Stora barn och sömn
-
NordicAngel
Stora barn och sömn
Hallå här. Efter att ha varit borta härifrån i ett år så är jag tillbaka! Nytt användarnamn men här!
Jag har lite funderingar över tonåringar och sömn. Vet inte riktigt var jag ska lägga dessa funderingar då det inte handlar om en fnurra..
Jag har en nybliven 14 åring. Han pendlar till sin skola och måste ibland upp tidigt (6.30). Inför skolstart så hade vi en revidering av läggtiderna under stort pompa och ståt. Pappsen och jag var väl förberedda och visste vad VI ville men hade en plan för hur ungarna skulle känna sig "med" i detta nya stora beslut.
Vi bestämde, för båda ungarna att de ska i säng 20.30 och släcka 21.00. Om de somnar fort innebär det att de får i stort sätt 10 timmars sömn. Jag har förklarat vidden av sömn och de har köpt detta och krånglar inte. (kan tillägga att under IDOL turnen nu så är de uppe till 21.00 och springer sedan i säng).
Min undran är nu...Är vi för hårda? Dottern är snart 13, sonen 14...kompisar RINGER när de gått och lagt sig. Kompisar är UTE när mina barn typ SOVER.
Hur länge kan vi hålla detta? Det känns lite viktigt...
Jag har lite funderingar över tonåringar och sömn. Vet inte riktigt var jag ska lägga dessa funderingar då det inte handlar om en fnurra..
Jag har en nybliven 14 åring. Han pendlar till sin skola och måste ibland upp tidigt (6.30). Inför skolstart så hade vi en revidering av läggtiderna under stort pompa och ståt. Pappsen och jag var väl förberedda och visste vad VI ville men hade en plan för hur ungarna skulle känna sig "med" i detta nya stora beslut.
Vi bestämde, för båda ungarna att de ska i säng 20.30 och släcka 21.00. Om de somnar fort innebär det att de får i stort sätt 10 timmars sömn. Jag har förklarat vidden av sömn och de har köpt detta och krånglar inte. (kan tillägga att under IDOL turnen nu så är de uppe till 21.00 och springer sedan i säng).
Min undran är nu...Är vi för hårda? Dottern är snart 13, sonen 14...kompisar RINGER när de gått och lagt sig. Kompisar är UTE när mina barn typ SOVER.
Hur länge kan vi hålla detta? Det känns lite viktigt...
"I am nurtured by the love, truth, and wisdom"
Mamma till 3 underbara. Flicka -9504 Pojke -9309 Pojke -0209
-
Gäst
Jag har en kille som är 13.5 år och att lägga sig och sova före 21 är inte aktuellt här i alla fall. Han stiger oftast upp 7 eller 8, beroende på om han har sovmorgon.
Han är uppe tills 22.00-22.30, och jag hade samma funderingar som dig för ett halvår sedan, och beslutade att han fick börja var uppe så länge...
när jag själv var 14 liksom många andra som då var i min ålder fick vi vara vaken till mellan 22-23, så jag tänkte tillbaka till min egen barndom, och tog ett beslut.
Min pojke tränar hockey och fotboll, så i bland är han inte hemma från träningen ens före 23
och det tycker jag är i senaste laget
Jag tror så här, att visst är sömnen viktig även i den åldern, men hela vardagen blir ju så att säga inte förstörd av övertrötthet.
Om jag märker under dagtid att pojken är trött kan jag i bland skicka i säng honom.
"Gå och vila en stund" Oftast gör han det om han är trött, utan protester, antingen läser han en bok, eller somnar en liten stund.
Hoppas du blev en aning klokare, eller i alla fall fick något att klura på
-
Gäst
Apropå kompisar som ringer eller sms kontakt, så brukar jag deklarera att efter 22 så stänger vi butiken här hemma.
Inga samtal efter 22.00.
Och kompisar skickar jag också hem den tiden, om dom inte går hem frivilligt då
Så lite sträng är jag också
Men jag har verkligen ingen lust med att tonåringar ska leva loppan här när man vill gå i säng själv 
Inga samtal efter 22.00.
Och kompisar skickar jag också hem den tiden, om dom inte går hem frivilligt då
Så lite sträng är jag också
hmmm... tänker på när jag var barn. Jag hade väl inga absoluta tider för läggdags, men det berodde nog på att det inte behövdes. Jag har alltid varit morgonpigg, och således kvällstrött. Men jag tycker i alla fall att det låter sent att gå och lägga sig mellan 22 och 23 på vardag! Särskilt om man ska upp tidigt. Jag tror att 21.30-22 borde vara lagom (med tanke på ev. tv-program). Sen hör det väl till vanligt hyfs att man inte ringer till folk på kvällen, inte efter 21, tycker jag. Vuxna gör väl inte det, eller?
Jag kan däremot tycka att man kan böja lite på reglerna om barnet är ute med kompisar eller så och gör nåt roligt. Själv vet jag att jag skulle vara hemma till 22 i så fall.
Apropå det måste jag berätta en liten anekdot... Första gången som min pappa tyckte att det var dags att jag själv bestämde när jag skulle komma hem. Jag hade ett nytt kompisgäng och hade precis börjat gymnasiet. Pappa sa "ja, du behöver ju inte komma hem mitt i natten"... Så jag räknade ut när mitt i natten var, vilket jag kom fram till att det var vid 2-3 nån gång
och kom hem strax innan. Gissa om farsan blängde på mig där han satt i kökssoffan
han behövde inte säga nåt. Mumlade nåt om att han inte gillade att jag åkte bil med de där typerna bara. Men efter det så var jag nog ganska duktig ändå.
Jag kan däremot tycka att man kan böja lite på reglerna om barnet är ute med kompisar eller så och gör nåt roligt. Själv vet jag att jag skulle vara hemma till 22 i så fall.
Apropå det måste jag berätta en liten anekdot... Första gången som min pappa tyckte att det var dags att jag själv bestämde när jag skulle komma hem. Jag hade ett nytt kompisgäng och hade precis börjat gymnasiet. Pappa sa "ja, du behöver ju inte komma hem mitt i natten"... Så jag räknade ut när mitt i natten var, vilket jag kom fram till att det var vid 2-3 nån gång
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
-
NordicAngel
Tack för Er tid!
Det är alltid intressant att höra om hur andra gör..
Jag har tänkt lite sedan jag skrev detta och känt efter.. De "stora" har vare sig protesterat eller krånglat och kan till och med i bland lägga sig tidigare om de är trötta. Tjejen har knölat ngn gång men då har vi gett henne vägen ut genom att svara (på frågan om när hon lägger sig) "när jag är trött" då ingen har med det att göra..
Det nöjde hon sig med.
Helger och lov är en helt annan sak här hemma, dessa tider gäller under skolveckor och jag tror nog att vi fortsätter med det tills de riktigt sätter sig på tvären. Har fått bra feedback från sonens mentor då han tillhör en av de piggaste i klassen.
Det var jag som i ett svagt ögonblick undrade om jag verkligen gjorde rätt...
...men jag ställer mig frågan, är inte sömen lika viktig under tonåren, då det händer väldigt mkt?
Ha en trevlig Söndag!
Det är alltid intressant att höra om hur andra gör..
Helger och lov är en helt annan sak här hemma, dessa tider gäller under skolveckor och jag tror nog att vi fortsätter med det tills de riktigt sätter sig på tvären. Har fått bra feedback från sonens mentor då han tillhör en av de piggaste i klassen.
Det var jag som i ett svagt ögonblick undrade om jag verkligen gjorde rätt...
...men jag ställer mig frågan, är inte sömen lika viktig under tonåren, då det händer väldigt mkt?
Ha en trevlig Söndag!
"I am nurtured by the love, truth, and wisdom"
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Jag hade en uppsjö av tonåringar, och det skulle aldrig ha fallit mig in att låta dem hänga uppe i veckorna till 22-23 på kvällarna om de skulle till skolan nästa morgon (och det skulle de ju). Det hade varit som om jag själv skulle varit på party eller glott på TV till 2-3 och sedan upp kl 6 för att ta hand om småbarnen. Ingen chans.
Helgerna är ju en annan sak.
Vet inte tonåringar och deras kompisar (och det vet de ju inte) att man inte ringer folk efter kl 21 bör man i all enkelhet tala om det för dem. Det är ett vett- och ettikettsfråga. Man ringer inte heller före kl 9 på morgonen. En gammal god regel som har sina randiga skäl, om inte annat det som stavas privatliv (inkluderande sömn
Livet är inte bara underhållning och kul. Saker måste skötas och till det behövs mat och sömn på någorlunda regelbundna tider, båda i tillräcklig omfattning, om man säger. Fjortisar behöver ledigt 11 tim sömn. Undantagsvis kan de naturligtvis, precis som vi vuxna, vara uppe i evigheter på fest eller annat, men det ska sannerligen inte höra till vardagen, lika lite som det kan göra för oss varje kväll utan att vi kraschar förr eller senare.
Jag har i Barnaboken ett exempel på hur en pappa kom till mig och undrade om jag hade någon fjortonårig dotter och hur länge hon i så fall fick vara ute på kvällarna. Jag sa att hon inte fick vara ute alls efter middagen. Möjligen på helgerna om det var något särskilt, men då fick hon inte gå ensam hem och skulle vara hemma senast elva. (BB 2004 , "Gränser", sid 699 ff.)
Hårt
Där hade jag ett suveränt knep, som jag också skrivit om i Barnaboken (på sextonåringen). Jag gjorde ritualer av saker och ting. Just när folk fyllde 16, hägrade en famtastisk frihet. Då fick de sova när - och var - de ville, ta hand om sina tider helt själva, sköta sitt om dagarna givetvis men i övrigt bestämma helt själva. I fortsättningen skulle jag vara deras vän, inte någon allt-bestämmande morsa med vetorätt. Och detta pratades igenom under en storstilad krogmiddag på tu man hand med ungen i fråga, där vi gick igenom allt möjligt underbart vuxen-bart
Den där ritualen blev och var något alla såg fram emot, för då skulle Firheten med stort F stunda och befästas.
Baksidan av medaljen, om man ska säga, eller själva finessen med det hela - var ju att jag i alla år fram till den Stora Dagen - som t ex när folk var tretton eller fjorton och började tjata om det ena eller det andra - kunde hänvisa till den stundande friheten och slippa alla tjafsiga diskussioner. "Ja, älskling, när du blir sexton år - DÅ får du
PS Mina tonåringar tog sig ofta en 20-minuterslur efter skolan, när ändå inte så mycket hände, för att kunna hänga med lite längre på kvällen - till 21, alltså, med svintidig morgon i sikte.
Faktum är att många av dem gör det fortfarande
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hej nordicangel.
Nu har jag inga tonåringar,än men jag tänker tillbaka när jag var runt 14år själv och hur jag kommer att agera när mina två kommer upp i den åldern.
klockan 23 låter hemskt sent i mina öron för en 14åring.Jag tycker klockan 21 är lagom att då ska det vara släckt.På helgerna kan man kanske sträcka sig någon timme till.Men ska man upp så pass tidigt så tror jag det är viktigt att få sin sömn.Lika viktigt som det är för våra små och vi vuxna.Skolan kräver att man inte "sover" igenom lektionerna och orkar göra sina läxor.
Jag tycker ni absolut inte är hårda att sätta klockan 21 som gräns för en 14åring.
Kram ulrika
Nu har jag inga tonåringar,än men jag tänker tillbaka när jag var runt 14år själv och hur jag kommer att agera när mina två kommer upp i den åldern.
klockan 23 låter hemskt sent i mina öron för en 14åring.Jag tycker klockan 21 är lagom att då ska det vara släckt.På helgerna kan man kanske sträcka sig någon timme till.Men ska man upp så pass tidigt så tror jag det är viktigt att få sin sömn.Lika viktigt som det är för våra små och vi vuxna.Skolan kräver att man inte "sover" igenom lektionerna och orkar göra sina läxor.
Jag tycker ni absolut inte är hårda att sätta klockan 21 som gräns för en 14åring.
Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02
och till goaste tjejen Liw 1/1-07
-
Gäst
Oj oj oj, jag börjar förstå att jag inte alls är sträng
Osså känner jag ett liiitet behov av att hävda mig nu också. För jag känner att jag låter om en väldigt dålig mor, som låter honom vara uppe så länge.
Men alltså så här har vi det: Han ska vara hemma 21.30 vardagar, 22.00 helger.
han går och lägger sig 22, eller i bland närmare 22.30. Ambitionen är 22.00.
Men ofta vill han fika då han kommer hem, han är superhungrig efter sina träningar
och så samtalar vi lite grand. Pratar om vad som hännt, och vad som ska hända, lite mysprat helt enkelt.
Han sover alltså 22.00 eller däremellan 22.30, beroende på träningar och sådant.
Någon ENSTAKA gång (en gång i månaden)är han hemma vid 23 tiden, vilket inte är bra, men ser ingen möjlighet att kunna påverka hur och när ispassen förläggs
så vi bedriver inte nattklubb här, och jag tror att han får den sömn han behöver.
Osså känner jag ett liiitet behov av att hävda mig nu också. För jag känner att jag låter om en väldigt dålig mor, som låter honom vara uppe så länge.
Men alltså så här har vi det: Han ska vara hemma 21.30 vardagar, 22.00 helger.
han går och lägger sig 22, eller i bland närmare 22.30. Ambitionen är 22.00.
Men ofta vill han fika då han kommer hem, han är superhungrig efter sina träningar
Han sover alltså 22.00 eller däremellan 22.30, beroende på träningar och sådant.
Någon ENSTAKA gång (en gång i månaden)är han hemma vid 23 tiden, vilket inte är bra, men ser ingen möjlighet att kunna påverka hur och när ispassen förläggs
så vi bedriver inte nattklubb här, och jag tror att han får den sömn han behöver.
-
annawahlgren
sonica skrev:så vi bedriver inte nattklubb här, och jag tror att han får den sömn han behöver.
Varför inte "rutinera" en tjugominuters varje dag
En tjugominuterslur på eftermiddagen motsvarar eller väger upp 1,5 timmes nattsömn
-
Gäst
Ja, kanske det
Hitills har han inte protesterat när jag skickat i säng honom dagtid
fast då å andra sidan har han ju varit sjukligt trött då också
Faktiskt så, igår så fick han gå och lägga sig 21.30, också det utan protester.
Det är bara så evinnerligt svårt att ha exakt fasta läggtider, då aktiviterna förläggs kvällstid, med träning dusch och ett ordentligt fika sen så hinner kloc´kan bli mycket.
Men kanske anpassar han sig om man är lite flexibel ändå
Att när det går, så får han lägga sig 21.30, och när det inte går, får han ta sig en liten lur på eftermiddagen 
Faktiskt så, igår så fick han gå och lägga sig 21.30, också det utan protester.
Det är bara så evinnerligt svårt att ha exakt fasta läggtider, då aktiviterna förläggs kvällstid, med träning dusch och ett ordentligt fika sen så hinner kloc´kan bli mycket.
Men kanske anpassar han sig om man är lite flexibel ändå
-
annawahlgren
Är det så svårt att rutinera en tjugominuterslur varje dag, när nu hans träningsliv ser ut som det gör
-
Gäst
-
annawahlgren
-
Gäst
Ja nu har vi börjat vårt nya liv här
pojken kom hem efter skolan.
Han ville sitta vid datorn, men det fick han ju inte.
Du ska gå och sova en liten stund, sa jag då.
Varpå han sa: Men mamma, jag behöver inte det, jag är inte trött, jag kommer inte att somna.
Gå och lägg dig och vila då, om du inte somnar så gör det inget, men vila kan du göra.
Och det gjorde han utan protester.
20-30 min senare gick jag in och VÄCKTE honom.
Han steg upp och några minuter senare sa han:
Åh det där behövde jag verkligen mamma
Nu blir det sent i kväll igen, han har match och är hemma kanske 22.30
Så den där lilla luren behövdes verkligen..
pojken kom hem efter skolan.
Han ville sitta vid datorn, men det fick han ju inte.
Du ska gå och sova en liten stund, sa jag då.
Varpå han sa: Men mamma, jag behöver inte det, jag är inte trött, jag kommer inte att somna.
Gå och lägg dig och vila då, om du inte somnar så gör det inget, men vila kan du göra.
Och det gjorde han utan protester.
20-30 min senare gick jag in och VÄCKTE honom.
Han steg upp och några minuter senare sa han:
Åh det där behövde jag verkligen mamma
Nu blir det sent i kväll igen, han har match och är hemma kanske 22.30
Så den där lilla luren behövdes verkligen..