemang sträcker sig till kommentarer; "vad hade vi gjort utan Anna Wahlgren" och "fasen vad du är säker" (efter första helnatten). Han är inte alls så insatt som jag men försöker så gott han kan och tar gärna emot råd ifrån mig. Han gör sina egna lustiga varianter ibland....och jag vill inte mästra heller...fast ibland kan jag inte låta bli. Tänk när Ingrid vaknade en natt och han gick in för att se till henne - jag hörde direkt att hon somnade om men han började ramsa/prata i någon sorts blandning. När han kom in till mig igen så frågade jag om han hade haft konferens :lol: :lol: och då blev han lite småsur och sa "jag gör på mitt sätt och det funkade ju, eller hur".

Anna sover helnätter nu men vaknar gärna vid 5.50 fast det är morgon först vid 6.30. (Ingrid är lättväckt vid den tiden så jag blir lite stressad över det.)
Jag har svårt att hålla standardmodellen, hon äter i två omgångar (alltså bara med blöjbyte och en rap emellan) och är nöjd sedan. På eftermiddagen blir hon hungrig innan det är matdax så där kör jag lite extraslurk utanför schemat och det gillar jag inte. Jag tycker inte om att smådutta utan struktur. Jag har börjat med smakportioner men där händer inga större förändringar, det blir bara lite lite puré till lunch och så gröten på kvällen (+ amning då). Tänkte att hon kanske skulle öka denna mängden snart...
Har ni börjat med "smakisar"?

Oj, vad långt detta blev....barnen sover och mannen jobbar över :wink:
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
JosseS
Inlägg: 74
Blev medlem: lör 04 mar 2006, 11:13
Ort: Link?ping

Inlägg av JosseS »

Krumel; Ja det där med kommunikation är inte det lättaste. Här är det jag som står för riktlinjer, när och hur rutiner införs och jag berättar för maken vad som gäller eller återberättar texter jag läst. Ej självvalt men eftersom maken är ganska ointresserad så fick jag ta rodret för att få det att funka. Han är bra med barnen och står till fullo bakom mina åsikter och handlingar samt försöker efterleva dem så gott det går. Men för ett par dagar sedan ville jag diskutera den härliga trotsåldern :roll: och fick inte mycket respons eller tankar. Frågade då om han någonsin läser på, diskuterar med någon utomstående eller reflekterar över barnuppfostran. Fick svaret; "Läser du på om mitt jobb?" Kändes inget vidare att få det svaret. Blev så tydligt att barnen är mitt ansvar och att han bara "hjälper till"... Tur man har AW istället :wink:

Lovis; Härligt att Anna sover hela natten nu! Vi gav smakis för första gången idag. Var visst en hit enligt Clara :lol: Hon känns redan så stor och gammal!
Emma född 19 juni 2005 och Clara född 9 juni 2007
Krümel
Inlägg: 620
Blev medlem: fre 10 dec 2004, 12:28
Ort: Borlänge

Inlägg av Krümel »

Ja, här går det väl sådär med nattprojektet får jag tillstå. :? Fram tills inatt har det bara varit ett nattmål men inatt vaknade han alldeles för tidigt och jag bara orkade inte vagna så han fick komma upp. Mitt schema som funkade så bra de första dagarna håller inte till 100% heller men jag funderar på om det inte får vara så här nu. Jag känner att jag blir för stressad av att kämpa på med att hålla ett schema och hålla bara ett nattmål så vi kör på en standardmodell och strävar efter att hålla schemat både dag och natt. Det som kan vara stressande är bla att känna att jag måste proppa i ännu mer mat än jag gör. Han vill ju inte ha och är nöjd utan! Dessutom är det lite komplicerat när storasyster ska ha uppmärksamhet också. MEN, då känner jag mig inte 100% säker på att han inte är hungrig på natten... Funkar nu schemat inte helt så är det ok och huvudsaken är att vi är glada och nöjda allihopa!
Det går inte så himla bra med flaskan men han har tagit den och druckit ca 100 ml. Men han måste vara "nysoven" och hungrig. Det funkar alltså inte som nattslurk för då är han lite för trött.
Hannes är iallafall en väldigt glad och nöjd bebis precis som storasyster var. Har jag bara haft tur eller kan det bero på något annat? :D

Sen är jag helt övertygad om att barn är olika lätta att få nöjda. Min systers tjej hade helt klart en starkare överlevnadsångest än mina barn. Hade de inte kört standardmodellen är jag övertygad om att hon varit ett sk kolikbarn. De kämpade så väldigt men ändå urartade det till riktigt dåliga nätter och Filippa blev faktiskt kurad i Gastsjön förra året. En av kurarna som jag känner var med både förra året och i år och hon sa att årets kurbarn var lätta i jämförelse med Filippa... Ja, well, lite off topic kanske...

JosseS: som du skriver att din man är bra med barnen och står bakom dina åsikter, känner jag också. Jag har inte fått någon kommentar som den om jobbet men har väl inte pushat så väldigt med att han ska läsa heller. Jag läser också högt och berättar om sånt jag tycker är extra viktigt. Min man är till naturen bra med barn och har mycket mer tålamod än jag så ärligt talat behöver han inte fundera lika mycket som jag tror jag... :shock:

Nej oj vad klockan var mycket nu då. Jag som skulle lägga mig tidigt...
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Lovis
Inlägg: 424
Blev medlem: ons 19 okt 2005, 12:16
Ort: Borås

Inlägg av Lovis »

Tjohej :D
Hur går det för er?
Nu börjar jag fundera på 3 lurar per dag! Ni som följt tråden vet ju att det behövdes 4 här för att få lillfröken nöjd....
Sitter och klurar på ett schema men får inte riktigt till det. Om ni orkar så får ni gärna skriva in era gällande scheman här så kanske jag kan kopiera lite....

PS. Krümel, det där med att bara inte orka vagna känner jag igen. Jag har då tänkt som AW: en gång är ingen gång, två gånger är en vana....

Kram!
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
JosseS
Inlägg: 74
Blev medlem: lör 04 mar 2006, 11:13
Ort: Link?ping

Inlägg av JosseS »

Hur är det med alla mammor och barn? Krumel; Hur går nätterna? Här är det prima :lol: Clara har redan fått två tänder men klarade det bra. Smakisar kör vi två gånger om dagen men hur mycket som går ner är en annan sak. Hon gillar mat och hugger efter skeden. Storasyster hjälper gärna till med matning, sövning, byta blöja. Ja allt faktiskt :lol:

Lovis; Vårt schema funkar bra här. Ganska traditionellt med 12-45-2-45.
07.00 God morgon och amning
08.30-09.15 sova
10.30 amning och smakis
11.30-13.30 sova
13.30 amning
15.45-16.30 sova
16.30 amning och smakis
18.30 amning
19.00 sova
04.00 amning
Emma född 19 juni 2005 och Clara född 9 juni 2007
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"