Dagis och ständigt sjuka?

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Dagis och ständigt sjuka?

Inlägg av Ewa »

Dagis är inte aktuellt här förrän till nästa höst, och då hoppas jag att det blir på det närmaste ett I ur och skur man kan komma här i trakten, annars vet jag inte hur vi gör. För jag funderar över om dagisen här i krokarna är exceptionella på något vis, eller om det ser ut på samma sätt, mer eller mindre, överallt. Storfisens kompisar, som går på olika dagis här i trakten, är sjuka JÄMT :shock:. Hela tiden tänker föräldrarna, ja, men snart är det vår - då är det över. Men april kommer och - nähä. Ja, men snart är det sommar - då är det över. Men juni kommer och - nähä.

I maj/juni härjade värsta sommarinfluensan. Därefter magsjuka - för 3:e gången sen i vintras. Och nu höstblåsor. Antons bästis har förutom magjsjuka, oändliga förkylningar, höstblåsor 2 gånger haft 6 öroninflammationer sen i höstas. Och varje gång jag hör om allt skit tänker jag att: "Nej, :evil:. Mina sötnosar kommer ALDRIG få börja på dagis när det är så där illa!" Men ÄR det det? Är det verkligen normalt att barnen är sjuka så mycket. ÄVEN när de passerat 3 år. Vad har ni för erfarenheter?
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
nilam
Inlägg: 1098
Blev medlem: ons 02 nov 2005, 21:40
Ort: Göteborg

Inlägg av nilam »

Hej :D

Min stora (då 4,5 år) började på dagis nu i feb och sjukdommarna kom som ett brev på posten, då gick hon bara 2 dagar/vecka.

Tror ifs att det är som du skriver att efter 3 år så klarar de sjukdommarna bättre, till hösten så kommer det att börja 11 st nya barn på storasysters avdelning, det är ju bara att förbereda husapoteket..........

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D
Vi har ju våra tjejer på Ur och Skur-dagis, och jag upplever en stor skillnad på det ,och vanliga dagis! Vi har ju bekantas barn som går på vanliga dagis, och de är betydligt sjukare oftare än våra!
Visst, det har väl varit lite snorigt till och från i vintras, men ingen fara!
Magsjukor smittar dock utomhus också. :?

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
tove79
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 23:00
Ort: Stockholm

Inlägg av tove79 »

Jo, så är det. Inomhusmiljön är ju generellt rätt ohälsosam där många människor delar luft...
Dessutom går smittor oftast bara runt eftersom barnen lämnas på dagis fast de inte är helt friska.
Min mamma som är förskollärare har berättat hur hon avvisat föräldrar i dörren som tänkte lämna sitt barn med färska vattkoppor därför att de "faktiskt inte kunde vara borta från jobbet mer". Jättesynd om de barnen men också synd om föräldrarna på ett sätt...eller förstår ni hur jag menar?
När vi var med och drev föräldrakooperativ var det ofta konflikter kring städningen (som vi föräldrar skötte). Personalen var på oss hela tiden - med all rätt! - om att det städades för slarvigt. Och då städades förskolan varje dag enligt en strikt checklista. Den vanligaste är nog att kommunala förskolor städas 2-3 gånger i veckan, jag har frågat runt lite faktiskt. Och då städas också lokalerna av någon som inte är "personligt ansvarig", som ju vi på kooperativet faktiskt var.
Tove med prinsarna; Gustav, född aug -02 , Ivar, född maj -06 och lillebror Axel född sept -11
Ivar kurades 22-26 mars 2007 i Gastsjön! <3
Renee
Inlägg: 409
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 21:50
Ort: Skåne

Inlägg av Renee »

Jag var beredd på en massa sjukor när äldste började dagis ("vanligt" dagis men dom är ute mycket varje dag) som dryg 3-åring. Men han har faktiskt knappt varit sjuk alls *peppar peppar*. Däremot har lillebror varit sjuk ofta ända sedan han föddes så jag börjar mer tro att det har mycket att göra med hur bra immunförsvar de har (?). Eller så har storebror tagit med baciller hem till lillebror utan att själv bli sjuk - om det nu kan funka så?

Magsjuka hade vi i vintras och med tanke på hur snabbt man blir dålig efter att man blivit smittad kunde jag vara säker på att vi inte fick smittan från dagis eftersom han inte varit där fre, lör, sön, mån (han går tre dgr/v och är nu 4,5 år) utan med största sannolikhet smittades vi i affären när vi handlade mat. Kundvagnar lär vara en riktig smittohärd och det hjälpte inte att jag efter just detta besök tvättade våra händer med våtservett när vi satt oss i bilen. Går inte att undvika sjukor trots att man anstränger sig 8)
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Går inte att undvika sjukor trots att man anstränger sig
Inte alltid, förstås. Men mina båda får lätt allt skit som går. Och har infektionsastma och hostar i flera veckor. Och när de får magsjuka torkar de ut... Och så hade vi det i 1,5 år med storfisen, och lilltufsan fick på så vis RS när hon var 8 v.

I julas, efter att vi inte hade varit annat än sjuka HELA hösten, slutade vi gå på inomhusaktiviteter som Kyrkis och ÖF, och istället började vi träffa kompisar ute. Och de har varit förkylda EN GÅNG under hela året. Medan kompisarna är sjuka JÄMT. Så i det läget är mitt val enkelt. Därav alla funderingar kring hur det ska bli nästa höst när den stora är tänkt att börja.

Funnes det ett riktigt Ur och skur hade ju valet varit enkelt. Men så ser det ju inte ut. Men av era svar att döma, är det inget unikt med dagisen just här. Så här är det tydligen när små barn ska ut i det större samhället - men JAG skulle inte vilja ha det så - så varför ska barnen behöva acceptera det... Naivt tänkt, eller?
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Mule
Inlägg: 299
Blev medlem: ons 02 nov 2005, 15:16
Ort: SÖLVESBORG

Inlägg av Mule »

Hej!

Jag tänker precis som du, Ewa. Det är faktiskt helst hopplöst med alla inomhusaktiviteter. Jag kan bli lite irriterad på föräldrar som går till öppna förskolan med snoriga barn. Ok. barnen kanske är såpass pigga att de orkar vara där en stund, men tänker inte mamma/pappa på att de smittar ner andra barn? Konstigt är det iallafall. På BVC fick blev vi tillsagda att INTE komma med sjuka barn, eftersom "andra barn smittas så lätt i väntrummet". Varför kan man inte visa lite hänsyn även på öppna förskolan då? Jag tycker att det finns en slags brist på repekt för sjuka barn. Man hör ständigt "ah, han är bara lite snorig, han är nästan som vanligt". Jag vet inte, men mina är inte som vanligt när de är förkylda. Den stora vilar mycket mer och mycket tröttare. Den lille har inte varit förkyld mer än en gång, då var han inte alls sig själv. Jag har inte mina på dagis, men har kompisar som har det och där är ju en bra höst om de "bara" får sisådär en tre-fyra förkylningar. Och magsjuka ska vi inte bara tala om! Är det verkligen normalt att tycka att det är ok att få vinterkräksjuka minst en gång om året som ju endel barn får?

Förra året gjorde jag precis som du - träffade folk ute istället och då fick den stora vad jag kan tycka är ganska normalt - en förkylning på hösten och en på våren. Men jag hade egentligen gärna gått till öppna förskolan, eftersom jag tycker att det är en trevlig verksamhet.

Jag inser också att man inte kan undgå alla sjukdomar. Det är inte det det handlar om. Det är en del av livet att vara sjuk IBLAND. Inte jämt och ständigt.

Hälsningar Carola
Puffis
Inlägg: 699
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 23:24
Ort: Gamleby
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Jag har varit på öppna förskolan två gånger sedan Tuva föddes. Första gången blev vi lite förkylda. Men andra gången var jag gravid och först blev Tuva förkyld, sedan blev jag jätte förkyld och någon dag senare kom min man hem från jobbet mitt på dagen alldeles genomförkyld han också. Och tur var väl det, bara en halvtimme efter att han kommit hem kände jag nåt varmt i trosan och gick på toa. Jag hade börjat blöda ymnigt. Det var så jätteläskigt och jag visste inte vad jag skulle ta mig till. Satt bara och bölade (brölade kanske bättre beskriver ljudet) tills Daniel kom och undrade vad som var fel...

I alla fall så visade det sig att hinnorna hade lossnat lite och det gick bra. Fick ligga på sjukhuset några dagar och sedan vila lite hemma. Jag frågade om förkylningen kunde ha något med det hela att göra, särskillt eftersom jag fick sån hosta. Enligt den läkaren kunde man inte så noga veta. För mig var det en bekräftelse, för läkare brukar vara ganska snabba med att dementera sånt de inte vet... typ...

I alla fall, vad jag ville säga med detta är; jag går INTE dit igen! När man är gravid är man tydligen mera mottaglig. Utomhuslek är bättre... Har man dessutom små bebisar hemma... nja... jag vet inte om jag skulle vilja riskera att dra hem en massa sjukdomar...

Folk borde verkligen tänka mer på hur lätt små sjuka barn smittar!
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"