How to teach your baby math och dito read...

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

När jag var in och fjärrlånade Domans böcker på biblioteket så fanns "Lär ditt barn läsa" och "Lär ditt barn fakta" på svenska! Men matteboken var på engelska.
MEN när jag söker på bokus, adlibris etc. så finns bara engelska böcker.
Dessa svenska böcker var i och för sig äldre utgåva, kanske har de helt utgått? Men kanske på något antikvariat eller dylikt kan man få tag på dem?!

Dock var engelskan lättförståelig så även om du bara får tag på dem på engelska så är det lätt att förstå!
Hege

Inlägg av Hege »

Ja, Ms Sophie, de böckerna är gamla, och rätt uselt översatt. Men kan man ingen engelska, så är det tusen gånger bättre än inget. Metoden har inte förändrats så mycket över åren, om man säger, så det gör inget att böckerna är gamla, om man nu får tag på dem. Kanske något bibliotek har dem, eller kan fjärrlåna från annat bibliotek? K-ina som har detta som arbetsfält kanske vet?

Filmerna kan jag tyvärr inte införskaffa mer. Jag trodde det skulle vara lätt att kopiera dom hemma i vardagsrummet, och jag lovade mer än jag kunde hålla. Nu var Susan D och hennes Father A så snäll att hjälpa mig ur den knipan jag hade satt mig i, men nu sätter jag mig inte i mer knipor. Min privata film kan jag ju låna ut till självkopiering...

/LO, vad roligt att höra om Talk now!! Jag har bara testad ut språkkursen (som det ju är) på mina egna barn, och de är 6 och 8 år. Nu vet jag att även mindra barn kan använda det, och tycka om det också! Vad gör ni mer än låter henne klicka fram orden? Pratar om vad maten heter vid frukosten? Färgerna? Klarar hon av de enkla spelen?? Jag är nyfiken här nu!

Kram!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
För det första har vi precis börjat, så så långt har vi inte kommit. Det vi började med och som hon är mest intresserad av även på spelet är kroppen. Hon kan leg, knee, hair, hand, finger....
Färgerna är det som nog kommer sedan, fast hon tröttnar där ganska fort, så då ska vi nog hålla det till korta sekvenser.
Spelen förstår hon inte. Hon förstår inte varför de säger orden en gång och sedan ett ord en gång till...
Det vi gör är att det två översta, dvs ordförståelse (eller vad det heter) och talövning.
Kul är det. Just nu känns det som att det är så mycket annat. Så varken vi eller hon har alltid tid, men vi ger det så mycket vi orkar och tycker att det är roligt.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
K-ina

Inlägg av K-ina »

:D Här är nyckeln till mycket:
www.bibliotek.se
En guldgruva att ösa ur! :D

Där ser man på vilka folkbibliotek i sverige böckerna finns. Men... man behöver egentligen inte ha så mycket mer på fötterna än titel eller författare eller helst både ock när man går till biblioteket. Det är bibliotekariens arbete att söka rätt på boken och fjärrlåna den! Och fjärrlån har alla rätt till. Kostar en slant i administrationskostnad - olika mycket på olika bibliotek. Hos oss 5 kr - vilket egentligen inte täcker någon kostnad alls... :wink: Men det är det som är det fina i kråksången. Biblioteken och dess samlingar tillhör alla! En viktig rättighet och princip!

Lycka till!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jag vill också!

Har n läst boken "How to multiply..." och tänkte börja med läsprogrammet. Bäva Bebisarna Billing! :shock: Nya tider stundas...

Frågor:

Ni har tidigare i tråden dryftat tvåspråkighet. Men hur gör man nu då?

1. Dubbla kort?

2. Eller kort där det på ena sidan står på finska och andra på svenska?

3. Skall man ta båda språken i samma session? Mamma - äiti, Pappa - isä osv?

4. Eller skall man dela på språken och köra redan första dagen sex sessioner - tre på finska och tre separata på svenska?

:shock: Upplys mig!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej Päivi
Jag har ingen aning - har du mailat till Domans själva och frågat? De kanske har någon bra fundering.

Här är mina spontana tankar! Fast de är väldigt motsägelsefulla så egentligen borde jag kanske inte svara alls ;)

Det första jag tänkte var "välj ETT språk" åtminstone ett i taget. Svenska först under 6 månader och sedan finska i 6 månader. Eller något sådant. Annars blir det väl kortslutning i huvudet...

Det andra jag tänkte var att kör blandat hur som helst. Det är ju orden som ska läsas och läras, då har det väl ingen betydlese om det är svenska eller finska ord. Att dela på språken lär de sig så småningom ändå.

Som sagt, vad vet jag - inget (eller jo lite, men inte just i detta ämne)
Kram
/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Päivi,

Jag frågade Hege samma frågor i denna tråden. :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 07e54e170b

Har du övervägt att köra matte delen först? Detta rekommenderar Doman då det är lättast för dem att lära sig "mängdlära" ju yngre de är, när de väl "lär" sig siffror så är det mycket svårare? :wink:

Jag kör matte enbart på svenska, men reading delen har jag gjort så att jag har 10 svenska och 10 engelska ord. Inga är samma eller "översatta" utan jag kör en session på svenska och en session på engelska. Det är ju så att de lär sig ju att "se" ordet så för mig spelar det ingen roll om det är på svenska eller engelska. För ordet i sig SER ju ut så och låter så! För mig känns inte det "språkberoende". Men som sagt, det är jag det. :wink:

(vi har ju engelska och svenska lite blandat här hemma, läs jag engelska och pappa svenska, så mer förvirrat än så kan det ju knappast bli :lol: )
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Tack LO och Torsmamma!

Jag var igår i Kungsbackas konstnärsbutik och beställde pappark i storleken 10 x 60 för att tillverka kort av. 8)

Jag vill och tänker ta räkneprogrammet också - men det känns tryggast för mig att börja med språken... :oops:

Doman menar ju att man börjar med fem ord under första dagen. Om jag kör variant Tor, så skulle jag alltså köra fem ord på finska och sedan lite senare fem ord på svenska? Och så blir det sex sessioner redan under första dagen? Eller förstod jag fel? Skall kolla länken!

TACK! :D
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Nej, jag skulle börja med 3 sessioner/dag! Sen kan du öka! Jag har i perioder när han blev inkörd kört 3 read och 3 math.

Jag håller med dig om att läsa delen är såååå mycket lättare!! Men mattedelen hjälper hjärnan på ett sätt som jag tror är helt unikt, just den delen med mängdlära och inte just siffror. Jag fokuserar på prickarna och inte så mycket på siffrorna. :wink:

Om du letar lite så finns prickar utlagd tror jag och jag har även alla siffror i prickar i Word som jag fått av Sophie! :heart: Vill du så kan du få dem av mig, då slipper du jobbet och kan bara "printa" det!

Jag har även en "mall" mallar i PPT för reading om ni vill göra något av det på dator? Jag insåg att jag orkar inte sitta och skriva och fixa som man skall för när man sen går vidare kan man inte bara fortsätta med sina ord :cry:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jag tar jättegärna emot prickarna, och visst skall köra mattet med! Vill bara börja med något som jag känner mig bekväm med!

Vad menar du med att man inte kan fortsätta med orden när man går vidare? :shock: Jag trodde att man skulle så småningom kombinera orden till två ord, och sen, när de blir fler, jag DÅ måste man ha nya lappar med mindre ord så att de får plats...

Har jag fel?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Vad menar du med att man inte kan fortsätta med orden när man går vidare? Jag trodde att man skulle så småningom kombinera orden till två ord, och sen, när de blir fler, jag DÅ måste man ha nya lappar med mindre ord så att de får plats...
Jo det är ju just det! Att man börjar med ord, och visst man kan lägga 2-3 ord brevid varandra osv... Men sen skall fler ord på samma papper, precis som du säger. Sen skall de bli meningar, böcker, svarta, mindre och mindre. Då gäller det att hänga med typ. Jag kände att jag kanske kunde hänga med på de STORA RÖDA orden, men sen..... :shock: :sleep:

Det var mera därför jag tyckte att dator kanske är lättare. Men och andra sidan så kan du ju börja med det stora på papper och när du nått en bit på vägen gå över om du vill till dator. Jag kan ju skriva 100 ord på samma tid som det tar mig att göra 10 ord på papper, eller fortare :shock: :shock: :lol:

Men så är jag ju datanörd också. Du skall ju helst sitta och göra orden i lugn och ro utan barn, så de inte hinner tröttna också. Och egentid hos oss är helig... O:) 8-[ :-$
Tor 2006

Gäst

Inlägg av Gäst »

Oookej, fråga:

Jag har nu kört mina ord i en vecka så här:

första dagen fem ord, tre visningar.

andra dagen: två ordgrupper, sex visningar:

tredje dagen: tre ordgrupper, nio visningar.

Dag fem - idag - bytte jag ut ett ord i varje grupp.

När jag nu läser i boken menar de att man efter fem dagar borde lägga till ytterligare två ordgrupper - då blir et, öh.. 15... visningar.. under en dag... 8-[ (Hur hinner man det..?)

Och, den här meningskombinationen undrar jag över:

"Five days from now, retire an old word from each of the five sets, and add a new word. Do this every day."

Va?

Skall man byta ut ett ord i varje grupp vart femte dag eller varje dag?
:shock:

Förstår inte... :?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Päivi!

Jag har inte tolkat det som att du skall visa varje grupp 3ggr/dag och 5 grupper om man säger. Utan visa 5 grupper 1ggn/dag.

Det räcker med att de ser orden 1ggn/dag några dagar i sträck. Om man byter 1 ord i varje grupp så ser de ju varje ord sammanlagt 5 ggr. :wink:
Glöm inte, små barn är genier och tröttnar fort. Orden återkommer ju sen när du börjar sätta ihop dem och då kommer de redan att känna igen dem. :wink:

Jag kör faktiskt inte så regelrätt kan jag avslöja utan försöker följa mera Tors intresse. Det finns dagar han kan göra read 6ggr/dag och andra bara 1-2ggr/dag. När jag ser att intresset inte är på topp, då slutar jag och gör en annan dag.
Här blev även läsningen mycket roligare när jag kopplade ihop det med "bilder" så som man gör i encyclopedia knowledge. Visst det är inte regelrätt, men för oss är det viktigare att det är skoj, han lär sig och hjärnan får stimulans.

Stor favvo här hemma är djur och då däggdjur!!

Så inte vara FÖÖÖR överambitiös nu. Ni skall ha skoj också. :lol:

s. som jag förstått är det bara i början (första typ 5 dagarna) man kör samma grupp 3ggr/dag och när man sen har introducerat 5 grupper så varvar man ju dessa och ökar farten. Då hinner man bara köra 5 grupper 1 ggn/dag. Sen byts ju ett ord i vare grupp ut och även nya grupper prexenteras allt eftersom. Det är därför de rekommenderar att man har 200 ord redan färdiga innan man börjar, det går i et rysligt snabbt tempo. :shock: Ds.
Tor 2006

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Glömde... :oops:
"Five days from now, retire an old word from each of the five sets, and add a new word. Do this every day."
Om 5 dagar så byter du ut 1 ord i varje grupp. = 5 nya ord varje dag!

(de första 5 dagarna är alltså introduktionen, där man kör 1 grupp/dag)

Så för mig blir det 5 dagar 3 pass sen alla dagar 5 pass. (hängde du med här? :? )
Tor 2006

Gäst

Inlägg av Gäst »

Oj då, OJ DÅ... :lol: :oops: :roll:

Och jag som så uuuundrat varför Hugo börjat se liiite uttråkad ut när jag har envist fortsatt flasha orden nio gånger per dag... 8-[

Tack!

Nu skall vi se om jag ahr fattat det rätt:

Under första veckan utökade man till tre ordgrupper, och då stod de ju att man skulle visa dessa sammanlagt nio gånger; tre per grupp. :idea:

Men efter första veckan räcker det med fem ordgrupper per dag. :idea:

Man byter ut ett nytt ord i varje grupp varje dag, så totalt blir det fem nya ord/dag.

Vilket innebär att jag har gjort mitt för idag, när jag visat de fem ordgrupperna en gång var till dem?

Idag var ju intresset klart högre i och med att det fanns mer nya ord med. :idea:

Yes! Då blir det ju genast mera hanterbart! :D

Päivi :heart: Torsmamma

= sant. 8)
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "