Hjälp med 14 månaders sömn monster :-(

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
mallemus
Kontakt:

Hjälp med 14 månaders sömn monster :-(

Inlägg av mallemus »

Anton vår minsta började livet med 3½ månaders kolik, sen kunde han inte somna själv mycket pga det. Vaknade 1ggr/timmen hela natten. Vaknade 5 alltid.

Nu är han 14 månader. Nu har vi slutat amma dag som natt, han går på dagis mm Inte sover han bättre för det. Han somnar 19 lätt med buffning och sover till som bäst till 03, söver om, 04 går ej söva om utan ligger hos mig fram till 05 då vi går upp. Som bäst säger jag då...

Som sämst som i natt då. Somnar 19, vaknar 23, söver om, vaknar 01:30 vill inte somna om, buffar, skakar säng , skriker (ja han, inte jag) ända till 03:30 då jag tänker, nu får jag sova två timmar i alla fall... nejdå. 04:00 vaknar han glad som en lärka och skall upp...

Såhär är det om vart annat. Dagtid är han gnällig och krävande. Äter dåligt hemma men bra på dagis. Sover 1-2 timmar på dagen. Så sammanlagt kanske han som bäst får max 11tim sömn/dygn. Men vanligast 8tim. Det är ju vad en vuxen kräver. Barn i denna åldern bör ju sova 13-14 tim / dygn.

Ramsa har inte funkat för oss då han bara stördes i sitt insomnande. Så buffar gör vi. Men han somnar i 5-10 min sen vaknar han igen... Vet inte hur jag ska gå vidare nu. Känns som om jag bara vill lämna honom och låta honom skrika.
Malin med Linus-03 och Anton-06
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej mallemus och välkommen till forumet :D

Nu vet jag inte hur förtrogen du är med sova-hela-natten-kuren eller barnaboken och AW:s filosofi vad gäller barn, men gissar jag rätt om jag tror att du inte läst barnaboken?
Jag är helt säker på att du skulle få många aha-upplevelser genom att läsa den, så det är mitt bästa råd till dig just nu!
Sen är det ju såhär, att ett barn som får sova alldeles för lite, som din son nu gör, självklart blir gnällig och krävande! Och det är INTE hans val eller hans fel, små barn gör som vi lär dem!
Barn vill precis som vi vuxna, sova gott, växa både fysisk och psykiskt, skratta, lära, tillhöra!
Han har kommit till denna världen, till er familj, och det är din och din mans (sambos) uppgift att vara hans vägledare och coach nu, att lära honom hur det funkar, och så även med sömnen!
Och jag vet inte varför många tror att sömnproblem och andra bekymmer ska lösa sig automatiskt när man sätter en ettåring på dagis, när det brukar bli precis tvärtom... Ni har ingen möjlighet i världen att ta hem honom nu, och förlänga hans tid hemma med flocken?

Jag skulle kunna ge dig MASSOR av länkar att börja läsa om både sömn, social delaktighet, dagistankar, paktatrådar osv... men jag vill återigen be dig att läsa Barnaboken, och såklart surfa runt här på sidan och läsa på de olika forumen (barnafostran bl a, har massa fina klistrade trådar!).

Och fråga gärna på, om du har funderingar kring det jag skrivit eller omnågot annat, såklart :wink:

Läs gärna trådarna om shn-kuren också, och då även det som står om att kura äldre barn!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Hej och välkommen! :D

Jag håller förstås med Mia i allt hon skriver.
Din son längtar med alla säkerhet själv också efter att få sova gott hela nätterna, och väntar på att ni ska hjälpa honom med det. När ni löst nätterna kommer dagarna också att bli mycket bättre. Han behöver så mycket mer sömn än han får nu, och det är förståeligt att han är gnällig om dagarna :( . Med kuren kan ni få ett helt nytt liv allihopa med 12 h natt - som du säkert vet.

Du skriver att det inte hjälp att ramsa honom, och det tolkar jag som att ni eventuellt gjort ett försökt med SHN-kuren men inte lyckats :?: Största orsaken till misslyckande brukar vara att man inte läst på tillräckligt och skaffat sig den rätta och så viktiga attityden :idea: .

Jag rekommenderar er verkligen att köra en regelrätt kur på honom. Känner ni att ni behöver hjälp med det kan ni ju kontakta en diplomerad kurare som bor nära er (se kontaktlistan). A och O är ändå alltid att man själv också är väl påläst, eftersom man själv ska ta över sedan och slutföra kuren, som ju är en ständigt pågående process.

Fatta beslutet nu, ladda med attityd och hör av dig om du behöver hjälp! Att lämna honom och låta skrika löser inga problem - uppvaken försvinner inte för det. Tvärtom :!: Han kommer att fortsätta att vakna och ställa frågor med sitt skrik, tills han fått de betryggande svar han behöver. Och de ger ni honom genom kuren.

Mvh

Anna
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "