Vågar födda 06, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
indra
Inlägg: 570
Blev medlem: mån 16 okt 2006, 12:39

Inlägg av indra »

Tack för tipsen Duggan.
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Nian
Inlägg: 188
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 15:45
Ort: Bryssel, snart Stockholm

Leksaker

Inlägg av Nian »

Hej alla,

Vi kopte lite ettarspresenter till Griffin i lordags. Har hittat en bokhandel har i Bryssel som saljer BRIO - hurra! Vi kopte plockladan och racerbilen. I ett annat marke kopte vi en liten hund som man drar efter sig (hittade ingen BRIO-tax), och en annan racerbil.
Har tidigare kope en maraccas och nagra sma plastbilar att leka med ute.

Nar han far dem pa sin fodelsedag ska vi anvanda samma princip som jag hade med Olivia och ha bara nagra fa leksaker framme i taget.

I en lada i skapet sa lade jag undan leksaker och cirkulerade dem, sa rackte de langre.

I min erfarenhet har barn kul mycket langre nar de har ett fatal leksaker an massor att valja pa, da de inte tar sig tid att leka ordentligt utan vill vidare till nasta sak hela tiden. Men som sagt, det ar min erfarenhet.
Bocker var likadant. Om vi skulle aka langt gav jag Olivia en bok i taget. Hon laste den da typ 8 ganger innan jag bytte den.
Om hon fick en hel hog bocker direkt 'slarvlaste' hon allihop liksom.

Med andra ord: principen 'less is more' tillampas hos oss.

Ha en bra vecka onskar Nian
Mamma till BB barnen Olivia -92 och Griffin 060925. Bonusmamma till A -96 & E -00. Fantiserar på min blogg: http://fantasi.qe-x.com
Sidda75
Inlägg: 220
Blev medlem: mån 30 okt 2006, 19:49

Inlägg av Sidda75 »

Nian, "less is more" låter mycket bra :lol: Vi kör också den stilen här.

Duggan, vad bra att få lite ny inspiration till ensamleken. Här har det funkat bra ett tag men nu verkar det som Alice är trött på sina saker som jag änvänt allt för länge :oops:

TorsMamma, vad härligt med kan helv :wink:

Indra, det där med att skjuta upp dagisstarten är det inte många här heller som förstår. Alla i min mammagrupps barn ska börja i januari och en liten stackar har redan börjat. Började vid ett-årsdagen :shock: :evil:

Alice har åkt på en riktig dunderförkylning så daglurarna igår och idag har strulat. Igår och idag har hon vägrat sova lunchluren :shock: Har inte kunnat lugna henne med solfjädern eller ramsan. Idag tog jag tillslut upp henne och la henne super trött på golvet och sa "okej var uppe då", en super arg Alice sätter då igång att ÅLA KORSVIS över hela golvet med strupmpor på :shock: Nu kör hon dock sin vanliga sim-stil igen men det är ju kul att se att hon faktiskt KAN åla korsvist. Dessutom ålar hon korsvist på vår matta vid soffbordet. Hon börjar även allt mer ställa sig upp i krypställning och har tom tagit några krypsteg på den hala parketten med glidvänliga kläder på.

Två nätter i rad har hon skriktit en gång i timmen men sedan tystnad av sig själv. Ingen åtgärd har alltså behövt göras av oss. Igår fick hon nezeril innan hon la sig och vi hörde henne inte så mycket i natt. Dock har ju som sagt middagsluren totalhavererat. Hoppas det blir bra igen då förkylningen blir bättre. Annars är det kanske ett tecken på att det börjar bli dags att gå ner till en lur :?:
Mamma till Alice 060928 :heart:
Vilgot 081121 :heart:
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Bra!!

Du har varit en duktig mamma, som har envisats med den korsvisa ålningen. Och en smart unge har du, som har hållit maskan hela den här tiden. Kan åla korsvis, men har inte avslöjat det!
Det är en stor poeng i att hon KAN. Hjärnan vet hur man gör. Bra!

Kram, Hege
Sidda75
Inlägg: 220
Blev medlem: mån 30 okt 2006, 19:49

Inlägg av Sidda75 »

:D Hege, att jag varit så duktig och kämpat på med den korsvisa ålningen har jag dig och TorsMamma att tacka för :heart:

Vilken liten filur hon är som döljer sina kunskaper så väl för mamma och det är inte det lättaste att dra fram dem. Hon är mycket envis med att åla i sin sitm-stil och jag måste ju säga att hon fått upp en förbluffande hastighet :shock: Kommer fortsätta kämpa på och tänker som jag gör i andra aspekter att även om hon är envis så är hennes mamma lite envisare :wink:
Mamma till Alice 060928 :heart:
Vilgot 081121 :heart:
indra
Inlägg: 570
Blev medlem: mån 16 okt 2006, 12:39

Inlägg av indra »

Sidda: Vad roligt att höra att hon gjorde korsvis ålning, då släpper det nog snart :D .
Nian: Skall oxå rensa bort leksaker o lägga undan o ta fram senare, Teo har en massa från sina kusiner, känner att ensamleken blir nog roligare om jag inte har så mycket framme..
Var på öppna förskolan i dag, var kul o träffa andra fast vi tänker olika, nästa gång blir det finger färg, barnen i bara blöjor o så får dom kleta o gegga på stora ark :lol: . Sen så skall det bli babyrytmik 10 ggr, o det måste vi bara testa på ( toppen att förskolan har aktiviteter).
Teo har börjat att sätta på spisen, plattorna, finns det något skydd att sätta över knapparna ( har nu kommit ut i köket flera ggr o plattan är illröd :? ), eller kanske vanlig silvertejp duger..
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Sidda75
Inlägg: 220
Blev medlem: mån 30 okt 2006, 19:49

Inlägg av Sidda75 »

Indra, Kanske silvertejp kan vara bra men det blir väl lite jobbigt varje gång ni ska använda spisen själva?

Alice var på 10-månaderskontrollen idag. Klarade den men var ändå lite nära att falla på klossarna igen. Klossar och Alcie går inte ihop :x Flera gånger försökte läkaren visa och sedan få Alice att göra likadant, då barn "ska" imitera vid denna ålder :? Alice gjorde allt möjligt annat som att suga på dem och släppa dem i golvet och så tittade hon nästan hela tiden fashinerat på en läkarstudent som var med. Jag tänkte lite på vad Hege sa om den korsvisa ålningen att kanske är det likadant med klossen att Alice maskerar sina kunskaper väl. :wink: Läkaren bad mig sedan fråga henne var lampan var och det gjorde jag och Alice tittade så riktigt upp i taket och pekade och sa däää. :lol: Hon fick även göra pincettgreppet som hon fixade fint. Nu behöver vi inte göra någon vidare utredning utan nästa kontroll blir vid 18 månader. Skönt att slippa BVC på ett tag :wink: :D
För övrigt vägde hon 8390 kg och var 72 cm lång.
Mamma till Alice 060928 :heart:
Vilgot 081121 :heart:
indra
Inlägg: 570
Blev medlem: mån 16 okt 2006, 12:39

Inlägg av indra »

JO hmm, spisen fixa sig hade en låsanordning på spisen som vi missat :oops: . Kul att det gick bra med kontrollen Sidda.. Har nu börjat med en lur på Teo ( han krångla med em. luren i 2 veckor, men kan säga att jag saknar den) , brukar lägga ner honom på em. om han verkar väldigt trött så han får vila, det funkar bra, kan räcka med 10-15 min. :D
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Nian
Inlägg: 188
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 15:45
Ort: Bryssel, snart Stockholm

Inlägg av Nian »

Hej alla!

Griffin tipsar om kul leksaker som han hittade i mammas badrumslåda:
hårspolar av plast med kardborrebandstaggar på!

Jättekul att stoppa de små i de stora rullarna, jaga dem på golvet som bollar, lägga dem i vagnen och köra omkring. Kasta nerför trappan, mm mm.

Hur mycket mat äter ni andra nuförtiden? Vi har 4 mål:
8:20 200 ml fullkornsvälling i nappflaska
12 en burk 1-årsmat med 1/3 burk efterrätt
16 havregrynsgröt (1dl gryn, 2.5 dl vatten) med fruktpure, ingen mjölk
19:45 fullkornsgröt, 1 portion (1 dl pulver).

Halsningar fran oss.
Mamma till BB barnen Olivia -92 och Griffin 060925. Bonusmamma till A -96 & E -00. Fantiserar på min blogg: http://fantasi.qe-x.com
indra
Inlägg: 570
Blev medlem: mån 16 okt 2006, 12:39

Inlägg av indra »

Nian så här ser Teos matschema ut:
8.00- Fullkornsvälling (ca 250ml)
11.00-Gröt
14.30-Lunch ( oftast så äter han numera våran mat), frukt ( brukar ge han ett helt äpple, banan så han får äta helt själv)
18.00- Middag( i bland blir det smörgås o yogurt,turkisk yogurt med lite sylt i, o bland lite rester o plockmat från middagen, eller en omelett), frukt.
19.30- fullkornsvälling ( ca 250ml)
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Lobilina
Inlägg: 444
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 11:38
Ort: Skåne

Inlägg av Lobilina »

Jag kastar mig in här!!! Jag har helt fastnat på det dumma påfundet facebook, så det blir inte mycket tid över att hänga här, skitdumt. Skummade snabbt igenom några sidor bakåt och insåg att man missar så himlans mycket bra som skrivs här, så nu SKA det bli ordning igen.

Det här om maten ja. Har funderat på om Elin äter lite väl mycket. Såg att nån av er bara ger fyra ggr per dag, och någon fem. Elin äter SEX gånger per dag!!!!

7.30 Välling, 250 ml
8.30 Lite gröt, frukt
11.30 Lunch, 1 stor burk eller motsv mängd hemlagat + ca 1/3 burk dessert + lite plock typ smörgås
13.30 Mellis, välling 150 ml eller annat som finns hemma (yoghyrt, gröt, frukt...)
17.00 Middag, som lunchen
18.50 Välling, 200 ml

Alltså rätt mycket. FÖR mycket???? Lilla tösen är ju rätt rund, och bajsar massor....
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hej, My mom is a buzybody... :!:

Så jag får skriva själv... :roll:

Jag äter ca. så här:
07 lite välling
08.20 gröt med fruktpure
totalt på båda ca. 300ml ihop.
11.30 lunch 200ml pure och ca. 100-200 plockmat till (hel skiva blodpudding, kikärtor, majs, Duggans färs, hamburgare, potatis, ris, Röd Quinoa, ja allt jag kan hitta :wink: )
15.00 mellis (brukgröt 200)
Ute äter jag frukter, bär, allt jag kan hitta. Men ca. 1/2 äpple går ner.
17.30 Middag 200ml pure och ca. 100-200 plockmat.
18.45 slurk (burk med frukt och lite yoghurt) allt från 20-200 ml beroende på hur mycket jag ätit under dagen)

Idag drog mamma ner på fm luren också och tycker att jag skall sova 20 min och sen 1,5 tim på dagen. Men jag tycker det är roligare och busa, tjoa och välta lampan i mitt rum. Så vi får se om jag fogar mig efter de nya tiderna. :lol:

:idea: Sen vill jag berätta om värsta, bästa tipset! Min mamma köpte "stor musik för små öron" till mig. Efter att ha haft samma Mozart skiva i 8 mån till ensamleken blev detta värsta grejen. :thumbsup:
Det är 3 skivor med olika teman. Jag leker till den som är skoj och den är lite som musiken är på cirkus säger mamma. Denna skivan är i alla fall så bra att jag tjoar med mest hela tiden. :lol:

Ps. Igår hittade jag en gåvagn hos en kompis och gick med den ute i massor. Men tala inte om för mamma att jag kan detta, för jag visar inte henne ALLT jag lär mig hela tiden. En kille måste ju få ha sina hemlisar :-$ Ds.

:arrow: Du G, snart fyller vi år! Då har min moster och kusinerna lovat att komma hit med ballonger och kalas, för min mamma och pappa tycker inte man skall ha det när man är 1 år. Så jag fick "pakta" lite med kussarna så det blir lite kalas =D> \:D/
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Prins Edvard äter som följer:
07 välling, ca 220ml
08 en bit macka eller frukt och lite att dricka, mjölk eller ProViva
11/11.30 lunch, ca 200 g (bruk eller hemlagat) och frukt (ett äpple eller ett päron oftast)
13.45 mellis, för det mesta välling eller gröt, äter lite olika mycket, men oftast en hel portion
17 Middag, som lunchen
19.00 Välling, oftast runt en deciliter går ner. Har han ätit burkmat till middag går det ner mer...

Sover som en sten 45 minuter på förmiddagen och 1,5-2 timmar på eftermiddagen.
indra
Inlägg: 570
Blev medlem: mån 16 okt 2006, 12:39

Inlägg av indra »

Tors Mamma: var har du köpt skivan någonstans, skall införskaffa mig en cd-spelare till han som han kan ha på ensamleken, nu har vi radion på, har fått skivor med i dom hära barnkammarböckerna o dom älskar han att dansa till..
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Gäst

Inlägg av Gäst »

Så ni väger och mäter och har er? Pyttan äter följande:

06.30 Mmmmmammamjölk
07.30 frukost, halv Äntligen el hel hembakad skiva el. halv tunnbröd + flingor med eller utan filmjölk (hjärtan och cornflakes utan socker), äppeljuice utspätt med vatten och lite varm
10 frukt, t.ex. en nektarin + en knäckemacka + vatten
11.30 lunch = rester från igår eller Findus crepes, plättar, blodpudding eller vad mamman kan komma på. Mjölk till.
12-14 SOVER
ca 15 frukt + macka
18 kvällsmat, samma som övriga familjen, yoghurt till efterrätt. (har som tur var inte ännu fattat att storebror får glasspinne fredag kväll)
Mammamjölk innan tandborstningen.

Går gör hon som bara den. Senaste dagarna har det släppt riktigt och 20 steg är inget problem. MEn det går ju fortare om man får hålla handen. Klättrar på ALLT. Tar brorsans stol (ingen bygel i vägen på den) och puttar fram till diskbänken och "hjälper" sedan till på eget initiativ. Hoppar i soffan.

Sover gott på dagluren som vi för en vecka sedan gjorde om till en. Hon sov alltid så gott på fm men totalvägra på em och då blev det så långt vakenpass till läggningen. Nu är hon trött på fm men jag försöker få ner lunchen innan hon somnar.

Lite svårt att komma till ro vissa kvällar och ännu sover hon inte lika djupt som storebror. Således sover vi inte över på landet (har efterlyst men inte fått några tips direkt i annan tråd) utan hoppas det ska funka bättre till våren. Storebror blev bättre med nattsömnen vid ca 18 mån. Hon sover gott när hon väl somnat men blir lättare störd (på landet då t.ex.).

8 tänder har hon haft sedan 8 månader och de verkar inte bli fler i en hast. Det kom ju så många där på en gång så det är väl OK.

Docka är inköpt till 'the birthday girl'. Hon var sjäv med och valde ut. Jag tog den som fick flest höga glädjetjut. Storebror (3) tror hon önskar sig en Pippidocka som hon sedan kommer att vilja låna ut till honom! Eller möjligtvis en ambulans som låter. Och det gör hon antagligen. Önskar sig alltså för hon är bra på att säga Brrrrm. Sedan en månad tillbaka säger hon även det vackraste ordet av dem alla (mamma) och nu har hon börjat med 'titta'. Tack är ju gammalt. Och "dä".
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"