Amanda 3 v. trasslar vid bröstet. Hjälp!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Jejje

Amanda 3 v. trasslar vid bröstet. Hjälp!

Inlägg av Jejje »

Jag försöker följa standardmodellen så gott jag kan och har gjort det sedan hon föddes. När vi kom hem från BB började uppmjölkning nr 1 och hon blev inte mätt på kvällarna. Längtade tills produktionen skulle komma i kapp. Men när den kommit i kapp blev hon trasslig i stället.

Hon äter oftast jättebra på dagarna och nätterna, men på kvällarna (efter 21 kanske) börjar hon skrika vid bröstet. Det gurglar i magen på henne och ibland pruttar hon och skriker till av det. Andra gånger får jag för mig att det kommer för mycket och hon sätter i halsen och börjar skrika för det. När hon inte äter som hon ska utan bara tjafsar brukar jag låta henne somna i stället. Men då vaknar hon förstås stup i minuten för hon har ju inte hunnit bli mätt. Då ger jag mer men hon börjar tjafsa igen, hon får somna... och så fortsätter det ända tills hon äntligen somnar ordentligt mellan 23 och 24 någon gång.

När hon äntligen somnar känner jag mig grön i ansiktet av trötthet :shock: efter en intensiv dag med en treveckors, en femtonmåndaders och en fyraåring. Ska det behöva vara så här jobbigt? Någonting måste jag göra som är fel eller osmart! (Fast det är kanske ett annat ämne... Hur får man det att funka praktiskt med alla dessa långa amningsstunder när man har en reptilsnabb tjej på drygt ett år som är högt och lågt men allra helst vill amma bäbisen själv?!?!)

HOPPAS VERKLIGEN att ni har några goda råd både angående kvällstrasslet och hur man tar hand om "täta" syskon under spädbarnsmånaderna! Behöver er hjälp.
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
min (ganska ringa) erfarenhet är att de trasslar vid bröstet på kvällen för att de är trötta på kvällen, spelar ingen roll hur mycket man följt standardmodellen och hur mycket de sovit. Nu med andra barnet hade jag bestämt mig för att inte vara så "rädd" för flaska så vi började ge ersättning blandat med urpumpad bröstmjölk till kvällsslurk. Min man gjorde det och vår son tog flaskan utan problem. Jag tror min mans självklara attityd gjorde susen! Jag menar, varför skulle han inte ta flaskan? Själv var jag ju lite skeptisk efter att vår första dotter inte drack ur flaskan, men då var hon äldre när vi provade. Hur som helst, jag har pumpat ur på kvällen för att hålla produktionen uppe och det är ju inte som att det strömmar ur brösten på kvällen. Inte för mig iallafall, och det kan ju bidra till missnöjet. Det är inget fel på utdrivningsreflexen, först sprutar det, men sen kommer det inte så mycket...
Så mitt råd är - ge flaska till sista kvällsslurken! Du kan ju försöka pumpa ur tidigare på dagen och du inte vill ge ersättning.
Känslan av att kunna vara mer "fri" är underbar och min man tycker också det är mysigt! :D
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Hej Jejje och välkommen! :lol:

Vid 3 veckor är det också en ökningsperiod som kommer samt vid 7-8 v.

Lägger in mina mjölkökningstips som jag har använt mig av. :wink:
Jag har ökat min mängd flertalet gånger och det jag gör är:

- Vila extra mycket (så mycket det går när man kan med barn :roll: )
- Dricker mycket (vatten, mjölk, lättöl och amningste - INGET coffein)
- Äta mycket fett och ofta (äter gärna direkt efter amning när barnet sover. Typ 5 ggr/dag)
- Pumpar direkt efter varje amning några min samt pumpar extra på kvällen när Tor lagt sig. Gärna länge och 2 gånger om jag orkar.
- Dricka LuzernTe i några dagar - 1 vecka. Sedan amningste

(finns även bra te på www.minimundus.se )

Det jag pumpar serverar jag i flaska
Försök att lägga ner lite extra krut på rapningen. När de skriker så sväljer de också oftast luft så då är det bra att rapa lite extra också :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mata

Inlägg av Mata »

MIna tre har alla varit såna, jag provade också med flaska nu med min senaste som är två månader nu, men för det mesta var hon inte så hungrig ändå visade det sig, utan något annat var det. Men det som hjälpte mest var att få henne att sova och lugna ner sig och sen prova igen. Nu har det gått över för några veckor sen och hon somnar ca 20.00. Men ändå tills det plötsligt vart bra så häll vi på precis som du.

Första månaden var faktiskt jättejobbig, men nu går det faktiskt bra det mesta.
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Jejje

tack

Inlägg av Jejje »

Tack för svaren!

Lustigt nog har det faktiskt blivit mycket bättre med kvällstrasslet. Först övergick det till att vara trassel på natten och morgonen också, men nu har det lugnat ner sig helt och hållet. Hon äter utan tjafs för det mesta. Och om hon nån gång tjafsar så verkar det bero på att hon är spymätt och blir äcklad av bara tanken på mer av det där! Inget mer ont i magen verkar det som. Har ingen förklaring direkt. Glad!

Har många nya frågor om standardmodellen och tre-fyra-veckorsåldern, men jag tar det i ett nytt inlägg.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Jejje, vad kul att det går bättre för er! :lol:

Om du fortsätter och ha frågor ang. samma barn och SM och späda och små, så får du gärna fortsätta i denna. Skriv bara ditt nya problem här i tråden så kan jag och andra se tillbaka i tiden om det skulle vara så att vi behöver.

Ha det bra! Nästa ökningsperiod infaller oftast vid 7-8 veckor! :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jejje

Inlägg av Jejje »

Hej alla goa människor!
Skrev ett långt inlägg för några dagar sen med massor av frågor, men allt försvann när jag skickade iväg det. Klantskalle. Bortslösad tid som jag behövt för en tupplur i stället...

Nytt försök:
Behöver lite mer detaljerad vägledning i hur man övergår från smekmånad till verkliga livet. Amanda är 4 v nu. Hon vill sällan vara vaken längre än 1½ h åt gången. Vad finns det att vinna på att hålla henne vaken längre? Ska man verkligen härja med dem när de uppenbarligen behöver sova? Hon har ju ätit, haft umgänge och fått påfyllning redan. 1½ -2½ verkar passa henne fortfarande på dagarna.

På kvällarna har hon inte kunnat komma till ro för natten förrän vid elva-tolv, i förrgår inte förrän ett! Hur gör jag för att vända på dygnet?
I går ammade jag henne i sängkammaren på kvällen för att hon skulle komma till ro tidigare och somna om direkt efter amning som hon gör på nätterna .

Kvällen och natten såg ut så här:
20:30 vaknade efter ca 2,5 timmars sömn (med uppvak, bajs och extraslurk under bilfärd) Ammade, hon skrek och var missnöjd till en början men lugnade sig och åt fint till slut. Länge. Kräktes sen upp en massa! Byte. Mer mat 22:00 somnade vid bröstet. Vaknade när jag lagt ner henne. Extraslurk liggande i min säng. Försökte flytta över. Vaknade efter en stund igen. 23:18 extraslurk igen i min säng. Fick ligga kvar. Vaknade igen. En till snutt. Fick ligga kvar. 01:35 storebror har kissat i kalsongerna och väcker mig och Amanda. Ammar i sängen, klar 01:54 (lyckades hålla mig vaken) och lägga henne i spjälsängen efteråt. Hon vaknade strax. 02:15 ammat mer och lagt tillbaka. Vaknade igen. 02:38 har ammat mer, men hon skrek och var missnöjd, pruttade en massa, la henne på mage i spjälsängen med rullad filt under magen. Buffade. 02: 47 buffade igen. 02: 56 storebror haft hemsk dröm när jag äntligen somnat så skönt så skönt. Nästa gång Amanda vaknade fick hon komma till mig och äta och vi somnade båda två. Minns inga mer tider. tror jag ammade 2 ggr som jag inte har tiden på.
06: 54 Första dagsmålet. Vaken. Dagkläder på. 08:30 somnade efter 1½ h av mat, vaken, mat. Hon somnade när jag gav påfyllnigen. La henne på mage i väsksängen. Vaknade till efter 45 min, buffade, somnade om.

ÅÅÅHH!!! Hur ska jag styra upp det här? Har en massa sömnbrist från senaste kvällarna och nätterna så jag orkar inte göra ordentligt. Fast mest är det nog att jag inte vet när det här med buffning/vagning ska användas. HUR LÄR MAN ETT BARN ATT SOMNA SJÄLV plötsligt, när hon har somnat vid bröstet fram till nu??? Några enstaka gånger denna vecka har jag lyckats vagna henne efter ett mål på dagen. Hur ska man tänka?

Vill gärna ha förslag på tider också som gör att hon inte håller igång så långt in på nätterna. Känner mig misslyckad. Jag hade ju tänkt köra SM så bra!
Mamma med flerbarnstillägg (på magen) :-D
Jejje

Inlägg av Jejje »

Mer frågor:

1. Nu sov Amanda bara två timmar efter att ha varit vaken 1½. Då är det väl ingen mening att buffa och försöka få henne sova en halvtimme till? Är det okej att jag låter henne vara vaken 1½-2 h och sova 2-2½? Att det får variera utifrån behov?

2. Hur gör ni när ni är bland folk och barnet vill somna för tidigt i er famn? Eller när barnet somnar hos någon stolt o glad släkting under umgängestiden? Är det inte lite onödigt att hålla stenhårt på SM en sån gång? "Nej, stopp, hon får inte somna hos dig!" Snacka om glädjedödare! Några tips?

3. Hur "trugar" man på ett smidigt sätt som inte ser ut som misshandel när man är bland folk? Man kan väl inte hålla på och klä av och lägga på hårt underlag? Tycker själv synd om lillan när jag bråkar med henne och "trattar in" bröstvårtan i munnen på henne fast hon kniper igen den.

4. När hon ätit B1 och rapat brukar jag ge henne B1 igen. Men när det börjar slita och göra ont i bröstvårtan medan det andra bröstet håller på att spricka av mjölk, brukar jag lägga över henne till B2 och hon får äta tills hon är proppmätt. Sedan, efter umgänget får hon äta färdigt på B2 och kanske lite mer på B1 också. På vilket sätt är det sämre att göra så?

5. Hur vet jag NÄR hon verkligen är proppmätt nu när hon inte längre får somna vid bröstet? Och vad gör jag om hon ändå somnar vid bröstet? Ge andra omgången tidigare nästa gång? Är det lagom att börja ge andra omgången ca en kvart innan 1½ är slut? Eller ska man alltid ge när hon börjar verka trött och missnöjd?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Jejje! Fösöker svara i dina frågor med rött. :wink:
Jejje skrev:Mer frågor:

1. Nu sov Amanda bara två timmar efter att ha varit vaken 1½. Då är det väl ingen mening att buffa och försöka få henne sova en halvtimme till? Är det okej att jag låter henne vara vaken 1½-2 h och sova 2-2½? Att det får variera utifrån behov?

SM är ju inte ett "regelrätt schema" om man säger utan en "rytm" man stärvar efter. Det är ju därför det är en "modell" och inget schema. Vid ca. 3-4 veckor så är det ju den "egentliga födseln" som AW hänvisar till i BB. Och då brukar man sträva mera mot 2-2 rytm. 2 timmar vaken och 2 timmar sova. Om man oberverar (OBSERVERAR) sitt barns rytm så märker man ofta att de t.ex är väldans trötta på morgonen och orkar oftast bara vara vakna 1-1.5 timme i början och då kanske sova 2-2,5 som första pass.
Sen vara vaken 2 tim och sen sova 2 tim. För att sen vara vaken 2 timmar och sen sova kanske 2 osv.. Läs i lathunden så kommer du märka att det är inte på MINUTEN 2-2 det handlar om utan mera en "rytm". Sista vakenpasset kan ibland bli ca. 3 timmar med en 20 min lur i så det är vad som menas med just SM. Vid ca. 2 mån så kan man om man vill "spika" ett schema, men det tar vi tillsammans då!

:arrow: Så svar på frågan är JA, den kan variera. :lol:

Läs gärna denna tråden som inspiration och främst så tänker jag på AWs svar längst ner :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 976#109976

2. Hur gör ni när ni är bland folk och barnet vill somna för tidigt i er famn? Eller när barnet somnar hos någon stolt o glad släkting under umgängestiden? Är det inte lite onödigt att hålla stenhårt på SM en sån gång? "Nej, stopp, hon får inte somna hos dig!" Snacka om glädjedödare! Några tips?

Jag tycker detta beror lite på situation osv... Om hon är nära ett sovpass så må det väl va hänt. Annars kanske du bjuder på 5 min för att inte verka elak. Och som du själv säger, det är SM vi talar här, inte ett schema som skall hållas på min.

3. Hur "trugar" man på ett smidigt sätt som inte ser ut som misshandel när man är bland folk? Man kan väl inte hålla på och klä av och lägga på hårt underlag? Tycker själv synd om lillan när jag bråkar med henne och "trattar in" bröstvårtan i munnen på henne fast hon kniper igen den.

Detta kan jag tyvärr inte svaret på, det kan bara du. :( Kanske kan du gå iväg till en egen vrå när du skall amma/truga?

4. När hon ätit B1 och rapat brukar jag ge henne B1 igen. Men när det börjar slita och göra ont i bröstvårtan medan det andra bröstet håller på att spricka av mjölk, brukar jag lägga över henne till B2 och hon får äta tills hon är proppmätt. Sedan, efter umgänget får hon äta färdigt på B2 och kanske lite mer på B1 också. På vilket sätt är det sämre att göra så?

Det vet jag inte :? Funkar det för er så varför leta problem där inga finns? :lol: 8)

5. Hur vet jag NÄR hon verkligen är proppmätt nu när hon inte längre får somna vid bröstet? Och vad gör jag om hon ändå somnar vid bröstet? Ge andra omgången tidigare nästa gång? Är det lagom att börja ge andra omgången ca en kvart innan 1½ är slut? Eller ska man alltid ge när hon börjar verka trött och missnöjd?

Nu löser sig ju detta med att hon skall vara vaken 2 timmar och maten skall ner inom 1,5. Vanligaste riktlinjen är att om de vaknar inom 30 min och inte kan somna om så är de fortfarande hungriga. (då kan man som enstaka gång mata på lite extra och snabbt lägga ner igen som om inget hänt typ).
Men nu är det slutsomnat vid bröstet (förutom mot kvällsslurken om du vill ha den så ett liiiitet tag till). Mata på inom 1,5 timme. Lägg i vagn och sen är det VAGNING som gäller med RÄTT teknik och ALLT. Här måste du läsa på och läsa på i verktygslådan så du får till tekniken.
Riktigt bra vagning får tyst på barnet inom några få drag. Om de börjar skrika samma sekund när man slutat så är man på väg i vagnträsket. :roll:

Hoppas detta hjälper dig en bit på vägen. Läs gärna runt i alla trådar, det finns massa matnyttigt och de flesta av dina frågor är vanlia oftast svarade på :wink:
Men fortsätt fråga, det är det vi är till för! :lol:

Ps. för att svara på en av dina frågor i tråden tidigare ang. "nattklubb" så är svaret, längre vakenpass på dagen. Inte sova längre än 2-2,5 timmar i rad sen VÄCKA! De behöver ca. 16 timmar sömn/dygn. Lättast är att räkna vakentimmar! Så se till att hon faktiskt är VAKEN ca. 7-8 timmar innan natten så kommer det snart att vara ett minne blott. :lol: Ds.

Inga flera sovstunder i sängen ihop nu, NU är smekmånaden över. [-X Jag brukade sitta upp i mörkret när jag ammade under total tystnad. Böt blöjan mellan B1 och B2 i mörkret under tystnad. :wink:
Tor 2006

Mata

Inlägg av Mata »

Det låter lite som hemma hos oss för 1 1/2 månad sen...fast kanske lite värre!
Vill också tipsa om LATHUNDEN till STANDARDMODELLEN. Läs den!
Min dotter sover fortfarande (född 29 juni) mycket på dagen och hennes vakenperioder blir inte närmare 2 timmar förrän på sen eftermiddag, men nu somnar hon ca 20.00 för natten och vaknar ca 8.00 morgon.
Jag har inte infört något schema ännu eftersom hon har en ganska tydlig rytm. Eller okej, hennes rytm har nog blivit lite av ett schema eftersom jag följer det och hon med, eller hur man ska förklara... Men det funkar i vilket fall mycket bra för oss.
En sak som är bra att tänka på tycker jag, är att mellan de tider man tänkt sig att natten ska vara, som tex vi har 20.00-8.00 (eftersom det snart kommer att bli 19.00-7.00 med vintertid) är att befinna sig i mörkt sovrum även om bebisen inte sover. För ljus påverkar melatoninhalterna i kroppen och gör en pigg, medan mörker gör en sömnig och gör det lättare för bebisen att fatta att det är natt. Och på dagen, var ute mycket, så kommer mycket ljus och det händer mycket så är det lättare för bebisen att vara vaken.

Alltså, nu låter det kanske som detta var det viktigaste jag kunde komma på, men det var bara några extra kommentarer för jag tror det glöms bort ibland? :D
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Jejje

Inlägg av Jejje »

Tack för alla goda råd!

Efter att jag skrivit det där i går morse satte jag igång på allvar med vagning varje gång hon skulle sova. Inget mer somna vid bröstet nu. Det är lustigt hur effektivt det är med vagning när man bestämt sig.

06:54-08:30 mål nr 1. Vaken 1,5 h
08:30-10:30 somnade vid bröstet (sen skrev jag hit) Sov 2 h
10:30-12:30 mål nr 2. Vaken 2 h (La ner henne i vagnen 12:10 för hon verkade trött. Låg vaken och tyst och såg ut att försöka somna. Gnydde till ett par ggr och jag vagnade kort)
12:30-14:30 . Sov 2 h (13:12 fick vagna igen. 14:00 tjafs igen, vagna flera ggr på rad.)
14:30-15:45 mål nr 3. Trött och hängig, somnade när vi skulle gå ut.Vaken 1,25
15:45-17:45 Sov 2 h (Ute fick jag vagna och blev stressad när storasyster sprang åt alla håll.)
17:45-21:40 mål nr 4. med avbrott för sömn vid kvällstrasslet. Först 20 min och sen lite till och från i farmors famn, mellan 19:05 och 20:00 Vaken sammanlagt drygt 3 h När hon somnat för natten fick jag vagna en gång efter 10 min, SEN SOV HON HUR SNÄLLT SOM HELST hela kvällen.

nattmål vid 00:30 och 04:25 och 07:00
upp och vagnade 02:20 och 05: 50 för jag tyckte det var för tidigt att ge mat
Gjorde morgon kl 08:30 Kanske lite konstigt att ha ett extra nattmål vid 7. Vi får väl se hur det går i kväll nu...

Hur tycker ni det ser ut så här långt? Hyfsat i alla fall tycker jag. En bit på väg! Något råd ang detta?

FRÅGOR OM VAGNING:
Bör man sluta dra så fort hon tystnar, eller dra tills hon slutat böka och slappnar av?

Är det inte risk att man gör illa nacken på henne när hon "hackar" med huvudet efter mat och man drar knyckigt?

Nu har jag fått vagna massor av gånger under detta pågående sovpass som började 14:15. Hon hackar efter mat. Har jag gett henne för lite och borde ta upp, eller ska jag framhärda vagningen tills 2 h gått? Hon var ändå vaken över 2 h innan och borde vara trött och hon åt mycket tyckte jag...

Vad ska man göra för att inte stressa upp sig av att måsta springa och vagna? Storasyster klänger och gnäller. Ofta blir SM en stressfaktor för mig. "Oj, nu håller hon på att somna innan jag hunnit lägga ner henne! Nej!! Stopp! Måste hämta babyliften fort! Oj, storasyster klättar upp på bordet..." osv.

TACK FÖR ATT NI FINNS!
Jejje

Inlägg av Jejje »

Verkar som om en ny ökningsperiod börjat nu, precis lagom nu när jag börjat vagna och vara ordentlig! Hrm...
Kvällspasset har blivit fullt av amning för hon blev aldrig mätt! Nu har mer än 3 h gått och hon har varit vaken sammanlagt ca 8 timmar idag men vill ogärna sova. Hur funkar det att följa standardmodellens rytm när hon inte blir mätt? Ska man vagna ihjäl sig mellan målen eller ska man ta upp henne när hon "hackar" med huvudet efter mat, eller huuur ska man göra?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Jejje!

Har du följt denna tråden?

Här är MÅNGA supersvar på de flesta av dina frågor! :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 339#110339

Ha målet i sikte och tänk att vägen till ROM är inte helt spikrak, men alla vägar bär dit :!: :wink: (ja om man kör SM då :wink: :lol: )
Tor 2006

Jejje

Inlägg av Jejje »

Tack!
Nej, jag hade bara läst en del av den tråden. Jag blir bara så stressad när jag försöker hitta redan givna svar på mina frågor, för jag fastnar i alla möjliga intressanta trådar som inte handlar om det jag undrar över. Och så springer tiden iväg och jag har inte hittat det jag sökte... Måste alltid skynda mig när jag är på internet. =(

Tyvärr är det fortfarande många av mina frågor som jag inte hittat svar på.

Klistrar in dem igen:
Bör man sluta dra så fort hon tystnar, eller dra tills hon slutat böka och slappnar av?

Är det inte risk att man gör illa nacken på henne när hon "hackar" med huvudet efter mat och man drar knyckigt?

Vad ska man göra för att inte stressa upp sig av att måsta springa och vagna? Storasyster klänger och gnäller. Ofta blir SM en stressfaktor för mig.

Nu har mer än 3 h gått och hon har varit vaken sammanlagt ca 8 timmar idag men vill ogärna sova. Hur funkar det att följa standardmodellens rytm när man har för lite mjölk? Ska man vagna ihjäl sig mellan målen eller ska man ta upp henne när hon "hackar" med huvudet efter mat, eller huuur ska man göra?

Ny fråga:
Läste att vagning alltid ska börja med att man lägger den lilla till rätta. Men det gäller väl inte varje varje kort vagning? Hon brukar gråta ett "ä-hä" och tystnar så fort jag börjar vagna. Sedan kan hon vara tyst en liten stund och sen kommer ett nytt "ä-hä" och jag gör likadant (3-4 drag) och så kan det fortsätta några ggr ibland. Inte ska man lägga ner huvudet varje liten gång?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Skriver mina svar i ditt inlägg nedan. :lol:
Jejje skrev:Tack!
Nej, jag hade bara läst en del av den tråden. Jag blir bara så stressad när jag försöker hitta redan givna svar på mina frågor, för jag fastnar i alla möjliga intressanta trådar som inte handlar om det jag undrar över. Och så springer tiden iväg och jag har inte hittat det jag sökte... Måste alltid skynda mig när jag är på internet. =(

Det är synd att du är så här stressad, det gagnar ju varken, dig, barnen eller mjölken om man säger. :cry: Dock är det så att även MIN tid är värdefull och om jag spenderar 1 timme på att skriva ett inlägg så förväntar ju jag mig att fler än 1 skall läsa mina råd... :(
Så just därför att det så att stora delar måste man lägga ner arbete på och leta efter. :wink:

Tyvärr är det fortfarande många av mina frågor som jag inte hittat svar på.

Klistrar in dem igen:

När de är så här små, kan man faktiskt vagna tills de slappnar av, MEN INTE sover! Vid 2,5 mån är det dags att börja backa ordentligt.

Hon skall inte ligga och hacka med huvudet... Utan med rätt knyck och drag så brukar faktiskt huvudet ligga på plats är min erfarenhet. Men kanske kommer du gilla detta... Det är "tryckpressen" som AW visade oss i Gastsjön under kurningen. Försöker citera henne i stora drag...

"Öva upp vagningstekniken bättre. Lär dig tryckpressen. Träna med tyngd i vagnen. När du skjuter vagnen ifrån dig med höger hand, placerar du den vänstra med ett bastant men snabbt tryck över lilla ryggen (vid behov med ett finger på huvudet så det inte poppar upp). Dra snabbt tillbaks efter ett mjukt men rejält ryck på slutstationen och skjut ifrån dig vagnen igen, med tryckpress igen, osv. När du fått kläm på detta kommer du att förundras över hur effektivt det är. Det handlar om 3-4 drag bara, inte mer, och sedan en omgång ganska vidlyftiga skak i barnvagnshandtaget som avslutning. Medan du vänder dig bortfrån vagnen och inte står kvar och stirrar, skickar du med henne en ramsa x4. Oavsett om hon tycks lyssna på den eller inte, programmerar du den då så smått. Missa den aldrig.

Gå tillbaka och upprepa men först efter att ha väntat längre än du vagnade (vilket ju inte var många sekunder). Gå därifrån, med ramsa igen, och ta med dig överkoncentrationen. Upprepa i evigheten, och pang så sover hon plötsligt. Och då har hon somnat själv. "

Ps. ramsan delen kan man införa efter 3 mån ålder, så den kan du hoppa över nu. Ds.

Vad ska man göra för att inte stressa upp sig av att måsta springa och vagna? Storasyster klänger och gnäller. Ofta blir SM en stressfaktor för mig.

ÄR SM för stor stressfaktor för dig så kan inte jag övertyga dig om att det INTE är det. SM är ju till för att underlätta och om det inte gör det så kanske du helt enkelt inte skall göra SM just nu. :)

Nu har mer än 3 h gått och hon har varit vaken sammanlagt ca 8 timmar idag men vill ogärna sova. Hur funkar det att följa standardmodellens rytm när man har för lite mjölk? Ska man vagna ihjäl sig mellan målen eller ska man ta upp henne när hon "hackar" med huvudet efter mat, eller huuur ska man göra?

Har du för lite mjölk (vilket visst kan vara så om du är stressad, dricker dåligt, vilar för lite och äter dåligt på det..) Så kanske du vill efterjaga med ersättning i flaska. Eller pumpa när du har mer mjölk och efterjaga måltiden med flaska (detta gjorde jag en tid)? Det finns faktiskt många som också varvar amning med ersättning, det skall inte vara en prestations grej att amma (det blev det för mig, och jag kan INTE rekommendera detta...) Det viktiga är ju att de är mätta och mår bra samt sover som folk, eller hur? :wink:

Ny fråga:
Läste att vagning alltid ska börja med att man lägger den lilla till rätta. Men det gäller väl inte varje varje kort vagning? Hon brukar gråta ett "ä-hä" och tystnar så fort jag börjar vagna. Sedan kan hon vara tyst en liten stund och sen kommer ett nytt "ä-hä" och jag gör likadant (3-4 drag) och så kan det fortsätta några ggr ibland. Inte ska man lägga ner huvudet varje liten gång?

Man lägger tillrätta när man lägger dem i vagnen. Ibland kan man även behöva lägga tillrätta igen. Men med "tryckpressen" så borde detta problemet vara löst. 8)
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"